zap group mishpati logo

פציעה בבית: מי אחראי? מי יפצה?

הזמנתם חברים לארוחה, ואחד מהם החליק בדרכו לשירותים ונפצע? מי יפצה אותו? התשובה תלויה בגורמים רבים, ובהם תנאי פוליסת הביטוח. מדריך

29.08.18
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
פציעה בבית: מי אחראי? מי יפצה?

נסו לדמיין את התסריטים המצערים הבאים: בעל מקצוע הגיע לתקן אצלכם קלקול, ונפצע בדירתכם (ללא קשר לתיקון שביצע); סבתא קפצה לביקור והחליקה; הבן שלכם נפל ונחבל. כמובן, עולות שאלות רבות: מי אחראי לנזקים שנגרמו? מה מכסה פוליסת ביטוח הדירה? האם אתם עלולים לשלם ביוקר? במאמר זה, נשיב על שאלות אלה ועל שאלות נוספות. 

האם אדם שנפצע בשעה ששהה בביתכם ונגרמו לו נזקי גוף זכאי לפיצוי, בגין נזקי הגוף שנגרמו לו?

שאלה זו תלויה בנסיבות רבות, והתשובה כרוכה במספר פרמטרים: סוג התאונה; סוג הקרבה בינך (בעל הבית) לבין האורח הניזוק; סוג הנזק שנגרם לנפגע והיקפו; נסיבות הביקור; נסיבות התאונה; וכמובן - פוליסת ביטוח הדירה. 

ריבוי משתנים - ריבוי נסיבות

מאחר שקיימים משתנים רבים, המשפיעים על התשובות לשאלות אלה, הדרך היעילה ביותר להתייחס להשלכות המשפטיות של תאונה בבית, היא שימוש בתיאורי מקרים שונים ופירוט השלכותיהם. 
במאמר זה, נסקור אפוא מקרים נפוצים של תאונות ביתיות, בנסיבות שונות. כך, תוכלו לקבל תשובות לשאלות נפוצות הקשורות לפציעה של אדם ששהה בביתכם.

אם האורח שנפל בביתכם איננו קרוב משפחה ואיננו גר בבית דרך קבע ויש ברשותכם פוליסת ביטוח דירה "מתאימה" - לאורח יגיעו פיצויים בגין נזקים שנגרמו לו, אם נחבל בעת הביקור בביתכם

האם חבר שהתארח בביתכם, החליק, נפל ונחבל - זכאי לפיצויים?

התשובה תלויה בפוליסת הביטוח שיש לכם. ככלל - אם האורח איננו קרוב משפחה ואיננו גר בבית דרך קבע ויש ברשותכם פוליסת ביטוח דירה "מתאימה" - לאורח יגיעו פיצויים בגין נזקים שנגרמו לו, אם נחבל בעת הביקור בביתכם.
בהקשר זה, פוליסת ביטוח "מתאימה" היא פוליסת ביטוח דירה, הכוללת כיסוי לתביעות צד שלישי (תביעות צד ג'). אם הפוליסה מספיק נרחבת וכוללת סעיף צד ג' - הרי שהאורח שנפצע יוכל לתבוע את חברת הביטוח, בה מבוטחת דירתכם.  

ישנן פוליסות ביטוח דירה שאינן מאפשרות תביעת שיבוב, ומונעות מצב בו חברת הביטוח, שמפצה את צד ג', תובעת מהמארח את סכום הפיצויים ששילמה

במקרה שהמארח אחראי בדרך כלשהי לתאונה - האם יש לו חבות נזיקית, על כך שמישהו נפצע אצלו בבית?

ייתכן שיש חבות נזיקית. 
בהקשר זה, יש לבחון את נסיבות העניין: אם המארח התרשל (במעשה או במחדל) ועקב ההתרשלות נגרם לאורח נזק, אם התשובה חיובית, ייתכן שתוגש נגדו תביעת פיצויים, בגין רשלנות. במקרה זה, הניזוק עשוי להיות התובע; או חברת הביטוח שפיצתה את הניזוק ו"חזרה" למארח בתביעה על הסכום ששולם לאורח. מצב כזה מכונה "תביעת שיבוב". 

ישנן פוליסות ביטוח דירה שאינן מאפשרות תביעת שיבוב, ומונעות מצב בו חברת הביטוח, שמפצה את צד ג', תובעת מהמארח את סכום הפיצויים ששילמה. כלומר: פוליסה שמונעת מהמארח "להיענש", גם במקרה שהתרשל וגרם לצד ג' להינזק ולהיפצע.  

כך או כך, מצב שהמארח ייתבע וייאלץ לשלם על נזקים שנגרמו לאורח - יכול להתקיים רק אם המארח, כמבוטח, נושא באחריות לתאונה שהתרחשה בביתו. כך, למשל: אם המארח השאיר בחצר הבית מתקן בלתי בטיחותי ואחד האורחים נחבל וניזוק מהמתקן הבלתי בטיחותי. במקרה כזה, סביר כי תוטל על המארח אחריות נזיקית.

קרוב משפחה שהתארח בביתכם ונחבל, זכאי לפיצויים, רק אם אינו אחד מבני הבית. כלומר: יש קרבה משפחתית, אבל הוא אינו מתגורר דרך קבע עם המארח, תחת אותה קורת גג

קרוב משפחה התארח ונחבל - האם הוא זכאי לפיצויים?

קרוב משפחה זכאי לפיצויים, רק אם אינו אחד מבני הבית. כלומר: יש קרבה משפחתית, אבל הוא אינו מתגורר דרך קבע עם המארח, תחת אותה קורת גג. 
במקרה כזה - גם אם מדובר בהורה, אח או ילד - כל עוד הוא אינו מתגורר בבית, יש לו זכות תביעה נגד חברת הביטוח, אם קיימת פוליסה המעניקה כיסוי ביטוחי לתביעת צד ג'.

בן משפחה שמתגורר בבית נפגע - ייתכן שיש ביטוח "מתאים" אחר, שאיננו ביטוח דירה, שניתן לנסות לתבוע. כך, למשל: יכול להיות כיסוי ביטוחי במקרה של פציעה בבית, בביטוח תאונות אישיות

אחד מבני המשפחה, המתגורר בבית, נפצע - האם הוא זכאי לפיצויים?

במקרה כזה, לרוב לא קיימת זכות לתבוע את חברת הביטוח, מאחר שהניזוק איננו נחשב לצד ג'. 
עם זאת, ייתכן שיש ביטוח "מתאים" אחר, שאיננו ביטוח דירה, שניתן לנסות לתבוע. כך, למשל: יכול להיות כיסוי ביטוחי במקרה של פציעה בבית, בביטוח תאונות אישיות. כאשר מדובר בילד שניזוק, ייתכן שניתן לתבוע את ביטוח התלמידים, אם כי מדובר בפוליסת ביטוח עמוסת החרגות המצמצמות את יכולת התביעה ואפשרות קבלת הפיצויים מכוח הפוליסה. 

בנוסף, ייתכן שפתוחה בפני הנפגע אפשרות לתבוע את ביטוח לאומי ו/או את חברת הביטוח, בשל אובדן כושר עבודה, שנגרם עקב התאונה. כך או כך, בכל המקרים האלה יש מורכבות גדולה, וחשוב לקבל ייעוץ עורך דין אשר בקי בדיני נזיקין ודיני ביטוח, שיגבש אסטרטגיה מתאימה, דבר שיאפשר לנפגע למצות את הדרכים לזכות בפיצויים (אם מגיעים לו פיצויים). 

חוסר תשומת לב עלול להוביל לנפילה כואבת...

הגג של הפרגולה החדשה קרס ואחד מבני הבית נפגע - האם הוא זכאי לפיצויים?

במקרה זה, מדובר בנסיבות מיוחדות ויוצאות דופן. בכל מקרה שבעל מקצוע ביצע עבודה מקצועית (בבית או בחצר) והתרשל בעת ביצוע העבודה והשלמתה, ועקב הרשלנות נפצע אחד מבני הבית ונגרמו לו נזקי גוף, הוא יכול לתבוע פיצויים מבעל המקצוע. במקרה כזה, למרות שמדובר בתאונה של אחד מבני הבית - הוא עשוי להימצא זכאי לפיצוי.

פציעה בשטח המשותף בבניין המגורים (ולא בדירה עצמה) נחשבת מצב שונה לחלוטין: השטח המשותף בבניין איננו הדירה של הנפגע, ולכן ניתן לנסות לתבוע פיצויים בגין נזקי הגוף שנגרמו, כצד ג'

האם החלקה במדרגות הבניין, של אחד מבני הבית מזכה בפיצויים?

פציעה בשטח המשותף בבניין המגורים (ולא בדירה עצמה) נחשבת מצב שונה לחלוטין: השטח המשותף בבניין איננו הדירה של הנפגע, ולכן ניתן לנסות לתבוע פיצויים בגין נזקי הגוף שנגרמו, כצד ג'. כלומר: הנתבע במקרה זה יכול להיות מי שהתרשל: שכן, ועד הבית, בעל מקצוע שעבד בשטח המשותף וכו'. 

לסיכום: למרבה הצער, תאונות שנגרמות בבית - "תאונות ביתיות" - מהוות מצב שכיח. על פי רוב, אדם שנפגע בביתו לא יוכל לתבוע פיצוי, בגין הנזקים שנגרמו לו. לעומת זאת, אורח שבא לבקר ונפגע, יוכל לתבוע את חברת הביטוח, בה עשה המארח ביטוח דירה. הזכות לפיצוי הנפגע תלויה בקיום סעיף המעניק כיסוי ביטוחי לצד ג'. כדי שפיצוי זה לא יתגלגל לפתחו של המארח, רצוי שהפוליסה תכלול גם היעדר אפשרות לתביעת שיבוב. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים