zap group mishpati logo

הליך חדש ומהפכני בעולם המשפט מאפשר לאזרחים ותיקים לתכנן את עתידם. כל הסיבות לחתום על ייפוי כוח מתמשך

יותר גמישות, פחות הפתעות, והרבה יותר ודאות לגבי עתידכם. לייפוי כוח מתמשך יש יתרונות רבים לאזרחים ותיקים בני הגיל השלישי. כך תוכלו לתכנן את עתידכם הכלכלי, האישי והרפואי

29.10.19
תאריך עדכון: 30.03.24
11 דק'
הליך חדש ומהפכני בעולם המשפט מאפשר לאזרחים ותיקים לתכנן את עתידם. כל הסיבות לחתום על ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך המאפשר לכל אדם לקבוע בהמשך חייו את מעמדו האישי ורצונותיו הפרטיים, איזה טיפול רפואי יקבל, ואיך ינוהלו הכספים שלו - החל מהיום שבו ייאבד את צלילותו. זהו מסמך מהפכני, לא פחות. הוא מאפשר להחליף ולייעל באופן משמעותי את הליך האפוטרופסות המסורבל, שמכביד לעיתים על בני המשפחה יתר על המידה. הליך י"כ מתמשך הינו הליך מהיר, זול (זול באופן משמעותי ביחס להליך האפוטרופסות או כל הליך אחר), חוסך הפתעות לא נעימות וסרבולים בירוקרטים, ואולי הסיבה החשובה מכולן - מונע במקרים רבים סכסוכים מיותרים בתוך המשפחה.

בקצרה על הליך האפוטרופסות: עד כה היה זה ההליך היחיד אשר נתן מענה לאדם אשר איבד את היכולת לתפקד בגיל מאוחר יותר. איבוד התפקוד מגיע לעיתים קרובות ללא הכנה ובאופן פתאומי, ונוצר מצב בו האדם הנ"ל נשאר ללא יכולת לתפעל את ענייניו והכל נשאר "קפוא" עד להחלת ההליך למינוי האפוטרופוס, שדורש לגייס סכומים לא מבוטלים מהמשפחה הקרובה.

אם אתם אזרחים ותיקים, כדאי מאוד שתכירו את ייפוי הכוח המתמשך ואת יתרונותיו. אספנו עבורכם 10 יתרונות (מיני רבים) כאלה לעומת ההליך שהיה ברירת המחדל עד כה (האפוטרופסות). היתרונות יבהירו עבורכם מדוע ההליך המהפכני הזה יעשה לכם נחת בכל הנוגע לעתידכם, ועדיף על האלטרנטיבה הישנה, המסורבלת והיקרה יותר.

בייפוי כוח מתמשך, בשונה מאפוטרופסות, לא צריך לפנות לבית המשפט כדי לקבל את המינוי, מה גם שעלות עריכת י"פ כוח מתמשך לעומת אפוטרופסות נמוכה בהרבה ואינה מצריכה הגעה לבתי משפט

1. יותר גמישות

ייפוי כוח מתמשך הוא הליך גמיש מאוד. הרבה יותר גמיש מהליך האפוטרופסות, שפעמים רבות הופך לנטל על בני המשפחה ויכול במקרים מסוימים להוות כמכשול שבו אלמנט הזמן עלול להביא לסכנת חיים אמיתית.

דוגמא: א' בן 79 מאובחן ע"י רופא מומחה כאדם שאיבד את צלילותו, צריך להיכנס באופן בהול לניתוח מציל חיים. בטרם כניסה לניתוח יש לחתום על מסמכים רפואיים בהם א' מודע לסיכוני הניתוח. מכיוון שאין ל-א' אפוטרופוס ולא נעשה הליך ייפוי כוח מתמשך בזמן שהיה צלול, יש להגיש בקשה למינוי אפוטרופוס לבית המשפט, בקשה שיכולה להיות "מהירה" במונחים של בתי משפט ויכולה לקחת מס' שבועות (במקרה הטוב!). כיוון שאף רופא לא יסכים לבצע הליך שעלול להיות מסכן חיים ללא הסכמה מודעת של המנותח או מי מטעמו (שמורשה לחתום בשמו מבחינה משפטית), הזמן היקר שבו יהיה צורך להמתין לאישור מינוי אפוטרופסות עבור א' עלול להוות עניין של חיים ומוות עבורו.

בייפוי כוח מתמשך, בשונה מאפוטרופסות, לא צריך לפנות לבית המשפט כדי לקבל את המינוי, מה גם שעלות עריכת י"פ כוח מתמשך לעומת אפוטרופסות נמוכה בהרבה ואינה מצריכה הגעה לבתי משפט (פעמים רבות עריכת ייפוי הכוח נעשית בבית הלקוח). למיופה הכוח יש מרחב תמרון רב, והגמישות באה לידי ביטוי במובנים רבים (כאשר הגמישות בפן הרפואי היא הקריטית ביותר).

דוגמא אחת לכך היא שניתן למנות מספר מיופי כוח לנושאים שונים (מעמד אישי, רפואי, כלכלי).את הנושאים תוכלו להגדיר באופן פרטני או להיצמד לסעיפי החוק אם הם מתיישבים עם רצונותיכם - סעיפי חוק של ייפוי הכוח המתמשך יוצגו בפניכם, כך שלפני שתקבלו החלטה, יתקבל הסבר פרטני לסעיפי החוק במעמד הפגישה עם עו"ד שעבר הסמכה בנושא (ורצוי מאוד לשאול על ניסיונו בתחום).

בייפוי כוח מתמשך אין חובה לערוך דו"חות שנתיים בנוגע להכנסות ולהוצאות, וגם לא דו"ח ראשוני על כלל הנכסים של האדם הרלוונטי

2. יותר זול

אז לא רק שמדובר בהליך מהפכני ויעיל, אלא גם בהליך זול יותר!
א. בכל הנוגע לשכר טרחת עו"ד, ייפוי כוח מתמשך , הינו הליך הדורש פחות בירוקרטיה וזמן ולכן זול באופן משמעותי מהאלטרנטיבה (אפוטרופוס).
ב. מכיוון שבהליך י"כ מתמשך לא צריך לפנות לבית המשפט - לא משלמים אגרות בכלל!
ג. בנוסף, במסגרת הליך י"כ מתמשך אין צורך או דרישה לשלם כספים מיותרים לכלכלנים או ליועצי מס: בניגוד להליך אפוטרופסות שבמסגרתו יש דרישה כזו.
ד. בייפוי כוח מתמשך אין חובה לערוך דו"חות שנתיים בנוגע להכנסות ולהוצאות, וגם לא דו"ח ראשוני על כלל הנכסים של האדם הרלוונטי. היכולת להחליט האם לערוך את הדוחות או לא, נתונה לשיקול דעתו הבלעדי של האדם (מייפה הכוח), ולא נתונה לשיקול דעתו השרירותי של בית המשפט.

כל הפעולות הללו מתורגמות לחיסכון אדיר של כסף וזמן וכל זאת מבלי לפגוע ביעילות ובאפקטיביות של הליך ייפוי כוח מתמשך (נהפוכו!).

ייפוי כוח מתמשך נותן לכם את כל הכוח בידיים להחליט על מי אתם סומכים, ומונע הפתעות לא נעימות כמו מינוי של אפוטרופוס שאתם לא באמת מעוניינים בו בהליך אפוטרופסות

3. אין הפתעות

ייפוי כוח מתמשך נותן לכם את כל הכוח בידיים להחליט על מי אתם סומכים, ומונע הפתעות לא נעימות כמו מינוי של אפוטרופוס שאתם לא באמת מעוניינים בו בהליך אפוטרופסות (בהליך י"כ מתמשך אתם תהיו אלו שימנו מיופה כוח במודע).

הסבר: הבקשה למנוי אפוטרופוס מתרחשת "בדיעבד" כאשר האדם כבר איבד את היכולת לתפקד, וההחלטה של האדם מי יטפל בענייניו מקבלת תוקף שולי ונתונה בעיקר לשיקוליו של בית המשפט (שלא בהכרח מתיישבים עם השיקולים שלך). לעומת זאת, הליך ייפוי כוח מתמשך נעשה כאשר האדם המבקש לערוך אותו עבורו הינו צלולובתפקוד מלא, כך שההחלטות מי יהיה זה שיטפל בך באופן הראוי ביותר (אם וכאשר יהיה בכך צורך) נתונות לשיקול הדעת בלעדי של המבקש לערוך את ייפוי הכוח, המכונה "הממנה".

אתם בעצמכם תהיו אלו ש"יקחו את המושכות" ותיערכו ליום שבו תאבדו את הצלילות, ותקבלו על כך החלטות מבעוד מועד. רוצים להישאר בבית, ולא לעבור לבית דיור מוגן? בבקשה, קבלו על כך החלטה עכשיו שאתם בריאים וחזקים ולפני שיהיה מאוחר מדי. מפחדים שמי שיופקד עליכם יבזבז את כספכם? קבעו לו תקציב חודשי, שבו יידרש לעמוד. שיקול הדעת שלכם בעריכת ייפוי כוח מתמשך נמצא אצלכם. אתם תקבלו את ההחלטות בכל הנוגע לעתידכם מבעוד מועד, ולא ע"י אפוטרופוס שיכפה אותן עליכם ושאינכם יודעים כלל מהי זהותו.

ייפוי כוח מתמשך מונע מצב שבו גורל עתידכם נתון להחלטת יקירכם ללא היכולת להביע את קולכם. משחקי הניחושים כיצד אתם הייתם רוצים שינהלו את רכושכם ואת מעמדכם האישי והרפואי מתבטל בין רגע

4. מונע סכסוכים מיותרים במשפחה

ייפוי כוח מתמשך יכול למנוע גם סכסוכים קשים בתוך המשפחה. בחלק מהמשפחות הקרובים מתקוטטים לעיתים ומגיעים למצבים לא נעימים בכל הנוגע לשאלה מי יקבל את מינוי האפוטרופסות, קרי, ניהול כל ענייניו של האדם הנדרש לכך. גם לאחר מתן אפוטרופוס לאחד הקרובים, עלולות להתגבש להם אי הבנות נוספות בשאלה איךהאדם הרלוונטי (הממנה) היה מעוניין שענייניו יטופלו.
מתן הנחיות מפורטות במסגרת ייפוי כוח מתמשך (לעניין הרכוש, לעניין הטיפול הרפואי במיופה הכוח ובכל הנוגע לענייניו האישיים) מאפשר להעלים ולפתור באופן מוחלט את בעיות אלה מבעוד מועד.

י"כ מתמשך מכיל שתי פעולות חשובות מאוד: א. מונע מצב שבו גורל עתידכם נתון להחלטת יקירכם ללא היכולת להביע את קולכם. ב. משחקי הניחושים כיצד אתם הייתם רוצים שינהלו את רכושכם, ומעמדכם האישי והרפואי מתבטל בין רגע, וכל העיניים נשואות למה שנכתב בייפוי הכוח המתמשך שהכנתם מבעוד מועד ואשר מגלם את רצונכם.

ניתן למנות מספר מיופי כוח לנושאים שונים: אחד מהם יכול להיות השותף העסקי שלכם, שיכול לקבל את הסמכות להחלטות בענייני ניהול העסק, בשונה מהטיפול בעניינים האישיים , שיכול להימסר לילדיכם או לבת הזוג שלכם

5. לעצמאים שבינינו - מאפשר לכם להמשיך לנהל את העסק

יש לכם עסק ואתם חוששים שביום שבו תאבדו את הצלילות, הוא יקרוס? ייפוי כוח מתמשך יכול לאפשר לכם לפתור את הבעיה.
איך בדיוק? כך - ביכולתכם למנות מספר מיופי כוח לנושאים שונים, ואחד מהם יכול להיות השותף העסקי שלכם, שיכול לקבל את הסמכות לקבל החלטות בענייני ניהול העסק, בשונה למשל מהטיפול בעניינים האישיים שלכם, שיכול להימסר לילדיכם או לבת הזוג שלכם.

כמו כן, ישנה אפשרות לתת הוראות מדויקות בכל הנוגע לאופן האחזקה ופעולות אקטיביות שיש לבצע בעסק. ההערות וההארות בכל הנוגע לניהול העסק שלכם בעתיד, יכולות להיות אלו שיצילו אותו מסגירה כאשר תאבדו את היכולת לנהל אותו כראוי, ולכן ההשלכה הכלכלית של עריכת ייפוי הכוח ומתן הוראות מדויקות תוך כדי ייעוץ עם איש מקצוע, הן ההבדל בין הצלחה או כישלון של עתיד העסק שמכלכל אתכם ואת בני ביתכם.

הליך ייפוי כוח מתמשך מהיר בהרבה לעומת אפוטרופסות (ימים ספורים לעומת שבועות ואף חודשים ויותר). אפשר לערוך אותו תוך זמן קצר (אפילו יום אחד) ואין צורך להמתין שבועות ארוכים לאישור בית המשפט

6. מחסל בירוקרטיות

שונאים בירוקרטיה? ייפוי כוח מתמשך הינו ההליך בשבילכם. למקרה שפספסתם, חשוב מאוד להדגיש כי הליך י"כ מתמשך מהיר בהרבה לעומת אפוטרופסות (ימים ספורים לעומת שבועות\חודשים או יותר), אפשר לערוך אותו תוך זמן קצר (אפילו יום אחד!), ואין צורך להמתין שבועות ארוכים לאישור של בית המשפט. גם כניסתו לתוקף של ייפוי כוח מתמשך היא מיידית, על פי המנגנון שקובע מייפה הכוח.

יפוי כוח מתמשך גם מונע בירוקרטיה פיננסית - יתרון נוסף של ייפוי כוח מתמשך הוא שבשונה מאפוטרופסות אין צורך בבירוקרטיה פיננסית מיותרת. כאשר ממנים אפוטרופוס, הוא נדרש להגיש תוך זמן קצר דו"ח המפרט אילו נכסים בדיוק קיימים לרשות האדם שבשמו הוא פועל. מצב זה יכול ליצור קושי מיותר (ובמקרים מסוימים אי נעימויות).בייפוי כוח מתמשך חשיפה זו אינה נחוצה.

7. מנגנון אמצעי פיקוח אפקטיביים יותר

בייפוי כוח מתמשך הפיקוח על מיופה הכוח מצד המדינה הרבה פחות הדוק לעומת אפוטרופסות, שבה אמצעי הפיקוח לעיתים מסורבלים שלא לצורך. הממנה רשאי לקבוע הוראות שיחייבו את האחרון להתייעץ עם גורמים נוספים, או ליידע אותם על מעשיו, בעת קבלות החלטות בנושאים מסוימים. ע"י קביעת הוראות אלו, הממנה יוכל לקבוע מנגנוני פיקוח שיעזרו לו להבטיח רצונותיו כפי שמצוינות וע"י כך ייפוי הכוח יתממשו כראוי.

היכולת להחליט (בעתיד הרחוק) הינה אפשרות שלא הייתה קיימת או לסירוגין הייתה מסורבלת ויקרה עד כניסת הליך ייפוי כוח מתמשך לחוק

9. שומר יותר על הכבוד העצמי שלכם

בשורה התחתונה, ייפוי כוח מתמשך יוכל לאפשר לכם לשמור על הכבוד העצמי, ולקבוע איך אתם רוצים שיתנהלו חייכם בכל נושא ונושא. זאת, במקום לאפשר לאדם אחר לקבל החלטות בשמכם, לעיתים בניגוד גמור לרצונכם.

10. יותר שקט נפשי

אחרי שהסברנו לאילו רמות פירוט ניתן לרדת בייפוי כוח מתמשך, ועד כמה ניתן "לסדר" את העניינים עוד כשאתם חזקים וכוחכם במותנכם, ברור למה ייפוי כוח מתמשך יכול לתת לכם שקט נפשי.
בעצם ייפוי כוח מתמשך מבטל את כל אלמנט חוסר הוודאות: תדעו בדיוק מי מיופה הכוח שיטפל בענייניכם, וכיצד כל אחד מהתחומים שחשובים לכם ימשיך להיות מטופל. כאן בא לידי ביטוי המושג "מהפכה" שנכתב בתחילה.

הליך חדש ומהפכני בעולם המשפט מאפשר לאזרחים ותיקים לתכנן את עתידם. כל הסיבות לחתום על ייפוי כוח מתמשך(1)

לסיכום, ייפוי כוח מתמשך הוא הליך הרבה יותר גמיש, יעיל וזול, לעומת אפוטרופסות. הוא נותן לכם שקט נפשי, מאפשר לכם למנוע סכסוכים עתידיים בין בני המשפחה, והכי חשוב - מאפשר לכם לשמור על הכבוד העצמי שלכם. היכולת להכריע ולהחליט על ניהול חייכם באופן פרטני ולאחר שתאבדו את היכולת להחליט (בעתיד הרחוק) הינה אפשרות שלא הייתה קיימת או לסירוגין הייתה מסורבלת ויקרה עד כניסת הליך ייפוי כוח מתמשך לחוק.

* הכותב הוא בעל הסמכה מיוחדת לערוך ייפוי כוח מתמשך מטעם המדינה, ומלווה בכך לקוחות רבים. ליצירת קשר: 0772314458
** המאמר נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד, אך מיועד לנשים וגברים כאחד.
*** האמור בכתבה זו אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים בכתבה זו הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום. בכל מקרה, השימוש באמור בכתבה זו אינו יוצר יחסי עו"ד לקוח בדרך כלשהי, בין משרד עו"ד שוני ימין ובין המשתמש, משרד עו"ד שוני ימין אינו אחראי בשום צורה ואופן לתוצאות השימוש במידע המובא בכתבה זו, כל עוד השימוש במידע נעשה שלא באמצעות משרד עו"ד שוני ימין.
**** כל הזכויות שמורות, אין להעתיק, להפיץ, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי כל חלק מן התכנים כאמור בלא קבלת הסכמת עו"ד שוני ימין מראש ובכתב.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים