zap group mishpati logo

מערכת VSA: בינה מלאכותית בשירות הפוליגרף

מערכת ייחודית (VSA) מאפשרת לנתח סטרס בצילומי וידאו של נבדקים במכשיר פוליגרף. הבדיקה המשולבת (פוליגרף וניתוח צילומי וידאו) אמינה מאוד

21.04.19
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
מערכת VSA: בינה מלאכותית בשירות הפוליגרף

מערכת (VSA (Visual Stress Analysis) היא מערכת ייחודית, המנתחת סרטוני וידאו של נבדקי פוליגרף בעזרת טכנולוגיית בינה מלאכותית. המערכת יודעת לתעד ולזהות מעל 4 סוגי סטרס (stress) שונים אצל הנבדק, המעידים אם הוא דובר אמת או שקר, בכל רגע במהלך הבדיקה. 

המערכת מנתחת מעל 200 פרמטרים ומדדים פסיכו-פיזיולוגים ונוירו-פיזיולוגים, המשקפים תגובות פנימיות של הנבדק, בעקבות שאלות שהוא נשאל. תיעוד הפרמטרים האלה מפוענח אנליטית באמצעות תשתיות של בינה מלאכותית. הממצאים מועברים לבודק הפוליגרף, המשווה אותם לממצאי הבדיקה במכשיר הפוליגרף.

ייחודה של מערכת VSA טמון בכך שאין צורך לחבר מכשור אל הנבדק: המערכת מתבססת על צילומי הווידאו של הנבדק בעת התשאול, כדי לספק הערכה מדויקת של תגובותיו

מה ייחודה של מערכת VSA ביחס לבדיקה במכשיר פוליגרף?

ייחודה של מערכת VSA טמון בכך שאין צורך לחבר מכשור אל הנבדק: המערכת מתבססת על צילומי הווידאו של הנבדק בעת התשאול, כדי לספק הערכה מדויקת של תגובותיו. למעשה, החברה שפיתחה את המערכת (סנסוריטי) 

*בשנת 2016 חברת סנסוריטי ומכון הפוליגרף שיר לוי החלו לשתף פעולה למען קידום ושיפור מערכת VSA, ולאחר בדיקות רבות ומחקרים ארוכים של חברת סנסוריטי הגיע המערכת לכ-99% דיוק ביחס למכשיר הפוליגרף.

המערכת יודעת לספק תגובות סטרס קוגנטיבי ואמוציונלי אשר מושפעים מאוד מתגובת שקר ואמת

מהם הממצאים שמערכת VSA מספקת ומכשיר פוליגרף אינו יכול לתת?

1. מערכת vsa עושה מדידה של עשרות פרמטרים אשר מתארים את ההתנהגות הסימפאטתית והפראסימפטתית בגוף האדם וכתוצאה סופית בעזרת AI. המערכת יודעת לספק תגובות סטרס קוגנטיבי ואמוציונלי אשר מושפעים מאוד מתגובת שקר ואמת.

2. המערכת לא נדרשת במגע פיזי עם הנבדק.

3. המערכת מודדת פרמטרים של התנהגות העיניים ומתחשבת במספר מערכות פיזיולוגיות כדי לספק תוצאות מדויקות.

האם ניתן להסתפק רק במערכת vsa?

כן, ישנן בדיקות בהן ניתן להשתמש רק במערכת vsa כמו שניתן להשתמש רק במכשיר הפוליגרף, אך כמובן שככל שנשתמש ביותר כלים ופרמטירם בזמן בדיקה נגיע לתוצאות מדויקות ואף נבנה פרופיל התנהגותי מדויק אודות הנבדק.

בזמן הבדיקה באמצעות מכשיר הפוליגרף, הנבדק גם מצולם. בתום הבדיקה, סרטון הווידיאו נשלח לעיבוד בתוכנת VSA

כיצד משתלבת מערכת VSA בזמן בדיקת פוליגרף?

בזמן הבדיקה באמצעות מכשיר הפוליגרף, הנבדק גם מצולם. בתום הבדיקה, סרטון הווידיאו נשלח לעיבוד בתוכנת VSA. תוצאות העיבוד הוויזואלי נשלחות לבודק הפוליגרף, המפענח אותן. לאחר מכן, הוא משווה את התוצאות לתוצאות בדיקת הפוליגרף.

השימוש במערכת VSA משלים ומשדרג את בדיקת הפוליגרף. המערכת אינה מספקת תוצאות בלעדיות ולא ניתן להסתמך עליה בלבד, אך שילוב VSA עם בדיקה במכשיר פוליגרף מאפשר להגיע לרמת דיוק גבוהה יותר

מהי התועלת בשילוב מערכת VSA בעת בדיקה במכשיר פוליגרף?

השימוש במערכת VSA משלים ומשדרג את בדיקת הפוליגרף. כאמור, המערכת אינה מספקת תוצאות בלעדיות ולא ניתן להסתמך עליה בלבד, אך שילוב VSA עם בדיקה במכשיר פוליגרף מאפשר להגיע לרמת דיוק גבוהה יותר.

המערכת עוזרת לבודק הפוליגרף להבין לעומק את התגובות הפסיכו-פיזיולוגיות והנוירו-פיזיולוגיות של הנבדק, שאותן מתעד מכשיר הפוליגרף בזמן אמת. המערכת מספקת פיענוח מלא והתפלגות של שינויים פסיכו-פיזיולוגים סטנדרטיים ובלתי סטנדרטיים בתגובות הנבדק, ושינויים הקשורים לסטרס מסוגים שונים. 

התיעוד של השינויים האלה מתורגם לדפוסי התנהגות כלליים, המסייעים לבודק להעריך האם מדובר בדפוסים המעידים על אמירת שקר.

כך, השילוב של בדיקת מכשיר פוליגרף עם התוצאות שמספקת מערכת ה-VSA, מאפשר לבודק להרכיב פרופיל התנהגותי ברור ומדויק אודות הנבדק בעת הבדיקה. כשרוצים לרדת לחקר האמת, יש משמעות קריטית ליכולת להיות מדויקים יותר בבדיקה.

חדרי חקירות ומכוני פוליגרף רבים בכל רחבי העולם משלבים שימוש במערכת VSA ביחד עם הבדיקה במכשיר הפוליגרף: ארצות הברית, פיליפינים, מקסיקו, ברזיל ובמדינות אחדות באסיה ובמרכז אפריקה

אילו גופים עושים שימוש במערכת VSA?

העולם צועד כיום לשימוש הולך וגובר בבינה מלאכותית ושילובה בחיי היום יום של כולנו. עולם בדיקות הפוליגרף אינו יוצא מהכלל וצועד אף הוא קדימה.

חדרי חקירות ומכוני פוליגרף רבים בכל רחבי העולם משלבים שימוש במערכת VSA ביחד עם הבדיקה במכשיר הפוליגרף: ארצות הברית, פיליפינים, מקסיקו, ברזיל ובמדינות אחדות באסיה ובמרכז אפריקה. 

בישראל, מכון הפוליגרף שיר לוי הוא המכון היחיד העובד עם מערכת VSA. כאמור, המכון היה שותף למחקרים שסייעו בשיפור יכולות המערכת, עד לדרגתם כיום. 

במהלך בדיקת פוליגרף

לסיכום: מערכת VSA מספקת תוצאות מדויקות ביותר ומקנה לבודק הפוליגרף פרמטרים נוספים להערכת תשובות הנבדק, שלא קיימים במכשיר הפוליגרף. כך, מסייעת המערכת לבודק בעת פיענוח תוצאות הבדיקה במכשיר הפוליגרף, ומעלה את רמת הדיוק של הבדיקה כולה. 

 

* שיר לוי מכון פוליגרף, מבצעים בדיקות פוליגרף מכל הסוגים. המכון מתמחה בחקירות ובדיקות פוליגרף ממוחשבות, חקר האמת, אימות גרסאות ואימות מהימנות. 

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים