zap group mishpati logo

תאונות תלמידים: הילדים מבוטחים מסביב לשעון

הורים רבים אינם מודעים לכך שילדיהם מבוטחים בביטוח תאונות אישיות, שמבוטחים בו כל הילדים במערכת החינוך. הביטוח מכסה 24/7 גם פגיעות מחוץ לבית הספר

מאת: עו"ד חיים דבורה
16.02.20
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
תאונות תלמידים: הילדים מבוטחים מסביב לשעון

ככל שהילדים שלנו גדלים, הם מגלים יותר עצמאות: בגיל שנה וחצי, הם עלולים פתאום לרוץ לבד קדימה; בגיל 3-4 הם כבר משחקים לבדם עם חברים בארגז החול, כשאנו יושבים ומסתכלים עליהם; ובגיל 10, הם כבר הולכים לבדם לשחק כדורגל עם החברים או להסתובב עם החברות. בכל גיל, אנו דואגים לילדינו, מזהירים אותם ומנחים אותם - אבל אנחנו לא יכולים לשלוט בכל מה שקורה להם, אפילו כשהם מבלים איתנו.

במקרה שמתרחשת תאונה בה מעורב ילד - במשחקיה, ברחוב או בחופשה - חשוב לדעת כי ניתן להפעיל את הביטוח שיש באופן אוטומטי לכל ילד הלומד במערכת החינוך המוכרת על ידי משרד החינוך. כלומר, במילים אחרות: כמעט כל ילד בישראל.

מדובר בביטוח שכל ילד שנמצא במסגרת חינוך חובה, מבוטח בו מטעם משרד החינוך. למעשה, כל הורה משלם פוליסה זו, במסגרת סל התשלומים בבית הספר

מהם ערוצי התביעה, במקרים שבהם התרחשו תאונות תלמידים?

במקרים של תאונות קטינים מגיל 3 עד גיל 18, ניתן לתבוע בשני ערוצים:

1. ביטוח פוליסת תאונות אישיות לתלמידים: מדובר בביטוח שכל ילד שנמצא במסגרת חינוך חובה, מבוטח בו מטעם משרד החינוך. למעשה, כל הורה משלם פוליסה זו, במסגרת סל התשלומים בבית הספר.

2. תביעות נזיקיות כנגד המעוול - דהיינו הגוף האחראי על מקום התאונה שבו נפגע הילד.

התביעה מופנית כלפי חברת הביטוח. הכיסוי הוא כיסוי מלא, 24/7 שעות ביממה, 365 שעות ביממה, גם כשהילד אינו נמצא במסגרת: בשבתות, חגים וכו'

מהם ההבדלים בין שני הערוצים? לפי מה כדאי לתבוע?

ערוץ ראשון - פוליסת תאונות אישיות: במסגרת פוליסה זו, תובעים על פי חוק חוזה ביטוח את הפוליסה הקונקרטית, לפי רכיבי הפוליסה, המתעדכנת מעת לעת. על פי הפוליסה, יש אחריות מוחלטת. כלומר, אין צורך להוכיח אחריות או רשלנות של צד אחר, כדי לקבל את כספי הביטוח.

התביעה מופנית כלפיי חברת הביטוח. הכיסוי הוא כיסוי מלא, 24/7 שעות ביממה, 365 שעות ביממה, גם כשהילד אינו נמצא במסגרת: בשבתות, חגים וכו'. כלומר, הילד אינו צריך להיות בבית הספר או במסגרת העשרה של משרד החינוך, כדי להיות מכוסה על ידי הפוליסה (מלבד במקרים שהילד אינו בישראל, כפי שיוסבר בהמשך). בפוליסה, תובעים בגין כל הרכיבים הנזיקיים, הוצאות רפואיות, כאב וסבל עתידיים, אובדן השתכרות עתידי, ועזרת צד ג', אם ילד זקוק לסיוע סיעודי וכו'.

ערוץ שני - תביעת נזיקין: מדובר בתביעת נזיקין רגילה, לכל דבר ועניין. בכל תאונה שילד מעורב בה, במקרה של רשלנות או הפרת חובה חקוקה, ניתן לתבוע גם את המזיק ולא רק את הפוליסה של ביטוח התלמידים.

נמחיש בעזרת דוגמה את מי ניתן לתבוע: ילד ששיחק בגן משחקים בצהריים, נפל מהמגלשה ונחבל ברגלו. הפגיעה גרמה לו למגבלה עתידית. במצב כזה, ניתן לתבוע גם את פוליסת התאונות האישיות; וניתן לתבוע גם את המועצה המקומית על רשלנות, בגין מתקנים בלתי בטיחותיים. עם זאת, כמובן, יש להיוועץ עם עורך דין בכל מקרה לגופו, כדי לדעת מיהם הגופים שניתן לתבוע בעקבות התאונה.

הפוליסה אינה כוללת פגיעה בתאונת דרכים, פגיעה ממלחמה או מפעולת איבה, נזק שנגרם בעקבות מחלה או רשלנות רפואית וכו'

אילו תאונות אינן מכוסות ע"י פוליסת תאונות אישיות?

תאונה בעת שהייה בחו"ל למטרות נופש: כאמור, פוליסת תאונות אישיות אינה מכסה תאונה של ילד שנמצא בחו"ל למטרות נופש. הכיסוי של הפוליסה בחו"ל חלקי, כך שרק אם הילד שוהה בחו"ל מטעם המוסד החינוכי, הוא מכוסה ע"י הפוליסה.  פגיעות בעקבות תאונות אחרות או נזקים שונים: הפוליסה אינה כוללת פגיעה בתאונת דרכים, פגיעה ממלחמה או מפעולת איבה, נזק שנגרם בעקבות מחלה או רשלנות רפואית וכו'. במצבים אלה, יש דרכים אחרות לקבלת פיצוי, החורגות ממסגרת הדיון במאמר זה. בפוליסת תאונות אישיות יש דרישת סף אשר יש לעבור כדי להיכנס בשעריה. אם בליקוי זמני ואם בליקוי לצמיתות.

כיוון שמדובר בקטינים, תקופת ההתיישנות מתחילה רק מגיל 18. כך, ניתן לתבוע למעשה עד שהילד מגיע לגיל 21

מי עוד נכנס בגדר פוליסת תאונות תלמידים?

במקרים של פעילויות חינוכיות, בן משפחה שנוטל חלק בפעילות החינוכית, נכנס בגדר הפוליסה, אם נפגע באחת הפעילויות (לדוגמה: הורה מלווה בטיולים).

מהי תקופת ההתיישנות בתביעות בגין תאונות תלמידים?

בתביעת פוליסת תאונות אישיות, יש התיישנות של 3 שנים. זאת, להבדיל מתביעות נזיקין, בהן תקופת ההתיישנות 7 שנים. עם זאת, מכיוון שמדובר בקטינים, תקופת ההתיישנות מתחילה רק מגיל 18. כך, ניתן לתבוע למעשה עד שהילד מגיע לגיל 21.

יש לאסוף פרטים ועדויות מכל מי שנכח במקום האירוע, לצלם את מקום הפגיעה, לאסוף מסמכים ואישורים רפואיים, מכל מקור רפואי או מקור אחר, ולאסוף קבלות שיהוו תיעוד להוצאות הכספיות

כיצד מומלץ להכין את התביעה במקרה של תאונה?

במקרה של תאונה (כאמור, תאונה שאינה תאונת דרכים), יש לאסוף פרטים ועדויות מכל מי שנכח במקום האירוע, לצלם את מקום התאונה והפגיעה, לאסוף את כל המסמכים והאישורים הרפואיים, מכל מקור רפואי או מקור אחר, ולאסוף קבלות שיהוו תיעוד להוצאות הכספיות. אם התאונה אירעה במוסד חינוכי, יש לפנות למוסד החינוכי, לקבל דו"ח תאונה, וכמובן לפנות לעורך דין המתמחה בתחום, לצורך הכנת התביעה.

לסיכום: פוליסת הביטוח של תאונות אישיות, במקרה של תאונות תלמידים, היא פוליסה שרבים אינם מכירים. הפוליסה מקנה זכויות רבות ושונות לנפגעים. במקרה של תאונה אישית, יש לפנות לסיוע משפטי, כדי לקבל את כל הזכויות המגיעות, מכוח הפוליסה ומכוח דיני הנזיקין.

* עו"ד חיים דבורה מתמחה בדיני נזיקין, תביעות ביטוח, ביטוח לאומי ותאונות תלמידים

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה