zap group mishpati logo

טוען רבני: אל תגיעו בלעדיו לבית הדין

עורך דין שאינו בקיא בשיטה המשפטית הנהוגה בבתי הדין הרבניים עלול לגרום ללקוחותיו נזק, אפילו יחסית להיעדר ייצוג. מומלץ להיות מיוצג ע"י טוען רבני

מאת: טוען רבני (טו"ר) ומגשר טוביה לרנר
23.10.18
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
טוען רבני: אל תגיעו בלעדיו לבית הדין

קיים הבדל מהותי בין החוק ושיטת הדיונים הנהוגה בבתי הדין הרבניים, לעומת אלה הנהוגים בבתי המשפט. "חוקי היסוד" הנהוגים בבית הדין הרבני הם חושן משפט, אבן העזר שהם שני טורים, מתוך ארבעת הטורים שמהווים יחד שולחן ערוך שלם. 

שיטת המשפט הנהוגה בבית הדין מתוארת בהלכות הדיינים ב"חושן משפט" ובנושאי כליו. חשוב לדעת כי שיטה זו הפוכה כמעט לחלוטין מהשיטה האדברסרית, הנהוגה בבתי המשפט.
הניגודים בין שתי השיטות כה גדולים, עד כדי כך שלפעמים שיטה אחת היא ממש היפוך של השיטה השנייה. מה שמונח בלב ליבה של שיטה אחת נחשב שיבוש הליכי המשפט בשיטה השנייה (ולהיפך). 

טוען רבני הוא כל מי שהוסמך לייצג לקוחות בבית הדין הרבני, על פי החוק והשיטה המשפטית בבתי הדין הרבניים

לסיכום, מומלץ לערוך צוואה, ושיהיה עד 120!

מהו טוען רבני?

טוען רבני הוא כל מי שהוסמך לייצג לקוחות בבית הדין הרבני, על פי החוק והשיטה המשפטית בבתי הדין הרבניים. (עו"ד יכולים לייצג בכל ערכאה בלי קשר להכשרה ספציפית).

ישנם שני מסלולי הסמכה לתפקיד הטוען הרבני: מסלול לגברים ומסלול לנשים (ארוך יותר). המסלול הקצר מיועד לגברים בוגרי ישיבות, שיש להם רקע תורני מתאים ולמדו את הגמרות וההלכות. במסלול זה, עליהם לגשת לשמונה מבחנים שונים, שבעה מתוכם בכתב והאחרון בעל פה. מטרת המבחנים: לבדוק שלמועמד יש את הידע והרקע המתאים לשמש כטוען רבני. 

ההליך כולו - הלמידה למבחנים ובדיקת המבחנים - נמשך בין שנה לבין שלוש שנים, תלוי במידת הפניות שיש למועמד, לצורך למידה. מי שעבר בהצלחה את שמונת המבחנים, מוסמך כטוען רבני ורשאי לייצג בפני בית הדין הרבני. 

מאחר שלנשים אין את הרקע של לימודי הישיבה, הן נדרשות ללמידה רבה יותר

מדוע נשים נדרשות למסלול ארוך יותר?

מאחר שלנשים אין את הרקע של לימודי הישיבה, הן נדרשות ללמידה רבה יותר. נשים יכולות להתחיל לגשת למבחנים רק לאחר שלמדו את הלכות וגמרות היסוד. מסלול ההכשרה שלהן וההכנה לבחינות כולל שעות למידה פרונטליות רבות ונמשך לפחות שלוש שנים. 

תפקידו העיקרי של טוען רבני: להוביל את הדיינים ולהדגיש עבורם את הפרטים החשובים ביותר, עבור הלקוח שלו במקרה הנדון, הן בהלכה והן במציאות

מהו תפקידו של הטוען הרבני?

תיקים שנידונים בבתי הדין מורכבים מהרבה פרטים קטנים. יש להבדיל בין הפרטים החשובים, המובילים לפתרון הרצוי על פי ההלכה - לבין הפרטים חסרי החשיבות. מכיוון שלפני הדיינים מונחים תיקים רבים, הם לא תמיד יכולים להקדיש את הזמן הנדרש ללמידת החומר בתיק הממוצע. כאן, נכנס הטוען הרבני לתמונה. 

טוען רבני שלמד והוסמך למקצוע הוא בעל הכישורים הנדרשים, לחבר בין ההלכה לבין המציאות - ובין המציאות לבין ההלכה. תפקידו העיקרי: להוביל את הדיינים ולהדגיש עבורם את הפרטים החשובים ביותר, עבור הלקוח שלו במקרה הנדון, הן בהלכה והן במציאות. כך, הדיינים יכולים לקבל את התמונה המלאה ולפסוק בעניין.

טוען רבני יכול לייצג כמובן בכל תיק המגיע לבית הדין. על פי רוב, מדובר בתיקי גירושין והכרוך בהם, אך גם בתיקי ירושות, צוואות וצווי ירושה, שאין בהם מחלוקת

מהם סוגי המקרים שבהם יכול הטוען הרבני לייצג בפני בית הדין?

טוען רבני יכול לייצג כמובן בכל תיק המגיע לבית הדין. על פי רוב, מדובר בתיקי גירושין והכרוך בהם, אך גם בתיקי ירושות, צוואות וצווי ירושה, שאין בהם מחלוקת. ישנם אף בתי דין רבניים פרטיים, הדנים בתיקי בוררויות עסקיות שונות, ושאר סכסוכים שהצדדים פנו לבית הדין ומינו אותו לבורר מוסכם ע"פ חוק הבוררות. 

הליך הבוררות בבית דין רבני הוא הליך זול, מהיר יותר ומתאים יותר - למי שמבקשים לקיים בוררות, שמטרתה פשרה ולא ניצחון בכל מחיר, או בירור הלכתי במגמה לנהוג ע"פ דין תורה. 

לעיתים עו"ד אפילו לא מבין את השפה ההלכתית (רוויה ביטויים בארמית ומושגים הלכתיים שמובנים רק לבעלי רקע מתאים) שבה מתקיים הדיון בין הדיינים לטו"ר שמייצג את הצד השני

מדוע לא מומלץ שעורך דין שאינו טוען רבני ייצג בבית הדין הרבני?

עורך דין, המורגל בשיטה האדברסרית, יספר לדיינים את המציאות כמות שהיא וייתן לדיינים להחליט בעצמם מהי ההלכה המתאימה, לצורך פרשנות המציאות. יתרה מכך: מפאת קוצר הזמן, סביר להניח שעורך הדין יציג את המציאות בצורה מקוצרת, באופן שלא בהכרח יבטיח ללקוח שלו את התוצאה האופטימלית. לעתים, ההיפך הוא הנכון: ייצוג של מי שמורגל בשיטה האדברסרית עלול לגרום ליותר נזק ללקוח שלו מאשר אילו הלקוח היה מייצג את עצמו. לעיתים עו"ד אפילו לא מבין את השפה ההלכתית (רוויה ביטויים בארמית ומושגים הלכתיים שמובנים רק לבעלי רקע מתאים) שבה מתקיים הדיון בין הדיינים לטו"ר שמייצג את הצד השני.

לעומת זאת, טוען רבני יציג הן את המציאות והן את ההלכה המתאימה, כמו גם את החיבור בין המציאות לבין ההלכה. טוען רבני יידע לבחור את הפרטים העיקריים, הרלוונטיים למקרה של הלקוח שלו, למקד בהם את תשומת הלב של הדיינים - וישיג עבור הלקוח את התוצאות הטובות ביותר האפשריות. 

טוען רבני שהוא גם עורך דין יכול לייצג בתיקים המתנהלים במקביל בבית הדין הרבני ובבית המשפט ורשויות ההוצאה לפועל - שלוש הערכאות הרלוונטיות לתיקי גירושין, בוררות וירושה

האם יש יתרון לטוען רבני שהוא גם עורך דין?

לכאורה, כן. טוען רבני שהוא גם עורך דין יכול לייצג בתיקים המתנהלים במקביל בבית הדין הרבני ובבית המשפט ורשויות ההוצאה לפועל - שלוש הערכאות הרלוונטיות לתיקי גירושין, בוררות וירושה. כך, הוא יידע כיצד להתאים את אופי הטיעון שלו לשיטה ול"חוקי היסוד" הנהוגים בכל ערכאה.

יחד עם זאת, יש יתרון משמעותי לטוען רבני המתמקד רק בעבודתו כטוען רבני, גם אם הוסמך כעורך דין. כלומר: הוא מתמחה בתחום לעומק - ויכול להשיג הישגים טובים יותר בבית הדין הרבני. כדי להבטיח שירות טוב יותר ללקוח שלו, הוא ישתף פעולה עם עורכי דין המתמחים בדיני משפחה (וייצגו את הלקוח במקביל בבית משפט למשפחה), ועם עו"ד המתמחים בהוצל"פ לפי הצורך. גם עורכי הדין הטובים מתמקדים בתחום צר כדי לשפר את היכולות באותו התחום. כך למשל, עו"ד שהוא פליליסט טוב, לרוב לא יעסוק בדיני משפחה או בדין האזרחי, אלא יתמקד במשפט הפלילי. עו"ד המתמחה בדיני חברות לא יטפל בתיקי סמים ורצח, ועו"ד המתמחה בייצוג בהוצל"פ יעדיף להתמקד בתביעות גביה, או הגנה מפני נושים. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בשיטות משפט כל כך שונות זו מזו.

הלב נשבר - לקראת גירושין

לסיכום: אם אתם ניצבים בפני מחלוקת עם אדם אחר או צד שלישי כלשהו, מומלץ לשקול קודם פנייה לגישור או בוררות בבית הדין הרבני, וייצוג באמצעות טוען רבני. יש לזכור כי גם תיקי גירושין חייבים - לפחות בחלקם - להתנהל בבית הדין בכל הקשור לנושאים בהם לבתי הדין סמכות בלעדית. גם בתיק שמתנהל במקביל בבית משפט למשפחה ובבית הדין הרבני, מומלץ לשכור את שירותיו של טוען רבני, במקביל לשירותי עורך דין שייצג אתכם בבית המשפט לענייני משפחה, או לשקול לנהל את כל התביעות בבית הדין כדי לייעל, לקצר ולהוזיל את ההליך. כך, תוכלו להשיג את התוצאות האופטימליות מבחינתכם.

* טוען רבני (טו"ר) ומגשר טוביה לרנר, מתמחה בדיני משפחה.

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה