zap group mishpati logo

הטרדה מינית בעבודה - שאלות ותשובות מהפורומים

הבוס מטריד ושולח רמזים שלא משתמעים לשתי פנים. לאחר העבודה שיחות הטלפון מקבלות גוון שונה- מה עושים? למי אפשר לפנות? האם אכן מדובר בהטרדה מינית כמשמעה בחוק? לפניכם שאלות ותשובות מפורומים דיני עבודה ופלילי בפורטל משפטי, העוסקות בנושא הטרדות מיניות בעבודה.

מאת: מערכת משפטי
13.07.11
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
הטרדה מינית בעבודה - שאלות ותשובות מהפורומים

פיטורים על רקע הטרדה מינית (sexual harassment)

ש: המנהל הישיר שלי נהג לחלוק חיבוקים לעובדות. סירבתי לחיבוק ואמרתי שהמגע היחיד שמקובל עלי הינו לחיצת יד. כעבור כמה חודשים פוטרתי. נאמר לי בשיחה שהמנהל לא מרגיש יותר חיבה אלי וצורך לחבק אותי. האם ניתן לראות בפיטורי פיטורים שלא כדין?

ת: בנסיבות המתוארות מדובר בפיטורים שלא כדין.

חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אוסר אפליית עובד או דורש עבודה מחמת מינם, נטייתם המינית, מעמדם האישי, הריון, טיפולי פוריות, טיפולי הפריה חוץ-גופית היותם הורים, גילם, גזעם, דתם, לאומיותם, ארץ מוצאם, השקפתם, מפלגתם או שירותם במילואים, קריאתם לשירות מילואים או שירותם הצפוי בשירות מילואים. 
מעביד הפועל בניגוד לחוק צפוי לקנס, וניתן להגיש נגדו תביעה לבית הדין לעבודה בה יחויב בפיצוי ללא הוכחת נזק בסך 50,000 שח בנוסף לכל נזק אחר שנגרם כתוצאה מההפליה.
כמו כן אם מדובר במעביד המעסיק עובדים רבים, ניתן להגיש תביעה ייצוגיות לפי חוק תובענות ייצוגיות.

גם אתם רוצים לשאול שאלה בנושא? היכנסו עכשיו לפורום דיני עבודה
הטרדה מינית במהלך העבודה

ש: עבדתי בחברת הוט כשלושה חודשים והחלטתי לסיים את עבודתי שם בעקבות שיחה בה הוטרדתי מינית במשך 40 דק' מצד הלקוח, שבמהלכה בקשתי שיורידו את השיחה או יעבירו אותה לנציג ממין זכר, אך הבכירים סירבו ויתרה מכך, הם עמדו לידי וצחקו -דבר שרק הוסיף לתחושת ההשפלה.

יום למחרת, אחרי שדרשתי שיחה עם מנהל המוקד(גם פה נתקלתי בקשיים להגיע ל"מעמד המיוחד") והסברתי לו את הרגשתי ,החלטתי לעזוב את החברה בגלל מסכת ההשפלה אותה חוויתי והיחס בו נתקלתי מצב הממונים עלי, ועכשיו אני נאלצת לשלם קנס כי לא עברה שנה מיום כניסתי לחברה.
האם זה תקין??

ת: האיסור על הטרדה מינית במקום העבודה חל על המעסיק, אולם שיתוף פעולה של המעסיק בהטרדה מינית על ידי לקוח עשוי להיחשב הטרדה מינית על ידי המעביד אשר במקרה כזה עשוי להיחשב כעובר עבירה פלילית ולהיות מחויב בפיצוי כבד.

וידאו: עו"ד ערן קייזמן - מה לעשות אם הוגשה נגדכם תלונה על הטרדה מינית בעבודה?

הטרדה מינית מצד המנהל

ש: אני עובדת בחברה גדולה ומכובדת. המנהל הישיר שלי בשנה האחרונה פונה אלי בקריאות מיניות מרמזות ואף הציע לי פעם אחת לצאת איתו בערב. אני בת 27 והוא לדעתי מעל 50. ביקשתי שיפסיק והוא ממשיך. האם לפנות להנהלה?

ת: השאלה היא אם את מעוניינת להפסיק את ההטרדה או מעוניינת להרוויח כסף על ההטרדה. במידה שברצונך להפסיק ההטרדה, יש להבין ראשית למה את מתכוונת ב"קריאות מיניות מרמזות" באשר ייתכן שהדבר מהווה עבירה פלילית, לכן, הפנייה צריכה להיות למשטרה.

דרך לגיטימית נוספת היא הגשת תביעה על פי החוק למניעת הטרדה מינית לבית הדין לעבודה, שם כבר נקבע במספר פסקי דין כי מערכת יחסים בין ממונה לכפיפה, המבוססת רק על יחסי מין במסגרת יחסי העבודה - הטרדה מינית. אכן, בעניינך אין יחסי מין, אך סבורני כי מקרים כאלה מזכים בפיצוי, הכל תלוי בנסיבות.

הטרדות טלפוניות מאז הפיטורים

ש: עבדתי במקום עבודה שהוא מוסד מוכר במשק. הייתי בתפקיד כשנתיים בחברה. כאשר כמעט חלפו שנתיים פיטרו אותי באופן מפתיע ללא התראה מראש כאשר לשאר העובדים כן הודיעו ונתנו התראה מוקדמת. הסיפור ממשיך כאשר נהגתי לקבל שיחות טלפוניות מהסוג המאוד מוזר לנייד שלי כולל איומים וסחיטות וקללות. היחס לפני הפיטורין מצד הבוס שלי היה משפיל ומזעזע שכלל התייחסות ואופי מיני.

לאחר הפיטורים ניסיתי להתקבל לעבודות. סמכתי על הידע שצברתי ולהפתעתי גיליתי שבכל פעם שמסרתי ממליץ, התשובה אחרי כל השלבים של הראיון שעברתי היתה שלילית. יש לציין שאני מהמעטים שעברו את כל השלבים, ומעוניינת לדעת מה עלי לעשות כי אני ממש במוצקה, נהרסים לי החיים ואני בת למשפחה חד הורית מרגישה שמאד נוצלתי על ידי החברה האחרונה שעבדתי בה.

ת: ניתן להגיש תביעה לבית הדין לעבודה וגם תלונה במשטרה בגין ההטרדה המינית.

עוד בנושא:

הטרדה מינית - מדריך מאת עו"ד גלעד רמתי

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה