zap group mishpati logo

נשק קטלני: נפגעת משימוש בטייזר על ידי המשטרה? כיצד תפעל?

נשק ההלם החשמלי טייזר גרם למותם של כמה חשודים מאז החל השימוש בו בישראל לפני יותר מעשור. מהן הסכנות הטמונות בטייזר, ומהן מגבלות השימוש בו

09.12.19
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
נשק קטלני: נפגעת משימוש בטייזר על ידי המשטרה? כיצד תפעל?

טייזר הוא נשק הלם חשמלי רב-עוצמה, המאפשר לשבש את הפעילות החשמלית הרגילה של הגוף. שימוש בטייזר מביא להתכווצות בלתי רצונית של השרירים, מה שמאפשר לשתק את הנפגע. משטרת ישראל עושה שימוש בטייזר לאורך העשור האחרון, מה שמעורר כלפיה לא אחת ביקורת על שימוש בלתי סביר, שאף הוביל למותם של כמה נפגעים. בשורות הקרובות נבקש להציג את הטייזר ואת סכנותיו, נדגיש מהן מגבלות השימוש בכלי זה על פי נהלי משטרת ישראל, ונציג כמה טיפים משפטיים חשובים למי שנפגע מהמכשיר.

כשזרם כל כך משמעותי ננעץ בגופו של אדם, הוא נכנס לשוק, מה שגורם לשיתוק זמני של מערכת העצבים שלו. אותו אדם עלול לאבד שליטה וליפול על הקרקע

5,000 וואט במשך חמש שניות

הטייזר הוא נשק שפיתוחו החל בסוף שנות השישים על ידי מדען נאס"א בשם ג'ק קובר. מקור השם הוא בספר בסדרת חוברות מדע בדיוני שהיו אהובות על קובר – "תומאס סוויפט והרובה החשמלי" ((Thomas A. Swifts Electric Rifle = TASER. השם נשמע אולי חביב, אך מדובר בכלי נשק קטלני למדי, שמטרתו לנטרל את האדם שכלפיו הוא מופעל.

מהטייזר נורים שני חצים שיוצרים מעגל חשמלי ומנטרלים את מערכת העצבים של הנפגע. בכל לחיצה עובר אליו זרם חשמלי חזק של 5,000 וואט במשך חמש שניות. כשזרם כל כך משמעותי ננעץ בגופו של אדם, הוא נכנס לשוק, מה שגורם לשיתוק זמני של מערכת העצבים שלו. אותו אדם עלול לאבד שליטה וליפול על הקרקע.

בעקבות אירוע קשה שאירע בשנת 2013, שבו שימוש בטייזר כלפי חשוד הוביל למותו, ערך מבקר המדינה דו"ח חמור בעניין השימוש בטייזר והורה למשטרה לקבוע נוהל המסדיר את השימוש בו

השימוש בטייזר בישראל

המשטרה החלה לעשות שימוש בטייזר ב-2009, אולם הדיונים סביב הכנסתו החלו זמן רב קודם לכן. ביוני 1998 התקיים דיון בוועדת הכנסת על השימוש בטייזר. ראש מעבדת הנשק במז"פ חוה דעתו, כי הטייזר עונה להגדרה של כלי נשק בחוק העונשין, היות שהוא מסוגל לפגוע באדם ופולט חומר (זרם חשמלי).

בעקבות אירוע קשה שאירע בשנת 2013, במסגרתו שימוש בטייזר כלפי חשוד הוביל למותו (באותו מקרה נעשה שימוש בטייזר שמונה פעמים ברציפות), ערך מבקר המדינה דו"ח חמור בעניין השימוש שנעשה בטייזר והורה למשטרה לקבוע מיד נוהל המסדיר את השימוש בו. נכון לשנת 2013, היו בשירות המשטרה 500 אקדחי טייזר, ששימשו בעיקר שוטרי סיור. באותה שנה קבעה המשטרה את הנוהל המדובר, והוא עודכן על ידה בשנת 2015.

לפני כל שימוש צריך לחזור ולהזהיר את האדם כי עומדים להשתמש נגדו בטייזר. הנוהל אוסר להפעיל את המכשיר כלפי אוכלוסיות מוחלשות, כגון: נשים בהריון, ילדים וקשישים

מה קובע הנוהל המשטרתי לעניין השימוש בטייזר

על פי הנוהל המשטרתי, שוטר איננו יכול להשתמש באקדח הטייזר, אם לא עבר לצורך כך הכשרה מיוחדת של תשע וחצי שעות. עוד קובע הנוהל כי השימוש בטייזר חייב להיות סביר ומידתי לצורך השגת המטרה.
הסמכות להשתמש בטייזר היא סמכות נלווית למעצר, וניתן לעשות בו שימוש לצורך הגנה עצמית וכאמצעי לריסון של עצורים.

בעבר ניתן היה להשתמש בטייזר פעמיים כלפי חשוד בכל אירוע, ובשנת 2015 עודכנה ההוראה, כך שניתן להשתמש בטייזר שלוש פעמים כלפי חשוד מסוים באירוע אחד. לפני כל שימוש צריך לחזור ולהזהיר את האדם כי עומדים להשתמש נגדו בטייזר. הנוהל אוסר להפעיל את המכשיר כלפי אוכלוסיות מוחלשות, כגון: אשה בהריון, ילדים וקשישים. כך גם כלפי רוכב דו גלגלי וכן הפעלת שני מכשירי טייזר בו זמנית.

בניסויים שנעשו בארה"ב בטייזר על שוטרים, טרם הכנסתו לשימוש של המכשיר, השוטרים נפגעו ולאחר מכן הגישו תביעות משפטיות על הנזקים שנגרמו להם

סכנות השימוש בטייזר

כאמור, הטייזר הינו כלי חשמלי רב עוצמה, שגורם לשיתוק הנפגע. אחת הסכנות הגלומות בשימוש במכשיר זה היא נפילה בלתי מבוקרת של הנפגע. זאת מאחר שהאדם שחוטף את הזרם החשמלי נופל ואין לו שליטה על נפילה זו, מה שיכול לגרום לו לפגיעה. בארה"ב, כאשר עשו ניסויים בטייזר על שוטרים טרם הכנסתו לשימוש של המכשיר, השוטרים נפלו ונפגעו, ולאחר מכן הגישו תביעות משפטיות על הנזקים שנגרמו להם. 

סכנה נוספת הגלומה בטייזר היא להפרעה בנשימה, עקב שיתוק שרירי בית החזה שמייצר המכשיר. עוד מגלם הטייזר סכנה לאנשים שנמצאים במתח או בלחץ נפשי או למי שעושים שימוש בסמים או אלכוהול. מערכת ההגנה של גופם של אותם אנשים היא ממילא חלשה יחסית, וגופם יתקשה להגן על עצמו מנזקי הטייזר.

על פי נתוני ארגון זכויות האדם אמנסטי, בעשור האחרון נהרגו בעולם לפחות 390 אנשים כתוצאה משימוש בכלי קטלני זה

אירועים קטלניים שבהם נעשה שימוש בטייזר

בישראל ידוע על מספר מקרים של אנשים שמתו בעקבות השימוש שנעשה נגדם בטייזר. בשנת 2013 נהרג, כאמור, אדם שהמשטרה השתמשה נגדו 8 פעמים במכשיר. 

בשנת 2014 הורשע שוטר בן 29 בהתעללות בחסר ישע ובתקיפה הגורמת חבלה של ממש ונשלח למאסר של 28 חודשים, לאחר שעשה שימוש בטייזר 24 פעמים (!) על אותו עצור. השוטר עשה שימוש בטייזר, לאחר שהורה לחשוד לצאת מהניידת, ואז בעודו אזוק בידיו הוא ירה בו במכשיר לעבר גבו, ללא צורך ומבלי להזהירו. לאחר מכן, כאשר אותו עצור נפל לקרקע, לחץ השוטר על הדק הטייזר שלוש פעמים נוספות וחשמל אותו שלא לצורך. מאוחר יותר, הוא ערך שימוש בטייזר לעבר ראשו של החשוד. זאת, אף שקיימת אזהרה מפורשת של יצרנית המכשיר כי אסור להשתמש בו כלפי ראשו של הנפגע (ראו בהמשך).

במקרה נוסף שאירע רק לאחרונה בחודש ספטמבר 2019 מצא את מותו תושב אשדוד (43) כתוצאה משימוש בטייזר שנעשה כלפיו. אותו אדם התפרע בניידת המשטרה שהובילה אותו למעצר ובתחנת המשטרה עצמה. צוות מד"א קבע את מותו מדום לב. ככל הידוע, מאז שנת 2009 מתו בישראל לפחות שלושה חשודים כתוצאה משימוש בלתי מידתי שנעשה כלפיהם בטייזר. על פי נתוני ארגון זכויות האדם אמנסטי, בעשור האחרון נהרגו בעולם לפחות 390 אנשים כתוצאה משימוש בכלי קטלני זה.

כאשר נחבל אדם עקב שימוש בטייזר, הרי שיש חשיבות להגיש תלונה למחלקה לחקירות שוטרים (מח''ש) וכן לגשת לקבלת טיפול רפואי ולהמציא תעודה רפואית.

מספר טיפים משפטיים חשובים לבחינת השימוש בטייזר

ראשית, על פי הנוהל המשטרתי הקיים השימוש בטייזר חייב להיות, כאמור, סביר ומידתי לצורך השגת המטרה, ניתן לעשות בו שימוש שלוש פעמים לכל היותר כלפי חשוד, ושוטר איננו יכול להשתמש בטייזר, אם לא עבר הכשרה מיוחדת. אם הנפגע מתלונן על שימוש בלתי מידתי בטייזר, יש לבחון אם השוטרים פעלו לפי הנוהל, אם הוכשרו להשתמש בטייזר, ואם השימוש נעשה כאמצעי אחרון. עוד יש לבחון אם השוטרים הזהירו את החשוד בכל פעם שהם עומדים להשתמש בטייזר.

שנית, יש לבחון באיזה אופן נעשה השימוש בטייזר. יצרנית המכשיר אוסרת במפורש בעלון שפרסמה לכוון אותו לגולגולת, לצוואר, לעיניים, למפשעה ולפה, ומזהירה כי שימוש כזה עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך.

שלישית, חשוב לדעת כי בטייזר קיים זיכרון פנימי שאוצר את 585 השימושים האחרונים בו. ניתן לעשות שימוש במידע זה כדי לבחון כמה פעמים ירו השוטרים בטייזר, מה היה אורך השימוש במכשיר, ומה היו ההפרשים בין לחיצה ללחיצה.

רביעית, כאשר נחבל אדם עקב שימוש בטייזר, הרי שיש חשיבות להגיש תלונה למחלקה לחקירות שוטרים (מח''ש) וכן לגשת לקבלת טיפול רפואי ולהמציא תעודה רפואית.

חמישית, אם הנפגע מת כתוצאה מהשימוש בטייזר, יש לוודא כי מח''ש תפס את אקדח הטייזר בו נעשה השימוש. על משפחת הנפגע לדרוש לערוך נתיחה של גופתו כדי שניתן יהיה לקבוע את סיבת המוות, וכך לבסס את הקשר הסיבתי בין האירועים.

נשק קטלני: נפגעת משימוש בטייזר על ידי המשטרה? כיצד תפעל?(1)

שישית, על עורך דינו של הנפגע לאתר את מי שהיו עדים נייטרליים לשימוש בטייזר, ולבקש גישה למצלמות המשטרה, שכן במסגרת פיילוט שהחל לאחרונה במשטרה, על חלק מהשוטרים מותקנות מצלמות גוף. כמו כן, לאתר מצלמות סביבה אובייקטיביות. לחומר זה חשיבות קריטית להוכחת טענותיו של הנפגע.

שביעית, חשוב להדגיש כי לצד התלונה במח''ש, עומדת לנפגע ולמשפחתו הזכות להגשת תביעה נזיקית כנגד משטרת ישראל בגין הנזק שנגרם לנפגע.

* הכותב צבר ניסיון של עשרות שנים במערכת המשטרתית ומתמחה בתחום הפלילי. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים