zap group mishpati logo

חקירה פרטית לפני נישואין: באושר ובעושר?

עומדים להתחתן? כולנו רוצים להאמין באהבה ובחברות אמת, אבל המציאות פחות רומנטית: בני זוג או בני משפחה שוכרים לעיתים חוקר פרטי לפני החתונה, כדי לוודא שאין שלדים בארון

מאת: אבי אזרן וספי אדר, עקרב חקירות
04.03.20
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
חקירה פרטית לפני נישואין: באושר ובעושר?

לפני החתונה, האהבה פורחת והתקווה בלב בני הזוג גדולה: הציפייה לעתיד טוב ומספק מרוממת את מצב רוחם. עם זאת, רבים מבני הזוג המאורסים אינם נותנים לאהבה לעוור את עיניהם. הדאגה בנוגע לעתיד גורמת להם או לבני משפחתם לבלוש אחרי החתן או הכלה העתידיים.

חוקר פרטי ישתמש במגוון אמצעים כדי ללמוד כל מה שניתן על עברו של המיועד/ת, על בני משפחתו, על עיסוקו ומצבו הכלכלי, על התנהגותו החברתית ונטיותיו המיניות ועל כוונותיו כלפי בן/ת זוגו/ה

מה תפקידו של חוקר פרטי הנשלח לעקוב אחרי חתן מיועד או כלה מיועדת?

בלא מעט מקרים, אחד מבני הזוג - גבר או אשה העומדים להינשא - שוכר לפני החתונה שירותים של חוקרים פרטיים, כדי להתחקות אחרי מעשיהם, מצבם ומאפייניהם של בני הזוג.
בניגוד למחשב המקובלת, מצב זה אינו נדיר. להפך: עם השנים, אף יש עלייה בהיקף העבודה הנדרשת מחוקרים פרטיים במצבים אלה. חוקר פרטי שנשלח על ידי אחד מבני הזוג, כדי לחשוף את האמת אודות בן/בת הזוג העתיד לצעוד אתו בדרך לחופה, ישתמש במגוון אמצעים כדי ללמוד כל מה שניתן על עברו של המיועד, על בני משפחתו, על עיסוקו ומצבו הכלכלי, על התנהגותו החברתית ונטיותיו המיניות ועל כוונותיו כלפי בן/ת זוגו/ה.

לעיתים החקירה הפרטית עשויה לחשוף בן זוג בוגדני או בן זוג שמנהל חיים כפולים והוא בעל משיכה לבני מינו, אך מסתיר זאת, בן זוג שהסתבך כלכלית או שהתיאור שלו בנוגע לעברו אינו תואם למציאות

מהם המקרים הנפוצים שבהם חוקר פרטי נדרש לעקוב אחרי חתן או כלה מיועד/ת?

1. קיים חשד כלשהו - כשאחד מבני הזוג או מישהו מבני המשפחה אינו רגוע, ומקנן בו חשד כי בן הזוג המיועד אינו מתנהג כשורה, אינו דובר אמת, מסתיר דברים או משקר לגבי פרט מהעבר, הם פונים למשרד חקירות פרטיות, כדי שהחוקרים יגיעו לחקר האמת.

במקרים אלה, החוקרים עוקבים אחרי הכלה או חתן המיועד/ת ובודקים מה כולל סדר היום של הנעקב, מה עיסוקו, כיצד הוא מתפרנס; מה מצב רכושו ונכסיו; מה טיב יחסיו עם בני משפחתו, חבריו, האקס/ית; האם הוא נאמן; האם דיבר אמת לגבי עברו; האם ואיפה שירת בצה"ל; האם ואיפה רכש השכלה; מה מצב בריאותו ובריאות בני משפחתו. כך, למשל: האם קיימים במשפחה מקרים של מחלות גנטיות או מחלות נפש ועוד. לעיתים, עשוי להיחשף בן זוג בוגדני או בן זוג שמנהל חיים כפולים והוא בעל משיכה לבני מינו, אך מסתיר זאת, בן זוג שהסתבך כלכלית או שהתיאור שלו בנוגע לעברו אינו תואם למציאות.

2. אי שוויון כלכלי בין בני הזוג - כשיחסי הכוחות הממוניים אינם מאוזנים וכף המאזניים נוטה לטובת אחד מבני הזוג (כלומר: הוא או משפחתו אמידים, אך בן/ בת הזוג חסר משאבים) - גם ייתכן מעקב. הצד מחוסר המשאבים עשוי לשלוח חוקר פרטי, כדי לוודא שלא הוסתר ממנו רכוש ולא הוברח רכוש. מנגד, הצד "בעל המאה" עוקב אחרי הצד השני, כדי לוודא שמצבו הכלכלי אכן כפי שמתואר וכי אין מעשים או מאפיינים חריגים, המצביעים על כוונת זדון או אינטרסים ומניעים פסולים, שהניעו אותו/ה להינשא לו/ה.

3. לפני הסכם ממון - הסכם ממון, המכונה גם הסכם טרום נישואין, הופך להיות נפוץ ומקובל, בפרט נוכח העלייה במקרי הגירושין בישראל. הסכם ממון מסדיר סוגיות כגון חלוקת רכוש, מזונות ילדים וסוגיות נוספות הכרוכות בסוגיות אלה. ההסכם מסדיר מה צפוי להתרחש, במקרה שבני הזוג ייפרדו. לא פעם, צד אחד מבקש מהצד השני לחתום על ההסכם. הדבר גורם למתיחות בין בני הזוג ואף לעלבון של הצד הנדרש לחתום על ההסכם.

מעבר לכך: דיון על פרידה וחלוקת רכוש עשוי להציף בבני הזוג רגשות קשים, כלפי הצד השני. כך, למשל: הגבר עשוי לגלות שהאשה אינה סומכת עליו בגידול הילדים, בשל דרישתה למשמורת משותפת, במקרה של פרידה. האשה עשויה לגלות שהגבר מתכוון לשמור לעצמו את כל רכושו, לרבות הון עתידי שיצבור, ולשלם לה סכום מזונות זעום. כל אלה וגורמים נוספים, מתסיסים את היחסים בין בני הזוג המסוכסכים.

כך, הצדדים מתחילים לחשוד זה בזה, ומזמינים חוקר פרטי, כדי לברר לגבי היקף הרכוש והנכסים של הצד השני: האם חלק מהנכסים הוברח (למשל: נרשם על שם קרובי משפחה), לבדוק האם הצד ה"עני" חובר לצד ה"עשיר" ממניעים כלכליים ולא מתוך אהבה כנה, או לברר מה נאמר בחדרי חדרים וכו'.

4. אחרי שידוך, לפני חופה - מאחר שבמגזר החרדי (ולעתים גם במגזר הערבי - מוסלמי - דתי) חלק מהזוגות מחליטים על נישואין לאחר מספר מפגשים בלבד, רב הנסתר על הגלוי. במצב דברים זה, יש צורך בחוקר פרטי שיחשוף את האמת. אופן ההיכרות בין בני הזוג, מעורבותם הגדולה של בני המשפחה ביחסי המאורסים והחשש משלדים בארון העלולים להמיט קלון על המשפחה כולה, במקרה של נישואין: כל אלה ועוד גורמים לפנייה לחוקרים פרטיים, המתבקשים לגלות את האמת.

במקרים רבים, המשדך, המאורס/ המאורסת או אחד מבני המשפחה, ולעיתים שני הצדדים (כל אחד בנפרד...) פונה למשרד חקירות פרטיות, כדי שנציגי המשרד יהפכו כל אבן, יבררו ויבצעו בדיקה של משפחת בן/ בת הזוג, מהימנותם, עיסוקם, מידת אדיקותם ואילן היוחסין המשפחתי. במקרים כאלה, עשויות להיחשף עובדות מגוונות, לרבות סודות העלולים להמיט קלון על בני המשפחה, מצב מאוד לא רצוי בקהילה החרדית הסגורה והשמרנית.

המעקב נעשה על ידי חוקרים פרטיים במקצועיות ובחשאיות מלאה, מבלי שהצד שעוקבים אחריו יהיה מודע למעקב. המעקב עשוי להיעשות ביוזמת הורים או בני משפחה, מבלי שיתוף של בן המשפחה בחשדות

בנוסף, עשויים להיחשף נתונים המעוררים ספק לגבי התאמת הצדדים: אחד הצדדים פחות מבוסס כלכלית, פחות מוצלח מבחינה תורנית או אינו שומר מצוות אדוק. לעיתים, מתברר שיש פער בין השקפות העולם של הצדדים ואין התאמה והסכמה בדברים מהותיים.

לסיכום: במקרה שמתעורר חשד כלשהו בנוגע לחתן או כלה מיועדים, חוקר פרטי עשוי לעזור בהתחקות אחרי בן/ בת הזוג המיועד/ת ולחשוף את המציאות לאשורה. בכל המקרים האמורים, המעקב נעשה על ידי חוקרים פרטיים במקצועיות ובחשאיות מלאה, מבלי שהצד שעוקבים אחריו יהיה מודע למעקב. המעקב עשוי להיעשות ביוזמת הורים או בני משפחה אחרים, מבלי שיתוף של בן המשפחה בחשדות ובעניין המעקב.

*עקרב חקירות הוא משרד חקירות ותיק ואמין בירושלים, המספק שירותי חקירות, מעקבים, גילוי האזנות סתר ושירותים משפטיים. חוקרי המשרד הם יוצאי מערכת הביטחון ומיומנים בביצוע מעקבים מורכבים.

** סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap משפטי. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה