zap group mishpati logo

"הפרוטוקול המשופץ" ועתידה של השופטת אלשיך

ע"פ האווירה הציבורית והזימון לשיחה עם נשיא ביהמ"ש העליון, קשה להאמין שהשופטת תמשיך לכהן בתפקידה

מאת: עו"ד שי קדמי
14.06.12
תאריך עדכון: 14.06.12
3 דק'

פרשת "הפרוטוקול המשופץ" מעסיקה את עולם המשפט, ורבים ממתינים בדריכות בכדי לדעת מה יעלה בגורלה של סגנית בית המשפט המחוזי בתל אביב, כב' שופטת ורדה אלשיך.

בקיצור נמרץ יוזכר כי במהלך דיון שנערך בחודש ספטמבר בפני כב' השופטת אלשיך נוצר עימות בין כב' השופטת לעו"ד רפאל ארגז, כאשר עו"ד ארגז הואשם ע"י כב' השופטת אלשיך שהסתיר מידע מביהמ"ש, והדברים קיבלו את ביטויים בפרוטוקול בו ציינה כב' השופטת שמעשיו של עו"ד ארגז ישמשו להגשת תלונה נגדו לוועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין. בתום הדיון, כבכל תום דיון, חולק לצדדים פרוטוקול הדיון.

שינויים בפרוטוקול
לאחר מכן, הוגשה כנגד עו"ד ארגז תלונה ע"י מנהל בתי המשפט, השופט משה גל, אשר הגיש במסגרת התלונה גם את פרוטוקול הדיון שנמסר לו ע"י כב' השופטת. כשעו"ד ארגז קיבל עותק מהתלונה כדי שיוכל לטעון טענותיו נגדה, התגלה כי הפרוטוקול שהוגש במסגרת התלונה שונה מהפרוטוקול שחולק לצדדים בתום הדיון, כש-36 שינויים בוצעו בו, חלקם (כך ע"פ המוסדות שדנו במקרה) שינויים מהותיים המוסיפים "יסוד נפשי" למעשיו של עו"ד ארגז, ונועדו, ככל הנראה, כדי להחמיר את התלונה נגדו.

ועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין גנזה את התלונה כנגד עורך דין ארגז, בין היתר, לאור העובדה שהשינויים שבוצעו בפרוטוקול נעשו ללא בקשת הצדדים, הסכמתם, ואף ללא ידיעתם, כשהוועדה מציינת בהחלטתה שלא מדובר בתיקונים טכניים, אלא בתיקונים שיש בהם כדי לגרום לוועדה לדון את עו"ד ארגז בחומרת יתר.

אלא שהחלטת הוועדה לא הייתה האקורד האחרון בפרשה, שכן יו"ר מחוז תל אביב והמרכז, עו"ד אפי נווה פנה לנציב תלונות השופטים, השופט בדימוס אליעזר גולדברג בתלונה, והפעם כב' השופטת אלשיך מצאה עצמה בצד הנילון, כשגם עו"ד ארגז הוסיף תלונה משלו כנגד האופן בו נוהל הדיון ע"י כב' השופטת אלשיך.

ביקורת על התנהלות אלשיך בפרשה
במסגרת החלטתו של השופט גולדברג, שפורסמה לפני מספר ימים, נדחו טענותיה של כב' השופטת אלשיך והוטחה ביקורת כנגד התנהלותה בפרשה. קביעותיו של נציב תלונות השופטים נתנו את הגושפנקא לגורמים רבים לבוא ולטעון שיהיה לכב' השופטת אלשיך קשה מאוד להמשיך כעת לשבת על כס השיפוט.

שופטת מקצועית ועניינית
יצוין, כי במרוצת השנים יצא שמה של כב' השופטת אלשיך למרחקים כשופטת עניינית ויסודית, שלא מאפשרת לעורכי דין להתל בביהמ"ש ולא מהססת לפסוק הוצאות בסכומים מהותיים לצדדים שהשחיתו זמן שיפוטי.
אסור לשכוח, כי מדובר בשופטת מקצועית, שקצרה היריעה מלתאר את תרומתה לדיני התאגידים (ובמיוחד בכל הקשור לפירוק חברות), וכך לשם המחשה, בתקופה בה כותרות העיתונים זועקת כנגד תספורות הטייקונים, הייתה זו כב' השופטת אלשיך שחייבה את מר יצחק תשובה להתייצב באופן אישי בפניה לעת שזה ניסה לכפות הסדר חוב כנגד המשקיעים המוסדיים, והגנה בתיקים רבים אחרים על ציבור החוסכים ו/או העובדים  בישראל.

פרידה מכס השיפוט?
לפני ימים ספורים הגיעה הפרשה לנקודת רתיחה נוספת, כשפורסם שכב' השופטת אלשיך זומנה לשיחה עם נשיא בית המשפט העליון (שתערך לאחר שובה מחו"ל), והאווירה הציבורית מקשה גם על האופטימיים שבתומכיה להניח שכב' השופטת אלשיך תמשיך לשבת על כס השיפוט.

אחרי הכל, שופטים הם רק בני אדם, וגם אם כב' השופטת אלשיך תפרוש בעקבות האירועים האחרונים, ייטב אם במערכת הפוליטית ובעלי התפקידים השונים יישמו את הפתגם "בִּנְפֹל אוֹיִבְךָ אַל תִּשְׂמָח וּבִכָּשְׁלוֹ אַל יָגֵל לִבֶּךָ" (משלי כ"ד, י"ז).

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה