zap group mishpati logo

החזרי מס: תשעה מיליארד שקל מחכים על הרצפה

ל-60% מהשכירים בארץ מגיעים אלפי שקלים בחזרה מהמדינה. על אף שמדובר בפרוצדורה פשוטה, רק חלק קטן מהשכירים בוחרים לבקש החזרי מס

30.01.20
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
החזרי מס: תשעה מיליארד שקל מחכים על הרצפה

1,200 שקלים - זהו הסכום השנתי הממוצע שמגיע לכל שכיר במדינת ישראל בחזרה מהמדינה. אם ניקח בחשבון שכל שכיר יכול לבקש החזרי מס עד שש שנים לאחור, סך ההחזר מצטבר ליותר מ-7,000 שקלים, סכום שבהחלט שווה לקום עבורו מהכורסא. 

קצת קשה להאמין, אבל בקופה של רשות המסים מצטבר בכל שנה עודף של 1.5 מיליארד שקל, הנובע מהחזרי מס של שכירים שטרם דרשו אותם. בחישוב שש שנתי הסכום הזה תופח לממדי תקציב של משרד ממשלתי בינוני - תשעה מיליארד שקל. אם לא תדרשו את החזרי המס המגיעים לכם, אחרי שש שנים הם יימחקו ויעברו לקופת המדינה בשל התיישנות. הכסף עצמו 'שוכב' בקופת רשות המסים כשהוא מוצמד למדד המחירים לצרכן ונושא גם ריבית נאה של 4%, יותר מכל פיקדון בנקאי.

מסתבר בסוף כל שנה שרוב השכירים שילמו יותר מס מכפי שהיו צריכים. הצרה היא שמס הכנסה לא מודיע על כך למי שזכאי להחזר מס

למה מגיע לשכירים לקבל החזר מס?

מס הכנסה גובה את הכסף שמגיע לו משכירים בכל חודש. אלא שבפועל החישוב האמיתי מתבצע ברמה שנתית. מס הכנסה בודק כמה מרוויח אותו שכיר בינואר, למשל 10,000 שקלים, מסיק שבחישוב שנתי הוא ירוויח 120 אלף שקלים, וגובה ממנו מס לפי מדרגת שכר מוגדרת. הבעיה היא שרוב העובדים לא מרוויחים את אותה משכורת בדיוק לאורך השנה. לעיתים הם טסים לחו"ל, נמצאים בירח דבש או נעדרים עקב נסיבות אישיות, מה שגורם למשכורת שלהם להיות נמוכה יותר. אחרים עובדים לפי פרויקטים, ובכל חודש משולמת להם משכורת שונה.

כתוצאה מכך, ברוב המקרים מסתבר בסוף כל שנה שרוב השכירים שילמו יותר מס מכפי שהיו צריכים. הצרה היא שמס הכנסה לא מודיע על כך למי שזכאי להחזר מס ממנו. אין לו די כוח אדם לעשות זאת. לפיכך, יש לנקוט יוזמה ולפנות לקבלת החזרי מס ביוזמתכם.

נכון להיום, הסכום שמעליו משלמים מס הכנסה עומד על כ-7,500 שקל ברוטו. השכר הממוצע במשק עומד על כ-11 אלף שקל, כך שרוב האוכלוסיה משלמת מס הכנסה

מה התנאים הבסיסיים לקבלת החזרי מס?

בשביל לקבל החזרי מס, אתה חייב להיות שכיר ולשלם מס הכנסה. אם לא שילמת מס הכנסה - לא תוכל לקבל החזר. כך למשל, מי שמרוויח משכורת של 3,000 שקלים או 4,000 שקלים, לא יוכל לקבל החזר מס (אלא אם שילם מס בצורה אחרת, פדיון קופת גמל או פיצויים, תשלום מס שבח), כי הוא לא מגיע לתקרה שמעליה נדרשים לשלם מס הכנסה. נכון להיום, הסכום שמעליו משלמים מס הכנסה עומד על כ-7,500 שקל ברוטו. השכר הממוצע במשק עומד על כ-11 אלף שקלים, כך שרוב האוכלוסיה משלמת מס הכנסה.

הדוגמה הנפוצה ביותר המזכה בהחזרי מס היא של עובדים שמשנים את מקום העבודה שלהם אך לא עוברים מיד למקום העבודה החדש. כתוצאה מכך, באותה שנה איזושהי משכורת נפגעת ומזכה בהחזר מס

מה המקרים הנפוצים ביותר שמזכים בהחזר מס?

שינוי מקום העבודה - הדוגמה הנפוצה ביותר המזכה בהחזרי מס. בדרך כלל עובדים, שמשנים את מקום העבודה שלהם, לא מסיימים לעבוד במקום אחד ועוברים מיד למקום אחר, אלא יש פער של כמה שבועות בין המקומות. כתוצאה מכך, באותה שנה איזושהי משכורת נפגעת ומזכה בהחזר מס.

משכורת שמשתנה - נוגע לשכירים שמשכורתם משתנה באופן משמעותי בין חודשי השנה. למשל, לשכירים שמרוויחים לפי פרויקט. אם יש פער זמנים בין פרויקט אחד למשנהו ויש פערים גדולים בין עלות כל אחד מהפרויקטים, יש סיכוי לזכות בהחזרי מס גבוהים יחסית.

נקודת זיכוי בגין תואר אקדמי - סיימתם תואר ראשון או שני? מגיעה לכם נקודת זיכוי במס. אל תזלזלו בה - היא שווה כ-2600 שקלים. הטבת המס הזאת לא ניתנת אוטומטית: כדי לקבלה בזמן אמת יש לפנות להנהלת חשבונות במקום העבודה ולהציג אישור. לא ניצלתם את ההטבה? אתם יכולים לדרוש עליה החזר מס.

נקודות זיכוי על ילדים עד גיל 18 - ילדים זו שמחה גם מבחינת מס הכנסה. ילד עד גיל 18 מזכה ב-1.5 נקודות זיכוי בשנת לידתו ובנקודת זיכוי ב-17 השנים הבאות. אם לא עדכנתם את המעסיק בזמן אמת על הלידה, אפשר לבקש החזר מס באופן רטרואקטיבי, שיכול להיות שווה לא מעט כסף.

נקודות זיכוי לחיילים משוחררים - סיימתם שירות צבאי מלא? מגיעות לכם במשך 3 שנים לאחר השירות שתי נקודות זכות, הטבה ששווה 5,300 שקל. יש לציין, כי ברוב המקרים חיילים מרוויחים משכורות נמוכות, לא מגיעים לתקרת המס ולא משלמים מס הכנסה, ולכן לא יכולים לקבל החזר.

תשלום מזונות - הוצאה מוכרת לשכירים, המאפשרת לקבל החזר מס.

ביטוח חיים - עוד הוצאה מוכרת לשכירים, שמאפשרת לקבל בחזרה 25% מהסכומים ששילמתם לביטוח חיים (למשל, דרך ביטוח תאונות אישיות).

תרומות - גם הוצאה מוכרת לשכירים, שמזכה בהחזר מס בגובה 25% מגובה ההוצאה. הטבה שרלוונטית לרבים, במיוחד במגזר הדתי, שמבצעים הוראת קבע עבור תרומה.

הוצאות הנצחה של חללי מערכות ישראל - הכוונה להוצאות עבור הקמת אנדרטאות או עריכת תחרויות הנצחה. הוצאות אלה מזכות שכירים בהחזרי מס בגובה של 25% מההוצאה.

טיפול סיעודי - אם יש לכם קרוב מדרגה ראשונה (אבא, אמא, אח, אחות או ילד) שנמצאים במוסד סיעודי ואתם משלמים את הוצאות הטיפול עבורם, זו גם הוצאה מוכרת שאפשר לקבל עליה עד 25% החזר. מכיוון שטיפול סיעודי יקר ויכול לעלות עד 15 אלף שקלים בחודש, זו הטבה משמעותית.

מס שבח - אם מכרתם דירה ושילמתם מס שבח - עד 25% מהוצאה זו היא הוצאה מוכרת.

פדיון קופת גמל (פנסיה) לפני המועד - הקנס היום על פדיון קופת גמל לפני הזמן המותר הוא 35%. זהו סכום מאוד משמעותי, גם פה אפשר להחזיר עד 25% מסכום הקנס ששולם.

ילד שנמצא על הספקטרום האוטיסטי או סובל מבעיה רפואית חריגה - גם כן, ניתן לקבל החזרי מס עבור הוצאות הנוגעות לילד ובשיעור משמעותי מאוד של כ-5,000 שקלים לשנה.

מי שמבקש החזר מס באופן עצמאי מסתכן בכך שלבסוף יתברר שהוא בכלל חייב כסף לרשויות המס. יועץ מס או רואה חשבון מקצועי יידעו לערוך את החזר המס ברמה גבוהה יותר ולהגדיל הסיכוי להחזר

האם ניתן לבצע החזרי מס באופן עצמאי?

כל אדם יכול לבקש בעצמו החזר מס. עם זאת, מדובר בתהליך שכרוך בטפסים רבים ובדי הרבה בירוקרטיה, ולכן לא מתאים לכל אחד. בנוסף, מי שמבקש החזר מס באופן עצמאי מסתכן בכך שלבסוף יתברר שהוא בכלל חייב כסף לרשויות המס. יועץ מס או רואה חשבון מקצועי יידעו לערוך את החזר המס ברמה גבוהה יותר, ויגדילו את הסיכוי לקבלת החזר משמעותי. זאת ועוד, אם יתברר שאתם חייבים כסף למס הכנסה, הם לא יגישו בשמכם את הבקשה להחזר. כלומר, בשום מצב לא תפסידו כסף.

כמה זמן אורך תהליך החזר המס?

מדובר בתהליך שעשוי להימשך בין כמה חודשים לשנה. משרדי רשויות המס עמוסים מאוד, והנטל נופל על מספר מצומצם מאוד של פקידים, שמתקשים לעמוד בו. 

התשלום לחברה שמבצעת עבורכם את הליך החזר המס נגזר כאחוז מההחזר שמושג ללקוח. אם הוא עומד על פחות מ-1,000 שקלים, הלקוח לא יצטרך לשלם

מה מקבלת החברה שמבצעת עבורי החזר מס?

החזרי מס: תשעה מיליארד שקל מחכים על הרצפה(1)

פרט לעלות של כמה מאות שקלים בודדים על פתיחת תיק (גם הסכום הזה חוזר ללקוח אם בסופו של דבר לא מגיע לו החזר), התשלום נגזר כאחוז מההחזר שמושג ללקוח. ככל שההחזר עומד על פחות מ-1,000 שקלים, לא נדרש הלקוח לשלם דבר. כך שמדובר בסיטואציה של WIN-WIN.

* הר המס מתמחה בעריכת החזרי מס ומסתייעת לצורך כך ברואי חשבון ויועצי מס מנוסים. לאורך התהליך החברה אוספת מהלקוח כמות גדולה של מסמכים, ללא מעורבות מצדו, ודואגת להשלמת החזר המס באופן עצמאי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים