zap group mishpati logo

העברה בין דורית – מה ההבדל בינה לבין צוואה ולמי התהליך מיועד?

תהליך של העברה בין דורית הוא תהליך ירושה מורכב, שמיועד עבור אימפריות עסקיות ומשפחתיות (בדרך כלל זה בא ביחד). אז במה הוא שונה מצוואה רגילה?

מאת: סתיו שינדלר – מערכת זאפ משפטי
30.03.22
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
העברה בין דורית – מה ההבדל בינה לבין צוואה ולמי התהליך מיועד?

עיקרי הכתבה

  • מה ההבדל בין "העברה בין דורית" לבין צוואה רגילה? מדובר בתהליך מורכב יותר, גם מבחינת ההון האנושי וגם מבחינת כמות ההון והנכסים של אותן משפחות – מה שהופך את התהליך למורכב הרבה יותר.
  • מאיזו סיבה משפחות יכולות להחליט שלא לבצע את התהליך? בעיקר בגלל חוסר מודעות. השיח השגור בחברה מדבר על צוואה רגילה ואין מספיק הבנה של מהות התהליך.
  • למה התהליך הפך לרלוונטי בשנים האחרונות? בשנים האחרונות יש הרבה יותר מתעשרים חדשים, בין אם זה אוליגרכים שהגיעו לאחרונה ארצה, או סטארטאפיסטים שעשו אקזיטים. בנוסף, דורות מתחלפים, וזה הזמן הנכון לבצע את התהליך.
    _________________________________

אם פעם תהיתם כיצד מתבצע תהליך של כתיבת צוואה באלפיון העליון, התשובה היא העברה בין דורית. מדובר בתהליך צוואה מורכב למדי, המיועד למשפחות מרובות ממון, נכסים וחברות בארץ ובחו"ל. כיצד, אם כן, מחלקים רכוש ונכסים כשיש כל כך הרבה מהם? למי מעבירים את השליטה בעסקים לאחר פטירתו של ראש המשפחה ולמה הנושא כל כך רלוונטי דווקא בישראל 2022? עו"ד שירי מלכה, שפועלת בתחום ניהול הון והעברה בין דורית, עונה על כל השאלות:

"נכון להיום, מדינת ישראל נמצאת בצומת מאוד חשוב עבור חלק גדול מהעסקים", אומרת עו"ד מלכה. "בקום המדינה הגיעו ארצה אנשים מארצות שונות, בעיקר חסרי כל שהגיעו על אוניות מעפילים ובנו בתים, פיתחו חקלאות, סללו כבישים ויצרו בסיס ותשתיות להקמת המדינה. אנשים החלו להקים עסקים וחברות בתחומים שונים, לכל אחד מבני דור המייסדים היה חלום שאותו הוא הפך לעיסוק, והעיסוק הפך לחברה מניבה".

תהליך העברה בין דורית רלוונטי לעסקים משפחתיים, אבל גם לעסק שיש בו שותפים שעובדים ביחד 20 או 30 שנה

מה מיוחד בטיימינג כיום?

"אנחנו נמצאים בשלב שבו עסקים מתחילים לעבור מדור לדור. כ-75% מתוך החברות הפרטיות הן חברות משפחתיות וזה אומר שיותר מאחד מבעלי המניות הוא בן משפחה, או שיש בעל מניות אחד וילדיו עובדים אצלו בעסק המשפחתי. תהליך העברה בין דורית רלוונטי לעסקים משפחתיים, אבל גם לעסק שיש בו שותפים שעובדים ביחד 20 או 30 שנה - הם אמנם לא אחים, אבל אם מישהו מהם נפטר, מגיעה העת לדבר על האופן שבו העסק יועבר ליורשים".

מה ההבדל בין תהליך של העברה בין דורית לצוואה רגילה?

"בתהליך של ההעברה בין דורית, המעביר הבין דורי עומד מול משפחה שיש לה סוג של מורכבות", מסבירה מלכה. "גם מבחינת ההון האנושי, למשל במצב בו אדם נישא מספר פעמים, או במקרה של ילדים מיוחדים ועוד, וגם מבחינת מורכבות הרכוש, למשל המעביר הוא בעל נכסים בישראל, עסקים בישראל ושלוחותיהם בחו"ל או עסקים רק בחו"ל; במשפחות עתירות נדל"ן – ברמה של שכונות שלמות שיש למשפחה, ועוד מקרים עם מורכבות ממונית ורכושית".

התהליך, לדברי עו"ד מלכה, "מצריך הבנה בכמה תחומים, אחד מהם הוא התחום האנושי. למשל, ילד אחד שעובד בעסק המשפחתי ושאר הילדים לא עובדים – איך מבטאים את המצב בהסכם של העברה בין דורית? יש נושאים שבדרך כלל לא מדברים עליהם ויש לדבר עליהם כשרוצים לתכנן אסטרטגיה ממושכת של משפחה.

"גם היבטי המס מורכבים. בישראל, בדרך כלל אין מיסוי על ירושה ולכן היבטי המס מצומצמים כשמדובר בצוואה פשוטה - אפילו אם היא עתירת ממון עדיין אין מס. יחד עם זאת, כשמדובר על עסקים ונכסים רבים, אם לא מתעסקים ולא מתכננים מראש את העברת הרכוש, ההשלכות על היורשים עלולות להיות לא נעימות".

לדברי מלכה, "תהליך של העברה בין דורית לא חייב להתבצע לאחר פטירה אלא נכון יותר להתבצע הרבה לפני הפטירה, כי הרי אנחנו לא מדברים רק על ירושה שכרוכה במוות של אדם אחד ואז היורשים שלו נכנסים לנעליו ומקבלים במקומו את הרכוש".

תהליך של העברה בין דורית בונה אסטרטגיה משפחתית ענפה שיש לממשה באמצעות מסמכים משפטיים

איך בונים תהליך נכון של העברה בין דורית?

"בתחילת התהליך אני נפגשת עם בני משפחה, או עם הבעלים של העסק. בפגישה אנחנו בונים את האסטרטגיה הנכונה עבור המשפחה – מונים את הערכים שחשוב להם ליישם ומתכננים עבורם את התהליך באופן מדויק".

מה הם הקשיים שעלולים לצוץ בתהליך?

"יש משפחות שמאוד חוששות שכסף ישחית את בני המשפחה, ולא מעוניינות שהכסף יגיע אל בני המשפחה אלא שינוהל על ידי צדי ג' עבורם", מסבירה מלכה. "יש משפחות שבהן בני המשפחה יכולים וראויים לקבל את העסקים ולהמשיך את הדרך. יש גם מקרים שבהם בני המשפחה הבאים לא רוצים להמשיך את הדרך ואז צריך לחשוב על מודלים חלופיים של ההעברה העתידית הזו. יש כל מיני מודלים שניתן ליישם, למשל הוצאת העסק לניהול חיצוני, או הפרדה בין בעלי המניות שהם הבעלים של העסק, לבין ניהול העסק שלו, ועוד".

כמה זמן אורך התהליך?

"מדובר בתהליך ארוך שנים והוא חולש לא רק על דור המייסדים או על ההורים, אלא על כל המשפחה – וזאת לעומת תהליך של כתיבת צוואה רגילה, במהלכו עורך דין יושב עם אדם יחיד או בני זוג לאירוע שהוא יחסית חד פעמי עם עדכון כל כמה שנים אחדות, אבל התהליך לא כולל ליווי של המשפחה. לעומת זאת, תהליך של ההעברה בין דורית בונה אסטרטגיה משפחתית ענפה שיש לממשה באמצעות מסמכים משפטיים".

המודל המוכר בישראל הוא של משפחת שטראוס, שם קיימת העברה בין דורית בפעם הרביעית

מה הם יתרונות התהליך?

"אם מנסים לעשות סדר כשהדור הראשון עדיין בחיים, אפשר לאגד את העסק תחת חברת אחזקות אחת, או לפצל חברות שלא כדאי להשאיר אותן יחד. נושא נוסף הוא תקנונים - יש חברות רבות שיקבלו את ברירת המחדל של התקנון של חוק החברות.

"נכון להיערך ולהכניס לתוך התקנונים הסטנדרטיים הוראות מפורשות שמתעסקות במגוון תרחישים, כמו למשל מה קורה במקרה שילד נפטר, מה קורה אם פתאום ילד נפצע ולא יכול לעבוד, מה קורה אם אחד הילדים רוצה לפרק את החברה ועוד. מכניסים המון תרחישים אפשריים שיכולים לקרות ומעוגנים בתוך חוזה.

"הדבר הראשון שצריך להסתכל עליו בתהליך הוא החלק האנושי, פוליטיקה פנימית בין בני המשפחה שצריך להסדיר, וזו ממש 'משפחתולוגיה'. מדובר בנושא שצריך להקדיש לו הרבה מאוד תשומת לב. אחריו יש להסדיר את נושא דיני חברות, החלק של המיסוי הוא הנושא השלישי, אחריו החלק הבינלאומי שחשוב להתעסק בו כי יש חוק ירושה שונה בכל מדינה ומדינה, והחלק האחרון הוא דיני המשפחה".

מאיזו סיבה משפחות ועסקים בוחרים שלא לבצע את התהליך?

"בעיקר בגלל חוסר מודעות, אחד האתגרים הגדולים הוא לייצר את המודעות ואת השיח בנושא. השיח השגור בחברה מדבר על צוואה רגילה ואין מספיק הבנה של מהות התהליך".

למה התהליך כל כך רלוונטי דווקא עכשיו?

"אנחנו רואים הרבה מאוד מתעשרים חדשים, בין אם זה אוליגרכים שהגיעו לאחרונה ארצה, או סטארטאפיסטים שעשו אקזיטים. הפכנו לסטאטרטפ ניישן ויש המון הון. העברה בין דורית היא העברה מדור לדור. באנגליה ובארה"ב יש 17 דורות של עסקים משפחתיים, כמו למשל פיאט, וולמרט ועוד ויש כמה וכמה בנקים שהם בנקים משפחתיים. אצלנו, המודל המוכר הוא של משפחת שטראוס, שם קיימת העברה בין דורית בפעם הרביעית".

איך בוחרים את המעביר הבין דורי?

"המשפחה צריכה קודם כל לסמוך על האדם שישמש כמעביר הבין דורי כי בסופו של דבר הוא איש אמון של המשפחה. המטרה שלו היא לקחת את המשפחה ולוודא שכל התהליך עובד בצורה הטובה ביותר. המעביר הבין דורי יכול להיות עורך דין, אבל גם אנשי כספים מבצעים את התהליכים הללו, כל עוד יש להם את הידע והניסיון המתאים כדי ללוות את המשפחה".

משמאל, עו"ד שירי מלכה. צילום: אלה פאוסט

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה