zap group mishpati logo

מי יפצה את נפגעי התמוטטות הקונסטרוקציה בהר הרצל?

על אף שמדובר באירוע רשמי, נראה שיהיה על הנפגעים לעבור דרך ארוכה עד לקבלת פיצויים

מאת: עו"ד ארז שניאורסון
23.04.12
תאריך עדכון: 23.04.12
3 דק'

ביום רביעי (18 אפריל 2012), התרחש אסון, כשהתמוטטה בהר הרצל קונסטרוקציה של הגברה ותאורה, אשר הוקמה על ידי חברת "עיצוב במה" לקראת טקס יום העצמאות.
באסון נהרגה הילה בצלאלי, קצינת צה"ל בת 20, ונפצעו 7 חיילים נוספים.

הקשר לאסון המכביה - האם יש בו ממש?
על פי התקשורת, נעצרו ונחקרו בעלי תפקידים בחברה, ובסוף השבוע בית המשפט האריך את מעצרם, בחשד לגרימת מוות ברשלנות. כמעט כל אמצעי התקשורת מצאו לנכון לציין את הקשר לאסון המכביה: חברת עיצוב במה, אשר הקימה את הקונסטרוקציה שהתמוטטה, רכשה בשנת 2006 את חברת ארגונית, אשר הקימה את גשר המכביה שקרס בשנת 1997.

האם יש קשר בין הדברים? לא בהכרח. צריך לזכור שחברות לא מתכננות ולא מקימות. הן מהוות בסך הכל צורת התאגדות, משיקולי מס בעיקר. קונסטרוקציה (כמו כל מבנה אחר) מתוכננת על ידי אנשים, מוקמת על ידי אנשים ונבדקת על ידי אנשים. אם אין בין המעורבים כאלה שהיו בעלי תפקיד בגשר המכביה, אז חוץ מרייטינג תקשורתי, המידע על הקשר בין החברות לא באמת רלוונטי.

מה באמת קרה בהר הרצל? למה התמוטטה הקונסטרוקציה? על השאלות האלה ינסו לענות חוקרי המשטרה, אולי גורמים נוספים והשופטים בתיק פלילי אם יוחלט להגיש כתבי אישום או בתביעות נזיקין.

הכרה בנפגעים ע"פ חוק הנכים
כחיילים, הם יוכרו כנפגעים על פי חוק הנכים במסגרת אגף השיקום של משרד הביטחון. הכרה זו ובמסגרתה קבלת פיצויים או תגמולים חודשיים, חוסכת מהנפגעים את הצורך להגיש לבית המשפט תביעת נזיקין, ולנהל הליך משפטי שיכול להימשך מספר שנים ואשר תוצאתו אינה מובטחת מראש.
אולם, בחלק מהמקרים התגמולים שמשלם משרד הביטחון נמוכים מאלה שיכולים נפגע או משפחתו לקבל בתביעת נזיקין בבית משפט אזרחי.

תביעת נזיקין
אם תוגש תביעת נזיקין, יהיה על הנפגעים ומשפחותיהם להוכיח שהיתה רשלנות, לשכנע את בית המשפט בדבר גובה הפיצוי הראוי, ולקוות שלחברת עיצוב במה היתה פוליסת ביטוח אשר מכסה את האירוע, ושגבולות האחריות של הפוליסה (הסכום המקסימאלי שחברת הביטוח משלמת) הינם מספיק גבוהים.
כלומר: על אף שמדובר באירוע רשמי, הרי שכמו בכל אירוע, אין פיצוי אוטומטי. צריך למצוא את הגורם האחראי לתאונה, לשכנע את בית המשפט שקיים קשר סיבתי בין הרשלנות לתאונה, ולעבור דרך חתחתים ארוכה עד לקבלת פסק דין, לעיתם מדובר בשנים רבות.

פוליסת ביטוח והתחייבות חוזית
האם מדינת ישראל, מארגנת הטקס, וידאה שלחברת עיצוב במה פוליסת ביטוח מתאימה? זאת נדע בהמשך.
האם בחוזה מול חברת עיצוב במה הכניסה המדינה סעיף שמטיל על החברה לשלם כל נזק, כלומר: התחייבות חוזית? התשובה תפתיע את רוב הקוראים. גם אם קיים כזה סעיף, הוא מועיל רק אם לחברת עיצוב במה יש את היכולת הפיננסית לשלם בעצמה מיליוני ₪ פיצויים. בפוליסות הביטוח קיים סעיף שקובע שחברת הביטוח לא משלמת התחייבויות חוזיות של המבוטחים.

בסיכום ניתן לומר, כי האירוע מעלה שאלות נוקבות וסוגיות שיוכלו שיתבררו בהמשך לאחר הסקת מסקנות בעקבות חקירת האסון.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה