zap group mishpati logo

נגיף הקורונה: מתי אפשר לבטל כרטיס טיסה ולקבל החזר

בשונה מסין, שאליה ניתן לבטל כרטיס טיסה עקב אזהרת מסע שהוציא משרד הבריאות ולקבל החזר כספי, לגבי נוסעים שקנו כרטיסים ליעדים אחרים במזרח, דוגמת הונג קונג, תאילנד, יפן וסינגפור, המצב אינו חד משמעי

18.02.20
תאריך עדכון: 09.04.24
7 דק'
נגיף הקורונה: מתי אפשר לבטל כרטיס טיסה ולקבל החזר

ראשית, יצוין כי המאמר מתייחס לכרטיסי טיסה שנרכשו לפני ההודעה הרשמית על התפרצות הקורונה, לטיולים שמועדם חל לאחר מכן. 

עכשיו כבר ברור לגמרי שמדובר במשבר עולמי: נגיף הקורונה שפרץ לחיינו בחודשים האחרונים הוביל לטלטלה עולמית. נדבקו בו כבר למעלה מ-70 אלף חולים ברחבי העולם, ומספר המתים ממנו עומד נכון למועד כתיבת שורות אלה על קרוב ל-1,800.

אפילו יותר מאשר לחולים, מגפת הקורונה מסוכנת לכלכלה הגלובלית. הכלכלנים מזהירים שהיא עלולה לגרום למיתון עולמי, ולפי שעה מי שנראית כקורבן הגדול ביותר של הנגיף היא תעשיית התיירות. בעקבות התפשטות הנגיף, תיירים רבים ברחבי העולם מבקשים לבטל את הטיסות שהזמינו או לפחות לשנות את מועדן.

גם בישראל, מטבע הדברים, הנוסעים לא נשארו אדישים, וסוכני הנסיעות מדווחים על גל של ביטולי הזמנות לטיסות. המדובר בראש ובראשונה בסין, שהינה המוקד העולמי והכמעט בלעדי של המחלה, אך גם במדינות נוספות, בהן תאילנד, מקאו, הונג קונג, יפן ודרום קוריאה.
בשורות הקרובות ננסה לעשות סדר ולהסביר לנוסעים, החוששים לא רק מהידבקות בנגיף, אלא גם מהצורך להיכנס לבידוד של 14 יום לאחר חזרתם ארצה, מהן הזכויות שלהם ביחס לביטול טיסות וחבילות נופש, על רקע המצב יוצא הדופן.

בימים האחרונים חברות התעופה המפעילות טיסות מישראל לסין הבינו את המצב, וכבר הודיעו כי יאפשרו לשנות או לבטל כרטיסי טיסה לסין ללא דמי ביטול

יש לי בקרוב טיסה לסין, ואני מעוניין לבטלה. האם אוכל לעשות זאת?

כן. בעקבות אזהרת מסע של משרד הבריאות, לפיה יש להימנע מנסיעות לא הכרחיות לסין, וצו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש) (בידוד בית) (הוראת שעה) התש"ף-2020 שמחייבים כניסה לבידוד -14 יום למי שחזר מסין, נראה שקיימת עילה לביטול כרטיסי הטיסה, בשל סיכול החוזה בין הנוסע לחברת התעופה. ככל הנראה, לחברות תעופה ולסוכנויות נסיעות אין מנוס אלא להשיב בחזרה את הכסף לנוסעים המבקשים לבטל את כרטיסי הטיסה שלהם, ולא לגבות מהם דמי ביטול.

בימים האחרונים חברות התעופה המפעילות טיסות מישראל לסין הבינו את המצב, וכבר הודיעו כי יאפשרו לשנות או לבטל כרטיסי טיסה לסין ללא דמי ביטול. גם חברות טיולים מאורגנים הודיעו כי יאפשרו ללקוחות לצאת לטיולים ליעדים חלופיים או לקבל החזר כספי בגין הטיול.

ישנו סעיף מיוחד בחוק הגנת הצרכן, סעיף ספציפי לשירותי תיירות חו"ל, שהוכנס לחוק רק ב-2019 המאפשר לגופים שמוציאים טיולים או שירותי הארחה, נסיעות, נופש, מחוץ לישראל, לקבוע מדיניות ביטול משלהם

ומה באשר למדינות אחרות במזרח - האם גם אליהן ניתן לבטל את כרטיסי הטיסה?

עד אתמול (17.2.2020), היה מדובר בסיטואציה שונה. אין אזהרת מסע מפורשת של משרד הבריאות, האוסרת לנסוע ליעדים אלה. על פי הנחיות המשרד, מומלץ לשקול את נחיצות הנסיעה להונג קונג, מקאו, טייוואן, יפן, דרום קוריאה, תאילנד וסינגפור, אך אין איסור מפורש על כך.

אתמול (17.2.2020) תוקן הצו המקורי (שהתייחס רק לסין ושהיה בתוקף עד 2.3.2020 ) ונוספו לו הוראות המחייבות כניסה לבידוד של 14 יום של החוזרים לישראל ביום 16.2.2020 ואילך, וששהו במדינות: סין, סינגפור, מקאו, תאילנד, הונג קונג . תוקף הצו המתוקן הוארך ל-90 יום, דהיינו: עד 2.5.2020. הבידוד אינו כולל את אלה ששהו במדינות הללו בטיסת המשך בשדה התעופה בלבד. כך, שהגם שאין אזהרת מסע למדינות אלו ולכאורה חברות התעופה אינן מחויבות לאפשר לנוסעים לבטל את כרטיסי הטיסה שלהם ולהשיב להם את כספם ללא דמי ביטול, נראה כי מדובר בעניין שאינו חד משמעי.

ישראלים שרכשו כרטיסי טיסה או טיול לפני ההודעה על התפרצות הקורונה ומועד הטיול או הטיסה טרם הגיע, חוששים כעת מהחובה החוקית להיכנס לבידוד לאחר חזרתם ארצה, וייתכן שבתי המשפט יראו גם בכך סיכול חוזה ויאפשרו ביטול הטיסה וקבלת החזר ללא דמי ביטול, גם ליעדים אלה.

אפשרות אחרת היא שימוש בעקרונות כלליים של דיני החוזים כמו תום לב, כדרך לקבל חזרה את דמי הכרטיס ללא דמי ביטול.

במצב הרגיל, טרום פרוץ הקורונה, ישנו סעיף מיוחד בחוק הגנת הצרכן , סעיף ספציפי לשירותי תיירות חו"ל, שהוכנס לחוק רק ב-2019 המאפשר לגופים שמוציאים טיולים או שירותי הארחה, נסיעות, נופש, מחוץ לישראל , לקבוע מדיניות ביטול משלהם. מדיניות זו מופיעה בדרך כלל בחוזים של חברות התעופה או הטיולים עם הצרכן, ובמצב רגיל הצרכן לא יוכל לבטל בלי דמי ביטול (בדרך כלל מדובר בביטול של עד 7 ימים לפני הנסיעה עם תשלום סמלי כדמי ביטול).

אם לדוגמה כרטיס הטיסה נקנה דרך חברת תעופה זרה שאין לה נציגות בארץ, חוק הגנת הצרכן איננו חל עליה ואז ניתן לבטל את הכרטיס רק דרך תנאי ביטול הכרטיס של החברה עצמה

האם ניתן לבטל טיסה באופן גורף כתוצאה מהנגיף, למשל לפריז?

שלילי. לא ניתן לבטל טיסות באופן גורף כתוצאה מהנגיף, אלא על פי הוראות חוק הגנת הצרכן. לפי החוק, ניתן לבטל כרטיס טיסה תוך 14 יום ממועד ביצוע העסקה, וזאת בתנאים מסוימים, ובכלל זה שהביטול ייעשה יותר משבעה ימי עסקים לפני הטיסה, וישולם קנס כספי קטן.

בכל מקרה, חשוב לוודא שחוק הגנת הצרכן חל על העסקה: אם לדוגמה כרטיס הטיסה נקנה דרך חברת תעופה זרה שאין לה נציגות בארץ, החוק איננו חל, ואז לא ניתן לבטל את הכרטיס דרך החוק אלא רק דרך תנאי ביטול הכרטיס של החברה עצמה (מה שצפוי לחייב תשלום דמי ביטול גבוהים יחסית).

מחשש להפסדים גדולים, הודיעו חברות הביטוח כי לא יאפשרו את רכישת הפוליסה המאפשרת לבטח ביטול טיסה מכל סיבה שהיא ליעדים במזרח

האם ניתן להזמין כעת טיסה למזרח לעוד כמה חודשים ולעשות עליה ביטוח ביטול טיסה?

בימים האחרונים חברות הביטוח כבר נערכו לתרחיש כזה והודיעו כי לא יאפשרו את רכישת הפוליסה המאפשרת לבטח ביטול טיסה מכל סיבה שהיא ליעדים במזרח. בחברות חוששים כי נוסעים רבים שיזמינו טיסות יבטלו אותן בסופו של דבר ויגרמו להן להפסדים גדולים.

בהיעדר צו או אזהרת מסע קונקרטית לנסיעה למדינה מסוימת, ניתן לבטל כרטיסי טיסה באמצעות חוק הגנת הצרכן, וזאת תוך 14 יום ממועד ביצוע העסקה, ובלבד שהביטול ייעשה יותר משבעה ימי עסקים לפני הטיסה

מה עושות כעת חברות התעופה כדי שלא לאבד את השוק כולו?

על רקע הירידה במספר ההזמנות של טיסות עתידיות עקב הקורונה, החלו חברות תיירות לחפש דרכים להפיג את החשש של הציבור להתחייב להזמנת חבילות נופש וטיסות לחודשי הקיץ. בכלי התקשורת דווח בימים האחרונים, כי כדי להעניק ביטחון לנוסעים, חברות מסוימות ישנו את מדיניות הביטולים שלהן. כפועל יוצא מכך, ניתן יהיה בחברות שהחליטו על כך להזמין חבילת נופש ולבטלה ללא דמי ביטול עד זמן קצר (שבוע או 14 יום) לפני מועד הטיסה.

לסיכום, כרטיסי טיסה לסין ניתן לבטל ללא דמי ביטול, עקב אזהרת מסע של משרד הבריאות שלא לנסוע למדינה. לעומת זאת, ליעדים אחרים במזרח, ובהם הונג קונג, מקאו, טייוואן, תאילנד וסינגפור - אין אזהרת מסע דומה, אלא המלצה בלבד, ולכן חברות התעופה אינן מחויבות לאפשר את ביטול הכרטיס ללא דמי ביטול, בכפוף לעקרונות כלליים של תום לב.

בהיעדר צו או אזהרת מסע קונקרטית לנסיעה למדינה מסוימת, ניתן לבטל כרטיסי טיסה באמצעות חוק הגנת הצרכן, וזאת תוך 14 יום ממועד ביצוע העסקה, ובלבד שהביטול ייעשה יותר משבעה ימי עסקים לפני הטיסה (ישנם תנאי ביטול ספציפיים לאזרחים ותיקים מעל גיל 65, בעלי מוגבלויות ועולים חדשים, כהגדרתם בחוק הגנת הצרכן). 

* האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי, אין להסתמך על האמור לעיל בגדר ייעוץ משפטי ואינו בא להחליף ייעוץ משפטי ספציפי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים