zap group mishpati logo

כף רגל סוכרתית: מיצוי זכויות משפטיות

מתמודדים עם סוכרת? זקוקים לטיפול רפואי בכף רגל סוכרתית? כדאי להיעזר בייעוץ משפטי במסגרת הליכי מיצוי זכויות מול ביטוח לאומי ומשרד הבריאות. מדריך

02.12.18
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
כף רגל סוכרתית: מיצוי זכויות משפטיות

חולי סוכרת רבים בישראל סובלים מבעיות רבות עקב אי ספיקת דם. אחת הבעיות המרכזיות הינה כף רגל סוכרתית - רבים מחולים אלה אינם מכירים את זכויותיהם. מיצוי זכויות של חולי סוכרת במשרד הבריאות ובמוסד לביטוח לאומי עשוי להקל משמעותית על מצבם הכלכלי ועל איכות החיים שלהם. במאמר זה, נעסוק במיצוי זכויות של חולי סוכרת הסובלים מכף רגל סוכרתית.

כף רגל סוכרתית - מדובר במצב רפואי, שנגרם לחולה סוכרת, הסובל מזיהום או פצע בכף רגלו. לעתים, כף רגל סוכרתית עלולה לגרום קטיעת כף הרגל

מהי כף רגל סוכרתית?

מדובר במצב רפואי, שנגרם לחולה סוכרת, הסובל מזיהום או פצע בכף רגלו. לעתים, כף רגל סוכרתית עלולה לגרום קטיעת כף הרגל. זיהוי מוקדם עשוי למנוע קטיעה ואף לרפא את הפצע. 

אחד הטיפולים האפקטיביים ביותר לכף רגל סוכרתית הוא תא לחץ. מדובר בטיפול המתבצע בחלק מבתי החולים בישראל. עלות הטיפולים יקרה ביותר. לכן, קופות החולים אינן ממהרות לאשר את הטיפול או להמליץ לחולה על הטיפול. 

בנוסף, יש מספר מרפאות פרטיות בישראל, המטפלות בכף רגל סוכרתית, עד לריפוי מלא של הפצע, באמצעות אוזון, גלי הלם, לייזר וגירוי חשמלי. טיפולים אלה יקרים מאוד, ללא כל השתתפות מצד קופות החולים. לכן, חשוב מאוד למצות את זכויותיו של החולה, כדי להקל עליו ועל משפחתו בפן הכלכלי. 

הסובלים מכף רגל סוכרתית עשויים לקבל  100% קצבת ניידת ואף להיות זכאים לקצבת נכות כללית מלאה, בהתאם לתוצאות הבדיקות הרפואיות. ההליך מתחיל בהגשת התביעות לקצבת נכות וניידות לביטוח לאומי ומשרד הבריאות

כף רגל סוכרתית: המצב המשפטי

הסובלים מכף רגל סוכרתית עשויים לקבל  100% קצבת ניידות ואף להיות זכאים לקצבת נכות כללית מלאה, בהתאם לתוצאות הבדיקות הרפואיות. ההליך מתחיל בהגשת התביעות לקצבת נכות וניידות לביטוח לאומי ומשרד הבריאות. 

התביעה מוגשת באמצעות המצאת מסמכים ובדיקות רפואיות של הפונה, בהתאם לדרישת הוועדה. הבדיקות הרפואיות הנדרשות מאוד ספציפיות. לכן, יש צורך בעו"ד מומחה שיידע להפנות את החולה לבדיקות המתאימות. 

מטופל הטוען לכף רגל סוכרתית ויגיע לוועדה עם בדיקות לא נכונות - יידחה! בנוסף, מצב הרגל משפיע מאוד על אחוזי הניידות והנכות של המבוטח. לכן, חיוני כי הבדיקות הרפואיות יהיו בדיקות המשקפות את המצב האמיתי (ואינן מקלות ראש בנוגע לחומרת המצב). 

לאחר המצאת המסמכים הנחוצים, מגישים את התביעה לביטוח לאומי ו/או משרד הבריאות. בשלב הבא, מתייצבים בוועדה של משרד הבריאות

מה קורה לאחר הגשת התביעה לקצבה?  

לאחר המצאת המסמכים הנחוצים, מגישים את התביעה לביטוח לאומי ו/או משרד הבריאות. בשלב השלישי, מתייצבים בוועדה של משרד הבריאות. 

בוועדה זו יושבים רופאים של משרד הבריאות, הבוחנים את הבקשה. יש חשיבות מיוחדת לייצוג משפטי שיוודא כי הבעיה הרפואית של הפונה מוצגת בצורה מקיפה בפני הוועדה, כדי שהתביעה לקצבה לא תידחה ללא הצדקה. 

כדי לקבל את אחוזי הנכות המלאים, יש להגיע לוועדה עם אבחון מתאים של הרופא

על מה חשוב לשים דגש בעת ההתייצבות לוועדת ניידות? 

לעתים רבות, מתייצבים בוועדה פונים עם פצעים ברגליים, שלא אובחנו כראוי על ידי הרופא. כדי לקבל את אחוזי הנכות המלאים, יש להגיע לוועדה עם אבחון מתאים של הרופא. התנאי של משרד הבריאות לקביעת 100% נכות הינו בעיה של אי ספיקת דם ברגליים עם כיב איסכמי. 

הבדיקה של הכיב בעייתית במקרים רבים, מאחר שבקרב שליש מהחולים בערך, התוצאות אינן אמינות בשל כלי דם מסוידים. כך, רופאים רבים מאבחנים את הכיב ככיב טרופי. זוהי אבחנה לא נכונה, הפוגעת בסיכויי הפונה לקבל את הקצבה המגיעה לו. כלומר: לביטויים המתאימים יש משמעות מאוד גדולה במקרים אלה. יש צורך במייצג שיטען בוועדה או בערעור שמדובר בכיב איסכמי. 

אם קצבת הנכות אושרה בהתאם לאבחנה הנכונה ואחוזי הנכות המתאימים, מוגשת תביעה לביטוח לאומי לקבלת הטבות בניידות, הכוללות סכום כספי ואפשרות לקנות רכב בנפחי מנוע מסוימים, ללא מיסים

מהן הזכויות המגיעות מביטוח לאומי לפונה שאושרה לו קצבת ניידות? 

אם קצבת הנכות אושרה בהתאם לאבחנה הנכונה ואחוזי הנכות המתאימים, מוגשת תביעה לביטוח לאומי לקבלת הטבות בניידות, הכוללות סכום כספי ואפשרות לקנות רכב בנפחי מנוע מסוימים, ללא מיסים. 

יש משמעות לנפח המנוע שהביטוח מאשר: 1300 סמ"ק או 1800 סמ"ק ומעלה. מנוע 1800 סמ"ק הינו מנוע של רכב עם אביזרים, העשוי להיות רכב גדול, שניתן להעלות אליו כיסא גלגלים או עזרים נוספים שחולים זקוקים להם. 

בעניין זה, הביטוח הלאומי הוא מעין "קבלן משנה" של משרד הבריאות, מאחר שלא מדובר בחוק של ביטוח לאומי אלא בחוק של משרד הבריאות. הוועדות מתקיימות במסגרת משרד הבריאות, אך ההטבות ניתנות בפועל על ידי הביטוח הלאומי. 

עם זאת, יש לשים לב שגם אחרי הוועדה, התיק עובר ביקורת ע"י ביטוח לאומי. במקרים רבים, הביטוח הלאומי מערער על החלטות של ועדות משרד הבריאות; וגם על קביעות רפואיות של ועדות מטעמו. לכן, גם בשלב זה ייעוץ עו"ד מאוד חיוני.  

על ההחלטה הרפואית של הוועדה מדרג ראשון או על קביעת הביטוח הלאומי, ניתן להגיש ערר לוועדה מדרג שני, הכוללת שלושה רופאים ויושבת בבית החולים שיבא בתל השומר

האם ניתן להגיש ערעור? 

על ההחלטה הרפואית של הוועדה מדרג ראשון או על קביעת הביטוח הלאומי, ניתן להגיש ערר לוועדה מדרג שני, הכוללת שלושה רופאים ויושבת בבית החולים שיבא בתל השומר. 

גם על החלטת ועדה זו, יש אפשרות הגשת ערעור לבית הדין, על בסיס טעות משפטית  בוועדה. לא ניתן לערער על הקביעה של הנכות הרפואית, אלא על טעות משפטית, למשל: אי התייחסות לבדיקה מסוימת; אי הימצאות רופא כלי דם או כירורג כלי דם בוועדה. הערעור מוגש לבית הדין האזורי לעבודה, בהתאם לאזור מגורי התובע. המטרה של הערעור היא להחזיר את התיק לוועדה לבדיקה נוספת של החולה. 

הרופאים בודקים

לסיכום: כף רגל סוכרתית נחשבת מצב רפואי מורכב, המקנה זכויות משפטיות, העשויות להיטיב עם החולים ולהקל עליהם. אדם התובע קצבה על בסיס כף רגל סוכרתית, ניצב בפני מסכת בירוקרטית סבוכה. לכן, נדרש ייעוץ משפטי שיוכל לסייע לחולה למצות את זכויותיו מול משרד הבריאות והביטוח הלאומי. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים