zap group mishpati logo

ילד עם צרכים מיוחדים: להוריש יותר?

דילמה קשה: האם להוריש יותר לילד עם צרכים מיוחדים? כדאי להתייעץ עם כל הילדים ולבדוק מה גודל העיזבון

15.11.18
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
ילד עם צרכים מיוחדים: להוריש יותר?

הורים לילדים עם צרכים מיוחדים מתמודדים עם דילמה ייחודית וסבוכה, בעת עריכת הצוואה: האם להוריש יותר לילד עם הצרכים המיוחדים? מהם השיקולים הנלווים להחלטה במקרים ייחודיים אלה? 
יש לומר כבר בפתיחת המאמר: לא נמליץ בדברינו על פתרון אחד או על שיקול מכריע אחד, אלא נציף את הדילמה המרכזית ואת השיקולים השונים, עמם מתמודדים הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, בשעה שהם עורכים את צוואתם. 

בסופו של יום, ההכרעה בדילמה קשה זו והעדפת שיקול אחד על פני שיקול אחר נתונה בידי ההורים עורכי הצוואה, המכירים בצורה הטובה ביותר את הנפשות הפועלות; יודעים מהו המצב הכלכלי של כל אחד מבני המשפחה הנוספים; ויכולים לקחת בחשבון את האילוצים הספציפיים, הקיימים בשעה שהם מקבלים את ההחלטה בנושא.

השאלה היא - מה עדיף בעיני ההורים? האם ערך השוויון והרצון שלא לקפח אף ילד, שיוביל אותם לחלק את העיזבון בצורה שווה בין כל הילדים? או אולי הם מעדיפים לדאוג לילדים החלשים יותר ולחזק אותם באמצעות חלוקה לא שוויונית של הרכוש, לאחר מותם? 

מהי הדילמה הבסיסית, עמה מתמודדים הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים בעת עריכת צוואה?

השאלה היסודית שיש לתת עליה את התשובה, כשמגיעים לעריכת צוואה במקרים אלה: מה עדיף בעיני ההורים? האם ערך השוויון והרצון שלא לקפח אף ילד, שיוביל אותם לחלק את העיזבון בצורה שווה בין כל הילדים? או אולי הם מעדיפים לדאוג לילדים החלשים יותר ולחזק אותם באמצעות חלוקה לא שוויונית של הרכוש, לאחר מותם? 

מתן תשובה לשאלה זו, בהתאם לנתונים הייחודים של כל מקרה, עשוי לסייע בהחלטה. לכאורה, מדובר בשאלה פשוטה, אשר מתבקשת עבורה תשובה ברורה: בוודאי שיש לדאוג לחלש! עם זאת, הדברים אינם כה פשוטים, כפי שהם נראים בבחינה ראשונה. 

קיים סיכון כי בעקבות תחושת הקיפוח המתמשך, חלוקת הרכוש אשר תתעדף את האח בעל הצרכים המיוחדים רק תגביר את תחושת הקיפוח בקרב הילדים האחרים

מדוע השיקול של דאגה לחלש אינו השיקול הבלעדי?

במשפחות שבהן גדלים ילדים עם צרכים מיוחדים, יש מורכבות ייחודית, בכל הנוגע ליחס והטיפול ההורי. במקרים רבים הילדים שאינם בעלי צרכים מיוחדים חשים שהם משלמים כל חייהם מחיר כבד. רבים מתלוננים על כך שלאורך כל ילדותם, הצרכים שלהם נדחקו לטובת הטיפול באח/אחות בעלי הצרכים המיוחדים. 

לכן, כשבאים לשקול את חלוקת הרכוש לאחר מות ההורים, השאלה אינה תמיד "מה צודק", אלא גם מה עלולות להיות ההשלכות של ההחלטה לחלק את הרכוש בצורה המפלה לטובה את הילד בעל הצרכים המיוחדים מהיבטים אחרים? 

קיים סיכון כי בעקבות תחושת הקיפוח המתמשך, חלוקת הרכוש אשר תתעדף את האח בעל הצרכים המיוחדים רק תגביר את תחושת הקיפוח, העלולה להביא לתוצאה שהאחים האחרים יתעלמו מאותו ילד בעל צרכים מיוחדים וינתקו עמו קשר לאחר פטירת ההורים; או שהם יצברו כלפיו כעס ולא יצליחו להתגבר על הכעס. כך שבסופו של דבר, הוא ישלם מחיר כבד על "זכייתו" ברכוש גדול יותר. 

במלים אחרות: הדאגה העתידית לילדכם בעל הצרכים המיוחדים צריכה להתייחס לא רק לרכוש ולמצב הכלכלי של הילד, אלא גם למחשבה על הדרך הטובה ביותר לדאגה לשמירה על רשת התמיכה המשפחתית בו, לאחר מותכם.

המבחן הראשון שראוי כי יעמוד לנגד עיניכם הוא התייחסות לשאלה: מהו היקף הרכוש העומד לחלוקה? אם מדובר ברכוש גדול, סביר להניח שחלוקה דיפרנציאלית בלתי שוויונית, שתיתן עדיפות לילד בעל הצרכים המיוחדים על פני השאר, עדיין תותיר את כולם מרוצים

מה כדאי לעשות כדי להגיע להכרעה בדילמה? 

יש לקחת בחשבון מספר נתונים, כדי להגיע להחלטה הנכונה ביותר לגביכם, החלטה שתוכלו לחיות עמה בשלום ותבטיח את הדאגה לילדיכם גם לאחר מותכם. 

המבחן הראשון שראוי כי יעמוד לנגד עיניכם הוא התייחסות לשאלה: מהו היקף הרכוש העומד לחלוקה? אם מדובר ברכוש גדול, סביר להניח שחלוקה דיפרנציאלית בלתי שוויונית, שתיתן עדיפות לילד בעל הצרכים המיוחדים על פני השאר, עדיין תותיר את כולם מרוצים. יתר על כן: במקרה זה, החלטה כזו תאפשר לכם לדעת כי דאגתם בצורה הטובה ביותר לכל ילדיכם, לאחר מותכם, כל אחד לפי צרכיו.

לעומת זאת, אם הרכוש שאתם מורישים מועט - וממילא מה שיתחלק בין הילדים בצורה שוויונית אינו משמעותי, חשוב לבדוק מה המחיר הנוסף שעלול לשלם אותו ילד עם צרכים מיוחדים, אם יזכה בנתח יותר גדול של הירושה, לעומת התועלת שיפיק מכך.

עדיף לנהל שיחה עם הילדים האחרים במשפחה ולבדוק מראש מה תהיה תגובתם, לרעיון של חלוקה בלתי שוויונית של הרכוש

האם כדאי להתייעץ עם הצאצאים בעניין?

בעקרון כן, אלא אם אתם יודעים בוודאות שהדבר יגרור סכסוך ולחצים. עדיף לנהל שיחה עם הילדים האחרים במשפחה ולבדוק מראש מה תהיה תגובתם, לרעיון של חלוקה בלתי שוויונית של הרכוש. אינכם חייבים לקבל את דעתם ולבטל את שיקול דעתכם, אך הבנת רוח הדברים והתחשבות בדעתם של  הילדים האחרים יוכלו לסייע לכם בהכרעה ואולי אף במציאת פתרונות יצירתיים, שייתנו מענה מיטבי לכולם וייצרו פתרון מאוזן. 

דרך נוספת להתגבר על אי הנחת הצפויה, בקרב יתר הילדים במקרה של חלוקת רכוש בלתי שוויונית, היא עריכת צוואת "יורש אחר יורש"

כיצד ניתן לאזן בין צרכיי הילד עם הצרכים המיוחדים לבין הילדים האחרים?

דרך נוספת להתגבר על אי הנחת הצפויה, בקרב יתר הילדים במקרה של חלוקת רכוש בלתי שוויונית, היא עריכת צוואת "יורש אחר יורש". אם אתם יודעים כי אותו ילד בעל צרכים מיוחדים לא יקים משפחה, או שאין סיכוי שייוולדו לו ילדים, או שלא ניתן יהיה לסמוך על בן/בת זוגו - ניתן לערוך צוואה הקובעת שלאחר מותו של הילד עם הצרכים המיוחדים, מי שיזכה ברכוש שהותרתם לו מתוך דאגה לרווחתו, יועבר ליתר ילדיכם וצאצאיהם. 

כך, גם אם באיחור מסוים, יזכו ילדיכם האחרים לצדק ולרכוש שמנעתם מהם, כל זמן שאחיהם בעל הצרכים המיוחדים היה בחיים ונזקק לכך יותר מהם.   

כסף לילד שצריך אותו

לסיכום: בבואכם לקבל החלטה הנוגעת  לחלוקת הרכוש לאחר מותכם, כדאי לבדוק מה אתם יכולים לצפות  מילדיכם האחרים, מבחינת האחריות שייקחו על אח/ אחות עם צרכים מיוחדים. מומלץ לשוחח עמם על כך, כדי לקבל את תמונת המצב המלאה. יש לבדוק מה יועיל יותר לילד בעל הצרכים המיוחדים, בטרם תכריעו בדילמה.

* עו"ד נורית פיש מתמחה בדיני ירושה ועריכת צוואות.

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
נורית פיש משרד עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה