zap group mishpati logo

עיקול על נכסים במעמד צד אחד - דרך מהירה לגביית חובות

חייבים לכם כסף? אתם חוששים כי החייב עומד להבריח נכסים כדי להתחמק מתשלום החוב? אל ייאוש - עיקול במעמד צד אחד או עיקול טרם מסירת אזהרה יכולים להבטיח את גביית החוב

06.08.18
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
עיקול על נכסים במעמד צד אחד - דרך מהירה לגביית חובות

כידוע, דרך המלך לגביית חובות שלא שולמו במועד היא באמצעות נקיטת הליכי גבייה במסגרת תיק הוצאה לפועל. ישנן מספר דרכים לפתוח תיק בהוצאה לפועל, אולם אנו נתמקד במאמר זה בדרכים הקיימות להבטיח את פירעון החוב במהירות וביעילות. 

ניתן לפתוח תיק בהוצאה לפועל ע"י הגשה לביצוע של שטר חוב או של שיק שלא כובד על ידי הבנק

כיצד ניתן לפתוח תיק בהוצאה לפועל?

1) באמצעות הגשה לביצוע של פסק דין שניתן על ידי ערכאה שיפוטית המורה לחייב לשלם את חובו, וזאת במידה ואותו חייב לא שילם את חובו תוך פרק זמן מוגדר. 

2) הגשה לביצוע של שטר חוב או של שיק שלא כובד על ידי הבנק. 

3) הגשת תביעה עצמאית ישירות ללשכת ההוצאה לפועל. ברוב המקרים, מדובר על תביעה המבוססת על ראייה בכתב (כגון: חוזה חתום), ובלבד שסכומה אינו עולה על 75,000 שקלים.

לאחר פתיחת התיק בהוצאה לפועל, מפיקה המערכת "טופס אזהרה", המופנה לאותו חייב בתיק

מהם השלבים בניהול תיק הוצאה לפועל?

לאחר פתיחת התיק בהוצאה לפועל, מפיקה המערכת "טופס אזהרה", המופנה לאותו חייב בתיק. מטרתו של טופס זה היא להזהיר את החייב, כי אם ישלם את חובו או יפעל בהתאם להנחיות המפורטות באותה האזהרה בתוך פרק זמן מוגדר מראש (לרוב מדובר על פרק זמן של 30 ימים), עלולים להינקט נגדו הליכי גבייה.  

ככל שהחייב לא פעל בהתאם להנחיות, או לא שילם את החוב בתוך פרק הזמן האמור, ניתן לזוכה "האור הירוק" להתחיל בהליכי גבייה נגד רכושו של החייב, הכוללים הטלת עיקולים על חשבונות הבנק שלו, על זכויותיו בחברות ביטוח, על משכורתו, על רכביו הרשומים במשרד הרישוי, על נכסי המקרקעין שבבעלותו ועוד.

יצוין, כי אם גם הליכים אלה לא הביאו לסילוק החוב, רשאי הזוכה לבקש הטלת הגבלות נוספות על החייב, כגון עיכוב יציאה מהארץ, הטלת הגבלה על חידוש רישיון הנהיגה ועוד. 

חייבים רבים, המבקשים להתחמק מתשלום החובות, מנצלים את העובדה כי החל ממועד קבלת האזהרה לידיהם ועד המועד שבו ניתן להטיל עיקולים, קיים עיכוב הליכים המונע מהזוכה לנקוט הליכי גבייה

מהו החיסרון בפתיחת תיק הוצאה לפעול "בדרך המקובלת"?

כאמור, תנאי מקדים להטלת העיקולים וההגבלות נגד החייב הינו המצאת "טופס אזהרה" לחייב, המיידע אותו אודות פתיחת תיק ההוצאה לפועל. 

נושים רבים חוששים - ובצדק - כי עם המצאת האזהרה לחייב ומתן ההודעה על פתיחת התיק נגדו, יפעל החייב בתוך פרק זמן קצר לסכל את אפשרות גביית החוב, בין היתר באמצעות הברחת נכסים הרשומים על שמו לאחרים, משיכת כספים וחסכונות מחשבונותיו וכיוצא בזה.

חייבים רבים, המבקשים להתחמק מתשלום החובות, מנצלים את העובדה כי החל ממועד קבלת האזהרה לידיהם ועד המועד שבו ניתן להטיל עיקולים, קיים עיכוב הליכים המונע מהזוכה לנקוט הליכי גבייה, ובכך נפתח בפני אותם חייבים חלון הזדמנויות קצר המאפשר להם לממש את מזימתם ולהבריח נכסים.  

"הטלת עיקולים טרם מסירת אזהרה" - ניתן להטיל את העיקולים על נכסי החייב בטרם המצאת האזהרה ובטרם נודע לו אודות קיומו של תיק ההוצאה לפועל

כיצד ניתן להתגבר על המכשול האמור? באמצעות הטלת עיקולים טרם המצאת האזהרה

כדי להתגבר על הבעיה האמורה, קיים הליך הידוע בשם "הטלת עיקולים טרם מסירת אזהרה". מדובר במקרים בהם ניתן להטיל את העיקולים על נכסי החייב בטרם המצאת האזהרה ובטרם נודע לו אודות קיומו של תיק ההוצאה לפועל.

הליך זה דומה להליכים המוכרים בבתי המשפט בשם "עיקולים זמניים".

היתרון בהטלת עיקולים טרם מסירת אזהרה ברור – עיקולים אלה יוצרים "אפקט הפתעה" אצל החייב, המתעורר בוקר אחד לשיחת טלפון מסניף הבנק המודיע לו על עיקול חשבונותיו. בכך, למעשה, מונעים מהחייב את האפשרות להבריח נכסים ומגדילים באופן ניכר את סיכוי גביית החוב. 

נבחן את הדברים בעזרת דוגמה: שמעון הוא בעל עסק בתחום אספקת משחקי גן (להלן: "שמעון בעל העסק")  שסיפק מוצרים לראובן - קבלן ביצוע עבודות (להלן: "ראובן הקבלן") . שמעון בעל העסק קיבל מראובן הקבלן המחאה דחויה עבור אספקת הסחורה. כשהגיע מועד הפירעון של ההמחאה, שמעון בעל העסק הפקיד את ההמחאה בחשבונו, אולם זו חוללה (לא כובדה) על ידי הבנק בשל חוסר כיסוי מספיק בחשבון הבנק של ראובן הקבלן. 

כל הניסיונות מצד שמעון בעל העסק להסדיר את החוב מול ראובן הקבלן לא צלחו. ראובן הקבלן טען בפני שמעון בעל העסק כי הוא מסובך כלכלית ואינו יכול בשלב זה לשלם את החוב. 

שמעון בעל העסק פנה מיד לקבלת ייעוץ משפטי . לאחר חקירה ובדיקה נמצא כי עיריות ומוסדות שונים מעסיקות בשכר את ראובן הקבלן. מרגע שהובן כי קיימים כספים המגיעים לראובן הקבלן מעיריות ומוסדות שונים, הוגשה ההמחאה לביצוע בלשכת ההוצל"פ ובמקביל הוגשה "בקשה להטלת עיקולים טרם מסירת אזהרה". במסגרת הבקשה התבקש רשם ההוצל"פ להורות על הטלת עיקולים על חשבונות הבנק של ראובן הקבלן ועל כספים המגיעים לו מהעיריות והמוסדות השונים.  

רשם ההוצאה לפועל אישר את הבקשה והורה על הטלת עיקולים אצל הגורמים השונים, לרבות בבנקים, בעיריות ובמוסדות השונים העובדים עם ראובן הקבלן.  

ראובן הקבלן התעורר בוקר אחד וגילה שחשבונותיו מעוקלים. מאוחר יותר התברר לו כי העיריות ושאר המוסדות לא רשאים להעביר לו את הכספים המגיעים לו לאור צווי העיקול שהוטלו טרם מסירת אזהרה.  

בסופו של דבר, באמצעות הטלת עיקולים אלה, הצליח שמעון בעל העסק לגבות את החוב מראובן הקבלן בסך של כ 300 אלף שקל!

חשוב מאוד לפעול מהר ולא לתת לחייב הזדמנות להרוויח זמן יקר לצורך הברחת נכסיו. טיפול משפטי מאוחר עלול לסכל את אפשרות גביית החוב

מספר טיפים אחרונים לפני סיום:

פנו מהר ליעוץ משפטי: חשוב מאוד לפעול מהר ולא לתת לחייב הזדמנות להרוויח זמן יקר לצורך הברחת נכסיו. טיפול משפטי מאוחר עלול לסכל את אפשרות גביית החוב, גם בשל העובדה שברוב המקרים, מצבם הכלכלי של החייבים נעשה רע יותר במרוצת הזמן, או משום שנושים אחרים של אותו חייב אשר פעלו מוקדם יותר, הצליחו כבר לשים ידיהם על נכסיו.

היזהרו בלשונכם: בעידן של היום - בו רוב שיחות הטלפון מוקלטות - עלולים להיאמר על ידכם דברים העשויים לשמש נגדכם במסגרת ההליך המשפטי לצורך ביטול החוב.  

נקלע לחובות ולא יודע מה לעשות

אל תאבדו תקווה: אף חוב אינו אבוד - ישנן דרכי פעולה רבות ומגוונות שניתן לנקוט בהן לפני שמוותרים על החוב. לממד הזמן ולפעולה מהירה, נכונה ומקצועית, יש חשיבות רבה בהגדלת הסיכוי לקבל את כספכם חזרה.

* עו"ד עודד דוידוב, שותף במשרד עורכי הדין ביטון, דוידוב ושות', עוסק בהוצאה לפועל, כינוס נכסים ופשיטות רגל.

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים