zap group mishpati logo

עבודה ונכות רפואית: פטור ממס הכנסה

סובל מנכות רפואית בשיעור 90% ומעלה, ומצליח לעבוד? מומלץ לבדוק זכאות לפטור ממס הכנסה. מדריך מעשי ומקיף למיצוי זכויות מול רשות המיסים

17.07.18
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
עבודה ונכות רפואית: פטור ממס הכנסה

במקרים מסוימים, אנשים הסובלים מנכות רפואית בשיעור 90% ומעלה - מצליחים לעבוד ולהתפרנס, על אף נכותם. אחת ההטבות המגיעות לעובדים אלה (שכירים או עצמאיים) היא פטור מתשלום מס הכנסה. מדובר בהטבה משמעותית ה"חוסכת" לסובלים מנכות מאות שקלים עד אלפי שקלים בחודש (תלוי בשיעור ההכנסה).

מי שסובל מנכות רפואית ומצליח להתפרנס על אף נכותו - יוכל להיעזר במדריך, בהמשך מאמר זה; ולמצות את הזכויות המגיעות לו - אם יתנהל בתבונה מול רשויות המס בישראל. 

אדם שנקבעה לו נכות רפואית בשיעור לפחות 90% - זכאי לפטור מתשלום מס הכנסה

מהי הטבת המס שהסובלים מנכות רפואית זכאים לה?

אדם שנקבעה לו נכות רפואית בשיעור לפחות 90% - זכאי לפטור מתשלום מס הכנסה. מדובר במס ששיעורו משתנה (בהתאם להכנסות - מדרגות המס). ניתן לומר כי בכל מקרה פטור ממס הכנסה מהווה הטבה משמעותית ה"חוסכת" לא מעט כסף לעובד.

מהם התנאים לקבלת פטור ממס הכנסה עקב נכות רפואית?

העובד (שכיר או עצמאי) זכאי לפטור מתשלום מס הכנסה - בהתקיים 3 תנאים:

לעובד שמתפרנס והכנסתו חייבת במס הכנסה - עשויה להיות זכאות לפטור מתשלום המס. זהו תנאי בסיסי

הכנסה חייבת במס

לעובד שמתפרנס והכנסתו חייבת במס הכנסה - עשויה להיות זכאות לפטור מתשלום המס. זהו תנאי בסיסי. יש אנשים הסובלים מנכות רפואית שמונעת מהם להתפרנס; במקרים אלה, אין להם כל הכנסה - וממילא לא נגבה מהם מס הכנסה. 

עם זאת, יש לא מעט מקרים בהם - למרות קיום הנכות - האדם מצליח לעבוד ולהשתכר.

דוגמאות בולטות למצב זה: אדם הסובל מעיוורון - ולמרות זאת הוא עובד במשרה מלאה, מבלי שנכותו תפריע לו; אדם הסובל ממחלת כליות - ועובר טיפולי דיאליזה תכופים; אדם הסובל ממחלה ממארת; אדם הסובל ממחלות קרדיווסקולריות (חולה לב) ועוד. 

תנאי נוסף לזכאות לפטור ממס הכנסה: לעובד נקבעה דרגת נכות רפואית לצמיתות או לתקופה זמנית (185 ימים ומעלה) - בשיעור מעל 90% - בשל ליקוי אחד או יותר

קביעת נכות

תנאי נוסף לזכאות לפטור ממס הכנסה: לעובד נקבעה דרגת נכות רפואית לצמיתות או לתקופה זמנית (185 ימים ומעלה) - בשיעור מעל 90% - בשל ליקוי אחד או יותר. הנכות תיקבע על ידי המוסד לביטוח לאומי או על ידי מס הכנסה (תלוי בנסיבות העניין). 

תנאי שלישי: מדובר בנכות רפואית ולא תפקודית

נכות רפואית ולא תפקודית

התנאי השלישי לזכאות לפטור הוא שמדובר בנכות רפואית ולא תפקודית. 

אם התנאים הללו מתקיימים - על העובד לפנות לרשות המיסים בבקשה לפטור ממס. יש להגיש את הבקשה על גבי טופס 1516, שכותרתו "בקשה לפטור ממס"

כיצד נדרש לפעול כדי לזכות בפטור ממס הכנסה?

אם התנאים הללו מתקיימים - על העובד לפנות לרשות המיסים בבקשה לפטור ממס. יש להגיש את הבקשה על גבי טופס 1516, שכותרתו "בקשה לפטור ממס". יש להגיש את הבקשה ונספחיה למשרד פקיד השומה הסמוך למקום המגורים של המבקש. 

שלב הכרחי במימוש הזכאות לפטור הוא קביעת אחוזי נכות המבקש. בהקשר זה ייתכנו שני מצבים: 

מצב ראשון: המבקש כבר הוכר כ"נכה" על ידי המוסד לביטוח לאומי - ונפסקו לו אחוזי נכות. במקרה זה, יש לצרף לטופס הבקשה לפטור ממס - עותק נאמן למקור של פרוטוקול הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי (הוועדה שקבעה את אחוזי הנכות).

מצב שני: המבקש טרם הוכר כנכה, על ידי המוסד לביטוח לאומי וטרם נקבעו לו אחוזי נכות. במקרה זה, המבקש נדרש לפנות לוועדה רפואית של מס הכנסה. 

המבקש עשוי לקבל החזר מס רטרואקטיבי - עד שש שנים "אחורה"

האם ניתן להגיש את הבקשה לרשויות המס באופן עצמאי?

בהחלט. עם זאת, מומלץ לקבל ייעוץ וליווי משפטי - העשוי להגדיל משמעותית את הסיכוי לקבל הכרה בנכות ו/או הסיכוי לקבל פטור ממס (ומימוש הזכאות). 

חשוב לציין, כי המבקש עשוי לקבל החזר מס רטרואקטיבי - עד שש שנים "אחורה". 

כלומר: המבקש עשוי להיות זכאי להחזר מס עד 6 שנים רטרואקטיבית, מיום הגשת הבקשה הראשונה לפטור. גם לגבי הזכות להחזר מס רטרואקטיבי ואופן מיצוי הזכות - מומלץ לקבל ייעוץ משפטי, לאור מורכבות העניין.

פטירתו של האדם אינה מפסיקה את הטיפול בבקשה שהגיש לפטור ממס הכנסה. במקרה זה, לאחר הגשת הבקשה, אם המנוח נפטר, עוד טרם קיבל את מלוא החזר המס לו היה זכאי - בקשתו תידון ותוכרע

מה המצב המשפטי אם המבקש הלך לעולמו בשעה שבקשתו עדיין מתבררת? האם נשמרת זכאותו לפטור ממס הכנסה?

כן. פטירתו של האדם אינה מפסיקה את הטיפול בבקשה שהגיש לפטור ממס הכנסה. במקרה זה, לאחר הגשת הבקשה, אם המנוח נפטר, עוד טרם קיבל את מלוא החזר המס לו היה זכאי - בקשתו תידון ותוכרע. אם ייקבע כי הוא אכן זכאי לפטור ממס הכנסה - יורשיו יהיו זכאים לקבל את החזר המס.

פטור ממס - זה כאן

לסיכום: מי שהוכר כסובל מנכות רפואית זכאי להטבות וזכויות מגוונות מהמדינה. אחת הזכויות המשמעותיות היא פטור ממס הכנסה: אדם שנקבעה לו נכות רפואית על ידי המוסד לביטוח לאומי ונפסקו לו אחוזי נכות בשיעור גבוה מ90%; ו/או אדם שסובל מנכות רפואית וטרם פעל להכרה במצבו - עשוי להיות זכאי לפטור ממס. התנאים לפטור: הכנסה חייבת במס וקביעת נכות רפואית בשיעור מעל 90% על ידי ועדה רפואית (ועדה של המוסד לביטוח לאומי או של מס הכנסה). מימוש הזכאות לפטור, שעשוי לכלול גם החזר מס רטרואקטיבי (עד שש שנים אחורה) - כרוך בהגשת בקשה מתאימה לרשויות המס. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים