zap group mishpati logo

ייפוי כוח מתמשך: "פוליסת ביטוח" חיונית

חוששים מאובדן צלילות? מעוניינים להתוות מראש מדיניות בענייני בריאות, מגורים ורכוש? החוק מאפשר לכם להיערך בעודכם צלולים, בעזרת ייפוי כוח מתמשך. כך גם תקלו על בני משפחתכם

מאת: עו"ד ונוטריון רני אהרון כהן
01.07.19
תאריך עדכון: 28.03.24
7 דק'
ייפוי כוח מתמשך: "פוליסת ביטוח" חיונית

אנשים רבים דואגים לעצמם מראש ליום סגריר: הם עושים ביטוח סיעודי, ביטוח חיים, ביטוחים רפואיים מסוגים שונים וצוואה. למעשה, ייפוי כוח מתמשך הוא מעין "פוליסת ביטוח" נוספת, אולי החשובה ביותר שיש לערוך. ייפוי כוח מתמשך מבטיח לכם מראש מי ינהל (ובאיזו מדיניות!) את ענייניכם האישיים, הרכושיים והרפואיים, במקרה שתאבדו את צלילותכם וכשירותכם המשפטית, לנהל בעצמכם את העניינים. 

לבית המשפט הסמכות למנות אפוטרופוס לפי ראות עיניו, ועל פי על פי רוב ממונה אחד מקרובי המשפחה. מרגע המינוי בני המשפחה נדרשים להתנהל מול האפוטרופוס, בכל ענייניו של האדם שאיבד את צלילותו

מדוע חשוב לערוך ייפוי כוח מתמשך?

נסביר את חשיבות ייפוי הכוח המתמשך בדרך "הפוכה". כלומר: מה קורה למי שלא ערך ייפוי כוח מתמשך. על פי חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (תשכ"ב-1962) כשאדם מאבד את צלילותו וכשירותו לקבל החלטות בענייניו, בני המשפחה נדרשים לפנות לבית המשפט, בבקשה למינוי  אפוטרופוס שינהל את ענייניו במקומו.

לבית המשפט הסמכות למנות אפוטרופוס לפי ראות עיניו, ועל פי על פי רוב ממונה אחד מקרובי המשפחה. מרגע המינוי בני המשפחה נדרשים להתנהל מול האפוטרופוס, בכל ענייניו של האדם שאיבד את צלילותו. 

במקרים מורכבים, מתעוררות לא פעם מחלוקות בין בני המשפחה, בנוגע לזהות האפוטרופוס של יקירם. במקרים אחרים, מתעוררות מחלוקות בנוגע להחלטות שונות שיש לקבל בעניינו של החסוי. וכך עולה השאלה האם ההחלטות היו מקובלות על קרוב המשפחה שאיבד את צלילותו? האם היה רוצה שענייניו ינוהלו אחרת? האם ההחלטות שומרות על כבודו.

לצערנו, בחלק מהמקרים, בני משפחה הופכים ליריבים בעלי מחלוקת, ואלו מגישים בקשות שונות לבית המשפט, בענייניו של יקירם, בקשות  המחייבות את בית המשפט לקבלת תסקיר של עובדת סוציאלית, הבודקת את נסיבות המקרה ומנסה לעתים להביא את הצדדים להסכמה. 

לעתים, בשעת מחלוקת והיעדר הסכמה, המלצת התסקיר הנה למינוי ממונה חיצוני, שאינו מבני המשפחה. היכולת למלא את רצונותיו וצרכיו של היקיר רק הולכת ופוחתת.

בקיצור: מהומה רבה, בירוקרטיה ופיקוח מחמירים, ממון רב, התערבות חיצונית בענייני המשפחה, סכסוכים משפחתיים. ובתווך - אדם שאיבד את צלילותו ואין לו יכולת להכריע האם החלטות האפוטרופוס אכן משקפות את רצונותיו ובחירותיו.

מקרה שקרה: המחלוקות בין ילדיה של האם הובילה את העובדת הסוציאלית להגיש המלצה כי ימונה לאמא אפוטרופוס חיצוני

כיצד עשויות להיווצר מחלוקות כאלה? מה משמעות המחלוקות?

ניקח לדוגמה מקרה שהגיע לטיפולו של משרד הח"מ. באותו מקרה, אדם שדאג לאמו הקשישה לאורך כל ימי חייה, הגיש בקשה למינויו כאפוטרופוס שלה, לאחר שאיבדה את צלילותה בשל דמנציה. מדובר בתופעה נפוצה ומוכרת באוכלוסיה הבוגרת. 

הבן ניסה לקבל את ההסכמה של האחים והאחיות למינויו כאפוטרופוס, אך בקשתו נדחתה על ידם; וכך גם הצעתו למינוי משותף שלו כאפוטרופוס, עם אחת מאחיותיו. במצב זה, הורה בית המשפט לעובדת הסוציאלית להגיש תסקיר, שיסייע לביהמ"ש להכריע מי מהאחים והאחיות ימונה לתפקיד.

במסגרת הכנת התסקיר, נפגשה העובדת הסוציאלית עם הבן ועם אחיו ואחיותיו, בחנה את טענותיהם ואף ניסתה לגשר ביניהם ולהביא אותם להסכים על מינויו של אחד מהם לאפוטרופוס של האם. עם זאת, גם העובדת הסוציאלית לא הצליחה ליישב את חילוקי הדעות. כל אחד מהילדים טען כי מינוי של ילד אחר יביא לפגיעה בו ובאם.

המחלוקות בין ילדיה של האם הובילה את העובדת הסוציאלית להגיש המלצה כי ימונה לאמא אפוטרופוס חיצוני. 

באותו מקרה רק התפכחות של האחים בדיון בבית המשפט (דיון שגרר הוצאה כספית) אפשרה את קבלת בקשתו המקורית של הבן להתמנות כאפוטרופוס על האם

מה משמעות מינויו של אפוטרופוס חיצוני?

יש השלכות עמוקות למינוי אפוטרופוס חיצוני: ממצב שבו אחד הבנים סעד את האם, במהלך מרבית חייה - הגיעה המשפחה למצב שבמקום שמישהו מהילדים יקבל עבורה החלטות, על בסיס הכרות רבת שנים, היתה המלצה להעברת האחריות לגורם חיצוני. 
באותו מקרה רק התפכחות של האחים בדיון בבית המשפט (דיון שגרר הוצאה כספית) אפשרה את קבלת בקשתו המקורית של הבן להתמנות כאפוטרופוס על האם.

בייפוי כוח מתמשך, הממנה לא רק קובע מראש מי יהיה הממונה שיטפל בענייניו, אלא גם יכול לנקוב באופן מדויק כיצד העניינים השונים ינוהלו. כלומר: במקרה שתואר לעיל, האמא היתה יכולה למנות את הבן שדאג לה מרבית חייו, כמיופה הכוח שלה, היכול לקבל החלטת בשמה

כיצד ייפוי כוח מתמשך היה נותן מענה למצב כה סבוך, כמו במקרה שתואר לעיל?

בייפוי כוח מתמשך, הממנה לא רק קובע מראש מי יהיה הממונה שיטפל בענייניו, אלא גם יכול לנקוב באופן מדויק כיצד העניינים השונים ינוהלו. כלומר: במקרה שתואר לעיל, האמא היתה יכולה למנות את הבן שדאג לה מרבית חייו, כמיופה הכוח שלה, היכול לקבל החלטת בשמה. 

חשוב מכך: גם אילו האמא היתה ממנה קרוב משפחה אחר, עדיין היא היתה יכולה למסור מראש, במסגרת ייפוי הכוח המתמשך, הנחיות באשר לאופן הטיפול בה ובין היתר בדבר רצונה להישאר בדירתה עד יומה האחרון ולקבל טיפול סיעודי בבית. מיופה הכוח שלה היה נדרש ליישם את בקשתה. בני המשפחה האחרים היו מחויבים לכבד את רצונה.

כלומר: ייפוי כוח מתמשך היה מאפשר לקיים את רצונה, ללא מחלוקות בין ילדיה.

באמצעות ייפוי כוח מתמשך, מי שנמצא בפרק ב' בחייו יכול לקבוע כיצד ינוהלו ענייניו ולפעול מראש למניעת מחלוקות בין שתי המשפחות, תחרות וניגודי אינטרסים

מהי החשיבות של ייפוי כוח מתמשך, במקרה של זוגיות שניה?

זוגיות שנייה היא מצב נוסף, בו יש חשיבות רבה להגדרה מראש של הממונה, בין אם מדובר בידועים בציבור ובין אם מדובר בנישואים שניים. זוגיות שנייה היא "מתכון" למחלוקות ואי סדר, אשר ייפוי כוח מתמשך יכול למנוע.  
כך, למשל: בהיעדר ייפוי כוח מתמשך, יהיה קושי להכריע מי יהיה האפוטרופוס של אדם: ילדיו מנישואיו הראשונים או נישואיו השניים? בן או בת זוגו השני/ה? וחשוב לא פחות: כיצד ינוהלו ענייניו?

יש לזכור כי מדובר גם בעניינים רכושיים. בהיעדר ממונה ובהיעדר הוראות פעולה ברורות, מי מהצדדים שימונה כאפוטרופוס, עלול לבזבז את הכספים והרכוש (הירושה!) על חשבון הצד האחר. 
באמצעות ייפוי כוח מתמשך, מי שנמצא בפרק ב' בחייו יכול לקבוע כיצד ינוהלו ענייניו ולפעול מראש למניעת מחלוקות בין שתי המשפחות, תחרות וניגודי אינטרסים. זאת, מאחר שלאדם שממונה באמצעות ייפוי כוח מתמשך, יש מעט מאוד חופש בחירה או חופש פעולה, לפעול למען האינטרס של עצמו.

גם במקרה של עסק משפחתי יש חשיבות לייפוי כח מתמשך - בעל העסק יוכל להיערך מראש למצב בו יאבד את כשירותו וצלילותו אך יישאר בחיים

מהו תפקידו של ייפוי כוח מתמשך במקרים בהם מדובר בעסק משפחתי? 

ניקח לדוגמה איש עסקים, המנהל חברה משפחתית. כמו אנשי עסקים רבים אחרים המנהלים חברה משפחתית, סביר להניח שהוא יבטיח באמצעות צוואתו המשך בין דורי בחברה. 

כלומר: בצוואה הוא לא רק יקבע שהעסק יועבר לילדיו, אלא יקבע על ידי מי מהילדים העסק ינוהל, באילו תחומים (לדוגמה: מי יהיה אחראי לשיווק, מי יהיה אחראי לעבודה מול ספקים וכו'), איך יחולקו ביניהם הרווחים ועוד.

ייפוי כוח מתמשך - כלי משפטי חדשני, שנוצר בחקיקה לפני כשנתיים - מאפשר לבעל עסק משפחתי להכריע בעניינים אלה מראש, ולהיערך למצב שבו יאבד את כשירותו וצלילותו, אך יישאר בחיים. כך, הוא יכול למנוע סכסוכים ומחלוקות משפחתיות, העלולים לפרוץ לאחר שלא יוכל לנהל בעצמו את החברה.

בית המשפט קובע

לסיכום: מומלץ לכל אדם - גם בהרכב המשפחתי ה"סטנדרטי" ביותר - לערוך ייפוי כוח מתמשך, המהווה "פוליסת ביטוח". הדברים אמורים ביתר שאת, אם אתם צופים מחלוקות בין יקיריכם, בנוגע לאופן הטיפול בענייניכם האישיים והרכושיים. באמצעות עריכת ייפוי כוח מתמשך, תוכלו להבטיח שליטה בהחלטות עתידיות במגוון נושאים, ולהקטין משמעותית את הסיכון למחלוקות בין יקיריכם.

באמצעות עריכת ייפוי כוח מתמשך אצל עו"ד מוסמך, ניתן להבטיח את השליטה על עתידכם ומכאן החשיבות שבעריכתו.

* הכותב עו"ד ונוטריון רני אהרון כהן עוסק הנו בעל הסמכה מטעם משרד המשפטים לעריכת ייפוי כח מתמשך והנו עוסק בתחם המשפט האזרחי ודיני המשפחה.

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה