zap group mishpati logo

מקום העבודה נסגר? כך תשמרו על זכויותיכם

המעסיק בקריסה כלכלית? חשוב לדעת: החוק בישראל מעניק הגנה לזכויות עובדים בחברות ובעסקים שהסתבכו. כך תפעלו, כדי למצות את זכויותיכם מול קופת הפירוק או הביטוח הלאומי

11.09.19
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
מקום העבודה נסגר? כך תשמרו על זכויותיכם

בניגוד לתחושה הרווחת של עובדים רבים, לפיה פסק דין נגד חברה שקרסה אינו מאפשר גביית שכר שלא שולם, תשמחו לדעת כי זהו אינו המצב בישראל. על פי חוק, עובד שהעסק שבו עבד נסגר, ושכרו וזכויותיו לא שולמו לו, רשאי להגיש בקשה לפירוק החברה במסגרת הליך המתנהל בבית המשפט המחוזי. לאחר שניתן צו פירוק, העובד יכול להגיש תביעת חוב. אם התביעה תאושר, העובד יוכל לקבל כספים מהמוסד לביטוח לאומי. אם המעסיק פעל כעוסק מורשה ולא כחברה בע"מ, העובד יכול להגיש בקשה למתן צו כינוס והכרזת המעסיק כפושט רגל.

אם בית המשפט מתרשם כי אכן יש מקום להורות על פירוק החברה, דרכו של העובד לקבלת הכספים המגיעים לו בדרך כלל קלה ביותר

הגשת בקשה להליכי פירוק חברה כרוכה בתשלום. האם זה משתלם לעובדים?

אכן, הליכי פירוק חברה דורשים מהעובדים לבצע מספר הליכים פרוצדורליים, הכרוכים בהוצאה כספית. עם זאת, יש להבין: אם הליכים אלה מבוצעים כהלכה, ובית המשפט מתרשם כי אכן יש מקום להורות על פירוק החברה, דרכו של העובד לקבלת הכספים המגיעים לו בדרך כלל קלה ביותר ומכסה את ההוצאה הכספית בקלות.

כיצד מתנהל הליך פירוק חברה, לאחר אישור ע"י בית המשפט?

לאחר ההחלטה על פירוק החברה, בית המשפט ממנה בעל תפקיד, שיבדוק את כלל תביעות החוב של הנושים, ובהן תביעות החוב של העובדים. הדו"ח שהוא מגיש משמש הוכחת חוב. מדובר בתנאי מהותי לאישור החוב. יודגש כי בהיעדר הוכחת חוב, העובד לא יהא זכאי לפיצוי. אם הוכחת החוב מאושרת על ידי המפרק, היא נשלחת אל המוסד לביטוח לאומי. העובד זכאי לקבל פיצוי - גמלה של הביטוח הלאומי, עד לסך 100,000 שקלים ואף יותר (הסכום המדויק מתעדכן מעת לעת).

הגמלה שהעובד זכאי לקבל ניתנת בגין שכר עבודה שלא שולם לו, על כל מרכיביו: פדיון חופשה, דמי הבראה, הודעה מוקדמת וכו'

מה כוללת הגמלה המגיעה מהביטוח הלאומי?

הגמלה שהעובד זכאי לקבל ניתנת בגין שכר עבודה שלא שולם לו, על כל מרכיביו: פדיון חופשה, דמי הבראה, הודעה מוקדמת וכו'. כמו כן, הגמלה ניתנת בגין פיצויי פיטורין שלא שולמו לעובד ולא היה להם כיסוי בקופת הגמל. עם זאת, העובד אינו זכאי לקבל פיצוי נוסף, גם אם נפסק ע"י בית המשפט.

האם לא עדיף לתבוע את המעסיק בהוצאה לפועל, במקרה שניתן פסק דין הכולל פיצוי נוסף?

אמנם בהוצאה לפועל ניתן לדרוש מהמעסיק, שהפך לבעל חוב של העובד, גם פיצויים אחרים שנקבעו בפסק דין. עם זאת, ברוב המקרים, דווקא הפנייה לביטוח הלאומי היא אפשרות טובה יותר ביחס לניהול הליכי הוצאה לפועל. מדובר בהליכים ארוכים, שהחזר החוב בהם עלול להימשך שנים רבות, בפרט במקרים שבהם סיכויי הגביה בהוצאה לפועל נמוכים (למשל: כשלמעסיק יש נושים רבים או שאין לו יכולת החזר).

מנגנון החוק מבטיח כי העובד יקבל פיצוי בגין שכר עבודה או פיצויי פיטורין שלא שולמו (מקופת הליכי הפירוק או ע"י המוסד לביטוח לאומי) לפני שיוסדרו החובות לנושים רגילים.

האם חובה לקבל פסק דין, בנוסף לאישור פירוק החברה?

אין חובה לקבל פסק דין נגד החברה, לפני נקיטת הליכי פירוק. עם זאת, קיומו של פסק דין עשוי לזרז את הליכי הפירוק. פסק הדין עשוי להראות לבית המשפט (העוסק בפירוק) כי החברה חדלת פירעון, וכי לכאורה אין באפשרותה לשלם בגין זכויות העובדים בה. פסק הדין עשוי לפתוח את הדרך לאפשרות לקבל את החוב מהביטוח הלאומי.
כך או כך, בין אם באמצעות ההוצאה לפועל ובין אם באמצעות מפרק החברה, פקודת פשיטת הרגל מקנה לחוב של המעסיק כלפי העובדים קדימות, ביחס לחובות לנושים אחרים. לכן, אם קיימים כספים המיועדים לחלוקה בין הנושים, הם יועברו תחילה אל העובדים. רק מה שייוותר לאחר מכן יועבר לנושים האחרים. החוק אף מסדיר את סדרי הקדימות בין חובות לעובדים לבין חובות לנושים רגילים, ואת סכום הזכאות המקסימלי הנהנה מקדימות, לטובת חובות לעובדים. מנגנון זה מבטיח כי העובד יקבל פיצוי בגין שכר עבודה או פיצויי פיטורין שלא שולמו (מקופת הליכי הפירוק או ע"י המוסד לביטוח לאומי) לפני שיוסדרו החובות לנושים רגילים.

עורך דין בקי בתחום יוכל לסייע לעובדים למקסם את זכויותיהם ולהעריך בהתאם לנסיבות התיק, האם כדאי לפנות להוצאה לפועל או לביטוח הלאומי או האם כדאי לבקש פסק דין נגד המעסיק שקרס

מהי חשיבות הייעוץ המשפטי בהליכי פירוק חברה?

פרט לצורך בליווי משפטי בעת הגשת הבקשה, יש חשיבות רבה להתייעצות עם עורך דין המצוי בתחום פירוק החברות. עורך דין בקי בתחום יוכל לסייע לעובדים למקסם את זכויותיהם, ולהעריך בהתאם לנסיבות התיק, האם כדאי לפנות להוצאה לפועל או לביטוח הלאומי? האם כדאי לבקש פסק דין נגד המעסיק שקרס, לפני הגשת הבקשה לפירוק החברה? וכו'.

מקום העבודה נסגר? כך תשמרו על זכויותיכם(1)

לסיכום: אם עבדתם בחברה או בעסק שקרסו כלכלית או פשטו את הרגל, ולא שולמו לכם שכרכם, פיצויי הפיטורין או זכויות עובדים נוספות - לא מדובר בסוף פסוק. יש לכם אפשרות לקבל את המגיע לכם, מקופת הפירוק או מהביטוח הלאומי.

* עוז רדיע, משרד עורכי דין, מתמחה בפירוק חברות, בעל ניסיון רב בתביעות עובדים

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי 

עוז רדיע ושות', משרד עו"ד

עוז רדיע ושות', משרד עו"ד

עו"ד עוז רדיע הוא בוגר תואר במשפטים חבר לשכת עוה"ד בישראל מאז שנת 2008, בה הוא מכהן גם כסגן יו"ר ועדת קניין ומקרקעין. בעל ניסיון עשיר בעסקאות נדל"ן ותביעות מסחריות לרבות פשיטות רגל ודיני עבודה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עוז רדיע ושות', משרד עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה