zap group mishpati logo

הבחירות לרשויות המקומיות: כל מה שחשוב לדעת

מי בחופש ומי מחויב לעבוד? איזה תגמול יקבל מי שיעבוד ביום הבחירות? מי זכאי להצביע - והיכן? לקראת הבחירות לרשויות המקומיות: מדריך למצביעים

17.10.18
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
הבחירות לרשויות המקומיות: כל מה שחשוב לדעת

עוד לא הספקנו להתאושש מהחגים, והנה - פתאום - הפתעה: בלי ששמנו לב, השתחל אל לוח השנה עוד יום חופש: יום הבחירות לרשויות המקומיות, ב-30 באוקטובר 2018.

הפעם, לראשונה, יום הבחירות לרשויות המקומיות יהיה יום שבתון במשק, בדומה לימי שבתון הנהוגים בבחירות הכלליות לכנסת. כבר בשנת 2014 תוקן חוק הרשויות המקומיות (בחירות) ונקבע בו לראשונה כי יום הבחירות יהיה יום שבתון ברשויות שבתחומן נערכות הבחירות באותו יום.

התיקון חל על עובדים הרשומים בפנקס הבוחרים של אותה רשות, גם אם מקום עבודתם הוא ברשות מקומית שלא חל בה יום שבתון. יצוין כי בשנת 2017 נעשה תיקון דומה גם בחוק המועצות האזוריות.

הפעם, לראשונה, יום הבחירות לרשויות המקומיות יהיה יום שבתון במשק, בדומה לימי שבתון הנהוגים בבחירות הכלליות לכנסת

מי זכאי להצביע בבחירות לרשויות המקומיות?

בבחירות לרשויות המקומיות זכאי להצביע כל מי שמלאו לו 17 שנים עד יום הבחירות ועד 20 בספטמבר 2018, פרטיו וכתובתו היו רשומים בפנקס הבוחרים כבוחר של אותה רשות מקומית.

מי שעבר דירה זכאי להצביע, ובלבד שהפרטים והכתובת שלו היו כתובים כאמור בפנקס הבוחרים עד 20 בספטמבר 2018

אם עברתי לאחרונה דירה - אני זכאי להצביע?

כן, ובלבד שהפרטים והכתובת שלך היו כתובים כאמור בפנקס הבוחרים עד 20 בספטמבר 2018; ובמהלך 18 החודשים שקדמו ליום הבחירות, לא היית רשום בפנקס הבוחרים של רשות מקומית אחרת, שהתקיימו בה בחירות. 

עובד רשאי כלל לא להגיע לעבודה ביום הבחירות - ועל המעסיק לשלם לו את השכר הרגיל שהיה מקבל, אילו עבד ביום הבחירות

מי ייהנה מיום שבתון בבחירות המקומיות? האם ינוכה בגין השבתון יום חופש?

התיקון לחוק קובע כי עובד שעבד אצל מעסיק 14 ימים רצופים לפחות, סמוך ליום הבחירות, ישלם לו המעביד את השכר שהיה משתכר אצלו אילו עבד ביום הבחירות. 

מכך משתמע שהעובד רשאי כלל לא להגיע לעבודה ביום הבחירות - ועל המעסיק לשלם לו את השכר הרגיל שהיה מקבל, אילו עבד ביום הבחירות. התשלום נעשה על חשבון של המעסיק ואסור לנכותו מצבירת ימי החופשה של העובד.

ישנם מספר שירותים שלגביהם נקבע בצו שהם לא יופסקו ביום הבחירות, ועובדיהם מחויבים להגיע לעבודה כרגיל, כגון: שירותי תחבורה ושאר השירותים הציבוריים

מי חייב לעבוד ביום הבחירות?

ישנם מספר שירותים שלגביהם נקבע בצו שהם לא יופסקו ביום הבחירות, ועובדיהם מחויבים להגיע לעבודה כרגיל, כגון: שירותי תחבורה ושאר השירותים הציבוריים. 

בחוק נקבע כי שר הפנים רשאי לקבוע בתקנות מהם סוגי השירותים שייחשבו כ"שירותים ציבוריים" לצורך העניין ומה יהיו שעות הפעלתם. ואכן, ב-30 באוגוסט פרסם שר הפנים אריה דרעי אילו סוגי שירותים נחשבים לשירותים ציבוריים ביום הבחירות לרשויות המקומיות. 

מהודעתו, עולה כי שירותים אלה כוללים, בין היתר: שירותי תחבורה, חניונים ותחנות דלק; מסעדות, בתי קפה ובתי מלון; שירותי תקשורת; מפעלי תעשייה וחקלאות, שתהליכי הייצור בהם מתנהלים ברציפות; מפעלי מים וחשמל; תיאטראות, בתי קולנוע ובתי שעשועים אחרים.

עוד יפעלו כסדרם: כלי התקשורת (עיתונות, רדיו וטלוויזיה); שירותים הנוגעים לאפיית לחם וייצור מוצרי חלב; כוחות הביטחון ושירותי ההצלה למיניהם. 

מתכונת מצומצמת: שירותי הובלת לחם, פירות, ירקות ותוצרת חלב יפעלו ביום הבחירות עד השעה 11:00 בצהריים

אילו שירותים יפעלו ביום הבחירות במתכונת מצומצמת?

על פי הודעתו של שר הפנים, שירותי הובלת לחם, פירות, ירקות ותוצרת חלב יפעלו ביום הבחירות עד השעה 11:00 בצהרים. נוסף על כך, חנויות לממכר מזון יפעלו ביום הבחירות בין השעות 6:00 בבוקר ועד השעה 12:00 בצהרים. כלומר: עד שש שעות.

בתי חולים ושירותי בריאות אחרים, הפועלים בימי שבת וחג במתכונת מיוחדת (כמו גם גופים אחרים הפועלים בסופי שבוע ובחגים במתכונת מיוחדת), יפעלו באותה מתכונת ביום הבחירות.

מעסיקים של עובדים המועסקים בשירותים ציבוריים שאינם שובתים, מחויבים לאפשר להם לצאת ולממש את זכות הבחירה שלהם, במהלך יום העבודה

האם מי שעובד ביום הבחירות רשאי לצאת להצביע?

בוודאי. על פי הודעתו של שר הפנים, מעסיקים של עובדים המועסקים בשירותים ציבוריים שאינם שובתים, מחויבים לאפשר להם לצאת ולממש את זכות הבחירה שלהם, במהלך יום העבודה. 

זאת ועוד: יום הבחירות נערך בין השעות 7:00 עד 22:00 בלילה, כך שעובדים המועסקים בשעות שאינן בתחום השעות האמור, אינם שובתים. גם עובדים זרים שאין להם זכות הצבעה ברשויות המקומיות, אינם רשאים לשבות.

החוק אינו אוסר על עבודה ביום הבחירות; ניתן להעסיק עובדים ביום הבחירות, בכפוף להסכמתם

האם עבודה ביום הבחירות אסורה?

התשובה שלילית. החוק אינו אוסר על עבודה ביום הבחירות; ניתן להעסיק עובדים ביום הבחירות, בכפוף להסכמתם. 
חשוב להדגיש שלא ניתן לכפות על מי שמועסק במקום עבודה שאינו "שירות ציבורי" להתייצב לעבודה ביום הבחירות, אם הוא אינו מעוניין בכך; לא ניתן לנכות לו יום חופש.

חוק הרשויות המקומיות (בחירות) אוסר לאיים בפיטורין או לפטר עובד עקב הצבעתו בבחירות לרשויות המקומיות

האם ניתן לדרוש מעובד שלא להצביע בבחירות או לאיים עליו בפיטורין?

לחלוטין לא! חוק הרשויות המקומיות (בחירות) אוסר לאיים בפיטורין או לפטר עובד עקב הצבעתו בבחירות לרשויות המקומיות. 
על פי החוק, אין לאיים על עובד בפיטורין; ואין לפטר עובד, מפני שנמנע או לא נמנע מהצבעה בבחירות לרשויות המקומיות. כמו כן, אין לאיים על עובד בפיטורין, כדי שיצביע או לא יצביע בעד רשימת מועמדים מסוימת.

במקרה הצורך בית המשפט מכריע

מעסיק שפיטר עובד או איים עליו בפיטורין, עקב הצבעתו בבחירות לרשויות המקומיות, צפוי לעונש של עד חמש שנות מאסר או לקנס כספי.

החוק אינו קובע במדויק מהו התגמול שיש לשלם לעובד שעבד ביום שבתון, אולם בפועל לאורך השנים התשלום עבור עבודה ביום בחירות התבסס על נוהג שהשתרש ברבות השנים: לשלם שכר בשיעור 200%

מה התגמול המגיע למי שעובד ביום הבחירות? 

החוק אינו קובע במדויק מהו התגמול שיש לשלם לעובד שעבד ביום שבתון, אולם בפועל לאורך השנים התשלום עבור עבודה ביום בחירות התבסס על נוהג שהשתרש ברבות השנים: לשלם שכר בשיעור 200% (או לשלם את השכר היומי הרגיל ולהוסיף את שעות העבודה כשעות חופשה בתשלום לעובד).

עו"ד הדר פלד-טל

עו"ד הדר פלד-טל

עו"ד הדר פלד-טל היא בעלת משרד עצמאי בקריית-ביאליק וניסיון של למעלה מ- 18 שנה בכל הנוגע לדיני עבודה, לרבות: זכויות עובדים, ייצוג מעסיקים, זכויות נשים בעבודה, אפליה במקום העבודה ועוד. את שירותיה היא מעניקה לעובדים ולמעסיקים ממגזרים שונים, כגון: ציבורי, ממשלתי, תעשייתי, פרטי, עסקי וכיוצא בזה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד הדר פלד-טל

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה