zap group mishpati logo

בעלי דירות בהתחדשות עירונית, בקרוב תקבלו פטור מארנונה

שר הפנים חתם לאחרונה (11/18) על תקנה המאפשרת להעניק לבעלי דירות בהליכי תמ"א 38 ופינוי בינוי הנחות משמעותיות בתשלומי ארנונה לתקופה בת 5 שנים. מי יהיה זכאי להנחה?

13.01.19
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
בעלי דירות בהתחדשות עירונית, בקרוב תקבלו פטור מארנונה

בשורה טובה לבעלי דירות הנמצאים בהליכי התחדשות עירונית: בקרוב תוכלו לקבל, ככל הנראה, הנחות משמעותיות בארנונה. שר הפנים אריה דרעי חתם לאחרונה על תקנה חדשה, המורה על מתן ההנחות לבעלי דירות בהליכי תמ"א 38 ופינוי-בינוי.

התקנה החדשה תיכנס לתוקף בפועל בד בבד עם פרסומן ברשומות של תקנות הרשות להתחדשות עירונית, וקיימים כמה קריטריונים ליישומה. מיהם בעלי הדירות שיהיו זכאים לקבל הנחה ובאיזה היקף - על כך נבקש להרחיב בשורות הבאות.

התקנה החדשה, שעליה חתם דרעי, קובעת כי בעלי דירות, שנמצאים בהליכי התחדשות עירונית, יהיו זכאים להנחה בארנונה במשך חמש שנים. גובה ההנחה ישתנה לאורך התקופה, אך היא תהיה משמעותית מאוד

מה קובעת התקנה החדשה, ולמי היא רלוונטית?

התקנה החדשה, שעליה חתם דרעי, קובעת כי בעלי דירות, שנמצאים בהליכי התחדשות עירונית, יהיו זכאים להנחה בארנונה במשך חמש שנים. גובה ההנחה ישתנה לאורך התקופה, אך היא תהיה משמעותית מאוד, והיקפה עשוי להסתכם בכמה מאות שקלים לחודש, ולהצטבר לחיסכון של אלפי שקלים בשנה.

ההנחות המדוברות יינתנו לאורך חמש שנים ממועד קבלת הדירה החדשה, ויחולו אך ורק על השטח הנוסף שיתווסף לכל בעל דירה במסגרת הפרויקט

מה היקף ההנחות המדוברות, ואיך הן משתנות?

ההנחות המדוברות יינתנו לאורך חמש שנים ממועד קבלת הדירה החדשה, ויחולו אך ורק על השטח הנוסף שיתווסף לכל בעל דירה במסגרת הפרויקט. כלומר, אם ברשותכם דירה של 100 מ"ר והיא גדלה ל-130 מ"ר - תקבלו את ההנחה המדוברת על 30 מ"ר.

במסגרת התוכנית, תינתן בשנתיים הראשונות הנחה מלאה בגובה 100% על תוספת השטח. בשנה השלישית תינתן הנחה של 75%, בשנה הרביעית תינתן הנחה של 50%, ובשנה החמישית תינתן הנחה בארנונה של 25% על השטח הנוסף.

יצוין, כי הרשות להתחדשות עירונית (גוף הכפוף למשרד השיכון) ניסתה לקדם נוסח שמעניק הנחות בשיעור של 100% לאורך כל חמש השנים שלאחר קבלת הדירה החדשה, אולם במשרד הפנים התנגדו לכך, ולבסוף הנוסח שנבחר כולל הנחות משתנות.

התקנה החדשה רלוונטית רק לבעלי דירות ותיקים, שהחזיקו בבעלות על דירתם לפחות שלוש שנים לפני יציאתו לדרך של פרויקט ההתחדשות העירונית

האם התקנה החדשה רלוונטית לכל בעלי הדירות?

לא, התקנה החדשה רלוונטית רק לבעלי דירות ותיקים, שהחזיקו בבעלות על דירתם לפחות שלוש שנים לפני יציאתו לדרך של פרויקט ההתחדשות העירונית. כלומר, דיירים חדשים שיצטרפו אל הפרויקט לאחר ביצועו לא יוכלו ליהנות מההנחות האמורות.

התקנה החדשה לא תחול על שוכרי דירות, ובכלל זה גם לא על שוכרים בדיור הציבורי. 

תנאי נוסף לקבלת ההנחה הוא כושר השתכרות שאינו עולה על 15 אלף שקלים לאדם בודד, ולא יותר מ-30 אלף שקל למשפחה עם שני ילדים 

האם קיימים קריטריונים נוספים לקבלת ההנחה?

כן, תנאי נוסף לקבלת ההנחה הוא כושר השתכרות שאינו עולה על 15 אלף שקלים לאדם בודד, ולא יותר מ-30 אלף שקל למשפחה עם שני ילדים.

התקנה אמורה להיכנס לתוקף רק לאחר שיפורסמו ברשומות תקנות חדשות שיסדירו את אופן פעולתה של הרשות להתחדשות עירונית

מתי התקנה החדשה תיכנס לתוקף הלכה למעשה? 

שאלה טובה. התקנה החדשה אמנם נחתמה על ידי שר הפנים דרעי, אבל היא אמורה להיכנס לתוקף רק לאחר שיפורסמו ברשומות תקנות חדשות שיסדירו את אופן פעולתה של הרשות להתחדשות עירונית. מתי התקנות יפורסמו הלכה למעשה? לא ברור (עם זאת, בהנחה שמדובר בשנת בחירות, ייתכן שזה יקרה בקרוב מאוד).

התקנה החדשה נועדה להתמודד עם החשש של בעלי דירות רבים מכך שיישום פרויקט של התחדשות עירונית בדירה שלהם יקפיץ מאוד את העלויות שבהן יצטרכו לשאת, בין היתר על ארנונה מוגדלת

מה הרציונאל העומד מאחורי התקנה החדשה?

התקנה החדשה נועדה להתמודד עם החשש של בעלי דירות רבים מכך שיישום פרויקט של התחדשות עירונית בדירה שלהם יקפיץ מאוד את העלויות שבהן יצטרכו לשאת, בין היתר על ארנונה מוגדלת (עבור שטח גדול יותר), חשמל ועוד. חשש זה יוצר סרבנות מצד בעלי דירות רבים, ומהווה חסם משמעותי לקידום פרויקטים של התחדשות עירונית.

יוזמי התקנה מאמינים כי הקלה מסוימת בנטל הארנונה על השטחים שיתווספו לכל דירה תגרום ליותר תושבים להירתם ליוזמות אלה, ותרסן גם תופעות של נטישת שכונות על ידי דיירים ותיקים, שאינם מסוגלים לעמוד בתשלומים הגבוהים יותר שמושתים עליהם.

ההנחות המדוברות יחולו בכל הארץ

האם ההנחות יחולו רק באזורים מסוימים או על דירות בגודל מסוים?

לא, ההנחות המדוברות יחולו בכל הארץ, ללא שום הבדל, ויהיו רלוונטיות לכל דירה שהיא, בלי קשר לגודלה, ובפרט שבעלי הדירה עומדים בקריטריונים שהוזכרו לעיל.

מה משמעות הדרישה לבעלות של 3 שנים בדירה לפני יציאת הפרויקט לדרך?

עדיין קשה לקבוע למה בדיוק התכוונו מנסחי התקנה כשהתייחסו ליציאת הפרויקט לדרך. האם משמעות יציאת הפרויקט לדרך נוגעת לשלב הסכם ההתקשרות של הדיירים עם היזם, לשלב קבלת היתר הבנייה או לנקודת זמן אחרת בחיי הפרויקט? לא ברור. 

לרשויות המקומיות השונות יש שיקול דעת להעניק לבעלי דירות בפרויקטים של התחדשות עירונית בשטחן הנחות בארנונה, אלא שמתן הנחות מקבילות מכוח התקנה ועל ידי הרשות המקומית איננו הגיוני

האם התקנה החדשה תאפשר לקבל גם הנחה מקבילה בארנונה מהעירייה?

לא. לרשויות המקומיות השונות יש שיקול דעת להעניק לבעלי דירות בפרויקטים של התחדשות עירונית בשטחן הנחות בארנונה, אלא שמתן הנחות מקבילות מכוח התקנה ועל ידי הרשות המקומית איננו הגיוני. 

לכן, בודקים כעת במשרד הפנים דרכים חוקיות למנוע את הכפילות האמורה, ולגרום לכך שכאשר תיכנס התקנה לתוקף היא תבוא במקום היכולת של העיריות להעניק הנחות בארנונה.

תחת בנייה

לסיכום, ההנחה בארנונה תינתן לאורך חמש שנים, ותהווה הטבה משמעותית בהיקף שעשוי להגיע למאות שקלים בחודש, ולהסתכם באלפי שקלים בשנה. ככל שהתקנה החדשה תיכנס לתוקף בקרוב, היא תקל מאוד על בעלי דירות ותיקים בפרויקטים של התחדשות עירונית, במיוחד אם הינם ממעמד הביניים או סובלים ממצוקה כלכלית. מתי התקנה תיכנס לתוקף? לא מן הנמנע שזה יקרה כבר בקרוב.

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים