zap group mishpati logo

צוואה - סוף מעשה - במחשבה תחילה

החיים מורכבים ולא ניתן להסתפק ב"צוואה מן המוכן". יש צורך בצוואה שתבטא את רצונכם בהתאמה אישית מדויקת. נקודות למחשבה, לקראת מפגש עם עו"ד לעריכת צוואה

11.03.19
תאריך עדכון: 30.03.24
8 דק'
צוואה - סוף מעשה - במחשבה תחילה

גמלה בלבך החלטה לערוך צוואה? לאחר התלבטויות בינך לבין עצמך ועם בן/בת הזוג, קבעת פגישה עם עורך דין. הגעת לפגישה, התיישבת, ואת/ה מצפה שעורך הדין יכתוב את הצוואה. יש לקחת בחשבון כי צוואה אינה מסמך סטנדרטי שעורך הדין יכול לכתוב עבורכם, מבלי שתתנו את הדעת בעצמכם על תוכן הצוואה.  

מטרת הצוואה היא לתת מענה פרטני וסובייקטיבי, לכל אדם ואדם, לפי צרכיו ונסיבות חייו. לכן, תוך כדי המפגש, עורך הדין יעלה שאלות והתלבטויות, שלא תמיד תוכל/י לענות עליהן "על המקום". יש לחשוב על השאלות ולשוחח עליהן עם בן/בת הזוג (או עם אנשים קרובים אחרים). 

אם אזרתם כוחות ואומץ, הגעתם לעורך דין, ואינכם רוצים לצאת בלי צוואה "ביד"; וכדי למנוע מצב שתסתפקו בצוואה שאינה מותאמת בדיוק לצרכים שלכם, כדאי לעשות חשיבה מקדימה ומעמיקה, בדבר היבטים שונים של הצוואה (מעבר למחשבה הראשונית על עצם עריכת הצוואה).

מטרת הצוואה היא לתת מענה פרטני וסובייקטיבי, לכל אדם ואדם, לפי צרכיו ונסיבות חייו

החופש לבחור מה ייעשה ברכוש לאחר פטירת אחד מבני הזוג

כאשר אתם חושבים על העתיד ועל האפשרות שתאריכו לחיות, לאחר מות בן/בת זוג, אתם רוצים להרגיש חופשיים לגמרי: לעשות עם נכסיכם כרצונכם. לטייל, לנסוע לחו"ל, להמר בלאס וגאס, לקנות מתנות יקרות למאהב/ת, להינשא מחדש ולאחד את הנכסים עם בן/בת הזוג החדש/ה, להוריש הכול לילדים; או "סתם" להמשיך בחיים בנחת.

מנגד, כאשר אתם חושבים על האפשרות של המשך החיים של בן/בת הזוג שנותר/ה בחיים אחריכם, תיתכן עמדה פחות נדיבה. סביר ואנושי כי יעלה רצון להגביל את האפשרויות העומדות לרשות בן/בת הזוג הנותר, לעשות שימוש ברכוש לאחר מותכם. כך, למשל ייתכן כי רצונכם יהיה שהנכסים יועברו במלואם או בחלקם לילדיכם (מבלי שגורמים בלתי ידועים ייכנסו לתמונה ויטמנו את ידם בצלחת).

יש לקחת בחשבון - אם בן/בת הזוג הנותר/ת ימשיך/תמשיך לצבור נכסים, האם המציאות תחייב אותו/ה לעשות הפרדה בין הנכסים? האם הוראות הצוואה, הנוגעות בין היתר לצאצאים משותפים, לא יחולו על הנכסים החדשים שיצטברו?

גורל דירת מגורים משותפת

א. האם התמורה שתתקבל עבור הדירה (אם תימכר) תועבר לילדים; או שמא רצונכם לאפשר לבן/בת הזוג הנותר/ת להמשיך להתגורר בדירה (ורק בשעת הצורך למכור את הדירה - ולעבור לדיור מוגן). מה ניתן יהיה לעשות אם הדיור המוגן אינו משיב את הפיקדון ליורשים, לאחר מות הדייר? אולי כדאי לבחור דיור מוגן אחר, שיבטיח שהפיקדון יועבר לילדים לאחר מות בן/בת הזוג?

ב. אם בן/בת הזוג הנותר/ת ימשיך/תמשיך לצבור נכסים, האם המציאות תחייב אותו/ה לעשות הפרדה בין הנכסים? האם הוראות הצוואה, הנוגעות בין היתר לצאצאים משותפים, לא יחולו על הנכסים החדשים שיצטברו? 

מדובר אפוא באיזונים עדינים, הדורשים חשיבה לטווח ארוך, שיש לתת עליהם את הדעת, בעת כתיבת הצוואה עצמה ("ויפה שעה אחת קודם"). הדיון בשאלות אלה עלול לגרום ליצירת סדקים חדשים או להרחבת סדקים קיימים בזוגיות או ליצור סכסוכים במשפחה. לכן, יש לטפל בדברים בזהירות מרבית  ולשקול את הדברים לעומק, במסגרת בירור זוגי פנימי, עוד טרם פנייתכם לעורך הדין.

אם ברצונך להקל על יורשיך ולסייע להם בהעברת כספים בקלות, מחשבון הנושא את שמך אל חשבון הנושא את שמם, יש לציין בצוואה את מלוא הפרטים שלהם, כולל שמות, מספרי תעודת זהות וכתובות מגורים 

להלן מספר נקודות, שמומלץ לקחת בחשבון ולחשוב עליהן לפני הגעה לעורך דין, לחתימה על צוואה:

א. אם ברצונך להקל על יורשיך ולסייע להם בהעברת כספים בקלות, מחשבון הנושא את שמך אל חשבון הנושא את שמם, יש לציין בצוואה את מלוא הפרטים שלהם, כולל שמות, מספרי תעודת זהות וכתובות מגורים (גם אם בעתיד הכתובות ישתנו). יש להצטייד בכל פרטי חשבונות הבנק שלך, קרנות הפנסיה והגמל, פרטי נכסי הנדל"ן (גוש-חלקה וכתובת), סוג הרכב ומספר הרישוי.

ב. לפני ההגעה לעורך הדין, מומלץ להעיף מבט בבית ובתכולת הבית. יש לחשוב: האם תרצי/תרצה לחלק את תכשיטיך ורכושך באופן ספציפי בין בנותיך, כלותיך ונכדותיך? או שמא תעדיפ/י שהדברים יימכרו וכי הכסף יחולק? כך, למשל, עליזה (שם בדוי) צילמה את כל תכשיטיה, מספרה אותם בכל תמונה, צירפה את התמונות לצוואתה - ופירטה מי מיורשותיה תירש כל תכשיט. הדבר מחייב חשיבה מראש, הכנה מראש והתייעצות זהירה עם היורשים (לגבי העדפות אפשריות). 

ג. לעתים תגלו, כי זמן עריכת הצוואה הוא זמן טוב לתת לאהוביכם מתנות ונכסים, להם אינכם זקוקים עוד בחייכם (מתנות ונכסים אלה יביאו להם יותר תועלת מאשר לכם; ותוכלו ליהנות מתגובתם בשעת קבלת המתנה). 

ד. אם החלטתם לעשות כך, דאגו לציין זאת בצוואה כדי למנוע סכסוכים לאחר מותכם, במקרה שאחד מיורשיכם קיבל חלק מנכסיכם בעודכם בחיים ובשל כך אמור להיגרע חלקו לאחר מותכם. באופן דומה יש לנהוג במקרה בו ניתנה הלוואה לאחד הילדים. מומלץ מאוד לציין בצוואה את מעמד ההלוואה; ולציין כי אם ההלוואה תוחזר לפני מותך, חלקו של הלווה בירושה לא יושפע.

ה. אם אתם מצווים חלק מהירושה לצאצאים של ילדיכם (נכדים, נינים וכו'), בעת ההחלטה על חלקם בירושה, קחו בחשבון כי סעיף 3 (ב) לחוק הירושה, תשכ"ה-1965 קובע כי "מי שנולד תוך 300 יום לאחר מות המוריש, דינו כדין מי שהיה בחיים במות המוריש, זולת אם הוכח שהורתו היתה אחרי כן".

ו. יתרה מכך: בכתיבת צוואה, יש לכם כוח משפטי להעניק נכסים מהעיזבון גם לצאצאים או יורשים עתידיים (שייוולדו לאחר מכן). כך, למשל: אם בתכם נשואה, תוכלו להורות כי גם ילדיה יירשו נכס כלשהו (גם אם אינכם יודעים עתה כמה נכדים יהיו ומתי ייוולדו). 

ז. אם את/ה במערכת יחסים זוגית שניה (ויש לך ילדים מהזוגיות הראשונה), צוואה היא דרך מצוינת לעשות סדר בנכסים. כך, ניתן להוכיח לבן/ בת הזוג החדש/ה את מקומו/ה, באמצעות הנכסים שיוענקו לו/לה ומתן זכויות מגורים בדירה שבה אתם מתגוררים (ובמקביל להבטיח גם לילדיך מהנישואים הראשונים את מה שהם זכאים לו בעיניך).

אם ילדיך עדיין קטנים בעת עריכת הצוואה, חשוב להשקיע מחשבה בשאלה מי יגדל אותם (במקרה שחס וחלילה לא תהיה בסביבה לגדל אותם בעצמך). בנוסף, חשוב לציין מי את/ה לא רוצה שיגדל את הילדים

אילו שיקולים הקשורים בטובת הילדים יש לקחת בחשבון בעת עריכת צוואה?

השאלות המתעוררות בעריכת הצוואה אינן נוגעות רק לאחוזים שיקבל כל יורש, מסך כל הנכסים. יש מקום לחשוב בצוואה על עתיד הילדים ועל הצרכים השונים שלהם, לאחר מותך.

א. אם ילדיך עדיין קטנים בעת עריכת הצוואה, חשוב להשקיע מחשבה בשאלה מי יגדל אותם (במקרה שחס וחלילה לא תהיה בסביבה לגדל אותם בעצמך). בנוסף, חשוב לציין מי את/ה לא רוצה שיגדל את הילדים. 

ב. הדבר בולט במיוחד במקרים בהם מדובר במשפחות חד הוריות. רונית (שם בדוי), אם חד הורית לשני צעירים, חששה מאוד לעתידם, במקרה שלא תהיה עוד בחיים. מאחר ששני הילדים נולדו מתרומת זרע (ואין להם אבא שיוכל לדאוג להם), הורתה רונית בצוואתה על פתיחת חשבון נאמנות, שינוהל על ידי אפוטרופוס. היא גם ציוותה במדויק את הסכומים שיועברו לאפוטרופוס של ילדיה, עד שיתגייסו לצבא; כיצד יתחלקו הכספים ביניהם לאחר השחרור מהצבא ועוד נושאים. 

ג. לעתים עולה רצון להבטיח את עתידו של צאצא, המתקשה להסתדר באופן עצמאי. כך, לדוגמה: בנו הבכור של גרי (שם בדוי) גרוש ובעל נטייה להסתכסך עם סביבתו. תכונותיו הביאו לכך שנפתחו נגדו מספר גדול של תיקי הוצאה לפועל, אשר במסגרתם עוקלה הכנסתו. גרי ביקש לדאוג כי לבנו תהיה קורת גג גם לאחר מותו וכי לא יצטרך לדאוג שמא אין בידו כסף לתשלום ההוצאות השוטפות על הדירה. לכן, גרי רכש דירה (על שמו) וערך הסכם שכירות עם בנו (על סכום מינימלי). הוא הורה בצוואתו כי הדירה תימכר רק לאחר מותו של הבן. בכך, גרי הבטיח לבנו קורת גג לכל חייו. בנוסף, גרי פתח חשבון נאמנות והפקיד בו די כסף לתשלום חשבונות ארנונה, חשמל ומים לתקופה ארוכה. הוא הורה כי לאחר מותו, הוצאות הדירה ישולמו מתוך חשבון זה. 

שיקולים נוספים שכדאי לקחת בחשבון

א. שרוליק (שם בדוי) הוא ניצול שואה, שכל משפחתו הקרובה והמורחבת נספתה בשואה. שרוליק רצה שכאשר ייפגש עם בני משפחתו "בעולם הבא", לאחר מותו, הם יהיו קשורים אליו גם בעולם הזה, באמצעות חריטה של שמותיהם על המצבה שתונח על קברו שלו (תוך ציון העובדה שנרצחו על ידי הצורר הנאצי בשל יהדותם). שרוליק הורה על כך בצוואה, תוך וידוא שיהיה מי שיבצע את הדברים וכי יוקצה לכך מראש הסכום הנדרש. 

ב. מקרה אחר: שרון (שם בדוי) לא הביאה ילדים לעולם; החתולים שלה הם כל חייה. שרון ביקשה שכאשר תיקבר, ייקברו לצדה החתולים שלה (לאחר מותם, כמובן). לאחר בדיקה שביצעה, שרון הבינה שככל הנראה לא תוכל להיקבר בבית קברות יהודי, ולקחה זאת בחשבון, בעת שהורתה על כך במסגרת הצוואה.

בית המשפט קובע

לסיכום: חשיבה מוקדמת תביא לכך שצוואתך תביע לעומק ובאופן מדויק את רצונך, בנוגע לנכסיך לאחר מותך, ובנוגע לבקשות מיוחדות במצבים מיוחדים. אין צורך להסתפק בצוואה סתמית שאינה ייחודית ומותאמת עבורך.

 

* מירי וינברגר היא עורכת דין, נוטריון ומגשרת.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים