zap group mishpati logo

פורום הסכם ממון - שאלות ותשובות

האם ניתן להוסיף הוראה בהסכם ממון בנוגע לגט? האם במסגרת הסכם ממון אפשר להגן על אופציות למניות של עובד היי-טק? שאלות אלו ואחרות נשאלו לאחרונה בפורום הסכם ממון. מנהל הפורום, עו"ד אור אריה, השיב לשאלות הגולשים

מאת: מערכת משפטי
12.05.14
תאריך עדכון: 22.10.15
4 דק'
פורום הסכם ממון - שאלות ותשובות

הוראה בהסכם ממון

שאלה: אנחנו רוצים לעשות הסכם ממון לאחר הנישואין מכיון  שיש כספים שסבתא שלי נתנה לי. האם בהסכם ממון אפשר לקבוע הוראה כי במקרה של גירושין התיק יתנהל בבית משפט לענייני משפחה ולא בית דין רבני? בקשר לגירושין עצמם ידוע שהם מתנהלים בבית הדין הרבני. מה אם הבעל לא יעמוד בדבריו ובסוף יפתח תיק בבית דין רבני? האם ההוראה בהסכם הממון תחייב אותו? מה עוד אפשר לכלול בהסכם ממון?

תשובה: ניתן לקבוע בהסכם ממון תניית שיפוט שתקבע באיזו יתנהל ערכאה ההליך המשפטי אם וכאשר, על אף שבאופן עקרוני מטרת הסכם הממון היא למנוע הליכים משפטיים עתידיים. במידה שהבעל יפנה לבית הדין הרבני בניגוד להסכם, יהיה עליך להגיש בקשה למחיקת התביעה בחוסר סמכות מתוקף ההסכם. 

בהסכם ממון ניתן לקבוע כל הוראה בעניין חלוקת רכוש עתידית במקרה של פרידה, הוראות לגבי איזה רכוש נחשב משותף ואיזה נפרד, איך תבוצע חלוקת הנכסים ועוד ועוד, הכול תלוי ברצון הצדדים והצרכים שלהם.

הוספת סעיף בהסכם ממון

שאלה: האם ניתן להוסיף בהסכם ממון בין זוג נשוי, סעיף לפיו כל צד חייב לאפשר מתן גט אם הצד השני יבקש?

תשובה: ניתן להוסיף סעיף שבו מגדירים שאם הקשר יפקע, הצדדים מתחייבים לשתף פעולה עם הליכי הפירוד, לרבות הגט.
מבחינה הלכתית, מאוד בעייתי להגדיר "חיוב" בגט, שכן אז בית הדין הרבני יכול לראות זאת כגט שניתן בכפייה, דבר שמשפיע על כשרותו של הגט.

פירוט בהסכם ממון

שאלה: רציתי לדעת אם צריך לכתוב ולפרט בהסכם ממון את כל הרכוש שיש לכל אחד מבני הזוג, או שמספיק תיאור שאומר שכל הרכוש שיש לכל אחד מבני הזוג לפני חתימת ההסכם שייך אך ורק לאותו צד?

תשובה: אין חובה לפרט את הרכוש שיש לכל אחד מבני הזוג, וניתן להסתפק בסעיף שמגדיר כי כל הרכוש ששייך למי מהצדדים ישאר שלו במקרה של פירוד. יחד עם זאת, אם יש נכס משמעותי כגון דירה או סכום כסף גדול, מומלץ לציינו מפורשות כדי למנוע עגמת נפש ככל שיהיה צורך לפעול ע"פ ההסכם. מומלץ שלא להשאיר פתח ל -"פרשנות" ההסכם באופן שרכוש שאמור להיות נפרד, ייחשב בסופו של יום כמשותף. 

מומלץ לפנות לייעוץ משפטי פרטני לשם עריכת הסכם ממון שיתאם לדרישותייך וצרכייך.

הגנה על זכויות במסגרת הסכם ממון

שאלה: אני וחברתי מעוניינים להתחתן ואני מעוניין בהסכם ממון כדי להגן על הצד שלי. יש לי מספר שאלות:
1. ברצוננו לרכוש דירה. אני אביא איתי סכום של כ 400000 ש"ח והיא פחות, האם ניתן להגן על החלק היחסי שלי?
2. לגבי הוצאות המשכנתא ובכלל:  אני מרוויח פי שניים מבת זוגי ולכן גם ההוצאות שלי יהיו גבוהות באופן משמעותי. האם ישנה  אפשרות להגן על החלק היחסי של ההוצאות האלו? 
3. האם ירושות, מבחינת החוק, מוגנות או שצריך להכניס גם אותם להסכם הממון? 
4. אני עובד בחברת תוכנה, וברשותי אופציות למניות, האם אפשר יהיה להגן גם עליהן במסגרת הסכם ממון? 

תשובה: 1. ניתן להגן על החלק היחסי. 
2. ניתן יהיה לקבוע, כי בעת פירוד עתידי, אתה תקבל חלק גדול יותר מהדירה ו/או הרכוש בשל ההשקעה הגדולה יותר. 
3. חוק יחסי ממון קובע, כי עיזבון שמתקבל אצל אדם, אינו חלק מהנכסים שמאוזנים בעת פירוד ואינו נחשב לנכס משותף. יחד עם זאת יש לבחון מה נעשה עם העיזבון והאם הוא "הוטמע" ברכוש המשותף (לצורך העניין - שימוש בכספי העיזבון לצורך רכישת דירה לתא המשפחתי, שנרשמת ע"ש שני בני הזוג, שימוש בכסף לשיפוץ דירה קיימת וכיוב'), במקרה כזה ייתכן שלבת הזוג כן יהיו זכויות באותם כספי ירושה. 
4. ניתן להגן גם על אופציות. 

ממליץ לך לפנות לעו"ד בתחום המעמד האישי אשר מתמחה בעריכת הסכמי ממון, לשם ניסוח הסכם שיתאים לצרכייך.

עו"ד אור אריה בגוגל פלוס

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה