zap group mishpati logo

ניסחתי צוואה, האם אני צריך גם ייפוי כוח מתמשך?

צוואה היא מסמך הנכנס לתוקף עם מותו של אדם, בעוד שייפוי כוח מתמשך נועד להסדיר את ענייניו של אדם בתקופת חייו. מה החשיבות של שני המסמכים האלו והאם הם משפיעים זה על זה?

26.02.19
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
ניסחתי צוואה, האם אני צריך גם ייפוי כוח מתמשך?

מה מטרת הכלי של ייפוי כוח מתמשך? 

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך אותו עורך אדם, בו הוא מעניק סמכות למיופה כוח, אשר הוא מעוניין שיסדיר את ענייניו במצב בו האדם יהיה על פי הגדרת החוק "לא מבין בדבר", כלומר: לא  צלול בדעתו, ועל כן אינו כשיר לבצע פעולות מסוימות ברכושו ובענייניו השונים.

שלוש תקופות רלוונטיות 

ייפוי הכוח נערך בתקופה בה האדם נמצא בכושר מלא לקבל החלטות עבור עצמו, ואף כאשר הצורך עצמו במיופה הכוח הוא לא דחוף. כך, אפשר לטפל בכל הנדרש להכנת ייפוי הכח המתמשך והפקדתו בנחת, בלי לחץ, נוסף על העובדה שאין צורך בקבלת הסכמת כל בני המשפחה, ואין צורך גם בחוות דעת רפואית או של עובד סוציאלי. 

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך אותו עורך אדם, בו הוא מעניק סמכות למיופה כוח, אשר הוא מעוניין שיסדיר את ענייניו במצב בו האדם יהיה על פי הגדרת החוק "לא מבין בדבר", כלומר: לא  צלול בדעתו, ועל כן אינו כשיר לבצע פעולות מסוימות ברכושו ובענייניו השונים

ההבחנה בין ייפוי כוח לצוואה עוסקת בשלוש תקופות: 

התקופה הראשונה - כיום, מועד עריכת ייפוי הכוח או הצוואה, כאשר האדם מתפקד מבחינה מנטלית וכשיר לקבל החלטות בנוגע לענייניו השונים. 

התקופה השנייה - "לא מבין בדבר" - במועד בו האדם מאבד את צלילות דעתו, אך עודנו בחיים. ייפוי הכוח נכנס לתוקף, בהתאם להוראות הפרטניות שאותו אדם קבע מראש לגבי התנאים לכניסה לתוקף של ייפוי הכוח שערך. 

התקופה השלישית - בעת מותו של האדם, ייפוי הכח מתבטל מאליו, ואז מגיע מועד הכניסה לתוקף של הצוואה. 

ייפוי הכוח אינו יכול לקבוע הורשה - ייפוי הכוח מסדיר את ענייניו הרכושיים של הפרט בעודו בחיים, אך אינו קובע הורשות

הבחנה בין צוואה לייפוי כוח מתמשך 

• היורש הוא לעתים גם מיופה הכוח - אדם העורך ייפוי כוח הוא אשר בוחר את מיופה הכוח שלו, לרוב מבין מקורביו, בדרך כלל בני זוג או ילדים. כך, לעתים, יורש בצוואה (זוכה) הוא גם מיופה כוח בייפוי כח מתמשך. זהו העניין שלפעמים גורם לבלבול, אך הדמיון בין שני המסמכים מסתיים בכך.  

• ייפוי הכוח אינו יכול לקבוע הורשה - ייפוי הכוח מסדיר את ענייניו הרכושיים של הפרט בעודו בחיים, אך אינו קובע הורשות. עם זאת, הוא כן יכול לקבוע מתנות, כמו למשל אדם שקובע מראש כי כל נכד שלו יקבל בחתונתו 100 אלף ₪.  

• כמו כן, אם מדובר במכירת נכסי נדל"ן, יש חובה לקבל את אישור בית המשפט לכך שהמכירה נדרשת לטובת הממנה כדי למלא אחר הוראות הממנה ולטפל בענייניו. 

• כניסה לתוקף במועדים שונים - צוואה היא מסמך שלא ניתן לפתוח אותו עד פטירתו של המצווה. היורשים, הזוכים על פי הצוואה, אינם זכאים לדבר עד מותו של המצווה ועד לקבלת צו קיום של הצוואה, כפי שיוסבר בהמשך. 

בייפוי כוח מתמשך, האדם בעצמו, הממנה, מחליט איזה אירוע או איזה מסמך יקבע שהוא איבד את כשירותו והוא "אינו מבין בדבר"

כניסה לתוקף של ייפוי כוח מתמשך 

ללא ריצה לבית המשפט - הממנה הוא שבוחר כיצד ייכנס לתוקף ייפוי הכוח 

ייפוי כוח מתמשך נוצר כדי לחסוך לאנשים את הסיטואציה של "ריצה" לבית המשפט לענייני משפחה בבקשה למנות אפוטרופוס לאותו קרוב משפחה אשר הגיע למצב של "לא מבין בדבר". בייפוי כוח מתמשך, האדם בעצמו, הממנה, מחליט איזה אירוע או איזה מסמך יקבע שהוא איבד את כשירותו והוא "אינו מבין בדבר". למשל, הממנה יכול לקבוע שרופא המשפחה או מישהו אחר שהוא סומך עליו, כגון רואה חשבון וכד', ייתן את האישור לכך. מיופה הכוח ימציא את האישור של אותו אדם שהממנה בחר, לאפוטרופוס הכללי, ויקבל מהאחרון אסמכתא שייפוי הכוח המתמשך נכנס לתוקף. האפוטרופוס הכללי יבדוק אם המסמך שהוגש לו אכן תואם את תנאי ייפוי הכוח, אשר קבע מראש איזה מסמך נדרש לשם היכנסותו לתוקף. המסמך לא חייב להיות מסמך רפואי, המגבלה היחידה היא שמי שיערוך את המסמך הזה לא יהיה מיופה הכוח בעצמו.

הצוואה נכנסת לתוקף רק בעת מותו של אדם ולאחר קבלת צו-קיום

כניסה לתוקף של צוואה

אך ורק עם מותו של אדם

הצוואה נכנסת לתוקף רק בעת מותו של אדם ולאחר קבלת צו-קיום. כאשר האדם מת, ייפוי הכח המתמשך מת יחד עימו, ואז נכנסות לתוקף הוראות הצוואה, באמצעות צו קיום של רשם הירושה או של בית המשפט. 

צו קיום שניתן על ידי רשם הירושה או בית המשפט

לכל אדם הכותב צוואה עומדת הזכות לשנותה כמה פעמים שהוא רוצה עד נשימתו האחרונה. כך, ייתכן שאדם נפטר והשאיר אחריו מספר צוואות. הרשם לענייני ירושות הוא אשר קובע את תקפות הצוואה, אך אם קיימת מחלוקת בעניין זה, ההכרעה עוברת לבית המשפט לענייני משפחה. בית המשפט בדרך כלל ייתן תוקף לצוואה המאוחרת בזמן, אלא אם כן ישנן בעיות, כגון: הצוואה נעשתה תחת לחץ, כפייה וכד' או שהיא לא נעשתה בהתאם להוראות החוק, חתימה מזויפת וכד'. במקרה כזה תהיה זו צוואה פסולה וזו שלפניה היא הגוברת. עד שלא ניתן צו קיום צוואה, לא ניתן לפעול על פי הצוואה.

ככלל, אין השפעה הדדית בין צוואה לייפוי כח מתמשך. עם זאת, כמובן יכול לקרות מצב שבו עזבונו של האדם יתרוקן בגין הוראות שהוא נתן לביצוע פעולות בנכסיו, במסגרת ייפוי הכוח 

כיצד צוואות וייפויי כוח יכולים להשפיע זה על זה?

ככלל, אין השפעה הדדית בין המסמכים. עם זאת, כמובן יכול לקרות מצב שבו עזבונו של האדם יתרוקן בגין הוראות שהוא נתן לביצוע פעולות בנכסיו, במסגרת ייפוי הכוח. עם זאת, דבר זה יכול להתרחש גם כאשר האדם מבצע פעולות אלה בעצמו, שכן אדם חופשי לעשות ברכושו כרצונו עד מותו, ללא קשר להוראות שהוא נתן בצוואתו. 

בית המשפט קובע

לסיכום, ייפוי כוח מתמשך וצוואה הם שני כלים משפטיים אשר עוסקים בהסדרת הרכוש של אדם בשתי תקופות שונות בחייו: ייפוי כוח מתמשך - כאשר האדם בחיים אך איבד את צלילות דעתו.  צוואה - לאחר מותו של האדם. על אף דמיון שיכול להיות בין היורשים לבין מיופה הכוח, השוני בין שני המסמכים ברור, הכניסה שלהם לתוקף שונה במהותה, ולשניהם חשיבות מכרעת בתקופה הרלוונטית של חייו של הפרט. 

 

* עו"ד ונוטריון אורית לוי עוסקת בתחום המשפט האזרחי עם אוריינטציה חזקה לנדל"ן, חוזים, צוואות וירושות, ניהול עזבונות, הסכמי ממון ועוד.  

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד ונוטריון אורית לוי

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה