zap group mishpati logo

מנהל עיזבון: מדוע מומלץ למנות?

מה משותף ללאה גולדברג, איש עסקים חובק עולם או בעל עסק משפחתי מצליח? כולם מותירים אחריהם עיזבון, שערכו לא תמיד ידוע. ללא ניהול נכון, העיזבון עלול לרדת לטמיון

25.11.19
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
מנהל עיזבון: מדוע מומלץ למנות?

כשאדם נפטר ומשאיר אחריו עיזבון, הכולל רכוש מורכב או ייחודי, כלכלי ורוחני, קיים חשש שהיורשים לא יידעו לנהל בצורה טובה, מקצועית ונכונה את חלוקתו, במיוחד במקרים של ריבוי יורשים, אך לא רק במקרים אלה. בעיזבון כלכלי מורכב דרוש ניהול מקצועי, שבני המשפחה לא תמיד מסוגלים לעשות בעצמם. אם לא ימונה מנהל לעיזבון מורכב, התוצאות עלולות להיות קשות עבור היורשים. בעיזבון שערכו העיקרי הוא רוחני והיסטורי, ניהול שגוי עלול להוות מכה ניצחת למורשת הרוחנית שאדם השאיר אחריו.

חשיבות מנהל עיזבון עולה במצבים שבהם המוריש היה אדם מצליח כלכלית, והעיזבון שלו כולל נכסים שונים, כמו בעלות על מניות של חברות בארץ ובעולם

למה צריך למנות מנהל לעיזבון? האם לא ניתן להסתפק בצוואה?

תפקיד מנהל העיזבון הוא להעביר את הרכוש בצורה מסודרת ליורשים, כך שיחולק בצורה שווה ביניהם, או כפי שנקבע בצוואה. כך, העיזבון לא יאבד את ערכו, הן הכלכלי והן הרוחני, ויאפשר מימוש מלא של רצונות המוריש. חשיבות מנהל עיזבון עולה במצבים שבהם המוריש היה אדם מצליח כלכלית, והעיזבון שלו כולל נכסים שונים, כמו בעלות על מניות של חברות בארץ ובעולם, רכוש עסקי רב, זכויות על פטנטים, אופציות בחברות הזנק, בעלות על נכסי נדל״ן שונים וכדומה. מדובר לפעמים ברכוש מורכב, ובחלק מהמקרים היורשים אינם מבינים מה ירשו בפועל, מה השווי האמיתי של העיזבון וכיצד כדאי לחלק את הירושה ביניהם.

הדבר נכון גם במקרים בהם מדובר באדם שהצליח מאוד דווקא בתחום שיורשיו אינם מבינים בו דבר. כך, לדוגמה: אדם שהקים מפעל גדול ומצליח, וניהל אותו עד יום מותו. תפעול המפעל דרש ידע, מומחיות, ניסיון נצבר של שנים וקשרים עם הרבה אנשים אחרים באותו תחום. לעתים מדובר במפעלי חיים של ממש.

לאחר מותו, הוריש האדם את כל רכושו לאשתו ולילדיו, כולל המפעל, על אף שאלה לא היו מעורבים בניהולו או תפעולו מימיהם. בעוד שאת חשבונות הבנק והכספים השונים אלמנתו ידעה לנהל, היא לא ידעה מה לעשות עם המפעל, לא כבעלים ולא כמנהלת. אילו הייתה נשארת לנהל לבדה את המפעל, או צריכה להחליט לבד על מכירתו, כל מה שהושקע במפעל עלול היה לרדת לטמיון. גרוע מכך: ניהול כושל עלול היה להכניס את המשפחה כולה לחובות. בפועל, מונה למפעל מנהל עיזבון. הוא מינה בעלי מקצוע שהמשיכו לנהלו ולהפעילו. כך, לא רק שהיורשים המשיכו ליהנות מפירות רווחיו של המפעל, אלא גם הנפטר זכה כי רצונו לדאוג לרווחתם הכלכלית לאחר מותו ימומש, ומפעל חייו של אדם ומורשתו המשיכו לפעול גם לאחר מותו.

במקרים בהם היורשים אינם מתקשרים בינם לבין עצמם, בין אם בשל יחסים רעועים ביניהם ובין אם בשל מגורים במקומות שונים בעולם, מנהל העיזבון משמש כמתווך ביניהם, ומנהל את הירושה

מה תפקידו של מנהל עיזבון בירושה הכוללת ריבוי יורשים?

יש מצבים שבהם יש יורשים רבים - ילדים ממספר בני זוג, מספר בני זוג, ידועים בציבור, הורים, אחים וכדומה - והנפטר השאיר צוואה, בה הוא כתב בדיוק מה הוא מוריש לכל יורש. תפקידו של מנהל העיזבון לדאוג לכך שהרכוש יועבר בצורה מסודרת ליורשים: לכל אחד, לפי מה שביקש המוריש להותיר לו. מנהל העיזבון אחראי לתקשורת בין כולם, והוא מוודא שלא ייוצרו עיכובים שונים במימוש הירושה, העלולים להביא לירידה בערכה או לסכסוכים משפטיים מיותרים. במקרים בהם היורשים אינם מתקשרים בינם לבין עצמם, בין אם בשל יחסים רעועים ביניהם ובין אם בשל מגורים במקומות שונים בעולם, מנהל העיזבון משמש כמתווך ביניהם, ומנהל את הירושה כך שתמומש קרוב ככל האפשר לרצונותיו של המוריש.

ישנם מצבים אשר מחייבים מינוי מנהל עיזבון: אמן שנפטר והשאיר אחריו אוסף אמנות גדול; אדריכל שנפטר והשאיר אחריו ארכיון, בו מצוי אוסף תוכניות גדול

מדוע חשוב למנות מנהל לעיזבון הכולל אוספים שונים?

ישנם מצבים אשר מחייבים מינוי מנהל עיזבון: אמן שנפטר והשאיר אחריו אוסף אמנות גדול; אדריכל שנפטר והשאיר אחריו ארכיון, בו מצוי אוסף תוכניות גדול; אבל גם אנשים שאינם אמנים בעצמם אך השאירו אחריהם אוספים גדולים אחרים - בולים, כלים, יצירות אמנות ועוד. נתמקד לרגע באמן, שהשאיר אחריו אוסף גדול של יצירות, וילדיו - כך רצה הגורל - כלל אינם מתעניינים באמנות. אוסף כזה יכלול מן הסתם מספר יצירות שערכן הכספי גבוה. עבור יצירות אלה, די במומחה באמנות כדי לאתר אותן ולממש את שוויין. אין צורך במינוי מנהל לעיזבון לשם כך. אך יחד עם יצירות אלה, האוסף עשוי לכלול יצירות רבות שהן בעלות ערך לעולם האמנות והרוח, גם אם ערכן הכספי נמוך. יורשים שאינם מבינים באמנות, עלולים לפגוע פגיעה אנושה באוסף כזה מבלי להבין את חשיבותו. הם ימכרו את מה שיוכלו וייפטרו מכל השאר.

מנהל עיזבון רציני, שיודע ומבין במה מדובר, והאינטרס שלו הוא תרבותי יידע למי ניתן לפנות בעולם האמנות כדי לזהות את ערכו האמנותי של העיזבון

לאה גולדברג, צ'כוב ושוק הפשפשים: כיצד מינוי מנהל עיזבון עשוי למנוע הפסד לעולם הרוח

מנהל עיזבון רציני, שיודע ומבין במה מדובר, והאינטרס שלו הוא תרבותי (בניגוד לאספני אמנות שהאינטרס שלהם הוא על פי רוב כלכלי), יידע למי ניתן לפנות בעולם האמנות כדי לזהות את ערכו האמנותי של העזבון. דוגמה טובה לכך, גם אם הפוכה, ניתן לראות בתערוכת ציורים ורישומים שהתקיימה לא מזמן במוזיאון עוקשי בעכו בשם ״יצירות אמנות של לאה גולדברג״.

גולדברג, הידועה יותר כמשוררת וכמתרגמת, השאירה אחריה רישומים וציורים קטנים, הקשורים לעבודת תרגום שעבדה עליה: מחזהו של צ'כוב "גן הדובדבנים". יצירות אלה נותרו עלומות גם שנים רבות לאחר מותה. הן התגלו במקרה על ידי אדם שקנה אותן בשוק הפשפשים, לשם התגלגלו. רק אחרי שחזר לביתו, בחן אותן ושיתף אותן עם מומחים הבין מה הגיע אליו, מבחינה היסטורית ואמנותית. לאחר הגילוי, מוזיאון עוקשי בעכו הרים את הכפפה ויצר תערוכה של יצירות אלה, יחד עם יצירות חדשות של אמנים אחרים, שנתנו את פרשנותם לאותו מחזה. עולם התרבות והרוח הרוויח מכך רבות, אך הדבר קרה במקרה. אם היצירות המקוריות היו מגיעות לידיו של מנהל עיזבון הבקיא בתחום, הן לא היו מוצאות את דרכן לשוק הפשפשים. הגילוי לא היה תלוי בצירוף מקרים.

כדאי מאוד שעיזבון מורכב - כלכלית ורוחנית - ינוהל על ידי מנהל עיזבון המתמחה בתחום. אחרת, התוצאות עלולות להיות מצערות גם עבור היורשים וגם עבור האנושות

האם משתלם מבחינה כלכלית למנות מנהל עיזבון?

אנשים נרתעים מלמנות מנהל עיזבון בגלל עלותו. כדאי לדעת, כי לא זו בלבד שאפשר לקבוע מראש את שכרו של מנהל העיזבון, אלא שהוא גם חייב בדיווח לרשויות. נוסף על כך, ניהול עיזבון על ידי עורך דין הבקיא בתחום כרוך אמנם בתשלום, אך ברוב המקרים עלות שכרו של מנהל העיזבון נמוכה יותר מההפסד שצפוי ליורשים, ולפעמים גם לאנושות, במקרה שהעיזבון ינוהל ע"י היורשים בעצמם. 

מנהל עיזבון: מדוע מומלץ למנות?(1)

כדאיותו של מינוי מנהל לעיזבון, בולטת שבעתיים במקרים שבהם מדובר ביורשים שהיחסים ביניהם אינם טובים או שהתקשורת ביניהם לקויה, או יורשים המתגוררים במקומות שונים בעולם, הזקוקים לאדם אחד שירכז את הטיפול בעיזבון עבור כולם. התקשורת הלקויה בין היורשים עלולה להוביל לקבלת החלטות שגויות או לעיכוב בקבלת החלטות, באופן העלול לפגוע בשווי העזבון. 

לסיכום: כדאי מאוד שעיזבון מורכב - כלכלית ורוחנית - ינוהל על ידי מנהל עיזבון המתמחה בתחום. אחרת, התוצאות עלולות להיות מצערות גם עבור היורשים וגם עבור האנושות, כאשר מדובר באוסף אמנות או מפעל חיים.

* משרד ד"ר ועו"ד מיכל סגל ארנולד, מתמחה בצוואות, ירושות וניהול עיזבונות
** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי

ד"ר ועו"ד סגל ארנולד מיכל

ד"ר ועו"ד סגל ארנולד מיכל

ד"ר מיכל סגל ארנולד – עורכת דין ומגשרת – משפט מסחרי, קניין רוחני וזכויות יוצרים, אינטרנט וטכנולוגיה

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
ד"ר ועו"ד סגל ארנולד מיכל

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה