zap group mishpati logo

הטרדה מינית - התקנון לא פורסם בעבודה. הפיצוי: 15,000 שקלים

בית הדין האזורי לעבודה בנצרת חייב מעסיק לשלם פיצוי של 15,000 ₪ לרכזת פר"ח שהוטרדה מינית, בשל כך שלא פרסם כנדרש את התקנון למניעת הטרדה מינית.

מאת: מערכת משפטי
05.05.11
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
הטרדה מינית - התקנון לא פורסם בעבודה. הפיצוי: 15,000 שקלים

רכזת פר"ח הוטרדה מינית ע"י אחד מעובדי פר"ח פרוייקט חונכות מכון דוידסון, והתלוננה על ההטרדה; האם המעסיק טיפל כראוי בתלונתה של הרכזת ומילא כל חובותיו מכוח החוק למניעת הטרדה מינית? והאם החלטת המעסיק לפטרה היתה קשורה לתלונתה?

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום משאבי אנוש ושכר

אלו השאלות שעמדו לנגד עיני בית הדין האזורי לעבודה בנצרת, אשר קבע, כי המעסיק פעל כראוי בטיפול בתלונה, אך חייב אותו לפצות את הרכזת ב- 15,000 שקלים בשל אי פרסום תקנון בעניין מניעת הטרדה מינית, כנדרש ע"פ החוק.

לגישת התובעת, המעסיק הפר את החובות הקבועות בחוק בכל הנוגע למניעת הטרדה מינית והן את אלה הנוגעות בטיפול בעניינה שלה. לטענת התובעת, התנהלותו של המעסיק בבירור תלונתה בשל הטרדה מינית שעברה מצד הרכז היתה לקויה. הבירור שנעשה מצד המעסיק היה מזלזל. לדבריה, המעסיק לא נקט אמצעים סבירים על מנת למנוע מקרים של הטרדות מינית כלפי עובדיו.

עוד טענה התובעת, כי המעסיק לא קבע תקנון שבו פורטו עיקרי החוק למניעת הטרדה מינית והוסדרו הוראות הנוגעות לאופן הגשת תלונות בקרות מקרים מסוג זה.

השופטת  אורית יעקבס ציינה, כי סעיף 7 לחוק למניעת הטרדה מינית מטיל אחריות על מעבידים בשל הטרדה מינית שביצעו עובדיהם או ממונים מטעמם, במסגרת יחסי העבודה.

המעסיק לא פרסם תקנון כחוק

נפסק, כי המעסיק לא הרים את נטל השכנוע בעניין נקיטת האמצעים הסבירים כדי למנוע הטרדה מינית במקום העבודה של התובעת, שכן על אך שהמעסיק מעסיק למעלה מ-25 עובדים, לא הוכח כי התקנון בעניין מניעת הטרדה מינית, פורסם כנדרש בחוק.

ואולם, באשר לטיפול בתלונת הרכזת, נקבע כי התלונה טופלה באופן יעיל וענייני, כולל שמיעת המתלוננת, הנילון ועדים, ותוך הגנה מירבית על פרטיות הנוגעים בדבר.

" בשים לב לאמור לעיל הגענו לכלל מסקנה כי הטיפול בתלונתה של התובעת נעשה כדין ובהתאם לחוק ולתקנות וזאת למעט השיהוי הקל בהתחלת הטיפול בבירור התלונה ולמעט העובדה כי הנתבע לא עמד בתנאי החוק ביחס לפרסום התקנון וביחס למניעת ההטרדה, בטרם התרחשה. אשר על כן .... יש לחייב את הנתבע בתשלום פיצוי בגובה 15,000 ₪ בגין הפרת החוק למניעת הטרדה מינית", נכתב בפסק הדין.

בהמשך פסק הדין נקבע, כי התובעת פוטרה עקב חוסר שביעות הרצון מעבודתה ולא עקב תלונתה אודות ההטרדה המינית, ועל כן יש לדחות את תביעתה מכוח חוק שוויון הזדמנויות.

רוצים לקרוא את פסק הדין? תקדין - פסק דין

(ס"ע 1853-07 פלונית נ' פר"ח פרוייקט חונכות מכון דוידסון ואח' )

עוד בנושא:

תביעה בגין הטרדה מינית - מדריך

הטרדה מינית בעבודה - שאלות גולשים ותשובות מומחי הפורום

קראו בהרחבה על זכויות עובדים

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים