zap group mishpati logo

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים: סקירה מקיפה

אם זומנתם לבדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים, כדאי שתתייחסו לזימון ברצינות ותתייעצו עם עורך דין. הבדיקה במרב"ד עלולה להשפיע על גורל רישיון הנהיגה שלכם

03.04.19
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
המכון הרפואי לבטיחות בדרכים: סקירה מקיפה

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מדברים בעד עצמם: בחודש ינואר 2019 נפגעו 1,736 אנשים ב-997 תאונות דרכים, מתוכם: 30 הרוגים ב-27 תאונות קטלניות. הנתונים האלה מצביעים על כך ש"מלחמה בתאונות הדרכים" אינה רק סלוגן, אלא ניסיון אמיתי לצמצם את מספר תאונות הדרכים בכל שנה.

אחת מהדרכים להילחם בתאונות הדרכים היא באמצעות בחינת הכשירות הרפואית של הנהגים. היעדר כשירות עלול להשפיע ישירות על היכולת של הנהגים להתרכז ולנהוג בצורה בטוחה. מחקרים רבים מעידים על כך שמצב רפואי ו/או נפשי משפיע ישירות על כשירות הנהיגה. רק לפני כחודש דווח כי הנסיך פיליפ בן ה-97 נהג לבדו ועבר תאונת דרכים, שככל הנראה נגרמה בשל גילו המופלג. בעקבות התאונה, החליט להפסיק לנהוג. 

בישראל, המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד) הוא הגוף המוסמך, על פי תקנות התעבורה (תשכ"א-1961) להעריך עבור רשות הרישוי את כשירותם הרפואית של הנהגים, במטרה למנוע תאונות דרכים הנגרמות בשל ליקוי בריאותי ו/או נפשי של הנהג. 

המרב"ד הוא גוף מקצועי מטעם משרד הבריאות, בעל סמכות להעניק למשרד הרישוי ייעוץ, בכל הנוגע לתחום הרפואה התעבורתית

מהו המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (המרב"ד)?

המרב"ד הוא גוף מקצועי מטעם משרד הבריאות, בעל סמכות להעניק למשרד הרישוי ייעוץ, בכל הנוגע לתחום הרפואה התעבורתית. 

במרב"ד מועסקים רופאים, פסיכולוגים ופסיכיאטרים, שתפקידם לאתר בעיות בריאותיות ונפשיות אצל נהגים בעלי פוטנציאל לנהיגה מסוכנת, ולערוך להם ביקורות רפואיות ופסיכולוגיות, כדי לבדוק את כשירותם לנהיגה. 

המרב"ד רשאי לזמן לבדיקה נהגים בעלי רישיון נהיגה בתוקף, שהתקבל לגביהם דיווח ממקורות מוסמכים כגון משטרת ישראל, משרד הרישוי וביהמ"ש

מי צריך לעבור בדיקה של מרב"ד?

בהתאם לתקנות, הנהגים שחייבים לקבל את אישור המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, כדי לקבל רישיון נהיגה: 

• מבקשי רישיון נהיגה לרכב ציבורי או לרכב משא כבד;

• נהגים שהגיעו לגיל 70 (נהגים מקצועיים כדוגמת נהגי מוניות ואוטובוסים, החל מגיל 60).

בנוסף, המרב"ד רשאי לזמן לבדיקה נהגים בעלי רישיון נהיגה בתוקף, שהתקבל לגביהם דיווח ממקורות מוסמכים כגון משטרת ישראל, משרד הרישוי וביהמ"ש. כך, למשל:  

• נהגים שהיו מעורבים בתאונת דרכים (גם אם לא הורשעו בבית המשפט בעבירות תנועה);

• נהגים מורשעים;

• עברייני תנועה סדרתיים;

• נהגים בעלי נטייה לשימוש באלכוהול או בסמים, לרבות נהגים שהורשעו בפעם השנייה בנהיגה תחת השפעת סמים או אלכוהול;

• נהגים בעלי בעיות רפואיות, שהוגדרו כבעיות העלולות לסכן אותם או אחרים בעת נהיגה (כגון: מחלות לב, אפילפסיה או בעיות ראייה);

• נהגים בעלי בעיות נפשיות שונות העלולות להוות סכנה במהלך הנהיגה (למשל: חוסר יכולת לתפקד תחת לחץ, חרדות, אימפולסיביות ועוד);

• נהגים שאובחנו כבלתי כשירים לשירות בצה"ל בגלל בעיות נפשיות או רפואיות;

• בעלי נכויות שהוכרו על ידי משרד הביטחון ו/או המוסד לביטוח לאומי ועוד.

ניתן לערור על ההחלטה של רשות הרישוי בפני ועדת ערר רפואית, תוך 30 ימים מיום קבלת ההחלטה

ערעור על החלטת רשות הרישוי בהסתמך על המלצות מרב"ד

כאמור, מי שמקבל את ההחלטה הסופית בנוגע לכשירות הנהיגה, היא רשות הרישוי, המסתמכת על המלצות מרב"ד.

ניתן לערור על ההחלטה של רשות הרישוי בפני ועדת ערר רפואית, תוך 30 ימים מיום קבלת ההחלטה. ועדת הערר הרפואית מונה שלושה רופאים, ובסמכותה לבדוק את הדברים ולהחליט האם לקבל את הערר, לדחות את הערר, או לקבל את הערר באופן חלקי. 

מי שמעוניין לערער על החלטת ועדת הערר הרפאית, יכול להגיש ערעור מנהלי לביהמ"ש, שדן בפגמים מנהליים-משפטיים בלבד ולא בעצם הקביעה הרפואית. 

בדיקת הוועדה הרפואית של המרב"ד כוללת בדיקות רפואיות, אבחון פסיכולוגי ו/או פסיכיאטרי ובמקרה הצורך גם הפנייה לקבלת חוות דעת נוספות, ממומחים חיצוניים בתחום 

היערכות לקראת ועדת המרב"ד ו/או ועדת ערר רפואית

כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה, בעת זימון למכון הרפואי, קבלת אישור הכשירות לנהיגה ו/או הגשת ערעור על החלטת הוועדה הרפואית של המרב"ד, חשוב מאוד להיערך לפגישה בצורה נכונה ויסודית, הן מבחינת אופן העלאת הטענות והן מבחינת הצגת כל המסמכים הדרושים והמסמכים הרפואיים הרלוונטיים, המעידים על כשירות המבקש. 

בדיקת הוועדה הרפואית של המרב"ד כוללת בדיקות רפואיות, אבחון פסיכולוגי ו/או פסיכיאטרי ובמקרה הצורך גם הפנייה לקבלת חוות דעת נוספות, ממומחים חיצוניים בתחום. לאור העובדה שלהמלצת הוועדה עשויות להיות משמעויות הרות גורל עבור הנהג שזומן לבדיקה, חשוב להיערך מראש לפגישה עם הוועדה. מומלץ מאוד להיוועץ מבעוד מועד בעו"ד המתמחה בדיני תעבורה.

עו"ד שמכיר היטב את התחום יבחן את החומר ואת הנסיבות שהובילו לזימון, ובהתאם יוכל לסייע לכם בהצגת טענותיכם, בארגון כל המסמכים הדרושים, במילוי הטפסים, בהכנה לבדיקות ובמקרה הצורך גם יוכל להמליץ לכם להביא חוות דעת רפואית פרטית. 

שלב ההכרעה

לסיכום: תפקידו של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים הוא תפקיד חשוב וחיוני במסגרת המלחמה בתאונות הדרכים. ברוב המקרים, משרד הרישוי נוטה לקבל את המלצות המרב"ד ולפסול (לצמיתות או באופן זמני) את רישיון הנהיגה של הנהג. לכן, לנהגים שמוזמנים לבדיקה רפואית במרב"ד ולנהגים המעוניינים לערער על החלטת רשות הרישוי שהתקבלה בהסתמך על המלצות המרב"ד, מומלץ מאוד להיוועץ בעורך דין המתמחה בתחום התעבורה. 

 

* עו"ד אמנון בן נעים מתמחה בדיני תעבורה.

** סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap משפטי.

עו"ד אמנון בן נעים

עו"ד אמנון בן נעים

אמנון בן נעים משרד עורכי דין בחדרה, עוסק בכל ההיבטים הנוגעים הן לתחום המשפט הפלילי והן בתחום התעבורה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
  • תאונת אופנוע - מהי?

    תאונת אופנוע - מהי?

    נסעת על האופנוע שלך במהירות המותרת. לפתע, מסיבה לא ברורה החלקת ונפלת מהאופנוע. קיבלת מכה כואבת בראש, ולא כ"כ הצלחת להזיז את היד. מאוחר יותר התברר, כי החלקת בשל כתם שמן שהיה על הכביש. האם מדובר בתאונת אופנוע? האם תוכל לקבל פיצוי?
    2 דק'
  • תאונת פגע וברח - החטא והעונש

    תאונת פגע וברח - החטא והעונש

    בעקבות אירועי תאונות פגע וברח רבות שהתרחשו לאחרונה, לפניכם מידע חשוב בנושא
    5 דק'
  • כמה נקודות זה שלילה? על שיטת הניקוד

    כמה נקודות זה שלילה? על שיטת הניקוד

    דיבור בנייד, רמזור אדום, נהיגה ללא חגורה - כמה הם שווים? כשאתם מבצעים עבירת תעבורה, קחו בחשבון שבגין ביצוע חלק מהעבירות תקבלו נקודות. אם תצברו 36 נקודות ומעלה, רשיונכם יפסל באופן אוטומטי
    5 דק'
עו"ד אמנון בן נעים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה