zap group mishpati logo

המדריך השלם לתאונות אופנוע: מה צריך לעשות ומתי מגיע לרוכב פיצוי?

מתאונה עצמית ועד תאונה ללא כיסוי ביטוחי: אילו סוגי תאונות אופנוע קיימים מבחינה משפטית ואיך צריך להתמודד איתן

06.05.20
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
המדריך השלם לתאונות אופנוע: מה צריך לעשות ומתי מגיע לרוכב פיצוי?

קשה להישאר אדישים כלפי אופנוע. כלי הרכב הזה מעורר מיד תחושות של חופש, שחרור אדרנלין, נוחות ומהירות אבל לצד אלה יש לו גם צד פחות סימפטי, זה הנוגע לפְּגִיעוּת היחסית שלו בכביש, כאשר הוא מעורב בתאונת דרכים. על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בשנת 2019 חלה עלייה משמעותית במספר התאונות הקטלניות של רוכבי אופנועים. 68 רוכבי אופנוע נהרגו בתאונות דרכים אשתקד, עלייה של 55% לעומת שנת 2018.

כל תאונה שבה מעורב רוכב אופנוע, אפילו אם מדובר בתאונה קלה בלבד, גורמת לרוכב לתחושת בלבול וחוסר אונים. מה לעשות קודם ולמי לפנות הן כמה מהשאלות שמעסיקות כל רוכב לאחר תאונה.
בדיוק לשם כך נבקש בשורות הקרובות לספק כמה תובנות חשובות ביחס לתאונות אופנוע: אילו סוגים של תאונות קיימים, מה מייחד כל אחד מהם ואיך צריך הנפגע להתנהל מבחינה משפטית כדי שלא לאבד את זכויותיו.

הרוכב יצטרך להוכיח שהתאונה אכן התרחשה. איך מוכיחים זאת? בין היתר, בעזרת עדים שראו את התאונה, צילומים מהזירה וצילומים של האופנוע, פרטי רכב מצד ג' ככל שמעורב

סוג 1: תאונה בה לנפגע יש ביטוח חובה

הנסיבות: אם רוכב האופנוע שנפגע בתאונה החזיק באותו זמן בביטוח חובה בתוקף, מגיע לו פיצוי, בין אם היה אשם בתאונה ובין אם לא.

מה צריך לעשות? רוכב אופנוע יידרש להוכיח את עצם קרות התאונה, את העובדה שיש לו כיסוי ביטוחי ואת הנזק שנגרם לו. נפרט בקצרה מה כולל כל אחד מהרכיבים:

עצם קרות התאונה: הרוכב יצטרך להוכיח שהתאונה אכן התרחשה. איך מוכיחים זאת? בין היתר, בעזרת עדים שראו את התאונה, צילומים מהזירה וצילומים של האופנוע, פרטי רכב מצד ג' ככל שמעורב.

כדי להוכיח את קרות התאונה ניתן להראות למשל שהזמנתם אמבולנס לזירה, ובהזדמנות הראשונה שפוניתם לטיפול רפואי, מסרתם שהייתם מעורבים בתאונת דרכים. ככל שמדובר בתאונה עצמית (ראו בהמשך), חשוב להציג כמה שיותר נתונים המוכיחים את עצם קרות התאונה. ככל שמדובר בתאונה שבה מעורב נהג אחר, חיוני להחליף עימו פרטים כדי שניתן יהיה להוכיח את עצם קרות התאונה.

הכיסוי הביטוחי: הרוכב יצטרך להוכיח שהיה לו ביטוח חובה בתוקף התואם לרשיון ולסוג האופנוע. כאן המקום להזכיר כי לעתים נוהגים רוכבי האופנוענים לערוך שינויים באופנוע ובהספק המנוע שלו. מעבר לעובדה שמדובר בעבירה פלילית, הדבר עלול לגרום לאי התאמה בין רשיון הנהיגה של הרוכב לסוג האופנוע ועלול לפגוע בכיסוי הביטוחי.

הנזק: הרוכב יצטרך להוכיח את הנזקים שנגרמו לו או שייגרמו לו בעתיד כתוצאה מהנזק הרפואי שנגרם. אלמנט שקריטי להוכחת הנזק הרפואי הוא עיתוי הפנייה לקבלת טיפול רפואי. שיהוי בפנייה לקבלת טיפול רפואי עלול לגרום לניתוק הקשר הסיבתי בין הנזק הנטען - קרי תלונות הנפגע - לבין התאונה. לכן, יש חשיבות לפנות לקבלת טיפול רפואי בסמוך ככל הניתן למועד התאונה.

עצה חשובה: בעת קבלת הטיפול הרפואי ובכלל יש להקפיד על פירוט מלא של התלונות, גם תלונות על כאבים ו/או חבלות מינוריות כגון שפשוף בגב, תחושות אי נוחות או תחושות של שרירים תפוסים וכו'. כמו כן, יש להקפיד על רישום מלא של התלונות. זאת, כדי שמאוחר יותר לא תועלה נגדכם הטענה שלא הצבעתם על הכאב המדובר בהזדמנות הראשונה שהיתה לכם ובעצם לשלול את הקשר הסיבתי בין התאונה לבין התלונה.

פרט לעצם קרות התאונה ולנזק שנגרם לו, יידרש הרוכב הנפגע להוכיח גם מי אשם בתאונה. כלומר, מדובר יהיה בסיטואציה שזהה לתביעה נזיקית רגילה

סוג 2: תאונה שבה לרוכב הנפגע אין ביטוח חובה

הנסיבות: רוכב האופנוע שנפגע בתאונה נהג ללא ביטוח חובה.

מה צריך לעשות? פרט לעצם קרות התאונה ולנזק שנגרם לו, יידרש הרוכב הנפגע להוכיח גם מי אשם בתאונה. כלומר, מדובר יהיה בסיטואציה שזהה לתביעה נזיקית רגילה. אשמה צריך להוכיח באופן אובייקטיבי, ולצורך כך חיוני להשיג כמה שיותר פרטים על התאונה, לרבות עדים, מצלמות אבטחה, הקלטות (למשל, אם התנהלו שיחות טלפון בין הצדדים) ועוד.

במקרים של תאונות דרכים שהן גם תאונות עבודה, אין מקום לחשש ממפני המעסיק. יש להקפיד על קבלת טיפול רפואי ופנייה לעורך דין להכוונה ולסיוע בהגשת התביעה

סוג שלישי: תאונת אופנוע שהיא גם תאונת עבודה

הנסיבות: אם רוכב האופנוע נפגע בתאונה בדרך לעבודה או בחזרה ממנה (וכן, חריגים נוספים – למשל אם נפגע כשהקפיץ את הילד לגן בדרך לעבודה), אזי מדובר גם בתאונת עבודה.

מה צריך לעשות? ככל שמדובר בתאונת עבודה, חשוב לציין זאת בהזדמנות הראשונה שבה מקבלים טיפול רפואי. לעתים רוכבי אופנועים שנפגעים בעת עבודתם (במיוחד רוכבים צעירים, שליחי פיצה וכו') חוששים לציין כי מדובר בתאונת עבודה, מחשש מפני המעסיק.

כאן המקום להבהיר ולחדד כי בתאונת דרכים שהינה תאונת עבודה, התביעה היא מול הביטוח הלאומי ומול חברת הביטוח אשר ביטחה את האופנוע בביטוח חובה והמעסיק רק מסייע להוכחת העובדה שמדובר בתאונת עבודה. בנוסף, במקרים של תאונות דרכים שהן גם תאונות עבודה, אין מקום לחשש ממפני המעסיק. יש להקפיד על קבלת טיפול רפואי ופנייה לעורך דין להכוונה ולסיוע בהגשת התביעה.

חשוב לקבוע פגישה במהירות עם עורך דין בעל ניסיון המתמחה בתאונות כדי שיעצב עבורכם אסטרטגיה נכונה לניהול התיק, ולא להתפתות להצעות חברות הביטוח שעלולות לקפח אתכם

סוג רביעי: תאונה עצמית

הנסיבות: תאונה שנגרמת לרוכב, שבה רק הוא מעורב.

מה צריך לעשות? ככל שמדובר בתאונה עצמית, שאין לה עדים פרט לרוכב עצמו, יש חשיבות עליונה לאיסוף של ראיות המוכיחות את עצם קרות התאונה. לצורך כך, יש לנסות לאסוף תצלומים מזירת וסרטוני וידיאו שמתעדים אותה, ככל שאלה קיימים. בנוסף, הזמנת אמבולנס לזירת התאונה יכולה לסייע לרוכב להוכיח את עצם התקיימות התאונה. כמו כן, תישאל השאלה אם הרוכב פנה לקבלת טיפול רפואי זמן קצר לאחר האירוע וציין כי מדובר בתאונת דרכים.

המדריך השלם לתאונות אופנוע: מה צריך לעשות ומתי מגיע לרוכב פיצוי?(1)

לסיכום, אם הייתם מעורבים בתאונת אופנוע, עליכם לפנות במהירות האפשרית לקבלת טיפול רפואי ולציין בהזדמנות הראשונה שמדובר היה בתאונת דרכים (וכן בתאונת עבודה, במקרים הרלוונטיים). אם מעורב בתאונה נהג אחר, יש לקחת ממנו פרטים כדי להוכיח את עצם קרות התאונה, וככל שאין כיסוי ביטוחי, יש לאסוף ראיות רבות ככל האפשר המוכיחות את אשמת הנהג האחר.

בכל מקרה, חשוב לקבוע פגישה במהירות עם עורך דין בעל ניסיון המתמחה בנושא כדי שיעצב עבורכם את האסטרטגיה הנכונה לניהול התיק, ולא להתפתות להצעות של חברות הביטוח שיימסרו לכם לאחר התאונה ועלולות לקפח אתכם.

* הכותב מתמחה בדיני נזיקין ותאונות דרכים, ומלווה רוכבי אופנוע רבים שנפגעים בתאונות 

ידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף

ידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף

עו"ד ידידיה בלויגרונד בעל תואר ראשון במשפטים מטעם הקריה האקדמית אונו, והוא עוסק בתחום נזקי הגוף. הוא מייצג אך ורק תובעים ולא נתבעים. בנוסף להשכלתו המשפטית, הוא עבר גם הכשרה פרה-רפואית עבור משפטנים מטעם אוניברסיטת תל-אביב.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
ידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה