zap group mishpati logo

גירושין "נכונים": חמש עצות זהב

החלטתם להיפרד? כך תיפרדו לשלום - חמישה טיפים שחשוב לזכור: מחשבה על הילדים, עו"ד איכותי, הימנעות ממלחמה, הדיפת עצות אחיתופל ומחשבה מחוץ לקופסא

מאת: עו"ד אריה לרנר
29.07.18
תאריך עדכון: 28.03.24
6 דק'
גירושין "נכונים": חמש עצות זהב

החלטתם להתגרש? יש לזכור כי גם כאשר הגירושין מתבקשים ואתם מגיעים אליהם בצדק ובלית ברירה - יש מחיר לגירושין. בכל מקרה, מדובר בהליך עתיר השלכות. 
החדשות הטובות: אמנם לא ניתן למנוע כליל את הנזקים שהגירושין עלולים לגרום - אך בהחלט ניתן למזער נזקים רבים. 

רוצים לרקוד על מדרגות הרבנות? מעוניינים למנוע סבל מיותר מעצמכם ומהילדים? כדאי שתאמצו חמישה כללים ישימים ויעילים, בדרך לגירושין במינימום נזק ועם מקסימום כבוד הדדי.

הדרך הטובה ביותר למנוע פגיעה ולצמצם נזקים היא מחשבה על הילדים, הצבת טובת הילדים בראש סדר העדיפויות ומתן משקל לרווחתם

כלל ראשון: יש לחשוב על הילדים, ולא על בן/ת הזוג

במהלך משבר גירושין, מי שחלק אתכם את חייכם עלול להפוך לאויב מושבע, שכל שיח אתו מציף רגשות קשים (גם אם באופן בלתי מודע). הרגשות השליליים והאמוציות העולות בשעת סערה עשויים להשתלט על קו המחשבה הבריא שלכם ולהסיט אתכם מהנתיב המומלץ. 

לכן - כדי להתגבר על המלכודת - הזכירו לעצמכם בכל שלב ושלב, שאתם מנהלים משא ומתן עם ההורה של ילדיכם (ולא עם אויב). בנוסף, כמובן - הילדים אינם אויב. 

הדרך הטובה ביותר למנוע פגיעה ולצמצם נזקים היא מחשבה על הילדים, הצבת טובת הילדים בראש סדר העדיפויות ומתן משקל לרווחתם. זאת, לפני קבלת כל החלטה, בכל שלב בהליך הגירושין.  

בזכות מחשבה על הילדים ומתן תשומת לב ניכרת להשלכות של מעשיכם על הילדים - יגדלו הסיכויים שתצליחו להימנע ממלחמות. 

מספר גורמים הופכים את הייעוץ המשפטי לכלי חיוני שאין בלתו: המורכבות של ההליך, הידע המשפטי הנדרש, הצורך במיומנויות גישור וניהול משא ומתן, הצורך בניסוח חוזה גירושין מותאם אישית וביצירת מנגנונים רלוונטיים לכל משפחה

כלל שני: אל תוותרו על ייעוץ משפטי מקצועי

אין זה משנה מה ההכשרה שלכם ומה טיב היחסים שלכם עם בן/ת הזוג: ייעוץ משפטי למתגרשים איננו בגדר המלצה. ייצוג משפטי למתגרשים הוא חשוב מאוד. חשוב שתזכרו, כי גירושין הם משבר משפטי (לפני הכל ומעל הכל). כדי להשלים הליך גירושין נחוצים כלים, מיומנויות וידע שאין לאדם מן היישוב. כל הליך הגירושין, על כל היבטיו ושלביו, הוא למעשה הליך משפטי. לא "סתם" הליך משפטי - אלא הליך משפטי בעל השלכות מאוד משמעותיות. 

מספר גורמים הופכים את הייעוץ המשפטי לכלי חיוני שאין בלתו: המורכבות של ההליך, הידע המשפטי הנדרש, הצורך במיומנויות גישור וניהול משא ומתן, הצורך בניסוח חוזה גירושין מותאם אישית וביצירת מנגנונים רלוונטיים לכל משפחה.

בדיוק כמו שלא תבצעו לעצמכם ניתוח (בשל העובדה שאינכם מומחים לכירורגיה) - כך אל תנהלו מו"מ עם בן/ת הזוג ואל תנסחו הסכם גירושין לבדכם. הפנימו היטב כי בכל הליך גירושין, שניכם זקוקים לייעוץ וליווי משפטי. מומלץ לקבל ייעוץ בנפרד, לפני שפונים לעורך דין משותף.

לא משנה מה המחיר אותו תידרשו לשלם - עדיף להשאיר בבית את רוח הקרב ואת ה"נשק" ולהגיע אל הליך הגירושין תוך חתירה לשלום, שיתוף פעולה ומחשבה לטווח ארוך

כלל שלישי: השאירו את הנשקים בבית

משבר גירושין הוא "משבר" ולא מלחמה. יש לזכור כי סכסוכי גירושין שנידונים בבית משפט נגררים שנים ארוכות. בטווח הארוך, סכסוכי גירושין כרוכים בהשקעת משאבים גדולה בהרבה - יחסית להשקעה הנדרשת מזוגות מתגרשים המגיעים להסכמות בדרכי שלום. 

בכל מקרה - לא משנה מה המחיר אותו תידרשו לשלם - עדיף להשאיר בבית את רוח הקרב ואת ה"נשק" ולהגיע אל הליך הגירושין תוך חתירה לשלום, שיתוף פעולה ומחשבה לטווח ארוך.

יש סיכוי שתצליחו לצמצם לא מעט נזקים - אם שניכם תשאפו לשלום ותזכרו שבמלחמה אין מנצחים וכי על אדמה חרוכה לא צומח דבר; כדאי שתפנימו שאתם וילדיכם תהיו קורבנות למלחמה מיותרת, שניתן למנוע.

אם אתם ניצבים בפני הליך גירושין, עצת הזהב הבאה תציל אתכם: צאו למלחמה רק במקרה הצורך, כאשר אין ברירה. אם (חלילה!) זהו המצב - מומלץ שתפנו לעורך דין, שיגבש אסטרטגיית קרב וישלוף נשקים מהארסנל, כדי להגדיל את הסיכוי לצאת עם מינימום הפסדים. עורך דין מיומן ישכיל להילחם במידה הנדרשת; ובמקביל, לחתור לשלום ולפתרון מעשי משותף. 

חשוב למתוח קו גבול ברור בין תמיכה ועזרה לבין ייעוץ ומעורבות יתר

כלל רביעי: ותרו על צווי הגיוס - אתם לא זקוקים ל"צבא" מאחוריכם

ברוח עצת הזהב הקודמת, מאחר שגירושין אינם מלחמה - אין שום סיבה לגייס צבא. בהחלט חשוב לגייס תמיכה ולפרוש רשת ביטחון. עם זאת, אין לתת לאחרים לנהל מלחמה עבורכם. בנוסף, עדיף שלא לקבל עצות - שאינן מעורך הדין ששכרתם. 

חשוב למתוח קו גבול ברור בין תמיכה ועזרה לבין ייעוץ ומעורבות יתר. בני משפחה ומקורבים שאוהבים אתכם נוטים להפעיל שיקולים זרים, בשל הזדהות יתר והיעדר אובייקטיביות. בדיוק כפי שלרופא מומחה לא מומלץ לטפל בקרוב משפחה (הדברים אמורים בפרט בנוגע לכירורג-מנתח) - כך גם לקרובים ויקירים אסור לנהל עבורכם את מאבק הגירושין (גם לא בשלט רחוק!). על אף הרצון הטוב, הניסיון מלמד שלרוב הקרובים פוגעים ומזיקים, שלא במודע ולא בכוונה. לפיכך, רצוי להימנע מעצות של קרובים. 

במהלך השלבים השונים של הליך הגירושין, תגדילו את הסיכוי לעבור את ההליך בכבוד ובמינימום נזק - אם תצטיידו בידע רב ותקפידו "לחשוב מחוץ לקופסא"

כלל חמישי: לחשוב מחוץ לקופסא

הליך גירושין מצריך הרבה ידע, הרבה שליטה, הרבה כלים והרבה הנחיה. עורך הדין שתבחרו ממלא את הצורך בהנחיה וליווי. עם זאת, נוכחותו אינה מייתרת את ההכרח לשלוט ככל הניתן בכל ההיבטים של ההליך המשמעותי שאתם עוברים. 

במהלך השלבים השונים של הליך הגירושין, תגדילו את הסיכוי לעבור את ההליך בכבוד ובמינימום נזק - אם תצטיידו בידע רב ותקפידו "לחשוב מחוץ לקופסא". לשם תפירת מודל גירושין מוצלח - מלאכה הנחשבת מורכבת וסבוכה - חשוב לשמור על גמישות, ראש פתוח ויצירתיות. במילים אחרות, אתם נדרשים לחשוב באופן בלתי דוגמטי ולהימנע ככל שניתן מיישום מודלים ותבניות, "העתקת" הסדרים מאנשים אחרים (לכל משפחה מתאים הסדר ייחודי משלה) והיצמדות לתפיסות מכלילות.

כדי להגדיל את הידע ולהרחיב את מגוון אפשרויות הפעולה שלכם, מומלץ לקרוא בנושא גירושין ומשמורת,  לקבל חוות דעת של שני עורכי דין לפני שתבחרו בעורך דין אחד שייצג אתכם, להתייעץ עם מומחים רבים (לא רק למשפט, אלא גם יועצים ומטפלים משפחתיים) ולמנוע מדעות קדומות להפיל אתכם בפח. 

הטבעת נשברת - סמל לסיום הנישואין

לסיכום: מחשבה על הילדים, ייעוץ משפטי איכותי, הימנעות ממלחמה, הדיפת עצות אחיתופל ומחשבה מחוץ לקופסא - סקרנו לעיל חמש עצות זהב שימושיות, שיסייעו לכם להגן על עצמכם מפני הנזקים האפשריים של משבר הגירושין. ככל שתדעו ותלמדו בנוגע לגירושין וככל שתיעזרו ביותר מומחים ותזכרו שפירוק הבית הוא גם (ובעיקר) הליך של בנייה (ולא רק של הרס) - כך תצליחו לעבור את הגירושין בשלום ולצמצם את הפגיעה בכם וביקיריכם. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה