zap group mishpati logo

אלימות בקרב בני נוער - תופעה שיש למגרה

בעקבות אירועי האלימות הקשים בסוף השבוע האחרון: ניתן למנוע התופעה באמצעות חינוך ואכיפת החוק

07.05.12
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'

סוף שבוע של אלימות קשה עבר על מדינת ישראל, ובמרבית המקרים היו מעורבים צעירים ובני נוער: כך למשל, בבאר שבע נרצח בדקירה קטלנית גדי ויכמן, אב לילדים קטנים לאחר שירד מביתו בשעה שתיים בלילה לגינה הציבורית הסמוכה, על מנת לבקש מחבורת צעירים קולנית ומשתוללת מעט שקט, שיאפשר לבתו הפעוטה לישון סוף סוף בשלווה, וזאת לאחר שהמשטרה שהוזעקה למקום קודם לכן על מנת להפסיק את הרעש לא הועילה.

בקשתו למעט שקט עלתה לו בחייו – הוא נדקר למוות לנגד עיני אשתו המבועתת, והצעירים הדוקרים נמלטו מהמקום.

למציאת עו"ד בתחום עבירות אלימות באינדקס משפטי

ברחובות נדקר למוות נער בן 17 בסמוך לשעה שתיים בלילה במרחק קצר מאד מביתו, לאחר שירד לבלות עם חבריו. קבוצת נערים שסברה כי הנער אמר להם משהו שפגע בכבודם, דקרה את הנער בחזהו ובבטנו, והותירה אותו שוכב מתבוסס בדמו כאשר הנערים נמלטים מהמקום.

שני המקרים הקשים דומים מאד בנסיבותיהם: חבורת צעירים משועממים מבלה את ליל שישי בשתיית אלכוהול, ופורקת זעמה ללא שליטה על קורבן תמים.

אלכוהול וביצוע עבירות

נדמה, כי תופעה זו של שתיה בפארקים, הפרעה על ידי יצירת מטרדי רעש והתנכלות לעוברים בדרכם, הולכת והופכת לנפוצה יותר ויותר. בחלק גדול מהמקרים מדובר בנערים שאינם עבריינים, נערים שגדלו בבתים טובים, ובכל זאת השעמום, הלחץ החברתי, שהוא מרכיב מאוד דומיננטי בגיל ההתבגרות, והרצון להיות שייך לחבורה, גוררים אותם לשתייה מרובה. מכאן, הדרך ליצירת מטרדים ולביצוע עבירות - קצרה.
האלכוהול, כידוע, מטשטש בלמים וגבולות ומוביל להתנהגויות שלא היו קורות אלמלא השימוש בו.

כורח המציאות? לא!

עם זאת, נשאלת השאלה האם מדובר בתופעה שהיא כורח המציאות המשתנה? האם פשוט הפכנו לחברה אלימה הצורכת תרבות ריאליטי פרועה, סרטים אלימים ומשחקי מחשב אלימים?

לדעת כותבת שורות אלו, אין מדובר בגזרה משמים. בהחלט ניתן לעשות הרבה כדי למגר את התופעה או לפחות לצמצמה באופן משמעותי.

חינוך ואכיפה

מחד, יש לפעול במישור החינוכי בדרך של הסברה נרחבת על השפעת האלכוהול ותוצאותיה לצד יצירת מקומות בילוי מסודרים לבני הנוער, ומאידך יש לפעול במישור האכיפה ולמנוע יצירת מצבים דומים.

חוק המאבק בתופעת השכרות

זה המקום להזכיר את חוק המאבק בתופעת השכרות (הוראת שעה ותיקון חקיקה), התש"ע - 2010, אשר נחקק בדיוק על מנת להתמודד עם תופעה זו.
החוק מעניק לשוטר סמכות לתפוס ולהשמיד משקה משכר המוחזק במקום ציבורי או ברכב הנמצא במקום ציבורי, אם יש לו יסוד סביר להניח כי שתיית המשקה עלולה להביא להפרת הסדר הציבורי או לפגיעה בשלום הציבור.

עוד קובע החוק חזקה, כי החזקת משקה אלכוהולי בכלי שאינו סגור, במקום ציבורי בין השעות 21:00 לשעה 06:00, הינה למטרת שתייה העלולה לפגוע בסדר הציבורי, אלא אם כן הוכח אחרת.
כאשר מדובר בקטינים, יש סמכות לתפיסת המשקה והשמדתו, גם אם אין אינדיקציה לפעולה שתביא להפרעת הסדר הציבורי או פגיעה בשלום הציבור בכל שעה, שכן המחוקק סבור כי אין לאפשר לקטינים לשתות אלכוהול במקומות ציבוריים.

אין ספק, כי אכיפת החוק יכולה הייתה למנוע את שני המקרים הקשים שהסתיימו במוות, ויש לקוות כי סוף השבוע הקשה יוביל לחשיבה מחודשת ולאכיפה יעילה של החוק.

מירב נוסבוים - משרד עורכי דין

מירב נוסבוים - משרד עורכי דין

עורכת דין מירב נוסבוים, בוגרת הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב בשנת 1995. משנת 2000 מנהלת עו"ד נוסבוים משרד עצמאי בכפר סבא המתמחה בתחום הפלילי בכלל ובייצוג קטינים ובני נוער בפרט. עו"ד נוסבוים טיפלה בתיקים רבים של עבירות אלימות קשות, עבירות סמים, עבירות מין, רכוש, עבירות מרמה ועבירות צווארון לבן.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
מירב נוסבוים - משרד עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה