zap group mishpati logo

הרב אליעזר ברלנד: נעצר בחשד לעבירות עושק, מרמה ועבירות מס והלבנת הון

הרב אליעזר ברלנד, ראש ישיבת "שובו בנים", חשוד בכך שהבטיח למאמיניו נסים רפואיים ותרופות פלא בדמות כדורי מנטוס תמורת מאות אלפי שקלים שהצטברו לעשרות מיליוני שקלים - סקירה ופרשנות

19.02.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
הרב אליעזר ברלנד: נעצר בחשד לעבירות עושק, מרמה ועבירות מס והלבנת הון

על פי פרסומים בתקשורת, הרב ברלנד נעצר ביום ראשון 9.2, לפנות בוקר בירושלים, בחשד לעבירות עושק, קבלת דבר במרמה ועבירות מס והלבנת הון בשווי מאות מיליוני שקלים. הרב נעצר יחד עם אשתו וארבעה חשודים נוספים בעת שהעביר שיעור בישיבה שלו, ומעצרו על ידי השוטרים נתקל בהתנגדות אלימה, כאשר כמה מחסידיו של הרב השליכו אבנים וחפצים שונים לעבר כוחות המשטרה ושני שוטרים נפצעו קל. 

המשטרה תפסה במהלך החיפושים רכוש יקר של ערך וסכומי כסף משמעותיים בביתו של הרב לצרכי החקירה

סקירת המקרה: כיצד התנהלה חקירת המשטרה?

על פי פרסומים בתקשורת, חקירת המשטרה נוהלה בחודשים האחרונים באופן חשאי, בשיתוף רשויות המס ורשויות כלכליות נוספות כאשר על פי החשד, הרב ברלנד ביצע עבירות מרמה ומס בסיוע חשודים נוספים. החקירה מתבססת על כ-22 תיקים שנפתחו במשטרה נגד הרב.

על פי ההערכות, הנפגעים לכאורה מפעולותיו של הרב ברלנד מגיעים למספרים של מאות של חולים, ביניהם שושי וידרה ז"ל, אשר את סיפורה סיקרו חדשות 13 וחדשות 12 באוקטובר האחרון. וידרה ז"ל נפטרה לאחר שהקשיבה לכאורה לרב אשר אסר עליה לעבור טיפולי כימותרפיה להם נדרשה בעקבות ניתוח להסרת גידול בכיס המרה. אמה טוענת כי הרב הבטיח לה רפואה שלמה תמורת אלפי שקלים אותם גייסה שושי בעזרת האם, שכיום מבכה על כך ויוצאת למלחמה נגד הרב. על פי חדשות 13 וחדשות 12, ברלנד פעל באופן דומה בעשרות אם לא מאות מקרים דומים.

התקשורת מסקרת, שעד כה צוות החקירה המשטרתית פעל באופן סמוי. מההיבט הפלילי, המשטרה אספה עשרות עדויות וחקרה חולים הטוענים, כי הרב ניצל אותם ועשק את כל כספם תמורה הבטחות לנסים רפואיים ומתן תרופות שנטענו להיות תרופות מרפאות, אשר חלקם נתפשו במהלך המעצרים של הלילה ונתגלו כתרופות אנטיביוטיות וכסוכריות מנטוס.

מלבד זה, על פי דיווחים בתקשורת, המשטרה שיתפה פעולה במהלך החודשים האחרונים עם רשות המסים והמוסד לביטוח לאומי כדי לחשוף מערכת מסואבת של הלבנות כספים ועבירות מס. המשטרה תפסה במהלך החיפושים רכוש יקר של ערך וסכומי כסף משמעותיים בביתו של הרב לצרכי החקירה.

עד עתה, המשטרה עסקה בהשגת ראיות ותלונות לחשד סביר לעבירה וכעת היא השיגה את החשד הסביר הנדרש למעצר ככל הנראה

פרשנות: על בסיס איזו עילה הרב נעצר וכמה זמן הוא יכול להיות מוחזק במעצר?

על פי פרשנותו של עו"ד תומר אשש (אינו מייצג בתיק), כדי לעצור אדם צריך חשד סביר לעבירת עבירה שהיא בת מעצר, עוון או פשע. עד עתה, המשטרה עסקה בהשגת ראיות ותלונות לחשד סביר לעבירה וכעת היא השיגה את החשד הסביר הנדרש למעצר ככל הנראה. עילת מעצר יכולה להיות מסוכנות, הימלטות מהדין, שיבוש הליכי משפט או עילה אחרת ובשלב זה גם צרכי חקירה נטו יכולה להוות עילה מספקת למעצר הרב.

המעצר של הרב יכול להימשך עד 30 ימים ואף יותר אם המשטרה תקבל את האישורים המתאימים ועל פניו מדובר במעצר לצרכי החקירה. כלומר, המשטרה טוענת ומצדיקה בפני בית המשפט את הגרסה שלה, שלפיה לא ניתן לקיים את החקירה ולהמשיך לנהל אותה מבלי שהחשודים נמצאים במעצר.

ייתכן מצב שבו אחד החשודים שכיבכול היה שותף לעבירות שבוצעו לכאורה, ישתף פעולה עם המשטרה כדי לזכות בהקלות בתיק הפלילי שלו

מה קורה בשלב זה של החקירה?

עו"ד תומר אשש מסביר, כי על פניו, הייתה פה עד עתה חקירה סמויה שמעורבים בה הרבה גורמים ורשויות ששיתפו פעולה יחד לטובת החקירה של המשטרה, וכרגע, אם רק עכשיו הרב נעצר, זה אומר שהחקירה נמצאת עדיין בשלב הראשוני כאשר החקירה הופכת לגלויה, ועוצרים את החשודים המרכזיים. בשבועות הקרובים, יתבהרו הדברים הן מבחינת החשודים והן מבחינת הציבור.

בדרך כלל בפרשות סבוכות כאלה אוספים ראיות בחקירה הסמויה, בין אם מדובר בתלונות של מתלוננים ומשפחות, עדויות של אנשים קשורים או חומרים יותר פיזיים כמו: האזנות סתר, תמונות, כספים ותרופות שנתפשו במעצרים. בשלב שבו החקירה הופכת לגלויה, מזמינים עוד אנשים, שאולי עד עתה לא באו, לתת עדויות. כך, מעגלי הראיות מתחילים להתרחב, הן מעדויות של החשודים המוחזקים במעצר, הן מהראיות שנתפשו במהלך המעצר והן מעדויות נוספות שכעת המשטרה מתחילה לגבות בגלוי.

מעבר לכך, פעמים רבות יש במקרים האלה ניסיון לגייס עדי מדינה מבין המעורבים בדבר. ייתכן מצב שבו אחד החשודים שכיבכול היה שותף לעבירות שבוצעו לכאורה, ישתף פעולה עם המשטרה כדי לזכות בהקלות בתיק הפלילי שלו - הקלות באישומים, הקלות בעונש או אף חסינות מוחלטת. כך המשטרה תוכל לחזק את הראיות שלה כנגד נאשמים בכירים.

הגנה יכולה לטעון טענות עובדתיות שונות, כמו טענה שכבר שומעים בתקשורת מצד אנשי חצר הרב, לפיה יש מנהג ביהדות כי משלמים לרבנים סוג של צדקה, והאמונה היא שצדקה מצילה ממוות

מדוע יש כאן עבירות שהן גם פליליות וגם כלכליות?

על פי עו"ד אשש, נראה שיש כאן חשדות שלכאורה ישנו ארגון פשיעה שהרב עמד בראשו מתוך מטרה לעשוק ולרמות אנשים ועבודה בצורה מאורגנת, לנצל חולשה ומחלות של אנשים, וזאת תוך גביית כספים שלא כדין. מפה נגזרות עבירות המס והלבנת ההון, שכן אם זהו ממון שהושג במרמה, לא דווח לרשויות המס וגולגל לחשבונות בנק של אנשים מעורבים, לכאורה מדובר גם בעבירות הלבנת הון.

לדעת עו"ד אשש, ההגנה יכולה לטעון טענות עובדתיות שונות, כמו טענה שכבר שומעים בתקשורת מצד אנשי חצר הרב, לפיה יש מנהג ביהדות כי משלמים לרבנים סוג של צדקה, והאמונה היא שצדקה מצילה ממוות. על פניו זהו לא משהו פסול, אך מבחינה כלכלית, גם על תרומות וצדקות יש להצהיר לרשויות המס.

הרב אליעזר ברלנד: נעצר בחשד לעבירות עושק, מרמה ועבירות מס והלבנת הון(1)

מבחינה פלילית, טענת המדינה תהיה שהרב מציג לכאורה מצג שווא באמרו שהוא יכול לרפא ושהכדורים האלה שהוא חילק מרפאים מחלות מאד קשות. אם זה נכון, אז יש כאן כביכול מרמה ועל המדינה להוכיח זאת באמצעות הראיות שהמשטרה אוספת כעת.

* עורך דין תומר אשש הינו עורך דין פלילי המתמחה בין היתר במעצרים וחיפושים.

** בתמונה למעלה: מתוך פשיטת משטרה על ביתו של הרב ברלנד. צילום: דוברות משטרת ישראל.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים