zap group mishpati logo

ייפוי כוח מתמשך: חשוב במיוחד בימי קורונה

בימים אלה של בידוד ממושך, הנכפה על אוכלוסיית בני ה-60 ומעלה כאמצעי זהירות, ייפוי כוח מתמשך מסייע במשיכת כספים מהבנק, ביצוע פעולות מול גורמי הרווחה וניהול נכסים. מדריך

07.04.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
ייפוי כוח מתמשך: חשוב במיוחד בימי קורונה

ייפוי כוח מתמשך מאפשר לאדם למנות אדם אחד או יותר שיפעלו בשמו, על פי הנחיותיו ורצונותיו, בכל ענייני הרכוש והבריאות שלו וכן בענייניו האישיים, במקרה שיאבד את כשירותו הנפשית לקבל החלטות, ואת המסוגלות לנהל את חייו וענייניו לפי ראות עיניו. בעתות משבר, כמו בימים אלה, האוכלוסייה הבוגרת יכולה למצוא שימוש משמעותי נוסף בייפוי כוח מתמשך כאשר ישנו קושי להתנהל באופן חופשי, בגלל כוח עליון, כמו מגפה עולמית, מבצע צבאי וכיו"ב.

בימים אלה: כל מי שמצויים בקבוצת הסיכון הגילית, בני 60 ומעלה, הנדרשים כיום להישאר בבידוד בביתם, כדי להגן על עצמם מסכנת הידבקות במחלה

מדוע ייפוי כוח מתמשך חיוני בעתות משבר גם עבור מי שלא איבדו את צלילות דעתם?

עתות משבר ומצבי חירום, כמו מגפת הקורונה או מצב מלחמה, גורמים לכך שאנשים רבים מאבדים את המסוגלות לנהל את ענייניהם בעצמם, גם אם הם בריאים לגמרי. כך, למשל, בימים אלה: כל מי שמצויים בקבוצת הסיכון הגילית, בני 60 ומעלה, הנדרשים כיום להישאר בבידוד בביתם, כדי להגן על עצמם מסכנת הידבקות במחלה.

מדובר באנשים צלולים בדעתם, הזקוקים עתה לעזרת אחרים בעניינים יומיומיים: משיכת כספי קצבת הזקנה וקצבאות אחרות מהבנק, שימוש בכסף לעריכת קניות, הוצאת מרשמים וקניית תרופות. ניקח לדוגמה אשה בת 80, השוהה בבידוד כבר למעלה משבועיים. לפי הנחיות משרד הבריאות, היא תיאלץ לשהות בבידוד עד שהמגפה תחלוף. בעלה נפטר, שני ילדיה ומשפחותיהם מתגוררים בחו"ל ואינם יכולים לסייע לה בצרכים היומיומיים. היא מינתה את אחת משכנותיה הצעירות כמיופת כוח שלה למשיכת כספים מחשבון הבנק, לערוך עבורה קניות ולאסוף את התרופות שלה מבית המרקחת בשמה.

מקרה אחר שהגיע למשרדי הוא אדם שמתגורר עם בתו היחידה, אך אינו סומך עליה – הוא מינה את הנכדה למלא אחר רצונותיו, במקרה וימנע ממנו לעשות כן מסיבות הקשורות לבריאותו או לכוח עליון. כך בעצם אדם יכול להבטיח שבמכל מצב יהיה מישהו שידאג לו לפי רונותיו הוא ולא לפי טובת הכלל.

רבים זקוקים עתה לסיוע בניהול עסקים ונכסים שונים שהם מחזיקים בהם. למשל, גבייה והפקדה של תשלומי שכירות מנכסים שבבעלותם, טיפול בבעיות שצצות בנכסים הללו, קנייה ומכירה של נכסי הון ועוד

באילו תחומי חיים אחרים עשוי ייפוי הכוח המתמשך לסייע בעתות משבר?

אנשים מבוגרים המצויים עתה בבידוד, רק בשל השתייכותם לקבוצת סיכון, זקוקים כיום גם לסיוע בביצוע פעולות שגרתיות מול גופים מוסדיים שונים, כגון המוסד לביטוח לאומי, וגורמי רווחה שונים, בין אם לביצוע פעולות בקרן הפנסיה, ובין אם כדי לבקש יותר שעות של מטפלת סיעודית בשל המצב.

רבים זקוקים עתה לסיוע בניהול עסקים ונכסים שונים שהם מחזיקים בהם. למשל, גבייה והפקדה של תשלומי שכירות מנכסים שבבעלותם, טיפול בבעיות שצצות בנכסים הללו, קנייה ומכירה של נכסי הון וכו'.
למעשה, אנשים מבוגרים רבים מוגבלים כיום ביכולת לעשות כל מה שדורש את נוכחותם הפיזית ואת הזדהותם. מוגבלות דומה עלולה להתעורר בעתות משבר נוספות. ייפוי כוח מתמשך מאפשר להתגבר על כך ולמנות אנשים שונים, קרובי משפחה או אנשי אמון אחרים, שיעשו כל זאת בשמם.

ייפוי כוח מתמשך הוא אחד הדברים, שניתן לערוך בשיחת וידאו מול עורך הדין. לאחר חלוף המשבר, יהיה צורך לחתום פיזית על המסמך ולהפקיד אותו אצל האפוטרופוס הכללי

כיצד ניתן לערוך ייפוי כוח מתמשך בלי לצאת מהבית?

בעתות חירום, שבהם חופש התנועה מוגבל, מאפשרת ועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין לבצע הליכים משפטיים לא מעטים, גם מבלי לצאת מהבית ולהתייצב מול עורך דין. ייפוי כוח מתמשך הוא אחד הדברים, שניתן לערוך בשיחת וידאו מול עורך הדין. לאחר חלוף המשבר, יהיה צורך לחתום פיזית על המסמך ולהפקיד אותו אצל האפוטרופוס הכללי.

כך, גם מי שלא הספיק להיערך לכך מראש, יכול לערוך ייפוי כוח מתמשך. ניתן, למשל, למנות כל אדם קרוב שסומכים עליו (מטפלת, נכד, אחיין וכד'), כדי שתעשה פעולות שונות במוסד לביטוח לאומי (למשל: הגדלת שעות מטפלת) ואת אחד מבני המשפחה, לביצוע פעולות שונות בבנק.

חשוב לזכור שלייפוי כוח מתמשך יש ערך רב, גם משום שהוא מספק לממנה הגנה ומבטיח שתהיה ביקורת שיפוטית על מיופה הכוח, כך שלא יוכל לעשות בכספו ורכושו של הממנה ככל העולה על רוחו, וזה שונה מסתם לתת כרטיס אשראי למישהו ע"מ לערוך קניות בסופר.

עתות משבר, כמו מגפת הקורונה, מדגישות את ערכו של ייפוי כוח מתמשך עבור האוכלוסייה המבוגרת, גם בזמנים שבהם הממנה צלול בדעתו

מה ההבדל בין ייפוי כוח מתמשך לבין ייפוי כוח נוטריוני רגיל?

ראשית, ייפוי כוח נוטריוני רגיל מוגבל לביצוע פעולות כלכליות בלבד, בעוד שייפוי כוח מתמשך מאפשר גם למנות אדם שיפעל בעניינים בריאותיים ואישיים שונים. שנית, בעת הזו ייפוי כוח רגיל לא ניתן לעשות באופן מקוון. יש להתייצב במשרדו של הנוטריון.

ייפוי כוח מתמשך: חשוב במיוחד בימי קורונה(1)

לסיכום: לייפוי כוח מתמשך יש חשיבות רבה בכל גיל. ממש כמו ביטוח רכב או ביטוח חיים, שנעשים מתוך תקווה שלא יהיה בהם צורך, כך גם מומלץ לכל אדם לעשות ייפוי כוח מתמשך, למקרה שיזדקק לו ביום פקודה. עתות משבר, כמו מגפת הקורונה, מדגישות את ערכו של ייפוי כוח מתמשך עבור האוכלוסייה המבוגרת, גם בזמנים שבהם הממנה צלול בדעתו.

* עו"ד אלה שינפלד מתמחה בדיני משפחה ואפוטרופסות ומוסמכת לערוך ייפוי כוח מתמשך

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • ידועים בציבור בישראל - על זכויות וחובות

    ידועים בציבור בישראל - על זכויות וחובות

    כיום, חיים בישראל עשרות אלפי זוגות במסגרת משפחתית של "ידועים בציבור". מדוע ישנם בני זוג המעדיפים לחיות כך ולא להתחתן? האם מעמדם של בני זוג אשר חיים כידועים בציבור זהה למעמד בני זוג נשואים מבחינת החוק? על כל אלו ועוד במדריך שלפניכם
    6 דק'
  • משפחה: גישור צר מאוד

    משפחה: גישור צר מאוד

    הרפורמה במסגרת חוק הסדר הדיינויות בסכסוכי משפחה ("חוק גישור חובה") אינה משיגה את מטרותיה והולכת ומתבררת כבעייתית. קריאה לרפורמה בהולה - ברפורמה הכושלת
    12 דק'
  • צוואה והצורות השונות לעריכתה

    צוואה והצורות השונות לעריכתה

    החוק מכיר בארבע צורות לעריכת צוואה. חשוב לערוך צוואה באחת מהצורות האלו כדי לתת לה תוקף
    2 דק'