zap group mishpati logo

איך לבחור עורך דין פלילי? מדריך מעשי

בחירת עורך דין פלילי היא החלטה קריטית, העשויה להיות בעלת השלכות דרמטיות על המשך דרכו של חשוד/נאשם על עצם חירותו, וכמובן על משפחתו. השוטרים נוקשים בדלת? 10 טיפים חשובים

29.04.19
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
איך לבחור עורך דין פלילי? מדריך מעשי

ההליך הפלילי עלול להסתיים בהרשעה ובשלילת חירותו של הנאשם. לכן, לא יהיה זה מוגזם  לומר, כי עתיד החשוד/הנאשם מופקד בידי עורך דינו. לאור זאת, על כל נאשם או חשוד בהליך הפלילי, לבחור בקפידה את סנגורו. בכתבה זו, ננחה אתכם כיצד לבחור עורך דין פלילי טוב,  ומהם הדברים שחשוב לשים לב אליהם בבחירת עורך הדין. 

הסתבכתם בפלילים? כיצד תדעו באיזה עורך דין כדאי לבחור?

ריכזנו עבורכם 10 טיפים. 

יש לבחור עו"ד ותיק המתמחה בתחום הפלילי בלבד. כך, לא נבחר עורך דין העוסק בפלילים רק כתחום משני או בתחומים נוספים

טיפ 1 - התמחות בתחום

בדיוק כמו ברפואה, בה נבחר רופא המתאים לתחום הבעיה ממנה אנו סובלים - כך גם בתחום המשפטי ובמיוחד בתחום הפלילי.

יש לבחור עו"ד ותיק המתמחה בתחום הפלילי בלבד. כך, לא נבחר עורך דין העוסק בפלילים רק כתחום משני או בתחומים נוספים. זכרו, העולם המשפטי בדיוק כמו ברפואה רחב מאד ועו"ד פלילי טוב יעסוק רק בתחומו.

יש לבחון את הניסיון המעשי של עורך הדין: ותק ושנות ניסיון, לרבות ניסיון בעבירה הספציפית שבה אתה מואשם וניסיון מעשי קודם

טיפ 2 - ניסיון מעשי

יש לבחון את הניסיון המעשי של עורך הדין: ותק ושנות ניסיון, לרבות ניסיון בעבירה הספציפית שבה אתה מואשם וניסיון מעשי קודם. כך, למשל: כדאי לבחון באתר האינטרנט ובמדיה, היכן עבד עורך הדין בעבר, היכן עשה התמחות וכדומה. 

לרוב, יהיה יתרון לסניגורים יוצאי הפרקליטות, מאחר שהם מכירים היטב את "הצד השני של המתרס", יודעים לזהות את החולשות של הצד השני ומכירים את האסטרטגיה של הפרקליטות. כך גם עורכי דין שעבדו או התמחו במשרדים פליליים מצליחים הם בעלי יתרון. 

טיפ 3 - השכלה

האם עורך הדין הסתפק בתואר הראשון או המשיך בלימודיו לתואר שני? האם התואר השני היה ספציפי במסלול הפלילי? האם עורך הדין עושה השתלמויות וממשיך להעמיק את ידיעותיו? בדרך כלל, ניתן לדעת את פרטי ההשכלה, לפי התעודות שעל קיר המשרד, באתר האינטרנט ובמדיה. 

אם לא הגעתם לעורך הדין באמצעות המלצה אישית, כדאי לבחון ביקורות עליו

טיפ 4 - ביקורות

אם לא הגעתם לעורך הדין באמצעות המלצה אישית, כדאי לבחון ביקורות עליו. מומלץ לא להסתפק בביקורות המופיעות באתר האינטרנט של עורך הדין, אלא לקרוא ולבדוק ביקורות והמלצות בעזרת גוגל, פייסבוק, דפי זהב ומקורות חיצוניים נוספים.

יש לבחון האם עורך הדין באמת זמין וקשוב לצרכים שלכם

טיפ 5 - זמינות

יש לבחון האם עורך הדין באמת זמין וקשוב לצרכים שלכם. כך, למשל: כדאי לנסות להתקשר מספר פעמים, לראות מתי הוא עונה ומתי אינו עונה? האם הוא חוזר לטלפונים? כמה הוא עמוס באופן כללי? האם העומס אינו פוגע ביכולת שלו לייצג את הלקוח? 

טיפ 6 - משרד גדול או משרד קטן

לכל אחד מהם יתרונות וחסרונות. במשרד גדול, אנו "נסגור" עם בעל המוניטין וההצלחות. עם זאת, בסופו של דבר, מי שיעשה את רוב העבודה ומי שנעבוד מולו "בשוטף" הוא עורך דין צעיר יחסית או המתמחה. לחילופין, אם נבחר במשרד קטן, משרד בוטיק, אנו נעבוד מול בעל המוניטין עצמו  שאתו 'סגרנו', שיהיה אחראי על התיק שלנו מהתחלה ועד הסוף.

לא כדאי לסמוך על עורך דין שמבטיח לכם תוצאה. אף עורך דין לא יכול להבטיח 100% תוצאה

טיפ 7 - אמינות עורך דין

כדי לדעת אם עורך הדין אמין או אינו אמין, יש לשים לב לדברים שהוא אומר. כך, לא כדאי לסמוך על עורך דין שמבטיח לכם תוצאה. אם מובטח לכם כל מה שרציתם לשמוע - זהו סימן עבורכם שלא להתפתות, אלא לפנות לעורך דין אחר. אף עורך דין לא יכול להבטיח 100% תוצאה. בסופו של דבר, בית המשפט הוא שפוסק בתיק. עורך דין אמין הוא מי שיסביר לכם זאת וכמובן יעשה את המיטב עבורכם. עורך דין אמין כן יכול להבטיח לכם  שהוא יבחן את כל ההגנות החלופיות שהדין מאפשר ויציג לכם אותן. עורך דין טוב יעשה הכל כדי למזער את הנזק שלכם. עם זאת, יש לשים לב שלא ניתן להבטיח תוצאות. יש להיזהר מהבטחות מסוג זה. 

טיפ 8 - הסברים

אחת ההמלצות החשובות ביותר היא לבחור עורך דין שיציג לכם את האפשרויות הניצבות בפניכם, יסביר לכם היטב על ההליך ולמה יש לצפות במסגרת ההליך. בנוסף, עורך הדין יכין אתכם וינחה אתכם לקראת חקירות ומפגשים עם רשויות שונות. 

כך, למשל: מפגש עם שירות המבחן, שיש לו משמעות רבה. שירות המבחן מהווה "העיניים של בית המשפט". זהו האמצעי היחיד, באמצעותו בית המשפט מכיר את הנאשם לעומק. לכן, הרושם על שירות המבחן מאוד מרכזי מבחינת תוצאות התיק. עורך דין פלילי טוב יכין אותך היטב לקראת הפגישה עם שירות המבחן, ייעץ לך כיצד לענות על שאלות התביעה, איך להתבטא בבית המשפט, מה ללבוש בזמן הדיון וכד'. 

כל עוד לא מדובר בשכר טרחה נמוך מדי שאמור להדליק נורה אדומה, מומלץ לבחור עורך דין טוב ואיכותי, ככל שידך משגת

טיפ 9 - שכר טרחה

בבחירת עורך דין פלילי טוב, דווקא הנושא  הפחות חשוב הוא שכר הטרחה. לרוב, הפנייה לעורך דין פלילי נעשית למען השגת מטרה אחת ויחידה - השפעה על תוצאות ההליך, הצפויות להשפיע על חיי הנאשם ומשפחתו, משך שנים רבות. 

לכן, כל עוד לא מדובר בשכר טרחה נמוך מדי שאמור להדליק נורה אדומה, מומלץ לבחור עורך דין טוב ואיכותי, ככל שידך משגת. זכרו, אין מחיר לחופש, ושכר הטרחה משקף את התמורה הצפויה.

לעורך דין טוב צריכה להיות אינטליגנציה רגשית גבוהה, כדי להבין את הדינמיקה בבית המשפט ולהגיד לנאשם מתי לדבר ומתי לשתוק 

טיפ 10 - חדות מחשבה, קור רוח ויצירתיות

לבסוף, לעורך דין טוב צריכה להיות אינטליגנציה רגשית גבוהה, כדי להבין את הדינמיקה בבית המשפט ולהגיד לנאשם מתי לדבר ומתי לשתוק. עליו להיות בעל כושר ביטוי ברמה גבוהה, כריזמה, אישיות כובשת קור רוח ויצירתיות. ניתן להתרשם מתכונות אלה במהלך הפגישה עם עורך הדין, לבחון את הגמישות המחשבתית לפתרון בעיות, את כושר הביטוי, את הכריזמה, את תחושת הביטחון שהוא משרה עליכם ולהחליט האם זה עורך הדין שייצג אתכם. 

בית המשפט קבע

לסיכום: יש לבחון את כל האלמנטים האמורים לעיל בעת בחירת עורך דין פלילי. על אף שלא ניתן לדעת מראש כיצד ינוהל ההליך, עורך דין פלילי מקצוען ייתן לכם תחושת ביטחון, יהיה זמין עבורכם, יבהיר לכם כיצד ינוהל ההליך ויכיר לעומק את הדרכים לחלץ אתכם במינימום נזק. שימו לב לדברים אלה בשעה שאתם  בוחרים בעורך הדין שייצג אתכם. עשויות להיות לכך השלכות מרחיקות לכת על עתידכם וחירותכם. 

 

* עו"ד שלומי ביזק עוסק במשפט פלילי

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עורך דין פלילי- שלומי ביזק

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה