zap group mishpati logo

סכסוכי ירושה: איך תתמודדו עם המשבר?

אי הסכמה בין יורשים הופכת לעתים למלחמה של ממש. כיצד מתמודדים עם סכסוכי ירושה ובכל זאת שומרים על אחדות המשפחה? לפניכם המדריך המלא לסכסוכי יורשים

מאת: דניאל קורן - מערכת משפטי
27.02.22
תאריך עדכון: 27.02.22
6 דק'
סכסוכי ירושה: איך תתמודדו עם המשבר?

עיקרי הכתבה:

  • מה הן הסיבות לסכסוכי ירושה? יש סיבות רבות לכך. למשל, מקרים שבהם היורש סבור כי המצווה לא היה כשיר בעת כתיבת הירושה, או שהופעל עליו לחץ בלתי הוגן, או כאשר נטען שהצוואה מזויפת.
  • מה קורה במקרים שבהם לא נכתבה צוואה כלל? במקרה שאין צוואה, חל סעיף 10 לחוק הירושה, שאומר שהיורשים על פי דין הם בן או בת הזוג של הנפטר, ילדיו וצאצאיהם.
  • כיצד ניתן להימנע מסכסוכי ירושה? כדי להימנע מסכסוכי ירושה חשוב לסייע למצווה (שלרוב הוא בן משפחה קרוב) ולהכווין אותו לכתוב צוואה מפורטת ככל האפשר.
    ____________________________________________

חוק הירושה שנחקק ב-1965 קבע שכאשר אדם מסיים את חייו, כל הזכויות בנכסי מיטלטלין, מקרקעין ועוד עוברים ליורשים שלו, וכן, גם חובותיו. מטרתו של החוק היה לעשות סדר ולקבוע מי יקבל מה לאחר מותו של אדם. אולם, במקרים רבים בני משפחה מטילים ספק בצוואת המוריש, או חושבים שהיא לא הוגנת, ומכאן מתחילים סכסוכי ירושה. כמו כן, יש מצבים שבהם המנוח כלל לא ערך צוואה, מה שמסבך יותר את העניינים.

עו"ד אלינור ברגר, מומחית בדיני משפחה וירושה, העוסקת בגישור משפחתי ובייעוץ זוגי, עונה על השאלות החשובות בנושא:

כיצד נוצר סכסוך ירושה?

"במקרה שהנפטר הלך לעולמו וערך מבעוד מועד צוואה, היורשים - בהתאם לצוואה - נכנסים לתמונה. במידה שאחד מהם מתנגד לסעיפים שנכתבו בה ומגיש התנגדות לרשם לענייני ירושה, הטיפול בנושא עובר לבית המשפט", אומרת עו"ד ברגר.

כאשר אחד היורשים או הקרובים מתנגד לצוואה, יהיה עליו להגיש התנגדות מנומקת לרשם הירושות בתוך פרק זמן קצוב, וזה מעביר את התנגדותו לבית המשפט

למה שאדם יגיש התנגדות לצוואה?

"התנגדות לצוואה מוגשת לרוב במקרים שבהם קיימת טענה כי המצווה לא היה כשיר לעשותה, או הופעל עליו לחץ בלתי הוגן, כאשר הצוואה זויפה וכדומה. במצב שבו לא נכתבה צוואה, ניתן להחיל את חוק הירושה שקובע את החלוקה. סעיף 10 לחוק אומר כי בן זוגו של המוריש בעת שנפטר יורש אותו, ילדיו של המוריש וצאצאיהם, וכך ממשיך החוק עד להורי-הוריו וצאצאיהם במקרה שאין למוריש בת זוג וצאצאים".

בשנים האחרונות עלה שיעור התלונות נגד מטפלות, בטענה שהן מחתימות את מטופליהן הקשישים על מסמכי צוואה שלא כדין, תוך ניצול מצבם הבריאותי הרעוע. כיצד מתמודדים עם מצב כזה?

 "נכון מאוד, יש הרבה מקרים שבהם מטפלות מנצלות את מצב הקשיש שבהן הן מטפלות וגורמות לו לחתום על מסמכים שכלל לא היה מודע לנושאם. מדובר במקרים מאוד בעייתיים שכן במקרים כאלה נעשה תכנון מדויק מצד האנשים המטפלים אשר חושבים מבעוד מועד על כל התרחישים.

"כאשר אחד היורשים או הקרובים מתנגד לצוואה, יהיה עליו להגיש התנגדות מנומקת לרשם הירושות בתוך פרק זמן קצוב, וזה מעביר את התנגדותו לבית המשפט. בבית המשפט נטל השכנוע יהיה מוטל על כתפיי היורשים או הקרובים, ועליהם יהיה להראות כי אכן היה מדובר באדם אשר לא היה כשיר לכתוב את הצוואה, או שהופעל עליו לחץ לכתוב אותה כפי שכתב.

"לדוגמה, כאשר אותו מטפל טיפל בקביעות בקשיש שתלה בו את כל תקוותיו והאמין כי רק המטפל עוזר לו ובלעדיו לא יוכל לחיות. או אז, אם המטפל יאיים על המטופל, 'צווה לי את כל רכושך ואם לא אשאיר אותך לאנחות ואלך', המטופל יחשוש מפני תרחיש כזה ויכתוב לו את כל רכושו, שכן היחסים הינם יחסי תלות. בבית המשפט, המבקש (קרוב המשפחה) יצטרך להביא ראיות אובייקטיביות שיראו שאותו נפטר היה במצב בריאותי לקוי כמו חוות דעת מרופאים, מסמכים מתיק רפואי שיעידו על מצב בריאותי או נפשי רעוע וכיו"ב".

במקרים שבהם האדם לא היה נשוי והיו לו ילדים, מובן שהילדים יורשים אותו וגם בת זוגתו בעת שנפטר וגם אם לא נישאו

תוכלי לתת דוגמה לתיק העוסק בסכסוכי ירושה

"פנה אלי בחור אשר התנגד לצוואה שכתבה אמו עליה השלום. עלה חשד כי הצוואה זויפה והאם לא התכוונה לכתוב מה שנכתב בה. בנוסף, מצבה הבריאותי היה לקוי. לצורך ההוכחה נעזרנו בגרפולוגית שהראתה כי הצוואה אכן זויפה, הובאו חוות דעת של רופאים שהראו שגם מצבה הבריאותי והנפשי היה לקוי ובסופו של דבר, הצוואה נפסלה".

מה קורה כאשר לא נכתבה צוואה כלל במקרים שבהם הנפטר או הנפטרת לא היו נשואים ויש להם ילדים מנישואים אחרים? האם בני הזוג זכאים למשהו מהירושה?

"במקרה שאין  צוואה, חל סעיף 10 כפי המאוזכר לעיל בחוק הירושה. במקרים שבהם האדם לא היה נשוי והיו לו ילדים, מובן שהילדים יורשים אותו וגם בת זוגתו בעת שנפטר וגם אם לא נישאו. דמיינו מקרה שאדם חי 30 שנה עם בת זוג ולאחר מכן נפטר, ההגיוני שזו לא תירש אותו? החוק לא סתם משתמש במונח 'בת/בן זוג' ולא ב'אשתו' ו/או 'בעלה'".

בעת כתיבת צוואה חייבים לציין בפירוט את כל הרכוש שנצבר ולחלקו באופן ספציפי – מרמת הסרוויס, דרך חסכונות, קרנות השתלמות, פנסיה ועד הדירה, וזאת כדי למנוע עימותים וספקות

מה קורה במצב שבו יש לאדם שנפטר בן/בת זוג אך הוא מוריש את הבית לילדיו? האם ניתן להוציא את בן הזוג מהבית?

"אם יש צוואה כאמור והנפטר הוריש את הבית לילדיו, הוא הוריש את חלקו בבית (בהנחה שהבית רשום על שם שני בני הזוג) ומן הכלל 'שאין אדם מוריש מה שאין לו', הנפטר מוריש את חלקו לילדיו וחלקה של בת זוגתו נשאר שלה. קרי, חלקו יתחלק בין הילדים, בין בכסף ובין ברישום.

"במקרה שבו הילדים ירצו להוציא את בת הזוג מהבית, יצטרכו הצדדים או ללכת לתביעות בבית משפט לענייני משפחה ולטעון מה לדעתם ראוי להיעשות. ייתכן שיוכלו להגיע להסדר באמצעות עורכי דין מה כל אחד מוכן לעשות וכיצד ניתן לגשר על הפערים. בעיקרון, להוציא את בת הזוג מבית או דירה שהוא גם שלה אינו דבר שנעשה בנקל וגם בו יידרשו הילדים להביא ראיות כבדות משקל", מסכמת עו"ד ברגר.

שורה תחתונה: כדי להימנע מסכסוכי יורשים, על האדם המצווה לכתוב צוואה ברורה ומפורטת ביותר. צוואות רבות כוללות סעיפים כלליים על כך שכל הרכוש יחולק בין היורשים באופן שווה, אך זו עלולה להיות טעות מפני שבצוואה חייבים לציין בפירוט את כל הרכוש שנצבר ולחלקו באופן ספציפי – מרמת הסרוויס, דרך חסכונות, קרנות השתלמות, פנסיה ועד הדירה. כמו כן, אם המצווה מחליט לבצע חלוקת רכוש לא שוויוניות, חשוב להסביר מה עומד מאחורי ההחלטה כדי למנוע השגות מצד היורשים. כך גם תוכיחו שקיבלתם את ההחלטה בצלילות מלאה ומתוך שיקול דעת.

סכסוכי ירושה כיום נפוצים יותר מבעבר וכדי להימנע מהם חשוב לסייע למצווה (שלרוב הוא בן משפחה קרוב) ולהכווין אותו לכתוב צוואה מפורטת ככל האפשר. בעת סכסוך ירושה, חשוב להיוועץ עם עורך דין שיסייע לכם להתנהל עם הסיטואציה הלא פשוטה, תוך שמירה על שלמות המשפחה ושלומה. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה