zap group mishpati logo

נפגעתם בתאונה? הכירו את חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים

לנפגע תאונות דרכים - נהג, נוסע או הולך רגל - יש מעמד מיוחד וזכויות שיוכל למצות לשם החלמתו והשבת מצבו הבריאותי לקדמותו. לשם מיצוי הזכויות יש לפעול נכון, איך עושים זאת? לפניכם עשר עצות זהב מעשיות

18.11.19
תאריך עדכון: 30.03.24
10 דק'
נפגעתם בתאונה? הכירו את חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים

מדינת ישראל חוקקה חוק מיוחד לפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, המכונה חוק הפלת"ד, אשר מאפשר למי שנפגע בתאונה ונגרמו לו נזקי גוף בעקבותיה, לקבל פיצויים בגין פגיעותיו באופן יעיל ומהיר בהשוואה לתביעת נזיקין שאיננה נסובה סביב תאונת דרכים. כדי ליישם את החוק באופן שיבטיח את מיצוי זכויותיכם כנפגעי תאונות דרכים, עליכם לפעול בחוכמה, ביעילות וללא טעויות מיותרות. חוק זה, כמו גם המציאות בשטח ובעיקר הניסיון של עורכי הדין המייצגים נפגעי תאונות דרכים, תרמו ליצירה של מעין "לוחות ברית" לנפגע תאונת דרכים, הכוללים את עשרת הדיברות, לפיהם חשוב לנהוג כדי לוודא מיצוי אבסולוטי של הזכויות והיעדר הפסד וקיפוח.

עשרת הדיברות הם עשר עצות זהב שימושיות שמנחות איך לנהוג, קובעות מה אסור ומה מותר לעשות וגם מה נדרש ומה כדאי או פחות מומלץ לעשות אחרי שנפצעתם בתאונה. במיוחד בשבילכם - עשרת הדיברות לנפגעי תאונות דרכים:

אתם זכאים לקבל פיצוי בגין נזקי הגוף שנגרמו לכם בתאונה. אל תוותרו על זכויותיכם ועל הסיוע שבחרה המדינה להעניק לכם באמצעות חוק הפלת"ד, שכן הוא מיועד לתרום לשיקומכם וחבל לוותר עליו

הדיבר הראשון - הכירו את זכויותיכם

אם לא תדעו מה מגיע לכם בתור נפגעי תאונת דרכים, לא תוכלו למצות את זכויותיכם: הדיבר הראשון והחשוב ביותר הוא עצם הידיעה על הזכויות והיקפן במקביל לחתירה לממש זכויות אלה עד תום. לכן, אם עברתם תאונת דרכים ובעקבותיה נפגעתם או נפצעתם, נגרמה לכם מחלה, ליקוי רפואי או פגיעה כלשהי: במקרה כזה אתם זכאים לקבל פיצוי בגין נזקי הגוף שנגרמו לכם בתאונה. אל תוותרו על זכויותיכם ועל הסיוע שבחרה המדינה להעניק לכם באמצעות חוק הפלת"ד, שכן הוא מיועד לתרום לשיקומכם וחבל לוותר עליו. מדיבר זה נולדת כמובן גם החובה לא רק לברר מהו הסיוע המגיע לכם אלא גם לפעול לקבלתו.

הייתם מעורבים בתאונת דרכים? עליכם לפעול מיד באופן הבא: עצרו בצד, בדקו את פגיעותיכם, הזעיקו את מד"א וסעו להיבדק בחדר מיון. את המשך הטיפול תעשו בקהילה והתמידו בו

הדיבר השני - טפלו בעצמכם כנדרש

למרות חשיבותם הרבה של הפיצויים והסיוע המגיע לכם, הבריאות היא מעל הכל, כמובן. אמנם מומלץ לנפגעי תאונות דרכים לפעול במהירות ולקבל ייעוץ משפטי ברגע הראשון, אבל לפני כן, יש לקבל טיפול רפואי.
בפועל עצת זהב זו משמעה שבמקרה בו הייתם מעורבים בתאונת דרכים עליכם לפעול מיד באופן הבא: עצרו בצד, בדקו את פגיעותיכם, הזעיקו את מד"א וסעו להיבדק בחדר מיון. את המשך הטיפול תעשו בקהילה והתמידו בו. אל תתעצלו ונסו כל מה שמומלץ: התייעצויות עם מומחים, בדיקות שונות ומגוונות, טיפולי פיזיותרפיה, טיפולים נפשיים, טיפולים אלטרנטיביים וכיו"ב.

אספו כל מסמך רפואי וכל קבלה בגין הוצאות הקשורות לטיפול רפואי בכם. פיתחו קלסר ותייקו אליו כל מסמך שיעבור בידיכם מבלי לעצור ולתהות לגבי חשיבותו

הדבר השלישי - תעדו ואספו הכל מהכל

דיבר זה חשוב ביותר ויקל עליכם לתבוע פיצויים בעתיד: אספו כל מסמך רפואי וכל קבלה בגין הוצאות הקשורות לטיפול רפואי בכם. פיתחו קלסר ותייקו אליו כל מסמך שיעבור בידיכם מבלי לעצור ולתהות לגבי חשיבותו. בין המסמכים שחשוב שתתייקו: קבלה בגין תשלום לרופא או לטיפול, תשלום עבור תרופות, תשלום עבור נסיעה לקבלת טיפול (מונית, אוטובוס, דלק), קבלות בגין תשלום לטיפולים אלטרנטיביים, קבלות על תשלומים למישהו שמסייע לכם בגלל מצבכם (מנקה, מבשל, מטפל), קבלות בגין רכישת עזרים רפואיים וכדומה. עבור כל ההוצאות הללו תוכלו לתבוע החזר בעתיד ויש בהם כדי להעיד על היקף פגיעתכם ועל צורכיכם. כמובן שלצד קבלות, כאמור, כל מסמך רפואי הוא בעל חשיבות.

מומלץ להיעזר בעורך דין בעל ידע ומיומנויות שינהל מול חברת הביטוח משא ומתן יעיל, ואם יתרשם ש"אין עם מי לדבר" יתבע את חברת הביטוח כדי שתוכלו לקבל את הפיצוי המקסימלי 

הדיבר הרביעי - פנו לקבלת ייעוץ משפטי

גם אם אתם בטוחים שאתם יכולים לבד, אסור לכם לוותר על סיוע וליווי של עורך דין תאונות דרכים. אין תחליף לידע, לניסיון ולכישורים של איש מקצוע המתמצא ברזי החוק ויכול לייצג אתכם בדרך היעילה והטובה ביותר שתבטיח כי תקבלו את כל שמגיע לכם מבלי להפסיד דבר. זכרו כי חברות הביטוח, שהן, לרוב, הנתבעות הנושאות בחובה לפצות אתכם בגין פציעותיכם, מיוצגות על ידי עורכי דין מנוסים ובעלי השפעה, שכל מטרתם היא לצמצם את היקף הפיצויים שתזכו לקבל. במצב דברים זה ברור שלא כדאי ש"תצעדו לבד" או ליתר דיוק "תילחמו לבד"; אי לכך, מומלץ כי תצטיידו בעורך דין בעל ידע ומיומנויות שינהל איתם משא ומתן יעיל; ואם יתרשם ש"אין עם מי לדבר" יתבע את חברת הביטוח בית המשפט ויוודא שהגעתם לקבל את הפיצוי המקסימלי המגיע לכם.

אל תחששו מפנייה למשטרה: גם אם אתם אשמים בתאונה או שביצעתם עבירת תעבורה שגרמה לה, הדבר לא ישפיע על היקף הפיצויים שתקבלו

הדיבר החמישי - פנו למשטרה ועדכנו בדבר התאונה מבלי לחשוש

מיד כשמצבכם הרפואי יאפשר זאת, עליכם לגשת לתחנת משטרה ולהוציא אישור משטרה בדבר תאונת דרכים. עורך הדין שלכם ינחה אתכם בדבר המסמכים שעליכם להציג ובדבר ההסברים שעליכם ספק לשוטרים. נסו לא להתמהמה עם מטלה זו שהשלמתה חשובה לשם התקדמות בהליכים. אל תחששו מפנייה למשטרה: גם אם אתם אשמים בתאונה או שביצעתם עבירת תעבורה שגרמה לה, הדבר לא ישפיע על היקף הפיצויים שתקבלו. בכל מקרה כזה, התייעצו עם עורך הדין על ההשלכות האפשריות של הפנייה למשטרה ופעלו בהתאם להנחיותיו, לאור הסיכון שתיענשו בגין עבירת התעבורה.

אם עורך הדין חושב שההסדר עם חברת הביטוח מספק, קבלו את ההצעה ובאופן כללי, אל תעשו שום צעד בלעדיו

הדיבר השישי - אל תתווכחו עם עורך הדין שלכם

מותר לכם לקבל יותר מחוות דעת אחת ולהתלבט באיזה עורך דין לבחור; אך מרגע שהתמסרתם לאחד והחלטתם שהוא זה שייצג אתכם, הקשיבו לו ופעלו לפי הנחיותיו. מותר לכם לברר ולשאול, לתהות ולהתעקש, לדרוש הסברים ולבחון אלטרנטיבות; אבל בשורה התחתונה: אם הוא ממליץ לכם ללכת למומחה מסוים, גשו רק אליו; אם עורך הדין חושב שההסדר עם חברת הביטוח מספק, קבלו את ההצעה; ובאופן כללי, אל תעשו שום צעד בלעדיו. לפני מילוי שאלון, התייצבות בפני ועדה רפואית, בדיקה אצל מומחה וכדומה: שאלו אותו והקשיבו להדרכתו בדבר האופן בו עליכם לנהוג.

במקרים מסוימים עורך הדין ימליץ לכם להשתהות עם הגשת התביעה נגד חברת הביטוח. אם הוא עושה זאת, רצוי להקשיב לו, להצטייד בסבלנות ולהבין כי אין מה למהר

הדיבר השביעי - הצטיידו בסבלנות

אמנם מומלץ לא להתמהמה עם הגשת התביעה ונקיטת פעולות נחוצות, אולם במקביל, בנסיבות מסוימות נדרשת דווקא סבלנות וההתמהמהות מתבקשת. במקרים מסוימים עורך הדין ימליץ לכם להשתהות עם הגשת התביעה נגד חברת הביטוח. אם הוא עושה זאת, רצוי להקשיב לו, להצטייד בסבלנות ולהבין כי אין מה למהר. הסיבה לעיכוב ככל הנראה תלויה בכך שהנזק שנגרם לכם טרם התגבש במלואו ויש להמתין ולראות את מלוא הנזק כדי להניע הליך של תביעה. אל דאגה, במהלך תקופה זו סביר כי עורך הדין יתבע עבורכם מה שמכונה "תשלום תכוף": זהו סכום כסף ראשוני שיינתן לכם אם נבצר מכם לשוב ולעבוד עקב פציעותיכם. תשלום זה ניתן באופן מיידי ושוטף "על חשבון" הפיצויים העתידיים שייפסקו לכם.

חברות הביטוח מעסיקות חוקרים ששואפים למצוא כל מה שעשוי להכשיל את תביעתכם נגד חברת הביטוח ו/או להפחית את סכום הפיצויים שייפסק לכם

הדיבר השמיני - אל תפטפטו עם זרים אודות מצבכם

לצד עורכי דין מיומנים ועיקשים, מעסיקות חברות הביטוח גם חוקרים ששואפים למצוא כל מה שעשוי להכשיל את תביעתכם נגד חברת הביטוח ו/או להפחית את סכום הפיצויים שייפסק לכם. פעמים רבות חוקרים אלה מתחזים ובדרכים יצירתיות ומפוקפקות מגיעים אליכם כדי "לדוג" מידע. בפעמים אחרות הם מזדהים כנציגי חברות הביטוח. בכל מקרה כזה היזהרו בלשונכם ואל תדברו על מצבכם, על התביעה ועל דבר הקשור לתאונה עם מישהו מלבד עורך הדין שלכם.

בכל מקרה בו נפגעתם בכביש, גם אם הנסיבות נדירות והקשר לתאונת דרכים נראה לכם מופרך, התייעצו לפני שתחליטו כי אין המדובר בתאונת דרכים

הדיבר התשיעי - אל תוותרו על זכויותיכם מבלי להתייעץ

יש לא מעט נפגעי תאונות דרכים שלא מודעים כלל וכלל שזהו מעמדם. לא רק מקרים "קלאסיים" נחשבים לתאונות דרכים, אלא גם מקרים פחות "שגרתיים". להלן כמה דוגמאות למקרים שהמעורבים בהם חשבו בטעות שבכלל לא מדובר בתאונת דרכים; וכך יצאו מקופחים, איבדו זכויות שמגיעות להם וחבל: אדם שנסגרת על אצבעו, אצבעותיו או אחת מהגפיים (יד, רגל) דלת של כלי רכב; אדם שנפגע מרוכב אופניים או קורקינט ממונעים; אדם שנפגע באוטובוס, למשל בעת בלימה, בעת ירידה או עליה לאוטובוס; אדם שמטפל ברכב ומכסה המנוע מתיז עליו נוזלים רותחים, או כשהרכב מתפוצץ או מתלקח; מקרה בו בגלל רכב שחנה במקום אסור אדם ניזוק (למשל, ניסה לעוקפו ומעד בגלל תנוחת הרכב ומיקומו); תאונת רכבת; רכב חונה שהתדרדר; רכב שנפל ממנו ציוד או עף ממנו עצם כלשהו, פגע באדם וגרם לו נזק, בין אם הרכב נוסע או חונה.

בכל המקרים הללו ועוד, על אף שלא מדובר בתאונת דרכים כפי שמגדיר אותה האדם הממוצע, הרי שכן מדובר בתאונת דרכים - עובדה שיש לה חשיבות מרובה, לאור היכולת לזכות בפיצויים שיסייעו לשיקום הנפגע. החוק העוסק בתאונות דרכים אימץ מנגנונים שיקלו על נפגע לזכות בפיצויים במהירות וביעילות וחבל שאדם שנפגע בתאונת דרכים לא ידע מהו מעמדו, מהן זכויותיו ומהן יכולותיו להשתקם ולקבל פיצוי לכן, בכל מקרה בו נפגעתם בכביש, גם אם הנסיבות נדירות, והקשר לתאונת דרכים נראה לכם מופרך: התייעצו לפני שתחליטו כי אין המדובר בתאונת דרכים. היוועצו בעורך דין תאונות דרכים כדי להימנע מקיפוח והפסד.

תביעה לקבלת פיצויים בגין נזקי גוף שנגרמו לכם בעקבות תאונת דרכים היא לפי המועד הנקבע בחוק: יש להגיש תביעה לבית המשפט בטרם חלפו שבע שנים מיום התאונה

הדיבר העשירי - דעו כי יש התיישנות

עצת הזהב האחרונה שאין מיקומה מעיד על חשיבותה, משום שחשיבותה דווקא מכרעת, עוסקת בטווח הזמן במהלכו מותר לכם לקפוא על השמרים ולדחות את הטיפול בתביעה הנוגעת לתאונת הדרכים שעברתם.
תביעה לקבלת פיצויים בגין נזקי גוף שנגרמו לכם בעקבות תאונת דרכים היא לפי המועד הנקבע בחוק. בהיותה תביעת נזיקין היא, ככלל, מתיישנות בחלוף 7 שנים מיום התאונה. המשמעות היא כי יש להגיש תביעה לבית המשפט בטרם חלפו שבע שנים מיום התאונה, כאשר תביעה המוגשת לחברת הביטוח ו/או משא ומתן המתנהל עם גוף זה או אחר לא עוצר את תקופת ההתיישנות וחלון הזמן ממשיך להיסגר.

יחד עם זאת, בהקשר של התיישנות תביעת תאונות דרכים חשוב לציין, כי מצב הדברים עשוי להיות מורכב באופן שהנסיבות יקשו על קביעת המועד המדויק להתיישנות. כך, משום שלכלל ההתיישנות תוך שבע שנים ישנם מספר חריגים שבהתקיימם תקופת ההתיישנות מתארכת. גם את זה יוכל לבחון ולקבוע עורך דין תאונות דרכים בעל ידע וניסיון.

נפגעתם בתאונה? הכירו את חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים(1)

בין החריגים המאריכים את תקופת ההתיישנות בולטים החריגים הבאים: כאשר מדובר בתאונת דרכים שבה הנפגע הוא קטין; או אז יש להתחיל את ספירת תקופת התיישנות התביעה רק בהגיעו של הנפגע לגיל 18. מקרה נוסף הוא כאשר הנזק הנגרם לנפגע נחשף בשלב מאוחר יותר ולא סמוך לתאונה, ומועד גילויו, אם לא ניתן היה לחושפו קודם לכן, יהיה נקודת הפתיחה למרוץ ההתיישנות. גם במצב בו בשל מצב נפשי או פיזי קשה לא יכול הנפגע לפעול משפטית, ייתכן שבית המשפט יאריך את תקופת ההתיישנות.

* משרד עורכי דין שפרלינג עוסק בדיני נזיקין ונציגיו מייצגים נפגעי תאונות דרכים שנים רבות. בהיותו משרד רב תחומי וגדול נציגיו אף מעניקים ייעוץ משפטי בתחומי חוזים, נדל"ן ודיני משפחה. 

לביא שפרלינג

לביא שפרלינג

עו"ד לביא שפרלינג מנהל משרד במגדל העמק ועפולה, שבו הוא מעניק מענה משפטי בתחום המשפט האזרחי-נזיקי, תאונות דרכים, תאונות עבודה וביטוח לאומי לכל תושבי אזור הצפון. במשרדו תקבלו שירות מקצועי ודיסקרטי.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
לביא שפרלינג

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה