zap group mishpati logo

להקדים תרופה למכה: כך תמנעו גניבות והונאות בעסק שלכם

כיצד גונבים עובדים ולקוחות מבתי עסק ואילו צעדים פשוטים יכולים לחסוך לכם את העוול וגם לא מעט כסף ולמנוע מראש גניבות והונאות בעסקים

13.05.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
להקדים תרופה למכה: כך תמנעו גניבות והונאות בעסק שלכם

מרבית בעלי העסקים, קטנים-בינוניים עד גדולים כאחד, אינם מודעים לנקודות התורפה שלהם בעסק אשר חושפות אותם לגניבות ולהונאות המסתכמות בסכומי כסף גדולים. סביר להניח שחלקכם כבר הפסידו סכום לא מבוטל בעקבות מקרה של גניבה. כיצד ניתן להפחית את הסיכוי והסיכון שירמו אתכם וכיצד פועלים לאחר תקרית הונאה או גניבה?

במהלך עשר שנות ניסיון בתחום החקירות הפרטיות ראיתי אינספור מקרים של עסקים שאיבדו הון יקר בעקבות חוסר תשומת לב לפרטים הקטנים. מספר לא מועט של מקרים לא היה ניתן לחזות מראש ולמנוע, וכאן המשרד שלי נכנס לפעולה, לאחר מעשה, בחקירה, באיסוף המידע ובעבודת השטח כדי להשיב את הסחורה הגנובה. ואולם, לא מעט מהמקרים היה ניתן למנוע על ידי ידע מקדים ותשומת לב לתחום האפור שבעלי עסקים מעדיפים לא לגעת בו.

הספק פורק כמות מסוימת של סחורה והמחסנאי חותם. את רווחי הסחורה שלא נפרקה הם חולקים ביניהם. לעתים, חוסר תשומת לב של הקלדנית מספיק כדי ״לעקוץ״ את העסק ולהתחמק מעונש

גניבות בעסקים – גם מצוות העובדים וגם מלקוחות

רק בשביל לסבר את האוזן, בחברת רשת קמעונאות גדולה מדווחים על 2.5% פחת של גניבות בשנה, מספר עצום שלא ניתן להתעלם ממנו. מדובר בסך כל הגניבות שמגיעות מצוות העובדים ומקהל הלקוחות. אולם, גם עסקים קטנים יותר ״סופגים״ את המכות הללו. כשסופרים את הפריטים והסחורה הגנובה לאורך השנה, מגיעים למספרים משמעותיים.

איך זה מתרחש בפועל? ישנן אינספור דרכים, כיד הדמיון, כדי לתכנן ולבצע הונאה: למשל, שיתוף פעולה בין ספק למחסנאי של החברה. הספק פורק כמות מסוימת של סחורה והמחסנאי חותם. את רווחי הסחורה שלא נפרקה הם חולקים ביניהם. לעתים, חוסר תשומת לב של הקלדנית מספיק בשביל שהספק יצליח ״לעקוץ״ את העסק ולהתחמק מעונש.

הפתיעו את העובדים והגיעו לבדיקה בשעות לא שגרתיות. כשבעל העסק או המנהל מרגיל את העובדים לשעות מסוימות שבהן הוא אינו נוכח בעסק, הוא משאיר "פתח לגנב"

מה צריך לעשות כדי למנוע גניבות מבית עסק?

הנה כמה טיפים שעשויים למנוע את הקלות הבלתי נסבלת של הגניבה:

התקנת מצלמות סמויות - למשל מצלמה נסתרת במחסן ללא ידיעת העובדים.

ביקורות פתע לצוות - ביקורות הפתע נעשות על ידי גורם שלישי כמו משרד חקירות ובהסכמה של העובדים.

ביקורות פתע לספקים - בדיקת תעודות משלוח באופן רנדומלי כדי לבדוק האם התעודה תואמת לסחורה שנפרקה הלכה למעשה.

בדיקת עירנות של עובדים ו/או בדיקת שירות בעזרת לקוחות סמויים - לקוח סמוי מופעל על ידי משרד החקירות ובתום פעילות הוא מגיש דו״ח מפורט לבעל העסק לגבי התנהלות העובדים והשירות.

שבירת שגרה המפתיעה את העובדים - הפתיעו את העובדים והגיעו לבדיקה בשעות לא שגרתיות. כשבעל העסק או המנהל מרגיל את העובדים לשעות מסוימות שבהן הוא אינו נוכח בעסק, הוא משאיר פתח להתנהלות לא תקינה שמתרחשת ללא שליטתו.

טיפ זהב לרשתות גדולות - אם אתם מראיינים עובד לתפקיד קב״ט (קצין ביטחון), לאחר שעבר את הסינון של העסק, צרו קשר עם משרד חקירות פרטי שיעשה בדיקה קפדנית אודותיו. אימות פרטים אישיים יכול לגלות במהרה האם מדובר בריגול עסקי או במתחזה. כנ״ל לגבי עובדים נוספים שעלולים להתחזות למחפשי עבודה אבל הם למעשה תחקירנים מטעם תכנית טלוויזיה או כל גורם אחר שמחפש לפגוע בעסק שלכם.

הדרכים הנ״ל יעזרו לכם להפחית את הסיכויים למקרה של גניבה או הונאה אך כאמור לא תמיד ניתן למנוע את דבר העבירה מבעוד מועד.

למשטרה אין מספיק כוח אדם לחקירות של אלפי מקרי פריצה וגניבות מבתים פרטיים ועסקים. לכן, הדיווח שלכם לגורמי משטרה, חיוני ככל שיהיה, לא ישיב לכם את הסחורה האבודה

מה קורה במקרה של גניבה – האם לפנות למשטרה?

לצערנו, המשטרה לא תמיד יכולה לעזור לכם. לא כיוון שאין לה רצון או שהיא לא עושה את עבודתה נאמנה אלא שאין לה את כוח האדם המספק עבור חקירות של אלפי מקרי פריצה וגניבות מבתים פרטיים ועסקים. לכן, הדיווח שלכם לגורמי משטרה, חיוני ככל שיהיה, לא ישיב לכם את הסחורה האבודה.

למשרד חקירות פרטי, לעומת זאת, יש את הכלים והמשאבים כדי לפתוח בחקירה יסודית ולהתחקות אחרי הפושע. במידה שנמצא הגנב, החוקר רשאי להעביר את החומרים המתועדים והראיות למשטרה להמשך טיפול. אם נמצאה הסחורה הגנובה, או לפחות חלקה, היא מוחזרת מיידית לבעל העסק. הדגש העיקרי בחקירה פרטית הוא כמובן לנסות להשיב את האבידה לבעליה ולהעמיד לדין את הפושע.

בחלק מן המקרים ימליץ משרד החקירות על שירותי קב״ט שוטפים שייתנו מענה לחוסר נוכחות בשטח ויעצימו את תחושת הביטחון בעסק

שלב הפקת הלקחים

הצעד הבא הוא לא פחות חשוב - שלב הפקת הלקחים. בשלב הזה העסק מקבל ממשרד החקירות מערך הסברה והדרכה לגבי אופן פעולת העבירה; איפה היו נקודות התורפה וכיצד ניתן לחזק אותן.
בחלק מן המקרים ימליץ משרד החקירות על שירותי קב״ט שוטפים שייתנו מענה לחוסר נוכחות בשטח ויעצימו את תחושת הביטחון בעסק. בעזרת אנשי מקצוע וציוד טכנולוגי, ניתן לחסוך לעסק סכומי כסף גבוהים על ידי מניעת מקרה גניבה בודד או על ידי הפחתה עד כדי קיזוז מוחלט של הפחת השנתי שנובע מגניבות.

להקדים תרופה למכה: כך תמנעו גניבות והונאות בעסק שלכם(1)

לסיכום, תחושת הביטחון בעסק היא מהותית וקריטית. על מנת לנהל עסק משגשג עליכם להתרכז בתחום התמחות שלכם ולהאציל סמכויות בתחומים אחרים. אם אין באפשרותכם להתקין ציוד מקצועי או לסבסד שירותי קב״ט, עשו כמיטב יכולתכם לא להיות שאננים בהתנהלות התוך עסקית. במקרה של גניבה אל תהססו לפנות לאנשי מקצוע שיעזרו לכם לאטום את החורים ולהשיב את הביטחון לעסק, למענכם ולמען העובדים שלכם.

* לאתר משרד קואנטין חקירות - ליחצו כאן

קואנטין חקירות פרטיות

קואנטין חקירות פרטיות

לא כל אחד יכול להיות חוקר – את עבודת הבילוש תשאירו למקצוענים! קואנטין חקירות פרטיות, עם נסיון של מעל 20 שנה, מתמחים במעקבים ופועלים 24/7 בכל הארץ כדי לחשוף את האמת.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
קואנטין חקירות פרטיות

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה