zap group mishpati logo

חוק הטיפים - האם הוא עזר למלצרים?

חוק הטיפים במבחן הזמן: מה היתה ההשפעה של פסיקת בית הדין לעבודה מ-2018 על ענף המסעדנות ועל שכר המלצרים והברמנים?

מאת: רני זהר - מערכת זאפ משפטי
11.04.23
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
חוק הטיפים - האם הוא עזר למלצרים?

עיקרי הכתבה:

  • חוק הטיפים הוא למעשה פסק דין הטיפים, פסק דין של בית הדין הארצי לעבודה מ-2018.
  • עד שנת 2019, כל טיפ שהלך ישירות לכיס של המלצר ולא עבר דרך קופת המעסיק, לא נחשב לשכר.
  • פסיקת בית הדין, שנכנסה לתוקף ב-1 בינואר 2019, קבעה שכל טיפ שניתן לנותן שירות בענף המסעדנות ייחשב להכנסה של העסק, ולכן כחלק משכר העבודה שמשולם על ידי המעסיק למלצרים, וממנו ייקבעו גם דמי מחלה, דמי חופשה, פיצויי פיטורים, הפרשות לביטוח ועוד.
    ________________________________________________________

חוק הטיפים למלצרים

עד שנת 2019, כל טיפ (תשר) שקיבל מלצר, כזה שהלך ישירות לכיסו של המלצר ולא עבר דרך קופת המעסיק, לא נחשב לשכר, והמלצר היה זכאי בנוסף לאותו טיפ גם לתשלום שכר בגובה של שכר מינימום. אולם, חוק הטיפים שנכנס לתוקף ב-1 בינואר 2019 קבע שכל טיפ שניתן לנותן שירות בענף המסעדנות ייחשב להכנסה של העסק, ולכן כחלק משכר העבודה שמשולם על ידי המעסיק למלצרים, וממנו ייקבעו גם דמי מחלה, דמי חופשה, פיצויי פיטורים, הפרשות לביטוח ועוד.

לפני הפסיקה, טיפ שנמסר ישירות למלצר מבלי שעבר דרך קופת המעסיק לא נחשב לשכר. המלצר היה זכאי בנוסף לטיפ גם לתשלום שכר בגובה של שכר מינימום לפחות

חוק הטיפים – מה קדם לחוק?

חוק הטיפים הוא למעשה פסק דין הטיפים פסק של בית הדין הארצי לעבודה מ-2018, שחל על נותני שירות בענף המסעדנות בלבד. לפני הפסיקה, טיפ שנמסר ישירות למלצר מבלי שעבר דרך קופת המעסיק לא נחשב לשכר. המלצר היה זכאי בנוסף לטיפ גם לתשלום שכר בגובה של שכר מינימום לפחות. עקב כך, היה נהוג בסוף משמרת לספור את הטיפים שהצטברו במהלכה, כולל אלה שניתנו באמצעות אשראי, ולחלק אותם בין המלצרים. המלצרים והמעסיק יכלו לסכם ביניהם את תנאי ההעסקה של המלצר, כולל האופן שבו יורכב השכר שלו, מבין שלוש אופציות נפוצות:

  • שכר המורכב מטיפים בלבד.
  • תשלום בסיס של שכר מינימום או יותר לפי שעה, שעליו נוספים הטיפים.
  • תשלום מטיפים יחד עם השלמה מהמעסיק לשכר מינימום או יותר.

כך, עד 2019, ברוב המקרים המלצרים לא זכו לזכויות הסוציאליות שלהם כמו למשל צבירת דמי פנסיה, דמי חופשה ומחלה ופיצויי פיטורים.

חוק הטיפים החדש

מאחר שמנהג הטיפים הפך לנורמה חברתית שאין בה מימד של בחירה עבור הלקוח, קבע בין הדין הארצי לעבודה כי הטיפים הם חלק מובנה מהתשלום במסעדה ולא הכנסה של המלצרים, מה שאומר שהמסעדה צריכה לדווח עליהם לרשויות כמו על כל הכנסה שלה.

בית הדין הבהיר כי היות שהלקוח משלם את הטיפ עבור עובדי השירות שנתנו לו שירות, כולל מלצרים, ברמנים, עובדי מטבח וכו', חלה החובה על המעסיק לחלק אותו בין עובדים אלה 

מה למעשה נקבע בפסיקה?

  • טיפ נקבע כהכנסה של העסק וחלק משכר העבודה שמשולם על ידי המעסיק למלצרים, גם אם לא נרשם בקופת המעסיק או בתשלום השכר.
  • טיפ ייכנס לחישוב דמי מחלה, לחישוב דמי חופשה ופיצויי פיטורים ואף לחישוב גובה ההפרשות לביטוח פנסיוני.
  • טיפ ייחשב לחלק משכר מינימום. כלומר, אם גובה השכר הכולל את הטיפים מגיע לגובה שכר מינימום, המעסיק אינו צריך להשלים לעובד את השכר לגובה שכר המינימום.
  • ניכויים שעל המעסיק לנכות משכר העובד ינוכו גם מכספי הטיפים – דמי ביטוח לאומי, מס הכנסה והפרשות לביטוח פנסיוני.

ברמנים וחוק הטיפים

בית הדין הבהיר כי היות שהלקוח משלם את הטיפ עבור עובדי השירות שנתנו לו שירות, כולל מלצרים, ברמנים, עובדי מטבח וכו', חלה החובה על המעסיק לחלק אותו בין עובדים אלה.

חוק הטיפים ומע''מ

מאחר שהטיפ נחשב להכנסה של העסק, ייתכן שהוא יחויב בתשלום מע״מ, ולכן לאחר שינוכה ממנו המע״מ וישולם למלצר, הטיפ יהיה נמוך מהסכום המקורי שהושאר מצד הלקוח.

הפסיקה התגלתה כמועילה במיוחד למלצרים בזמן משבר הקורונה, שזכו לקבל דמי אבטלה על בסיס תלושי שכר שנקבעו על פי השכר המלא שלהם – שכר המינימום כולל הטיפים, ולכן קיבלו גם דמי אבטלה מלאים

חוק הטיפים - האם הוא עזר למלצרים?

הפסיקה של בית הדין הארצי לעבודה התקבלה בתחילה בסערה, מסעדנים הביעו את מורת רוחם על השינוי בגלל שהפסיקה דרשה מהם להתחיל לשלם זכויות לנתח גדול מהעובדים שלהם, לקחת על עצמם הוצאות נוספות ולמעשה להפסיק לעבוד ב"שחור". גם המלצרים חששו מהמצב שבו יצטרכו לשלם מס הכנסה וניכויי חובה נוספים, שיהוו נתח משמעותי מהשכר שלהם.

על פי ניצן צבי כהן מאתר דבר, עם הזמן גילו המעסיקים פירצה בפסק הדין שהפכה לברירת המחדל. הפירצה מאפשרת להם לשלם את הזכויות הסוציאליות של העובדים מתוך כספי הטיפים שעברו את שכר המינימום. מעסיקים רבים מציגים את התנאי הזה כתנאי קבלה לעבודה, והמלצרים נאלצים להסכים לו.

בנוסף טוען צבי כהן, הפסיקה התגלתה כמועילה במיוחד למלצרים בזמן משבר הקורונה. עם ימי הסגר והמגיפה, מסעדות רבות סגרו את שעריהן ללקוחות, ספגו קשיים כלכליים ונאלצו להוציא את עובדי השירות לחל״ת לתקופות ארוכות. עקב הפסיקה, העובדים הללו זכו לדמי אבטלה מהמדינה על בסיס תלושי שכר שבהם הופיע השכר המלא שלהם, שכר המינימום כולל הטיפים, סכום משמעותית גבוה ממה שהיו מקבלים אם הטיפים לא היו חלק מהתלוש. 

שאלות ותשובות

איך חוק הטיפים השפיע? הפסיקה התגלתה כמועילה במיוחד למלצרים בזמן משבר הקורונה, שזכו לקבל דמי אבטלה על בסיס תלושי שכר שנקבעו על פי השכר המלא שלהם – שכר המינימום כולל הטיפים, ולכן קיבלו גם דמי אבטלה מלאים.

חוק הטיפים - האם הם מופיעים בתלוש שכר? פסק הדין של בית הדין הארצי לעבודה קבע שכל הכנסות העובדים, כולל הטיפים, יידרשו להופיע בתלושי השכר שמקבלים העובדים ולכן גם יזכו אותם בזכויות סוציאליות.

מתי נכנס חוק הטיפים? חוק הטיפים נכנס לתוקף ב-1 בינואר 2019.

צילום ראשי: שאטרסטוק

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה