zap group mishpati logo

תאונות דרכים: פיצוי על נזקי גוף

הייתם מעורבים בתאונת דרכים, ואתם נסערים בעקבות הפגיעה? תנשמו עמוק: יש להיבדק מבחינה רפואית, להחליף פרטים ולפנות בהקדם לייעוץ משפטי

מאת: עו"ד עטוה אלחג אבו ענזהעו"ד ומגשר עטוה אלחג אבו ענזה
29.07.18
תאריך עדכון: 04.03.24
5 דק'
תאונות דרכים: פיצוי על נזקי גוף

מבחינה משפטית, תאונת דרכים היא מצב הרבה גדול יותר בהיקפו - מאשר עצם ההתנגשות בין שני כלי רכב או בין כלי רכב לבין הולך רגל. למעשה, תאונת הדרכים היא התחלה של תהליך, שסופו בפסיקת בית משפט בנוגע לפיצויים על נזקי גוף (אם היו כאלה). 

תאונת דרכים עשויה להתרחש בכל מקום - בדרכים, בבית, בשטח; ועם כל כלי רכב ממונע - רכב פרטי, אופנוע, מלגזה, משאית או רכבת. כל נזק מתאונת דרכים - בין אם נזק לרכוש; ובין אם נזק לגוף - הוא נזק בר פיצוי, כולל מקרים קשים ביותר המסתיימים במוות כתוצאה מהתאונה. הפיצוי ניתן לכל מי שנפגע בתאונה (כולל מי שאחראי לתאונה או אשם בתאונה).

לתאונת דרכים יכולים לגרום גורם אנושי (התנהגויות בעייתיות של הנהג), וגורם לא אנושי (בלמים לא תקינים, למשל)

מהם הגורמים לתאונות דרכים? 

מבחינה משפטית, אנו מבדילים בין גורם אנושי לגורם לא אנושי. 

גורם אנושי: התנהגויות בעייתיות של הנהג (נהיגה בלתי זהירה - במהירות מופרזת או תוך שימוש בסמים ואלכוהול). 

גורם לא אנושי: תקלות שונות ברכב הגורמות לתאונה (פנצ'ר, בלמים בלתי תקינים וכו') וגורמים רשלניים (בורות בכביש שלא תוקנו, ליקויי שמן שנשפך על הכביש - שלא טופלו בזמן וכו').

ברוב המקרים פגיעה בתאונת דרכים תזכה בפיצוי על נזקי גוף - השאלה תהיה מי הגוף שיפצה

האם כל פגיעה בתאונת דרכים מזכה בפיצוי על נזקי גוף?

התשובה חיובית ברוב המקרים. למעשה, השאלה היא: מי יהיה הגוף המפצה. 

ישנם מקרים יוצאי דופן, שבהם לא יהיה גוף האחראי לפיצוי (למשל: מי שנהג ללא ביטוח חובה) - שבהם הנהג אינו זכאי לפיצוי נזקי הגוף שלו-עצמו. 

במקרים בהם יש לרכב ביטוח חובה - חברת הביטוח אחראית למתן הפיצוי, בגין נזקי הגוף. הזכאות לפיצוי אוטומטית, והדיון מתקיים על היקף הנזק

מיהם הגופים האחראים לפיצוי על נזקי גוף, בעקבות תאונת דרכים?

כאמור, כל מי שנפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצוי: הן על ההוצאות הרפואיות, הן על אובדן ימי עבודה והן פיצוי עתידי בשל נכות שנקבעה לו. הגורמים המפצים: חברת ביטוח החובה של הרכב הפוגע, קרן קרנית ו/או הנהג שנהג בכלי הרכב הפוגע. 

במקרים בהם יש לרכב ביטוח חובה - חברת הביטוח אחראית למתן הפיצוי, בגין נזקי הגוף. הזכאות לפיצוי אוטומטית, והדיון מתקיים על היקף הנזק (ולאור היקף הנזק - על גובה הפיצוי). 

הדיון עשוי להתקיים בבית משפט; לעתים הצדדים מגיעים להסכם פשרה, המאושר על ידי בית המשפט.

במקרים בהם אין לרכב ביטוח חובה או שזהות הרכב הפוגע איננה ידועה (למשל: תאונת פגע וברח) - הפיצוי יגיע מקרן קרנית (קרן ייחודית, המיועדת למקרים כאלה). 

בהתאם לנסיבות, במקרים כאלה ניתן גם לתבוע באופן ישיר את בעל הרכב או הנהג הפוגע, כדי שיישא באחריות לנזק.

תקשורת בינאישית טובה עם עורך הדין וכנות בנוגע לנסיבות התאונה חיוניות ואף הכרחיות, כדי שעורך הדין יוכל לוודא שאתם תובעים את הגוף הנכון

כיצד נדע נגד מי יש להגיש את התביעה לפיצויים?

התייעצות עם עורך דין הבקי בתחום תבהיר בצורה מיידית מהו הגורם שאותו יש לתבוע. 

חשוב לזכור, כי תקשורת בינאישית טובה עם עורך הדין וכנות בנוגע לנסיבות התאונה חיוניות ואף הכרחיות, כדי שעורך הדין יוכל לוודא שאתם תובעים את הגוף הנכון (כך, בזכות הכנות - לא תמצאו את עצמכם ללא פיצוי או עם פיצוי חלקי, בתום הליכים משפטיים ארוכים ויקרים). 

נקודה נוספת שיש לתת עליה את הדעת: על אף שבסופו של דבר הפיצוי יגיע מאחד הגופים - עורך הדין עשוי להמליץ להגיש את התביעה מול חלק מהגופים או כל הגופים (בהתאם לנסיבות). בית המשפט יכריע בסופו של דבר מי האחראי שיצטרך לפצות את הנפגע ומי מהנתבעים משוחרר מאחריות. 

אם אין נפגעים בגוף, מספיק להחליף פרטים מזהים (כולל תעודת זהות, רישיון נהיגה ומספר תעודת ביטוח - חובה ומקיף); יש לצלם את התאונה ואת אזור התאונה

מה מומלץ לעשות מיד לאחר התאונה?

ראשית, בדקו מיד מה מצבכם הגופני ומה מצב האנשים האחרים המעורבים בתאונה. במקרה שאתם או כל אדם אחר נפצע בתאונה - יש להזמין מיד משטרה ואמבולנס (ולהשאיר את כלי הרכב במקומם, מבלי להזיזם).

אם אין נפגעים בגוף, מספיק להחליף פרטים מזהים (כולל תעודת זהות, רישיון נהיגה ומספר תעודת ביטוח - חובה ומקיף); יש לצלם את התאונה ואת אזור התאונה.

גם בתאונה שאין בה נפגעים, מומלץ תמיד ללכת לחדר מיון לבדיקה רפואית. יש לבדיקות אלה משמעות רבה: לעתים, נזקים בעקבות התאונה מתגלים רק מספר ימים לאחר התאונה. תיעוד הבדיקה מהווה עדות לכך שנזק מאוחר מהווה תוצאה של התאונה. 

אם נזקקתם לטיפול, דאגו לשמור עותק מכל המסמכים הרפואיים, המעידים על הפגיעה ועל הטיפול הנדרש בפגיעה.

מיד לאחר השחרור מבית החולים, גשו למשטרת התנועה - ודווחו על התאונה. הביאו עמכם את מכתב השחרור וכל המסמכים הנוספים מבית החולים (ובנוסף: פרטי הרכבים המעורבים בתאונה). 

לאחר הגשת התלונה, פנו לעורך דין והתייעצו עמו כיצד להמשיך במיצוי זכויותיכם. 

יש לציין, כי אין להחתים נהגים המעורבים בתאונה על מסמכים כלשהם הנוגעים לאירוע. כלומר: אין להיכנס לנעליים של ביהמ"ש.

האיש נסער לאחר קרות התאונה

לסיכום: נהיגה חכמה וזהירה (על פי חוק) ושמירה על תקינות הרכב שלכם - הן פעולות המנע הטובות ביותר, למניעת תאונות דרכים ונזקי גוף הנובעים מתאונות. עם זאת, מרגע שכבר קרתה תאונה - יש לנקוט בהקדם בצעדים שפורטו לעיל. צעדים אלה יאפשרו לכם לוודא כי גם אם הייתם הצד הפוגע בתאונה - תזכו לפיצוי בגין נזקי גוף (יהיה גורם ביטוחי שיכסה את הפיצוי למי שנפגע בתאונה).

* עו"ד עטוה אלחג אבו ענזה מתמחה בדיני נזיקין.

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים