zap group mishpati logo

פוליגרף: למען האמת, מדובר בבדיקה חשובה

כל בודק פוליגרף יודע: שקרים מסוגים שונים הם חלק מהיומיום של רובנו. השאלה היא איך לזהות את סוג השקר ולחשוף אותו באמצעות השאלה הנכונה

15.01.19
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
פוליגרף: למען האמת, מדובר בבדיקה חשובה

כולנו פוגשים מדי יום במצבים שונים את השקר. ניתן לומר כי השקר הוא חלק בלתי נפרד מחיינו. אנחנו משקרים ומשקרים לנו. לפעמים, כדי להשיג משהו יש "לייפות את המציאות". 
כך, למשל: עובדים רבים משקרים לחבריהם לעבודה ולמעביד שלהם, כדי לצאת מתסבוכות שונות שנקלעו אליהן. מבוגרים וילדים כאחד, העתידים להיענש בעקבות מעשה פסול שעשו, עשויים לספר לעצמם (!) ולאחרים סיפור מעט שונה ממה שקרה במציאות, כדי לחמוק מהעונש. כשאנחנו פוגשים אנשים חדשים, אנו משמיטים חלק מההיסטוריה שלנו, מדגישים חלקים ממנה ומסתירים אחרים, כחלק מניהול הרושם שלנו עליהם.

פתגם ידוע אומר שלשקר אין רגליים. כלומר: אם מישהו משקר, סוף השקר להתגלות. השאלה היא רק כיצד ניתן לחשוף את השקר.

אנו נתקלים בשקר וביכולת לשקר כבר מגיל מאוד צעיר. למעשה, אבן דרך מרכזית בהתפתחות הפסיכולוגית התקינה של הילד היא הגילוי כי הוא מסוגל לשקר

מתי אנשים מתחילים לשקר?

אנו נתקלים בשקר וביכולת לשקר כבר מגיל מאוד צעיר. למעשה, אבן דרך מרכזית בהתפתחות הפסיכולוגית התקינה של הילד היא הגילוי כי הוא מסוגל לשקר. בגילוי זה, מתחיל תהליך האינדיבידואציה של הילד ופיתוח של עולמו העצמי, בנפרד מזה של הוריו. 
כשהילד "מרמה" את הוריו, הוא מבין למעשה כי הם נפרדים ממנו ואינם שולטים במחשבותיו; וכי עולם המחשבות, הרגשות והדמיונות שלו נפרד ו"מוסתר" מהוריו. 

לצד עולמו שלו, הילד לומד להכיר גם עולמות שונים ונפרדים של אנשים קרובים ורחוקים ממנו. מול עולמות אלה, הילד לומד איך לשלוט ביצירת הרושם שהוא מותיר, איך לעורר רגשות ו"לפרוט" עליהם, ואיך להגן על עצמו או על אחרים ממבוכה או פגיעה. 
מניפולציה, רמייה, הסתרה, דמיון, זיכרון סלקטיבי של אירועים - כל מה שמוכר לנו כ"שקרים" או כאופנים שונים של שקר, הם למעשה חלק מהמיומנויות המאפשרות כל זאת.

אחד המניעים העיקריים לשקר הוא הרצון להשפיע על אחרים, לשנות את התנהגותם ולהפעיל עליהם מניפולציות שונות, כדי להשיג מהם משהו לצרכינו

מדוע אנחנו משקרים כמבוגרים?

ישנן מספר סיבות מרכזיות, העשויות להסביר מדוע אנו משקרים בסיטואציות מסוימות. 

אחד המניעים העיקריים לשקר הוא הרצון להשפיע על אחרים, לשנות את התנהגותם ולהפעיל עליהם מניפולציות שונות, כדי להשיג מהם משהו לצרכינו. מול זאת, שקרים לא מעטים נובעים דווקא ממניעים אלטרואיסטיים, מתוך רצון להגן על הזולת, לחפות עליו ולסייע לו בקשיים שהוא נתקל בהם.

חלק מהשקרים נובעים גם מההנאה שבהכשלת הזולת, בשמחה לאיד ובהפיכת הזולת למגוחך, על ידי הטעייתו וכיוונו לדרכים ללא מוצא. נוסף על כך, חלק לא מבוטל מהשקרים נובע מהרצון לחוש שליטה וכוח. אם נספק מידע כוזב לאדם אחר או נשמור מפניו דברים בסוד, נפחית את כוחו ואת יכולתו לשלוט בנו או במצבו שלו. 

אנשים בעלי דימוי עצמי נמוך חשים לעיתים קרובות תחושת כישלון או נחיתות, משום שאינם מגשימים את ציפיותיהם ואת משאלות ליבם. אנשים אלה ישתמשו בשקרים, כדי לגשר על הפער בין יכולתם הדלה לבין הציפיות הגבוהות

כיצד שקרים מסייעים לחיזוק ההערכה העצמית?

סיבה אחרת לשימוש בשקר היא הרצון בחיזוק הדימוי העצמי וההערכה העצמית. אנשים בעלי דימוי עצמי נמוך חשים לעיתים קרובות תחושת כישלון או נחיתות, משום שאינם מגשימים את ציפיותיהם ואת משאלות ליבם (שלהם עצמם או של הסובבים אותם).
אנשים אלה ישתמשו בשקרים, כדי לגשר על הפער בין יכולתם הדלה לבין הציפיות הגבוהות. הם מייפים את המציאות, מגזימים ו"משפצים" את התוצאות של עבודתם, "מחליקים קצוות" ומרמים. כל זאת, כדי להיחשב כאנשים מצליחים בעלי הישגים גבוהים.

התחזות, פירושה כי אדם מאמץ דמויות או תפקידים שאינם הוא עצמו

מהי התחזות? מדוע אנשים מתחזים?

התחזות, פירושה כי אדם מאמץ דמויות או תפקידים שאינם הוא עצמו. במקרים פתולוגיים, משחק התפקידים הופך לזהות העצמית של המתחזה. אנשים הנגררים לשקרים מהסוג הזה מחפשים לעצמם זהות עצמית וביטחון עצמי, שלא הצליחו להגיע אליהם בכוחות עצמם, גם אם הדבר נעשה בדרך נואשת ומעוררת רחמים.

האם רק אנשים משקרים?

לא. היכולת לשקר והשימוש ביכולת זו עשוי להיות גם עניין של גופים ומוסדות חברתיים שונים. כך, למשל: השימוש בשקר ומרכיביו השונים; שימוש נרחב בסודות או חשיפתם;  הסתרת מידע  או חשיפה חלקית של המידע ודיסאינפורמציה - כל אלה משמשים את המדינה, הצבא, חברות עסקיות, גופים חברתיים שונים ועוד.

אדם שמשקר - רוצה או לא רוצה בכך - "ישדר" אל מכשיר הפוליגרף תגובות פיזיולוגיות, המצביעות על אמירת שקר

כיצד פועל בודק הפוליגרף בעולם כה סבוך, הכולל שקרים מסוגים רבים כל כך?

במהלך עבודתו, נחשף הח"מ לכמעט כל סוגי השקר הקיימים. תמיד נתקלים ב"שכלול חדש", אבל שקר הוא שקר; אדם שמשקר - רוצה או לא רוצה בכך - "ישדר" אל מכשיר הפוליגרף תגובות פיזיולוגיות, המצביעות על אמירת שקר. עם השנים, לומד בודק הפוליגרף לזהות לא רק את אמירת השקר אלא גם את סוג השקר ואת מניעיו של השקרן, במידת דיוק גבוהה.

בנוסף לבחינת המדדים הפיזיולוגיים, בודק הפוליגרף נעזר בציוד מתקדם למניעת שיבוש תוצאות הבדיקה ולהבטחת תוצאות בדיקה אמינות

האם בדיקת פוליגרף מבוססת רק על הידע של הבודק?

בוודאי שלא! בנוסף לניסיון הנדרש והצורך להבין בני אדם ומה מניע אותם, יש נדבך מדעי המאשש את האבחון. כאמור, בדיקת פוליגרף בוחנת מספר מדדים פיזיולוגיים, המסייעים באישוש האבחנה אם מדובר באמירת אמת או שקר. הנבדק אינו יכול לשלוט בהם. מדובר בנשימת חזה, נשימת סרעפת, דופק, לחץ דם והזעה. 

בנוסף לבחינת המדדים הפיזיולוגיים, בודק הפוליגרף נעזר בציוד מתקדם למניעת שיבוש תוצאות הבדיקה ולהבטחת תוצאות בדיקה אמינות. לבסוף, יש חשיבות רבה לניסוח השאלות בצורה מדויקת. לשם כך, נערך לנחקר תשאול מקדים מעמיק, המאפשר לבודק להכיר אותו בצורה מעמיקה ויסודית ולהתאים עבורו את השאלות המדויקות ביותר לבחינת אמיתות תשובותיו.

תוצאות בדיקת פוליגרף

לסיכום: קיימים סוגים שונים של שקרים, סוגים שונים של שקרנים; וסיטואציות שונות שבהן נאמרים שקרים. יתרה מכך, בכל אחד מאתנו קיים רצון או צורך להשתמש ביכולת לשקר בסיטואציות קשות שונות. בדיקת פוליגרף מקצועית מאפשרת לזהות אמירת שקר. בודק פוליגרף מנוסה יוכל גם לאתר את מקור השקר וסיבתו.

* רועי ריקלין הוא בודק פוליגרף מומחה; בעלים של מכון אור לפוליגרף.

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים