zap group mishpati logo

צבירת נקודות בגין עבירות תנועה: כל מה שחשוב לדעת

תשלום דו"ח תנועה גורר אחריו אוטומטית צבירת נקודות, בהתאם לחומרת העבירה. צבירת נקודות רבות עלולה לגרום לפסילת רישיון הנהיגה. לפני תשלום הקנס שלצד הדו"ח, מומלץ להיוועץ בעורך דין

01.03.20
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
צבירת נקודות בגין עבירות תנועה: כל מה שחשוב לדעת

כל דו"ח תנועה שאתם מקבלים מהווה גם הודעה על תשלום קנס (ברירת משפט) או הזמנה לדין. תשלום הקנס כמוהו כהרשעה. כל הרשעה בעבירת תנועה גוררת עמה גם צבירה של נקודות. עבירות שונות - כגון: נהיגה תוך כדי שימוש/החזקה בטלפון סלולרי, ללא חגורת בטיחות, במהירות מופרזת, בשכרות ועוד - גוררות לא רק קנס שונה, אלא גם מספר נקודות שונה. מספר הנקודות הנצבר בגין כל עבירה מופיע על הדו"ח, בצד סמל העבירה וגובה הקנס. מספר הנקודות שנצבר מופיע במרשם הפלילי של המשטרה.

תשלום הקנסשלצד הדו"ח נחשב כהודאה הגוררת הרשעה ונשיאה בעונש. מאוחר יותר, לא ניתן לערער על ההרשעה ועל הנקודות שנצברו אלא בנסיבות מיוחדות וחריגות

האם יש חובה לשלם את הקנס שלצד הדו"ח ולצבור את הנקודות שהדו"ח גורר עימו?

בהחלט אין חובה. ניתן לבחור בברירת משפט. זוהי נקודה חשובה מאוד, מאחר שאם הבחירה היא לשלם את הקנס, התשלום עצמו נחשב כהודאה הגוררת הרשעה ונשיאה בעונש. מאוחר יותר, לא ניתן לערער על ההרשעה ועל הנקודות שנצברו אלא בנסיבות מיוחדות וחריגות.

לעומת זאת, במקרה שהבחירה היא להישפט, הנקודות יוקפאו, כל עוד אין הכרעה בדין. התהליך כולו - תשלום הקנס וגורל הנקודות - מוקפא עד לבירור התיק בבית המשפט לענייני תעבורה. רק לאחר שניתן גזר דין או שמושג הסדר טיעון בתיק. לכן, אין למהר לשלם את הקנס שלצד הדו"ח לפני התייעצות עם עורך דין המתמחה בדיני תעבורה.

לאור הסנקציות הנלוות לצבירת נקודות, ראוי לבדוק אפשרות של שליחת בקשה להישפט בגין הדו"ח בביהמ"ש או להגיש בקשה לביטולו, כך שבכל מקרה ניתן להוריד במס' הנקודות ו/או להפחית בקנס 

מהם הסיכויים לביטול כתב האישום/הדו"ח בבית המשפט?

לאחר קבלת הדו"ח, בתקופת ה- 90 יום, ניתן להגיש בקשה להישפט. אם נסיבות המקרה והראיות בתיק מתאימות לכך, ניתן, באמצעות עורך דין, לבקש לשנות את סעיף העבירה לעבירה קלה יותר, שהקנס בגינה ומספר הנקודות בגינה יותר נמוכים. לעתים, כשהשיקולים הראייתיים מתאימים, ניתן אף לבטל את כתב האישום, הכל לפי נסיבות המקרה והראיות בתיק.

יש אפוא חשיבות רבה לייעוץ משפטי לפני תשלום הקנס שלצד הדו"ח או בחירה בברירת משפט. לאור הסנקציות הנלוות לצבירת נקודות, ראוי לבדוק את האפשרות של שליחת בקשה להישפט בגין הדו"ח בביהמ"ש או לחלופין להגיש בקשה לביטולו, הכל לפי נסיבות המקרה, כך שבכל מקרה ניתן להוריד במס' הנקודות ו/או להפחית בקנס הכספי.

אם נצברו לנהג 36-72 נקודות - רישיונו של הנהג נפסל לשלושה חודשים ובנוסף הוא חייב לעבור מבחן עיוני (תיאוריה) לפני שיקבל את הרישיון חזרה

מהי המשמעות של הנקודות שנצברות?

עד 11 נקודות - אין סנקציות על הנהג;

12-23 נקודות - הנהג חייב לעבור קורס נהיגה נכונה בסיסי;

24-34 נקודות - הנהג חייב לעבור קורס נהיגה נכונה מתקדם, הנקרא "קורס ייעודי";

36-72 נקודות - רישיונו של הנהג נפסל לשלושה חודשים ובנוסף חייב לעבור מבחן עיוני (תיאוריה) לפני שיקבל את הרישיון חזרה;

צבירה של 72 נקודות - פסילה של תשעה חודשים. בנוסף, כדי לקבל רישיון, על הנהג לעבור בדיקות כשירות לנהיגה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים, מבחן עיוני (תיאוריה) ומבחן מעשי (טסט).

אם חלפו שישה חודשים מרגע הזימון לקורס נהיגה נכונה והנהג עדיין לא עשה את הקורס או לא עבר את המבחן בהצלחה, הרישיון שלו מותלה (נפסל זמנית) עד שיעבור את המבחן

מה כולל קורס הנהיגה הנכונה? כמה זמן יש לנהג כדי לעבור את הקורס?

קורסי הנהיגה הנכונה (הבסיסי והמתקדם) כוללים 3 ימי למידה על הוראות פקודת ותקנות התעבורה; וכיצד יש לנהוג בצורה בטיחותית, שלא תפגע ברכבים אחרים ובעוברי אורח. בסוף הקורס יש מבחן. במקרה שהנבחן אינו עובר את המבחן יש להיבחן שוב, עד לקבלת ציון עובר. אם חלפו שישה חודשים מרגע הזימון לקורס והנהג עדיין לא עשה את הקורס או לא עבר את המבחן בהצלחה, הרישיון שלו מותלה (נפסל זמנית) עד שיעבור את המבחן.

קורס ריענון נהיגה אינו מחליף קורס נהיגה נכונה. לכן, אדם שהוזמן לקורס נהיגה נכונה מחויב לעשות את הקורס, גם אם כבר עשה קורס ריענון נהיגה (ולהפך)

מה ההבדל בין קורס נהיגה נכונה לקורס ריענון נהיגה?

על פי החוק, כל מי שמחזיק ברישיון נהיגה למעלה מחמש שנים חייב לעבור קורס ריענון, בלי קשר למספר הנקודות שצבר (גם אם לא צבר כלל נקודות!). קורס ריענון נהיגה אינו מחליף קורס נהיגה נכונה. לכן, אדם שהוזמן לקורס נהיגה נכונה מחויב לעשות את הקורס, גם אם כבר עשה קורס ריענון נהיגה (ולהפך). מטרת קורס הריענון היא לרענן את הידע שהנהג רכש, כשקיבל את רישיונו. לעומת זאת, קורס נהיגה נכונה מוסיף דגש על נושאים שונים, שמסייעים לשפר את מיומנויות הנהיגה של המשתתפים.

במקרים שבהם נצברות יותר מ-72 נקודות, כשנהג "מרצה" אמצעי תיקון של פסילת רישיון נהיגה ל-3 חודשים בפעם השנייה, הן יתאפסו רק כעבור 6 שנים, מיום ביצוע העבירה האחרונה

כיצד נהג יכול לדעת כמה נקודות צבר?

הנקודות שנצברות מופיעות בתדפיס הניקוד, שאפשר להוציא במשרד הרישוי או במכונת הרישיומט בסופר פארם.

האם הנקודות מתאפסות בשלב מסוים?

הנקודות נצברות החל מיום ביצוע העבירה ונשארות בתוקף למשך שנתיים. לאחר מכן, כל עוד לא נצברו יותר מ-22 נקודות ולא בוצעה עבירה נוספת, הנקודות מתאפסות. אם במהלך השנתיים הראשונות נצברו יותר מ-22 נקודות, הרי שהן יישארו בתוקף למשך 4 שנים מיום ביצוע העבירה; ואז, בהנחה שלא בוצעה עבירה נוספת - הן מתאפסות. במקרים שבהם נצברות יותר מ-72 נקודות, כשנהג "מרצה" אמצעי תיקון של פסילת רישיון נהיגה ל-3 חודשים בפעם השנייה, הן יתאפסו רק כעבור 6 שנים, מיום ביצוע העבירה האחרונה.

שימו לב - קורס נהיגה אינו מאפס נקודות: מטרת הקורס היא ללמד את הנהג מהי נהיגה בטיחותית. הקורס מבטיח שרישיונו של הנהג לא ייפסל זמנית (יותלה) אך אינו מאפס את הנקודות שהנהג צבר. רק נהיגה נכונה ובטוחה, במהלך לוחות הזמנים המפורטים בחוק, ללא עבירות נוספות, תביא לאיפוס הנקודות.

צבירת נקודות בגין עבירות תנועה: כל מה שחשוב לדעת(1)

לסיכום: אם קיבלתם דו"ח בשל עבירת תנועה, חשוב מאוד לא להפליל את עצמכם בפני השוטר. מומלץ לקחת את הדו"ח ולגשת בהקדם לייעוץ משפט, כדי לחשוב מה הדבר הנכון לעשות: לשלם את הדו"ח (וכך, להודות בעבירה ולצבור נקודות) או לבקש להישפט.

* משרד עורכת הדין נוורס בטאח עוסק בדיני תעבורה, לרבות עבירות תנועה, הודעות תשלום קנס מסוג ברירת משפט, הזמנה לדין ועוד.

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים