zap group mishpati logo

נהיגה בשכרות: 7 טיפים חשובים

קיבלתם דו"ח בעקבות נהיגה בשכרות? גם אם שתיתם מעט, פנו מיידית לייעוץ משפטי. ייתכן שיתברר שניתן להמיר את העבירה בעבירה קלה יותר או אף לבטל לגמרי את האישום

09.02.20
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
נהיגה בשכרות: 7 טיפים חשובים

סיפור מהחיים: אדם יצא לבילוי במועדון. בתום הבילוי, הוא נכנס לרכבו, נסע מטרים ספורים ונעצר על ידי משטרת התנועה. לאחר שנכשל בבדיקת נשיפון, נערכה לו בדיקת מאפיינים (מאפייני התנהגות העלולים להעיד על שכרות). לאחר מכן נעשית בדיקת ינשוף. לאחר שנכשל גם בבדיקת הינשוף, רישיונו נשלל במקום ל-30 יום. הוא קיבל זימון לבית המשפט והדו"ח קבע שהוא נמצא כמי שנהג בשכרות. כלומר, אחוז האלכוהול בליטר נשוף שנמצא אצלו בבדיקת הינשוף היה גבוה מהמותר בחוק.

שינוי של סעיף העבירה מנהיגה בשכרות לסעיף אחר, בהתאם לנסיבות המקרה, עשוי בהחלט להביא להפחתה בעונש

מהם העונשים המוטלים על מי שנתפס נוהג בשכרות?

נהיגה בשכרות היא עבירה שמספר עונשים בצידה. העונש הראשון הוא פסילת רישיון אוטומטית, למשך 24 חודשים מינימום. העונש השני הוא קנס כספי בסך 1,000 שקלים או יותר. והעונש השלישי הוא צבירת 10 נקודות. אם מדובר בעבירה חוזרת, ייתכן אף עונש מאסר.  יחד עם זאת, שינוי של סעיף העבירה מנהיגה בשכרות לסעיף אחר, בהתאם לנסיבות המקרה, עשוי בהחלט להביא להפחתה בכל אחד מהעונשים או בשלושת העונשים, ואף לביטול העונשים.

מתוך סיפור המקרה ע"י הנהג, עלה שכמות האלכוהול שהוא שתה במשך הערב היתה נמוכה בהרבה ממה שתוצאות בדיקת הינשוף העידו. בנוסף, עלה מסיפורו כי הוא עבר את בדיקת המאפיינים בהצלחה רבה

מה מומלץ לעשות לאחר קבלת דו"ח בשל נהיגה בשכרות?

נחזור למקרה שתיארנו בפתיחת המאמר. הנהג אמנם שתה מעט בעת הבילוי, אך להערכתו לא היה מדובר בכמות העולה על המותר בחוק. הוא כלל לא חש שיכור. לאחר קבלת הדו"ח והזימון למשפט, הוא פנה מיידית למשרד הח"מ, לצורך קבלת ייעוץ משפטי בדיני תעבורה.

בתשאול הראשוני, עלו מספר עובדות, שלא התיישבו עם הפרטים שהופיעו בדו"ח ועם סעיף העבירה שנקבע בדו"ח. כך, למשל: מתוך סיפור המקרה ע"י הנהג, עלה שכמות האלכוהול שהוא שתה במשך הערב היתה נמוכה בהרבה ממה שתוצאות בדיקת הינשוף העידו. בנוסף, עלה מסיפורו כי הוא עבר את בדיקת המאפיינים בהצלחה רבה. מכאן, התעורר הרושם כי ייתכן שהיתה בעיה באופן ביצוע בדיקת הינשוף.

לנהגים צעירים (נהג חדש ו/או נהג שגילו עד 24) ולנהגים מקצועיים (נהגי משאיות, אוטובוסים וכו'), החוק מתיר כמות מזערית של אכולהול בדם, עד 50 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף

מהי כמות האלכוהול המותרת בחוק?

בקרב נהגים ותיקים, החוק מתיר שדמם יכיל עד 240 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף. לעומת זאת, לנהגים צעירים (נהג חדש ו/או נהג שגילו עד 24) ולנהגים מקצועיים (נהגי משאיות, אוטובוסים וכו'), החוק מתיר כמות מזערית, עד 50 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף.

במקרה המתואר, הזמנים שבהם נבדק הלקוח בשטח לא תאמו להנחיות, הקובעות שיש להמתין 15 דקות מהרגע שבו עוצרים את הנהג ועד לרגע בדיקת הינשוף

כיצד ניתן להוכיח שהיה כשל בבדיקת הינשוף?

בדיקה מעמיקה של חומר החקירה, הראיות נגד הנהג ואופן ביצוע הבדיקה, כיול המכשיר ומילוי הדו"ח על ידי השוטר, העלתה ליקויים רבים. כך, למשל: חלק מהדו"ח לא נרשם לפי הדרוש. בנוסף, בבדיקת הכיול של הינשוף התגלתה תקלה, שהעמידה בספק את מהימנותה. לבסוף, הזמנים שבהם נבדק הלקוח בשטח לא תאמו להנחיות, הקובעות שיש להמתין 15 דקות מהרגע שבו עוצרים את הנהג ועד לרגע בדיקת הינשוף. הליקויים האלה התאימו לפרטים מהסיפור של הנהג, שלא תאמו את מה שנכתב בדו"ח.

עקב השינוי בסעיף העבירה, תקופת פסילת הרישיון צומצמה לחודשיים (במקום 24 חודשים של עבירת נהיגה בשכרות). כמו כן, לנהג לא נצברו נקודות כלל בשל העבירה

מה ניתן לעשות במקרה שנמצאים פערי מידע כאלה?

ביום הדיון בבית המשפט, פנה הנהג (באמצעות הח"מ) לתובע, לצורך ניהול משא ומתן, והציג בפניו את הליקויים בחומר החקירה. לאור זאת, החליט התובע להמיר את עבירת הנהיגה בשכרות לעבירה של אי שליטה ברכב. עקב השינוי בסעיף העבירה, תקופת פסילת הרישיון צומצמה לחודשיים (במקום 24 חודשים של עבירת נהיגה בשכרות). כמו כן, לנהג לא נצברו נקודות כלל בשל העבירה. הקנס על העבירה: 750 שקלים בלבד.

נתפסתם? פנו מיידית לייעוץ משפטי. עורך דין הבקי בתחום הנהיגה בשכרות ובדיני תעבורה, יבחן את התיק לעומק ויבדוק האם ניתן למצוא בחומר הראיות ליקויים

מהם 7 הטיפים שכל מי שנתפס נוהג בשכרות חייב לדעת?

טיפ 1: אל תנהגו תחת השפעת אלכוהול. בתי המשפט מחמירים בנוגע לעבירות שכרות. אם שתיתם, אל תעלו לרכב. חכו שהשפעת האלכוהול תחלוף.

טיפ 2: אל תסרבו לבדיקת ינשוף. החוק מאוד ברור בנושא. מי שמסרב לבדיקת ינשוף, רואים אותו כמי שנהג בשכרות חמורה ביותר. בתי המשפט אינם רואים בעין יפה את הסירוב. הסיכוי לנהל משא ומתן מוצלח על סעיפי העבירה והעונשים לאחר סירוב הוא סיכוי נמוך מאוד.

טיפ 3: התייחסו בכבוד לשוטר שעוצר אתכם. השוטר רק עושה את העבודה שלו. אין סיבה להתווכח עם השוטר או לסרב לבקשותיו. הדבר לא יועיל, אלא עלול לשמש נגדכם בהמשך המשפט.

טיפ 4: תעדו את הזמנים. מה היתה השעה ברגע שבו השוטר עצר אתכם? כמה זמן לאחר מכן נבדקתם על ידי נשיפון? מתי נערכה בדיקת המאפיינים? מתי נלקחתם לבדיקת ינשוף? רישום הזמנים עשוי להעיד האם הבדיקה נערכה לפי ההנחיות. האמינות והתוקף של בדיקה שאינה נערכת לפי ההנחיות, פוחתות. הדבר עשוי לסייע בערעור על חומר החקירה ועל סעיף העבירה.

טיפ 5: תעדו את כל התהליך בווידיאו. המטרה היא לתעד את שיתוף הפעולה שלכם עם השוטר שעצר אתכם ולא ליצור מחלוקת עמו.

טיפ 6: בדיקת מאפיינים עשויה לשמש לצורך הרשעה בבית המשפט. לכן, יש לעשות אותה בצורה הטובה ביותר שניתן, ולתעד את אופן הביצוע שלה. יחד עם זאת, חשוב לזכור שבדיקת מאפיינים אינה נותנת עדות אמינה ומלאה לשכרות. משרד הח"מ כבר טיפל במקרה שבו כשל בביצוע בדיקת המאפיינים הביא להפחתה משמעותית בעונש שנגזר על נהגת, שנטען כי נהגה בשכרות על בסיס הבדיקה.

נהיגה בשכרות: 7 טיפים חשובים(1)

טיפ 7: נתפסתם? פנו מיידית לייעוץ משפטי. עורך דין הבקי בתחום הנהיגה בשכרות ובדיני תעבורה, יבחן את התיק לעומק ויבדוק האם ניתן למצוא בחומר הראיות ליקויים, שיביאו לשינוי סעיף העבירה, לעבירה שהענישה עליה פחות חמורה. הייעוץ המשפטי אמנם יעלה לכם כסף, אבל עשוי לחסוך הרבה כאב לב, עונשים חמורים, והפסדים כספיים משמעותיים, בשל פסילת הרישיון ותשלום הקנס הגבוה.

לסיכום: נעצרתם בגין נהיגה בשכרות? שתפו פעולה עם השוטר, תעדו את ההליך כולו וגשו מיד לעורך דין המתמחה בתחום, לקבלת ייעוץ.

* עו"ד ברק יעיש מתמחה בדיני תעבורה ותיקי נהיגה בשכרות

* סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים