zap group mishpati logo

הרשעת משה איבגי מעוררת סלידה, אך העבירה ברף התחתון של מעשים מגונים

השחקן המפורסם הורשע בשבוע שעבר בביצוע מעשים מגונים בעובדת הפקה זוטרה. מה כוללת עבירה זו, מהי מגמת הענישה בבית המשפט, והאם ניתן ללמוד מפרשה זו משהו על פרשת אייל גולן

16.01.20
תאריך עדכון: 30.03.24
8 דק'
הרשעת משה איבגי מעוררת סלידה, אך העבירה ברף התחתון של מעשים מגונים

השחקן משה איבגי הורשע בשבוע שעבר בבית משפט השלום בחיפה בביצוע מעשה מגונה בעובדת הפקה זוטרה. במקביל זוכה איבגי משלושה אישומים נוספים נגדו, כאשר הפרקליטות חזרה בה מאחד האישומים הללו. 

בשורות הקרובות נבקש לתאר את הכרעת הדין בקצרה, ולנסות להבין מעט יותר לעומק מהו טיב עבירת המעשה המגונה. נבחן אם היתה משמעות לפערי הכוחות בין איבגי ועובדת ההפקה במקרה שבו הוא הורשע ובמקרים שמהם השחקן זוכה. לבסוף, נתייחס לשאלת יחסי המרות בהקשר אחר של הזמר אייל גולן, שנחקר בחשד לקיום יחסי מין עם קטינות, אך תיקי החקירה נגדו נסגרו.

על פי הנטען, איבגי הכניס את ידו מתחת לחולצתה של עובדת על סט הצילומים, ליטף אותה מהשכמות עד לעצם הזנב וכאשר אמרה לו "מה אתה עושה?!" השיב לה: "הפרצה קוראת לגנב"

מה כלל כתב האישום נגד איבגי, ובמה הורשע?

כתב האישום המקורי שהוגש נגד איבגי ייחס לו ארבעה אישומים, אך לאחר שאחת המתלוננות סירבה לשתף פעולה עם ההליך, הפרקליטות חזרה בה מאחד מהם. במסגרת האישום הראשון, הורשע איבגי במעשה מגונה בעובדת הפקה צעירה וזוטרה יחסית בשתי הזדמנויות.

על פי הנטען, ב-2012, כאשר שהה איבגי על סט צילומים של סרט שבו השתתף, הוא ניגש לעובדת שהיתה עם מחשוף בגב חולצתה ועמדה כשגבה מופנה אליו. איבגי הכניס את ידו מתחת לחולצתה, ליטף אותה מהשכמות עד לעצם הזנב וכאשר היא הגיבה ואמרה לו "מה אתה עושה?!" השיב לה: "הפרצה קוראת לגנב". בהזדמנות אחרת, כאשר שהה איבגי על סט הצילומים של הסדרה "הבורר" הוא ניגש לאותה עובדת, חיבק אותה בחזקה, ולחש לה באוזן שהוא רוצה "לזיין אותה". על שני אירועים אלה הורשע איבגי במעשה מגונה.

אף שבפסק הדין נכתב כי גרסתה של המתלוננת היתה מהימנה יותר מזו שנמסרה על ידו, נקבע כי נותר ספק סביר לגבי האירוע

מאילו אישומים זוכה איבגי?

איבגי זוכה, משני אישומים נוספים. באחד המקרים נטען כי דחף בכוח את ראשו לעבר החזה של אשה שעבדה עמו בהפקת הצגה ומישש את הגוף שלה מעל חולצה. אף שבפסק הדין נכתב, כי גרסתה של המתלוננת היתה מהימנה יותר מזו שנמסרה על ידו, נקבע כי נותר ספק סביר לגבי האירוע.

איבגי זוכה גם מאישום נוסף שיוחס לו של הטרדה מינית. באותו מקרה הוא פגש ליד חנות פלאפל מישהי שהכיר באקראי. כאשר שאל אותה מה היא עושה בת"א, היא השיבה לו שהיא הולכת לטיפול פסיכולוגי "מאחר שעברה התעללות מינית". בין השניים נוצרה שיחה קולחת, ואיבגי החל לשאול אותה שאלות פולשניות וגסות, שנגעו לתחום המיני שהעלתה מיוזמתה. ביחס לכך קבע השופט כי אין ספק ששאלותיו של איבגי אמנם היו גסות ועברו את גבול הטעם הטוב, אך לא כל אמירה בוטה היא הטרדה מינית, ויש להישמר מפני הרחבת גדר עבירה זו יתר על המידה.

בית המשפט קבע כי האופן שבו ליטף איבגי את העובדת מבטא מגע אינטימי שמחייב הסכמה, ובהעדר הסכמה שכזאת מדובר בחדירה למרחב האינטימי. כלומר, מדובר באקט שכל מטרתו היתה ביזוי מינוי או החפצה

מה טען איבגי להגנתו?

איבגי ניסה לטעון ביחס לאירוע הראשון כי איננו זוכר שביצע את המעשים, ואם אכן עשה אותם הכל נעשה בהומור. בית המשפט קבע, כי האופן שבו ליטף איבגי את העובדת מבטא מגע אינטימי שמחייב הסכמה, ובהעדר הסכמה שכזאת מדובר בחדירה למרחב האינטימי. כלומר, מדובר באקט שנעשה ללא הסכמה, וכל מטרתו היתה ביזוי מינוי או החפצה (ראו הגדרת מעשה מגונה בהמשך).

גם את האירוע השני, שבו חיבק איבגי את אותה עובדת ולחש לה אמירה גסה, הוא לא זכר. עם זאת, טען, כי אם האירוע התרחש הוא היה בגדר ניסיון חיזור לגיטימי. בית המשפט דחה גם את טענה זו מכל וכל. על פי בית המשפט, בין השניים היו יחסי עבודה קורקטיים, איבגי מעולם לא טען כי ניסה לחזר אחרי העובדת, ומעולם לא התפתח בין השניים קשר.

איבגי ניסה לטעון לשיהוי ניכר בהגשת התלונה מצד העובדת, אשר מעיד על כך כי היא עצמה כלל לא חשבה שמדובר במעשה מגונה ותלונתה באה כיום לקדם אג'נדה של ארגוני נשים, אולם השופט קיבל את השיהוי ונימק אותו כנעוץ בפערי הכוחות האדירים בין הצדדים. הוא תיאר את איבגי כשחקן עטור פרסים וכנכס צאן ברזל של התרבות הישראלית. לעומתו, העובדת היתה צעירה וזוטרה בהפקה. בנסיבות אלה השיהוי מובן, ואין בו כדי ללמד על הסכמה מצד המתלוננת.

ביצוע מעשה מגונה הוא עבירה בדרגת חומרה פחותה מאינוס או מעשה סדום, אך יש לה דרגות חומרה שונות. העבירה הבסיסית כוללת ביצוע מעשה מגונה באדם שלא בהסכמתו, והעונש הקבוע בצדה הנו 3 שנות מאסר

מהו מעשה מגונה?

חוק העונשין מגדיר מעשה מגונה כמעשה שנעשה "לשם גירוי, סיפוק או ביזוי מיניים". מדובר בעבירה שהיא כמובן בדרגת חומרה פחותה מאינוס או מעשה סדום, אך יש לה דרגות חומרה שונות. העבירה הבסיסית כוללת ביצוע מעשה מגונה באדם שלא בהסכמתו, והעונש הקבוע בצדה הנו 3 שנות מאסר. קיימות נסיבות מחמירות נוספות, שגורמות להחמרה בעונש.

כך למשל, העונש על מעשה מגונה בקטינה מתחת לגיל 14 או תוך ניצול מצב של חוסר הכרה (שכרות, השפעת סמים) הוא 7 שנות מאסר. עונש זהה יוטל על ביצוע מעשה מגונה בהסכמה שהושגה במרמה.
עונש חמור יותר של 10 שנות מאסר יוטל אם המעשה המגונה נעשה באיום של נשק קר או חם, תוך ביצוע חבלה, או תוך התעללות, או אם הוא נעשה בפני אנשים אחרים.

לאור העובדה שאיבגי זוכה מחלק גדול מכתב האישום נגדו, גילו המבוגר, היעדר עברו הפלילי, העונש שהוא כבר ספג בעצם ההרשעה והפרסום הרב של הפרשה, קשה להניח שיישלח למאסר

מה מגמת הענישה של בתי המשפט ביחס לעבירה זו?

בתי המשפט נוטים להחמיר בכל הנוגע לעבירות מין, ובכלל זה ביחס ל מעשים מגונים, במיוחד אם יש נסיבות מחמירות נוספות לביצוע העבירה. למשל, אם מתקיימים יחסי מרות או אם היתה אלימות. עם זאת, כל מקרה נבחן לגופו.

איזה עונש עלול בית המשפט לגזור על איבגי?

איבגי הורשע בביצוע מעשה מגונה שלא בהסכמה, עבירה שהעונש עליה הוא עד שלוש שנות מאסר, והיא נמצאת ברף הנמוך ביותר מבין שלל העבירות הנוגעות למעשים מגונים. גם הנסיבות במקרה של איבגי אינן חמורות באופן יחסי: הוא אמנם הכניס את ידו מתחת לחולצתה של המתלוננת, אך לא הפעיל כוח, נגע בגב ולא בחזה, והסתפק באמירות גסות.

כל האירוע נמשך רגעים ספורים. משכך, לאור נסיבות ביצוע העבירה, העובדה שאיבגי זוכה מחלק גדול מכתב האישום נגדו, גילו המבוגר, היעדר עברו הפלילי, העונש שהוא כבר ספג בעצם ההרשעה והפרסום הרב של הפרשה, קשה להניח שהוא יישלח למאסר.

ברור שלאיבגי היה מעמד עדיף ובכיר יותר לעומת המתלוננת, אך בית המשפט לא התייחס ליחסי המרות בין הצדדים, אלא לחוסר השוויון ביחסי הכוחות ביניהם

האם יש משקל לעובדה שאיבגי הוא אדם מוכר?

יש לכך משקל לשני הכיוונים. מצד אחד, כאשר מבצע העבירה הוא אדם מוכר, עולות קריאות להעניש אותו בחומרה "למען יראו וייראו". מצד שני, הוא כבר נענש בחומרה ברמה הציבורית, ונגרמה פגיעה משמעותית בכושר ההשתכרות שלו ובמעמדו.

האם בקיום קשר עם אדם מפורסם מתקיימים בהכרח יחסי מרות?

לא. במקרה של איבגי אין יחסי מרות במובנם הקלאסי, אלא חוסר איזון בין כוחות הצדדים. ברור שלאיבגי היה מעמד עדיף ובכיר יותר לעומת המתלוננת, אך בית המשפט לא התייחס ליחסי המרות בין הצדדים, אלא לחוסר השוויון ביחסי הכוחות ביניהם.

אפשר למתוח ביקורת ברמה המוסרית והציבורית על כוכב שמוקף באלפי מעריצות שרוצות לשכב איתו ומנצל זאת, אך לא כל התנהגות מכוערת ומחפיצה היא גם התנהגות פלילית

ומה באשר לאייל גולן שנחשד בקיום יחסי מין עם קטינות?

חייבים לעשות אבחנה ברורה בין מקרה זה למקרה של איבגי. בעוד שאיבגי הורשע, תיקי החקירה נגד אייל גולן נסגרו מחוסר ראיות. חלק מהקטינות חזרו בהן מהתלונות נגדו, וגולן עצמו טען ביחס לחלק מהמקרים שכלל לא ידע שמדובר בקטינות. ברור שאפשר למתוח ביקורת ברמה המוסרית והציבורית על כוכב שמוקף באלפי מעריצות שרוצות לשכב איתו ומנצל זאת, אך לא כל התנהגות מכוערת ומחפיצה היא גם התנהגות פלילית.

החוק הפלילי קובע איסור בהקשר של עבירות מין על כהני דת, פסיכולוגים, פסיכיאטרים ועובדים סוציאליים ומקים חזקה שהם מנצלים יחסי מרות בהקשר של עבירות מין. עם זאת, חזקה דומה בהקשר של אנשים מפורסמים אינה קיימת.

אם מעריצות מעוניינות לקיים יחסי מין עם האליל שהן, אין כל מקום לאסור זאת, כל עוד מדובר כמובן בגיל המותר בחוק ובהסכמה ורצון חופשי

האם יש מקום לחזקה דומה של ניצול יחסי מרות בקשר לאנשים מפורסמים?

הרשעת משה איבגי מעוררת סלידה, אך העבירה ברף התחתון של מעשים מגונים(1)

לדעת הח"מ, מדובר בפטרנליזם מיותר. במשפט הפלילי כל דבר שאיננו אסור באופן מפורש הוא מותר. קיימת אוטונומיה של הרצון החופשי, ואם מעריצות מעוניינות לקיים יחסי מין עם האליל שלהן, אין כל מקום לאסור זאת, כל עוד מדובר כמובן בגיל המותר בחוק ובהסכמה ורצון חופשי.

* הכותבת מתמחה בתחום הפלילי.

* בצילום למעלה: משה איבגי בהצגה "הבן הבכור" בתיאטרון גשר. צילום יח"צ: גדי דגון/ ויקישיתוף. בצילום למטה: הלנה ירלובה ומשה איבגי בהצגה "אנשים קשים" בתיאטרון חיפה. צילום יח"צ: ז'ראר אלון/ ויקישיתוף.

מירב נוסבוים - משרד עורכי דין

מירב נוסבוים - משרד עורכי דין

עורכת דין מירב נוסבוים, בוגרת הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב בשנת 1995. משנת 2000 מנהלת עו"ד נוסבוים משרד עצמאי בכפר סבא המתמחה בתחום הפלילי בכלל ובייצוג קטינים ובני נוער בפרט. עו"ד נוסבוים טיפלה בתיקים רבים של עבירות אלימות קשות, עבירות סמים, עבירות מין, רכוש, עבירות מרמה ועבירות צווארון לבן.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
מירב נוסבוים - משרד עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה