zap group mishpati logo

הסחר הבינלאומי ואתה

על השתלבות המתווך המצוי בעסקאות קומודיטי והבטחת תשלומי העמלה

08.05.12
תאריך עדכון: 04.03.24
3 דק'
הסחר הבינלאומי ואתה

התעוררותם של שווקים ומשטרים חדשים, החל מהגוש המזרח אירופאי בתחילת שנות ה- 90 ועד למשטרים הערביים החדשים ודרום סודאן בעת הנוכחית, יוצרים הזדמנויות עסקיות חדשות. הראשון להתעורר הוא המסחר המסורתי בסחורות, חומרי גלם, מוצרי יסוד ועוד. ( commodity)

מסחר זה מאופיין בהיקפיו הניכרים המחייבים שילוח בינלאומי בהובלה ימית ורצוף שחקני משנה - מתווכים המקשרים בין היצרן (המוכר) לרוכש הסופי.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום שילוח בינלאומי, סחר בינלאומי ומשאבי אנרגיה

המתווך הינו, מצד אחד, חלק חיוני לעסקה, אולם מנגד, ברגע בו נוצרת ההיכרות בין הקונה למוכר, הוא נחשב לגורם שהכי קל "לדלג" מעליו ולבצע את המשך העסקה בלעדיו, תוך "חסכון" בתשלומי העמלה.

מנגנון האשראי הדוקומנטרי
לעזרת המתווך מגיע מנגנון העסקה עצמה - מנגנון האשראי הדוקומנטרי: לנוכח היקפי העסקה הגבוהים, יוצא למעשה כי זו מתבצעת בין שני בנקים- בנק "מממן" מטעם הרוכש, ובנק "ממונה" מטעם המוכר. סדר הדברים הוא שהבנק ה"מממן" מוציא "מכתב אשראי" ובו הוא מצהיר כי אל מול הצגת שורה של מסמכים הנקובים במכתב, המעידים על מסירת המטען, הוא מצדו יעביר תשלום לטובת הבנק הממונה שמטעם המוכר ( L/C ). מסמכים אלה כוללים חשבונות עסקה, שטר מטען (B/L ), בדיקת שמאי מפקח בינלאומי לגבי איכות והיקף המטען וכד'.

בסיום התהליך, רק לאחר שהקונה ישלם לבנק המממן, הוא עצמו יוכל לקבל את המטען לידיו ולמכור אותו הלאה. בתוך מנגנון זה משתלב המתווך. באפשרותו לקבוע מראש, אל מול הקונה או המוכר, כי תשלום העמלה המגיעה לו יובטח באותו כתב אשראי מטעם הבנק המממן, או באמצעות "כתב תשלום עמלה בלתי חוזר" מטעם הבנק המממן ( ICPO ), אשר נערך לטובת המתווך ומסדיר את התשלום לחשבון הבנק שלו. שני אלו מביאים לידי כך שהגורם המתחייב כלפי המתווך הוא למעשה הבנק המממן, וכל עוד זה נמנה על בנקים מקובלים בעולם, הרי שזו בטוחה סבירה. כמובן שעל המתווך להסדיר מראש ובחוזה מקדים את מנגנון התשלום לידיו.

"גב אל גב"
מנגנון נוסף אפשרי מכונה כתב אשראי "גב אל גב" (back to back L/C) ולפיו המתווך מקבל לטובתו כתב אשראי מטעם הבנק הממונה על ידי הקונה, ופותח בעצמו- באמצעות בנק מטעמו - כתב אשראי אל מול המוכר. בדרך זו יכול המתווך למנוע למעשה את ההיכרות בין הקונה למוכר והוא עצמו נחשב לקונה ומוכר במהלך שרשרת העסקה, מהלך הכרוך בעמלות והתחייבויות הקשורות בפתיחת כתב האשראי ולמעשה "תפיסת פוזיציה" מסחרית, להבדיל ממעמד של תיווך.

מאחר ועסקאות אלו הנן בינלאומיות, ניתן לבצע אותן למעשה מכל מקום בו פועל המתווך, כולל מדינות בעלות משטר מיסויי נוח המעודדות את עצם הקמת החברות ופעילותן אצלה. כך למשל, חברת אחזקה קפריסאית משלמת 0% מס בעת חלוקת דיבידנד ויכולה להחזיק בחברות פעילות באירופה או מוסד קבע בחלק ממדינות אפריקה, אשר ייהנו ממשטר מיסויי דומה.

* דורון, טיקוצקי, צדרבוים, עמיר, מזרחי עו"ד ונוטריון. תחומי התמחות: מיסוי ישראלי ובינלאומי, נדל"ן, בנקאות וליטיגציה מסחרית.
* טלפונים: 04-8147500 , 03-6109100, דוא"ל: dtlaw@taxlawyers.co.il

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים