zap group mishpati logo

נהיגה תחת השפעת סמים: מדריך

נהיגה תחת השפעת סמים היא עבירת תעבורה הנחשבת לחמורה, ללא קשר לסוג הסם הנצרך. נתפסתם על ידי שוטר לאחר עישון ג'וינט עם חברים? כדאי לצלצל מיידית לעורך דין

מאת: עו"ד תם אגמי שקורי
17.03.20
תאריך עדכון: 28.03.24
6 דק'
נהיגה תחת השפעת סמים: מדריך

נהיגה תחת השפעת סמים היא עבירת תעבורה שמבחינת החוק חוסה תחת עבירת נהיגה בשכרות. כלומר: רואים במי שנהג תחת השפעת סם כמי שנהג בשכרות. המשמעות העונשית היא, שמי שנהג תחת השפעת סמים, חשוף לשלילה של רישיון הנהיגה שלו לתקופה שלא תפחת משנתיים, לצד רכיבי ענישה נוספים.

העונש על נהיגה תחת השפעת סמים תלוי בטיב הנסיבות: למשל, אדם שאינו צורך סמים באופן קבוע; או שהשימוש בסם לא נעשה במועד סמוך לנהיגה - מדובר בנתונים העשויים להביא לענישה מופחתת

כיצד נקבעת הענישה בגין עבירת נהיגה תחת השפעת סמים?

על אף שמדובר בעבירה של נהיגה בשכרות לכל דבר ועניין, הלכה למעשה בתי המשפט מבחינים בין נהיגה תחת השפעת סמים לבין נהיגה תחת השפעת אלכוהול. על אף העובדה שבתי המשפט רואים בחומרה רבה נהיגה תחת השפעת סמים, במקרים רבים יוכל הנהג לקבל עונש מופחת בגין נהיגה תחת השפעת סמים, מכיוון שעל התביעה מוטל נטל ראיה להוכיח שנהיגת החשוד הושפעה מהסם.

המשטרה מסתפקת בדגימה, ומנגד לנאשם תהיה היכולת לסתור את הטענות נגדו על ידי הוכחה כי לא נפל רבב בנהיגתו. מבחינת ביהמ״ש, נהיגה בהשפעת סם מובילה לירידה משמעותית במיומנות מוטורית, כישורי חשיבה ויכולת תפיסת המציאות ואם כל אלה לא באים לידי ביטוי בראיות, ייטה ביהמ״ש לטובת הנהג.

במקרה שיש בידי הנהג ראיות לסתור או להוכיח שלסם לא היתה השפעה ישירה על הנהיגה, הדבר עשוי להביא לענישה מופחתת. בנוסף, העונש תלוי בטיב הנסיבות: למשל, אדם שאינו צורך סמים באופן קבוע; או שהשימוש בסם לא נעשה במועד סמוך לנהיגה - מדובר בנתונים העשויים להביא לענישה מופחתת.

חיפוש שנערך לחשוד (ובכלל זה לקיחת דגימת דם או שתן) מבלי שיש לשוטר חשד סביר, הוא חיפוש פסול שיכול להוביל לפסילת הבדיקה כראיה ולזיכוי הנאשם

איך ניתן לגלות נהיגה תחת השפעת סם?

קיימות מספר דרכים לגלות שהאדם נוהג תחת השפעת סמים. כדי ששוטר יוכל לבצע בדיקות לגילוי סמים, יש צורך בחשד סביר לעבירה. חשד סביר עשוי להוות אינדיקציה לביצוע העבירה. מהו חשד סביר? המבחן האם אותו אירוע או אותה סיטואציה שבהם היה מעורב החשוד היו מעלים אצל שוטר את החשד לקיומה של עבירה.

סוגיית ה"חשד הסביר" היא משמעותית, שכן חיפוש שנערך לחשוד (ובכלל זה לקיחת דגימת דם או שתן) מבלי שיש לשוטר חשד סביר, הוא חיפוש פסול שיכול להוביל לפסילת הבדיקה כראיה ולזיכוי הנאשם.
החיפוש על החשוד יכול התבצע בשתי דרכים: בדיקת דם או שתן.

לפי החוק סירוב לביצוע בדיקת דם או בדיקת שתן מהווה הודאה באשמה. הבדיקות עשויות להראות אם יש אינדיקציה לסמים בגופו של הנהג או לא

מהן הבדיקות המקובלות לגילוי סמים?

בדיקת דם - שוטר שיש לו חשד סביר כי הנהג שנמצא מולו נהג תחת השפעת סמים, יעכב את הנהג לצורך ביצוע בדיקת דם במרכז רפואי, על ידי רופא או אח. נהג שיסרב לבצע את בדיקת הדם, ייחשב כאשם - והדבר עלול לגרום לשלילת הרישיון שלו לתקופת מינימום של שנתיים, מאחר שלפי החוק סירוב לביצוע הבדיקה מהווה הודאה באשמה. בדיקת הדם עשויה להראות אם יש אינדיקציה לסמים בדם או לא.

בדיקת שתן - בדומה לבדיקת דם, השוטר יכול לבקש מהנהג לבצע בדיקת שתן. במקרה ששוטר מבקש מנהג לבצע בדיקת שתן והנהג מסרב, יראו את הנהג כאילו הוא אשם וצרך את הסם בפועל.

בית המשפט המחוזי בחיפה זיכה נאשם שצרך מריחואנה 8 ימים לפני התאונה. בתיק אחר, זוכה נהג בעבירה של נהיגה תחת השפעת סם, כי ישנם מחקרים השוללים השפעה מעבר ל-8 שעות מרגע השימוש

האם תוצאה חיובית של הבדיקה היא אינדיקציה מחייבת לנהיגה תחת השפעת סם?

הדבר תלוי במגוון נסיבות. במקרה של בדיקת דם, יש לעתים שאריות של הסם בדם גם מספר ימים לאחר השימוש בסם. ניתן לטעון בבית המשפט שהשימוש בסם לא נעשה מיד לפני הנהיגה אלא זמן ניכר קודם. על עורך הדין להוכיח זאת, לפי הרמה של הסם בדם והוכחות נוספות. למשל, בית המשפט המחוזי בחיפה זיכה נאשם שצרך מריחואנה 8 ימים לפני התאונה. בתיק אחר, זוכה נהג בעבירה של נהיגה תחת השפעת סם, כי ישנם מחקרים השוללים השפעה מעבר ל-8 שעות מרגע השימוש. ברגע שקיימות ראיות מהן ניתן ללמוד על צלילותו של הנהג, ניתן להביא לזיכויו.

אם יש אינדיקציה לסמים בדם או בשתן הנהג, בסמכות קצין משטרה לפסול את הרישיון לאלתר ולאסור על שימוש ברכב הספציפי למשך שלושים יום

האם יש סמכות לקצין משטרה לשלול רישיון באופן מיידי על רקע נהיגה תחת השפעת סם?

במקרה שאחת הבדיקות יצאה חיובית ויש אינדיקציה לסמים בדם או בשתן, בסמכות קצין משטרה לפסול את הרישיון לאלתר ולאסור על שימוש ברכב הספציפי למשך שלושים יום. זאת, לאחר עריכת שימוע במקום על ידי הקצין. חשוב לציין כי הנהג יכול לבקש להתייעץ עם עורך דין לפני ביצוע הבדיקה ולפני השימוע, כדי לקבל ייעוץ.

הנחיה של משרד הבריאות משנת 2018 קבעה שאדם שצורך קנאביס רפואי עם רישיון, יכול לנהוג תחת השפעה, אם הוא נוהג במסגרת ההגבלות שצוינו בהנחיה

מהו המצב המשפטי בנוגע לשימוש בקנאביס רפואי?

החוק עצמו אוסר על נהיגה תחת השפעת קנאביס, מבלי להבחין בין מטופלים של קנאביס רפואי לבין צרכני קנאביס שלא למטרות רפואיות. עם זאת, הנחיה של משרד הבריאות משנת 2018 קבעה שאדם שצורך קנאביס רפואי עם רישיון, יכול לנהוג תחת השפעה, אם הוא נוהג במסגרת ההגבלות שצוינו בהנחיה. אדם שאינו עומד בתנאים שנקבעו בהנחיה ונוהג תחת השפעת קנאביס, חשוף אף הוא לכתב אישום. במקרה שיימצא אשם, הוא עלול לקבל פסילת רישיון למשך תקופה מינימלית של שנתיים.

נהיגה תחת השפעת סמים: מדריך(1)

לסיכום: עבירת נהיגה תחת השפעת סמים היא עבירה הנכללת תחת נהיגה בשכרות. ההשלכות של העבירה עלולות להיות חמורות. אם נעשתה עבירת נהיגה תחת השפעת סמים, יוגש כתב אישום כנגד הנהג והוא יועמד לדין. מומלץ להסתייע בעורך דין המתמחה בדיני תעבורה, כבר מהרגע שבו הנהג מתבקש לעבור את הבדיקה ולפני השימוע על ידי קצין המשטרה. ייעוץ משפטי מוקדם בשלב זה עשוי לסייע לאחר מכן בזיכוי מכתב האישום או בהקלה בעונש.

* עו"ד תם אגמי שקורי, בעלת תואר שני במשפטים מאוניברסיטת בר אילן, מתמחה בדיני תעבורה. בנוסף, המשרד עוסק בעבירות פליליות ובדיני משפחה

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה