zap group mishpati logo

כשהמשטרה אינה משקיעה מאמץ, זה הזמן לפנות לחקירה פלילית אצל חוקר פרטי

בלא מעט מקרים משרד חקירות פרטיות הופך לגוף חוקר שמברר חשדות לקיומה של עבירה פלילית - מתי זה קורה ומה חשוב לדעת על חקירות פרטיות פליליות?

11.05.20
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
כשהמשטרה אינה משקיעה מאמץ, זה הזמן לפנות לחקירה פלילית אצל חוקר פרטי

אדם פרטי, גוף, או ארגון שחושד שמבוצע פשע נגדו, או שנפל קורבן לפשע וברצונו להגיע אל משטרת ישראל כשהוא מצויד במידע ובראיות להוכחת גירסתו, פונה לשם כך למשרד חקירות פרטיות. ואכן, בלא מעט מקרים משרד חקירות פרטיות הופך לגוף חוקר שמברר חשדות לקיומה של עבירה פלילית. זאת כיוון שלחוקרים פרטיים יש את הכישורים והכלים להגיע לחקר האמת ולבצע חקירות יסודיות, אמינות ומקצועיות של עבירות פליליות.

מטרת חקירה פילילת היא חשיפת העבירה, חשיפת מבצעי העבירה ואיסוף ראיות לביסוס האשמה של החשודים בביצוע העבירה

מהי חקירה פלילית פרטית?

חקירה פלילית מבוצעת במדינת ישראל על ידי אחת מהרשויות החוקרות המוגדרות בחוק. על פי רוב מדובר במשטרת ישראל, אך יש גם רשויות נוספות וביניהן הרשות לניירות ערך, רשות המיסים ועוד.

במסגרת ביצוע חקירה פלילית מוקם צח"מ – צוות חקירה מיוחד – ברשות החוקרת, אשר תפקידו לחשוף את המציאות ולברר האם בוצעה עבירה פלילית; ואם כן, על ידי מי היא בוצעה. מטרת החקירה היא חשיפת העבירה, חשיפת מבצעי העבירה ואיסוף ראיות לביסוס האשמה של החשודים בביצוע העבירה.

חקירה פלילית נפתחת על ידי הרשות החוקרת בעקבות תלונה של קורבן עבירה, או של עד לביצוע עבירה; או ביוזמת המשטרה בהתבסס על ידע שהגיע לידיה יש בו כדי לעורר חשד לביצוע עבירה פלילית.

עבירה פלילית היא אי כיבוד, אי ציות ונקיטת מעשה, או מחדל שיש בו כדי לעבור על חוקים, תקנות או צווים במדינת ישראל.

כאשר חקירה בעלת כל המאפיינים הללו מבוצעת על ידי חוקר פרטי ולא על ידי גוף חוקר ממלכתי, הרי שמדובר בחקירה פלילית פרטית.

משטרת ישראל לא ממהרת לפתוח בחקירות פליליות ופעמים לא מעטות תלונה המוגשת נסגרת משום שאין מספיק ראיות כדי להניע צוות חקירה לפעולה

האם חקירות פליליות פרטיות נפוצות בישראל?

ניתן לומר שכן. חקירות פליליות פרטיות נחוצות בלא מעט מקרים ושירותיהם חוקרים פרטיים בעלי מומחיות בתחום נדרשים לא מעט.

מדוע, אם כן, קיימות חקירות פליליות פרטיות? למה שאדם או נציגי ארגון כלשהו יפנו למשרד חקירות פרטיות ולא למשטרה? יש לכך הרבה סיבות והבולטות בהן:

מחסור בראיות - משטרת ישראל לא ממהרת לפתוח בחקירות פליליות ופעמים לא מעטות תלונה המוגשת נסגרת משום שאין מספיק ראיות כדי להניע צוות חקירה לפעולה. במצב דברים זה, קורבן העבירה, או עד לעבירה, מצטייד מבעוד מועד בכמה ראיות כדי שאלה יספקו את המשטרה ויספיקו כדי להצדיק פתיחת חקירה.

דוגמה למצב זה, היא אדם שנוהג באופן שיטתי לסמם נשים ולאנוס אותן במועדוני בילוי בעיר מסוימת. אונס תחת השפעת סם האונס קשה מאוד להוכחה. חוקר פרטי שיתחקה אחר אנס נאלח שכזה יוכל לתעד אותו בשעת מעשה וקורבנותיו יוכלו להתייצב במשטרה כשגרסתן מגובה.

חשש מהזמנת המשטרה לארגון - יש ארגונים (אך גם אנשים פרטיים) שחוששים מהוצאת הכביסה המלוכלכת ומעדיפים שלא להכניס משטרה לדלת אמותיהם. לעתים, משום שבארגון יש שיטות עבודה לא חוקיות שראשי הארגון חוששים מחשיפתם, לעתים ראשי הארגון חוששים מחיטוט בקרביים ומעדיפים שלא להעיר דובים משנתם ועוד. בנסיבות אלו ראשי הארגון מעדיפים לקיים חקירה פלילית פרטית חסויה ולשמור בידיהם את השליטה על הנעשה.

לעתים חקירה פלילית מוזמנת על ידי בני משפחה החושדים בהתנהגות בני משפחה אחרים ורוצים לברר את החשד ולסייע להפסקת ההתנהגות הפלילית מבלי לחשוף את העבריין לרשויות החוק

כאשר החקירה מחייבת חשיפת מידע רגיש - בארגונים מסוימים כשראשי הארגון חוששים מהתנהגות פלילית של אחד מחברי הארגון הם מעדיפים לקיים חקירה פלילית פרטית בשל אופי המידע אליו ייחשפו החוקרים. מידע מסחרי, מידע סודי, מידע רגיש: על כל אלה שואפים ראשי הארגון להגן ולא להוציא אל האור.

חשש מפגיעה במוניטין - יש ארגונים וגם אנשים פרטיים שמבכרים חקירה פלילית פרטית על פני פניה למשטרה בשל החשש מפגיעה במוניטין של החברה ובשל השלכות אפשריות של פרסום עצם החקירה בתקשורת.

חשש מפגיעה בארגון ובעובדיו - חקירה פלילית פרטית יכולה להיעשות באופן חשאי ובדרך שבה רוב עובדי הארגון לא ידעו שהיא מתנהלת. כך לא תיווצר פניקה בארגון, מבצעי העבירה לא ימהרו לטשטש ראיות, החשודים – אם ינוקו מחשד – לא ייעלבו ויעזבו את החברה וכך לא תתערער איתנותה של החברה לא בפני עובדיה, לא בפני לקוחותיה ולא בפני מתחריה.

עניין משפחתי - לעתים חקירה פלילית מוזמנת על ידי בני משפחה החושדים בהתנהגות בני משפחה אחרים ורוצים לברר את החשד ולסייע להפסקת ההתנהגות הפלילית מבלי לחשוף את העבריין לרשויות החוק. מצב דברים זה יכול להתקיים למשל, כשהורים חושדים בבנם הסטודנט שהוא משתמש בסמים. חוקר פרטי יתעד אותו מבצע את המעשה האסור והוריו יגישו לו עזרה ויסייעו לו להיגמל מבלי להשחיר אותו באישום פלילי.

עניין קהילתי – ישנן קהילות סגורות, דוגמת הקהילה החרדית, שראשיה יוזמים חקירה פלילית פרטית נגד חבר קהילה כדי להפסיק את פעילותו העבריינית, מבלי ליצור כאוס בקהילה ומבלי להזיק למוניטין של ארגון מסויים או הקהילה כולה. דוגמא לכך יכולה להיות רב ראשי בישיבה המטריד מינית את תלמידיו: חקירה פלילית פרטית תבסס את החשדות תוביל לנידויו והרחקתו, לפיצוי הנערים ולרענון צוות הישיבה, מבלי שיעורבו רשויות החוק. 

אין זה סוד שהמשטרה לא משקיעה משאבים מספיקים בחקירת פריצות. במקרים בהם נפרץ הבית או העסק ונגנב רכוש העל ערך (רגשי, רוחני או ממשי), פונים קורבנות הגניבה לחוקר פרטי

מקרים נפוצים לביצוע חקירה פלילית על ידי חוקר פרטי 

זיוף והונאה של אנשים פרטיים - אנשים הנופלים קורבן לעוקץ של נוכל לא אחת מזמינים חקירה פלילית פרטית כדי לברר את חשדותיהם ו/או כדי לאסוף מידע שישמש כראיות במאבק משפטי נגד אותו נוכל. נסיבות כאלה מתקיימות כשנוכלים/ות טומנים פח לאדם שמתאהב בהן/ם וגוזל ממנו/ה כספים. כאשר בן זוג בסכסוך גירושים מבריח מנכסים, או "עובד בשחור", כאשר יורש מבריח נכסים מהעיזבון כדי להסתירם מיתר היורשים, כאשר מזויפות חתימות על הסכמים שונים: צוואות, חוזי משכנתאות, ערבויות וכדומה.

איתור גנבים - חקירה פלילית נפוצה מפתיעה היא זו של איתור גנבים. אין זה סוד שהמשטרה לא משקיעה משאבים מספיקים בחקירת פריצות. במקרים בהם נפרץ הבית או העסק ונגנב רכוש העל ערך (רגשי, רוחני או ממשי), פונים קורבנות הגניבה לחוקר פרטי ושוכרים את שירותיו על מנת שיצביע על זהות הגנב.

הונאות בארגונים ובתי עסק - חקירה פלילית נפוצה המתבצעת בארגונים שונים בהם יש חשש למעילה. אחוזי ההצלחה באיתור העשבים השוטים בארגון גבוהה.

סחיטה באיומים - ראשי ארגון שנסחטים על ידי עובדים באיום לחשיפת מידע רגיש או עבירה שלהם, בעלים/נשים בוגדים/ות שתועדו בקלקלתם ונסחטים, בעלי עסקים שנדרשים לשלם פרוטקשן: כל אלה ודומיהם פונים לא אחת לחוקר פרטי בבקשה שיברר את זהות הסוחטים, לצד תיעוד הסחיטה וחשיפת מידע מפלילי אודותיהם, כדי למזער את הנזקים שנגרמים להם במציאות שכזו.

קורבנות מושמצים מזמינים חקירות פליליות לשם איסוף מידע אודות המשמיץ ולשם תיעוד השמצותיו כדי להגיש תלונה מבוססת נגדו למשטרה ובמקביל להגיש תביעה נזיקית

התחזות - פעמים רבות בני משפחה שחושדים בבן הזוג החדש של ביתם, אחותם, אימם ומניחים שמניעיו בלתי כשרים וכי הוא מתחזה לאדם אחר או בודה שקרים, מזמינים חוקר פרטי שיבחן עבירה פלילית של התחזות וניסיון עוקץ. חקירה דומה נפוצה במגזר החרדי, כאשר בני משפחה בוחנת את אילן היוחסין של המיועד כדי לוודא שהשידוך הגון וראוי.

כשהמשטרה אינה משקיעה מאמץ, זה הזמן לפנות לחקירה פלילית אצל חוקר פרטי(1)

הוצאת דיבה ולשון הרע - קורבנות מושמצים מזמינים חקירות פליליות לשם איסוף מידע אודות המשמיץ ולשם תיעוד השמצותיו כדי להגיש תלונה מבוססת נגדו למשטרה ובמקביל להגיש תביעה נזיקית מכוח חוק איסור לשון הרע בהתבסס על ראיות קבילות שנאספות על ידי החוקר הפרטי.

עבירות של טוהר המידות - בארגונים רבים נחקרים מעשים שמהווים עבירות פליליות על טוהר המידות באמצעות חוקרים פרטיים שחושפים ריגול תעשייתי, הונאה בכספי הארגון, התחזות עובדים לחולים, מעילה בתפקיד של עובדים, קבלת שוחד ממועמדים למכרזים, רקיחת עסקאות מאחורי גבו של המעסיק עם סחורה שלו וכדומה.

לסיכום, חקירות פליליות פרטיות נעשות בישראל לא מעט וכדי להשלימן ביעילות, תוך שהן מפיקות מידע אמין וראיות שניתן יהיה להציגן למשטרה ולבית המשפט, יש צורך במשרד חקירות פרטי שעובדיו בעלי ניסיון בתחום החקירה הפלילית.

 

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
  • ספק סביר - בעקבות פרשת זיכויו של ניר סומך

    ספק סביר - בעקבות פרשת זיכויו של ניר סומך

    לאחר 7 שנים, העליון החליט לזכות את סומך, אשר ירה בחברו/שכנו לשעבר, ובכך הפך את פסיקת המחוזי ועורר מחדש את הדיון במונח האמורפי 'ספק סביר' - פרשנות
    5 דק'
  • בית דין רבני - שאלות ותשובות מהפורום

    בית דין רבני - שאלות ותשובות מהפורום

    יחס בית דין רבני לנשים, משמורת משותפת, ילדים, התייצבות - כל אלו סוגיות רלוונטיות בהליך גירושין ובהקשר של בית הדין הרבני. עו"ד בועז גורק, מנהל פורום גירושין במשפטי, השיב על שאלות הגולשים
    3 דק'
  • תיק פלילי: מי הצית את תחנת המשטרה בקרית גת?

    תיק פלילי: מי הצית את תחנת המשטרה בקרית גת?

    המשפט בעניין הצתת תחנת המשטרה בקרית גת הסתיים, ועדיין לא ברור מיהו המצית. עו"ד גבאי: " אין ספק שמדובר במחדל חקירתי, שכן משטרת קרית גת שחקרה את האירוע, התעלמה מהראיות שהיו בפניה....טוב היה אילו המאשימה/הרשות החוקרת(המשטרה) היו משקיעות מאמץ בבירור העובדות עוד בטרם הגשת כתב אישום"
    3 דק'
קורן חקירות

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה