zap group mishpati logo

מה חשוב לדעת לפני כתיבת צוואה?

במקרים רבים, כתיבת צוואה בלתי שוויונית מהווה כורח המציאות. במקרים אלה, חיוני להסביר את פערי החלוקה בצוואה, באופן שהיורשים לא ייפגעו ולא יתפתח מאבק משפטי

מאת: ד"ר ועו"ד מיכל סגל ארנולד
11.11.19
תאריך עדכון: 28.03.24
6 דק'
מה חשוב לדעת לפני כתיבת צוואה?

החלטה על כתיבת צוואה היא רגע משמעותי עבור כל אדם. רבים נמנעים מכתיבת צוואה, מתוך חשש כי הכנת צוואה תקרב את מותם. לעומתם, יש המחליטים לכתוב צוואה כשהם מרגישים את מלאך המוות נושף בעורפם. מבחינתם, כתיבת הצוואה מרגיעה ומעניקה להם את ההרגשה ש"סידרו עניינים" לפני לכתם. כמובן, מומלץ להסדיר את זכויות היורשים בצוואה כתובה כראוי ולהמשיך בחיים כרגיל.

המוריש לא רק מסדיר את העתיד הכלכלי של יורשיו, אלא גם מבטא מה הוא מרגיש כלפיהם דרך הנכסים שהוא מעביר להם

מדוע כה חשוב לכתוב צוואה?

כתיבת צוואה מהווה מעמד חשוב בחייו של האדם שכותב אותה. זהו מעמד שבו הוא מסדיר מראש כיצד יחולק רכושו לאחר מותו. חלוקת הרכוש של הנפטר - מי יקבל חלק מהרכוש ומה יהיה החלק שיקבל - היא מהלך מאוד משמעותי. כך, המוריש לא רק מסדיר את העתיד הכלכלי של יורשיו, אלא גם מבטא מה הוא מרגיש כלפיהם דרך הנכסים שהוא מעביר להם.

לכתיבת צוואה יש חשיבות רבה, בשעה שלכותב הצוואה יש ילדים קטינים, במיוחד אם הוא הורה יחידני. בצוואה, ניתן להסדיר לא רק את העתיד הכלכלי של הקטינים, אלא גם את זהות האפוטרופוס שלהם, וזהותם של האנשים הנוספים שיהיו מעורבים בחייהם ובגידולם, עד הגיעם לגיל 18.

לעתים, צוואה מורה על חלוקה בלתי שוויונית של הרכוש בין היורשים. לכן, חשוב להסביר את הסיבה לחלוקה הבלתי שוויונית ומה החלוקה מבקשת להשיג

מה כדאי לקחת בחשבון בעת ניסוח צוואה?

לניסוח צוואה יש חשיבות רבה, מאחר שלא מדובר רק בפירוט של החלוקה ה"יבשה" של הרכוש. כשאתם עומדים בפני ניסוח צוואה, מומלץ לחשוב קודם כל על הרגע שבו הצוואה תיפתח ותיקרא על ידי היורשים שלכם. הדבר יקרה זמן קצר לאחר מותכם, בעת שהם יתמודדו עם המוות שלכם, ועם תחושות האובדן והעצב הקשות הנלוות לכך.

הצוואה עשויה להיות מסמך שיש בו גם נחמה עבור היורשים, מסמך דרכו תוכלו להביע את אהבתכם ואת דאגתכם. בוודאי לא תרצו כי בעקבות ניסוח בלתי ברור, בלתי מוצלח, או יבש מדי, הצוואה תהווה מקור לתחושות רעות בקרב היורשים או לסכסוכים ביניהם.

לעתים, צוואה מורה על חלוקה בלתי שוויונית של הרכוש בין היורשים. לכן, חשוב להסביר את הסיבה לחלוקה הבלתי שוויונית ומה החלוקה מבקשת להשיג. כך, לדוגמה: אב לשלושה, שיש לו נכסים רבים, והחליט להשאיר לאחד הילדים יותר רכוש מאשר לשניים האחרים. הוא החליט על כך, משום שהשניים האחרים הספיקו לצבור בעצמם נכסים רבים דרך נישואין, הצלחות עסקיות וירושות מצד נשותיהם. בצוואתו הוא הסביר בצורה ברורה את החלטתו: המטרה של החלוקה הבלתי שוויונית הייתה ליצור שוויון בין הילד שלא הספיק לצבור רכוש לבין אחיו. אם אותו הורה היה מסביר את הסיבה לחלוקת הרכוש בכך שהוא מרגיש שהבן הצעיר פחות מוצלח, ולכן זקוק ליותר תמיכה, הוא היה עלול להרגיז את כל היורשים: גם את זה שקיבל יותר, אך מרגיש לא מוערך; וגם את אלה שקיבלו פחות - ולדעתם חלוקה כזו הינה בלתי הוגנת.
הניסוח השונה עשוי להוביל לאפקט שונה מבחינת היורשים, על אף שבשני המקרים החלוקה של הרכוש זהה.

בצוואה מסוימת בחרו ההורים לשתף את כל ארבעת ילדיהם בהחלטה לתת את רוב רכושם לשני ילדיהם הצעירים בלבד, במטרה לסייע להם לבנות בית, להקים משפחה ולקדם קריירה

אילו סיבות נוספות עשויות להיות לחלוקה בלתי שוויונית של הרכוש באמצעות צוואה?

ניקח לדוגמה הורים לארבעה שיש להם כסף רב. שניים מהילדים בוגרים ויותר מבוססים; השניים האחרים צעירים, שלא בנו עדיין בית ולא פיתחו קריירה. לאורך השנים, ההורים נתנו לשני האחים הבוגרים יותר סיוע - בחתונה, בפיתוח העסק, בבניית הבית ובגידול הילדים. לכן, בצוואה, בחרו ההורים לתת חלק מרכושם לשניים הצעירים בלבד, במטרה לסייע גם להם לבנות בית, להקים משפחה ולקדם קריירה, כמו שאחיהם הבוגרים זכו לקבל. ההורים חילקו את יתרת הרכוש בין כל האחים בצורה שווה.

הם הסבירו את מניעיהם בצורה ברורה בתוך הצוואה, במטרה למנוע תרעומת מצד האחים המבוגרים, ולמנוע סכסוכים משפטיים בינם לבין הצעירים. במקרה הזה הם גם הכינו את הילדים מראש שזה מה שעומד לקרות, שיתפו אותם בכתוב בצוואה, וכך מנעו את הסכסוכים מבעוד מועד.

כל הורה חושש כי ילדיו יקבלו את הרכוש בגיל צעיר מדי, לא יידעו כיצד להתנהל בצורה אחראית ורצינית ויבזבזו את הרכוש ללא מחשבה מראש ותכנון לעתיד. ניתן למנוע זאת על ידי מינוי נאמן

האם ניתן לקבוע העברה מדורגת של הרכוש, בהתאם לגיל היורש?

בוודאי. כשמצווים רכוש הכולל נכסים רבים, נדל"ן וכספים, עולה תמיד השאלה באיזה גיל יהיה היורש כשהנכסים יועברו אליו. באופן טבעי, כל הורה חושש כי ילדיו יקבלו את הרכוש בגיל צעיר מדי, לא יידעו כיצד להתנהל בצורה אחראית ורצינית, ויבזבזו את הרכוש ללא מחשבה מראש ותכנון לעתיד. ניתן למנוע זאת על ידי מינוי נאמן, שיהיה אחראי על ניהול הירושה והעברה הדרגתית של העיזבון אל היורשים, כאשר יגיעו לגיל מסוים. הנאמן עשוי להיות בן משפחה הבקיא בעסקים, שיהיה אחראי על העברה הדרגתית של העיזבון ליורשים. כך, מצד אחד, היורשים לא יישארו בחוסר כל; ומצד שני, חוסר הניסיון שלהם לא יפגע בהתנהלות העסקית ובשווי של הירושה.

יתרה מכך: מינוי הנאמן עשוי להיות תקף ביחס לכל היורשים או ביחס לחלקם. כך, לדוגמה: אשה מבוגרת, שלא סמכה על אחת מבנותיה, לאחר שזו עברה הסתבכות כלכלית קשה, קבעה בצוואתה כי חלקה של הבת הזו יועבר אליה באמצעות תשלום חודשי קבוע מקרן נאמנות שהוקמה לשם כך. זאת, לעומת שאר היורשים שקיבלו את חלקם בצורה ישירה ומיידית. במקרה זה קרן הנאמנות הוקמה ומנוהלת על ידי עורך דין.

צוואה המנוסחת בצורה ברורה, ויש בה הסבר לחלוקה הבלתי שוויונית, אם יש כזאת, תמנע ברוב המקרים התפתחות סכסוך משפטי

האם ניתן לקבוע עבור היורשים מה יעשו עם הרכוש שיקבלו?

אמנם לא ניתן לקבוע עבור היורשים כיצד יתנהלו עם הרכוש, והיורשים רשאים להשתמש ברכוש ככל העולה על רוחם. עם זאת, בהחלט ניתן לציין בצוואה מה המורישים מצפים או מקווים שהיורשים יעשו עם הירושה. כך, למשל: ניתן לבטא בצוואה תקווה שייעשה בירושה שימוש טוב, למטרות כגון השכלה או פילנתרופיה. ניתן גם להדגיש את גודל הסכום שמקבל היורש וכי ראוי שיהיה אחראי בשימוש שהוא עושה בירושה.

מה חשוב לדעת לפני כתיבת צוואה?(1)

לסיכום: במובנים רבים, כתיבת צוואה היא המשך של היחסים המורכבים בין הורים לילדים. כדאי לראות בצוואה הזדמנות "לסגור" דברים בצורה חיובית וטובה, ולא להמשיך קונפליקטים בלתי פתורים מהחיים. חלוקה לא שוויונית או הדרגתית של הרכוש, גם אם יש בה הגיון רב, עלולה ליצור קונפליקטים עתידיים, מאחר שמי שמקבל פחות עלול לגרור את המשפחה להליכים משפטיים.

צוואה המנוסחת בצורה ברורה, ויש בה הסבר לחלוקה הבלתי שוויונית, אם יש כזאת, תמנע ברוב המקרים התפתחות סכסוך משפטי. האינטרס הברור של מוריש ויורשים הוא שהחיים ימשיכו כרגיל, עד כמה שאפשר, גם לאחר מות המוריש, וכי העצב הכרוך במותו של אדם לא ילווה במאבקים על ירושתו. צוואה מנוסחת היטב עשויה לסייע בכך.

* משרד ד"ר ועו"ד מיכל סגל ארנולד, מתמחה בצוואות, ירושות וניהול עיזבונות
** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • על מדרגות הרבנות?

    על מדרגות הרבנות?

    העצה הרווחת לפיה מוטב לגבר לפתוח בהליכי גירושין בבית הדין הרבני, בעוד שלאשה מומלץ לפנות לבית המשפט לענייני משפחה, עלולה לעיתים להתברר כעצת סרק בעלת השלכות כלכליות מכריעות
    3 דק'
  • הצלחת הגישור כאשר עורכי דין הם צדדים לגישור

    הצלחת הגישור כאשר עורכי דין הם צדדים לגישור

    כידוע, עורכי דין מתמחים בניהול הליכים משפטיים. אם כך, מדוע עורכי דין רבים מעדיפים לפתור מחלוקות דווקא באמצעות גישור? התשובה טמונה בכמה סיבות: היכרות בתור מייצגים עם יתרונות ההליך - חסכון ניכר בזמן, הגעה להסכם מיטבי, סודיות ושמירה על מוניטין
    6 דק'
  • לגדל את הילדים במערכת יחסים של גרושים

    לגדל את הילדים במערכת יחסים של גרושים

    גירושין הם לא סופם של חיים משותפים אלא תחילתו של מסע המהווה לעתים מקפצה לשיפור התקשורת למען הילדים. מהו השינוי החברתי שהוביל את שינוי החקיקה בנושא, כיצד מומלץ להתנהל כספית במערכת יחסים של גרושים ולאילו תחומים ניתן להרחיב את שיתוף הפעולה בין ההורים?
    5 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה