zap group mishpati logo

צבירת נקודות עד שלילת רשיון - כל האמת מאחורי תשלום דו"חות תנועה

קיבלתם דו"ח תנועה? גם אם מדובר בקנס קטן, מומלץ לפנות בהקדם לייעוץ משפטי מאחר שתשלום הדו"ח גורר אחריו נקודות נצברות, העלולות להגיע עד כדי פסילת רשיון למספר חודשים וללא משפט

מאת: עו"ד דודי חמו
18.05.20
תאריך עדכון: 28.03.24
8 דק'
צבירת נקודות עד שלילת רשיון - כל האמת מאחורי תשלום דו"חות תנועה

דיני התעבורה מגדירים רשימה של עבירות הגוררות רישום נקודות לחובת הנהג וקנס כספי. שיטת הניקוד היא אמצעי למעקב אחר עבירות תעבורה שביצעו נהגים. מעבר לעונש המוטל על הנהג (קנס, פסילה וכו'), נצברות לחובתו נקודות, בהתאם לחומרת העבירה.

בעבר נטען בבתי המשפט כי מדובר בענישה כפולה, אולם בתי המשפט בישראל קבעו כי לא מדובר בענישה כפולה אלא בשימוש בסמכותה של רשות הרישוי לקבוע אם נהג מסוים כשיר לנהוג או שקיים סיכון מהמשך נהיגתו, לנוכח צבירת העבירות והנקודות. לצבירת הנקודות יש השלכות משמעותיות ("אמצעי תיקון").

לכן, בכל עבירת נהיגה הגוררת נקודות, מומלץ לנסות לבטל את הנקודות, או להפחית אותן לפני תשלום הדו"ח. לאחר תשלום הדו"ח, המהווה גם הודאה בעבירה המפורטת בדו"ח, הנקודות נכנסות לתוקף.

רוב עבירות התנועה גוררות אחריהן מ-2 נקודות ועד 10 נקודות. לדוגמה: נסיעה בלי הפעלת אורות כנדרש גוררת 4 נקודות ונהיגת נהג חדש בלי מלווה גוררת 8 נקודות

כיצד עבירות תנועה "צוברות" נקודות?

החוק קובע חמש דרגות של עבירות תנועה, הנעות בין עבירות פעוטות לעבירות חמורות. רוב עבירות התנועה גוררות אחריהן מ-2 נקודות ועד 10 נקודות.
בשורות הבאות תוכלו לראות דוגמאות לסוגים שונים של עבירות תנועה, לפי הניקוד שהעבירות גוררות אחריהן. שימו לב שמדובר בדוגמאות אך לא בפירוט מלא:

2 נקודות - נהיגה בלי הפעלת אורות כנדרש, נהיגה ברכב שבו נוסע לא חגור, אי לבישת אפוד זוהר.

4 נקודות - הפרעה או עיכוב לתנועה, נסיעה לאחור תוך סיכון או פגיעה, עקיפה שלא מצד שמאל, נסיעה בלי הפעלת אורות כנדרש.

6 נקודות - נהיגה ללא רישיון רכב, נהיגה בחוסר זהירות, אי ציות לתמרורים האוסרים על כניסה או עקיפה, נהיגה שלא בצד ימין, אי מתן זכות קדימה לרכב מימין.

8 נקודות - שימוש בטלפון בעת שהרכב נע שלא באמצעות דיבורית, נהיגה עם רשיון נהיגה שאינו תקף לרכב, נהיגת נהג חדש בלי מלווה, התנהגות שעלולה לסכן חיים, נהיגה בקלות ראש, בדרך עירונית במהירות מעל 21 קמ"ש ועד 30 קמ"ש מהמותר, בדרך שאינה עירונית מעל 25 קמ"ש ועד 40 קמ"ש, נסיעה באור אדום וצהוב יחד, אי מתן אפשרות להולך רגל להשלים חצייה.

10 נקודות –  מהירות מעל 30 קמ"ש מהמותר בדרך עירונית, מהירות מעל 40 קמ"ש בדרך שאינה עירונית, נהיגה תחת השפעת סמים ואלכוהול, נהיגה בזמן פסילת רשיון, עקיפת רכב כשהדרך לא פנויה או על קו הפרדה רצוף, נסיעה ברמזור אדום.

עורך דין המתמחה בדיני תעבורה, יכול לבדוק האם ניתן לבטל את הדו"ח, או לבקש לשנות את סוג העבירה, כך שמספר הנקודות הנלווה יהיה נמוך יותר

מתי הנקודות נכנסות לתוקף?

הנקודות בגין עבירת תנועה נכנסות לתוקף מרגע שהנהג הורשע בביצוע העבירה - בין אם בבית משפט ובין אם על ידי תשלום קנס של ברירת משפט. על פי חוק, אם נהג שילם קנס על ברירת משפט, הדבר ייחשב כאילו הודה והורשע בביצוע העבירה, גם אם לא הופיע בפני שופט. פירושו של דבר, שכל עוד הדו"ח לא שולם או שהנהג לא הורשע בבית משפט (אם זומן לביהמ"ש), הנקודות אינן נצברות. זהו חלון זמן, שבו ניתן לנסות לשנות את רוע הגזירה.

עורך דין המתמחה בדיני תעבורה, יכול לבדוק האם ניתן לבטל את הדו"ח, או לבקש לשנות את סוג העבירה, כך שמספר הנקודות הנלווה יהיה נמוך יותר.

השיקול העיקרי בשאלה כיצד להתייחס לדו"ח תנועה והאם לנסות לערער על הדו"ח אינו גובה הקנס, אלא דווקא מספר הנקודות שהעבירה עלולה לצבור, במקרה שהקנס ישולם, נמוך ככל שיהיה

מהן ההשלכות של צבירת נקודות?

צבירת נקודות עלולה להיות כרוכה באמצעי תיקון (סנקציות) שונים, התלויים במספר הנקודות שנצבר ובתקופה שבמהלכה הנקודות נצברו. אמצעי התיקון/ הסנקציות כוללים בשלבים הראשונים קורסי נהיגה נכונה ומבחן שיש לעבור בסיומם. בהמשך, אם מספר הנקודות גדול, הסנקציות כוללות גם פסילה מידית (ללא משפט) של הרשיון, לתקופה הנעה בין שלושה לתשעה חודשים, מבחן תיאוריה, ובמקרים חמורים גם בדיקות כשירות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

אם הנהג לא מבצע את אמצעי התיקון הנדרשים, משרד הרישוי רשאי להתלות את רישיונו עד לביצוע אמצעי התיקון. בשורות הבאות תוכלו לראות פירוט של אמצעי התיקון השונים, בהתאם למספר הנקודות שנצבר:

22-12 נקודות - קורס בסיסי בנהיגה נכונה (12 שעות לימוד) ובסופו מבחן.

34-24 נקודות - קורס מתקדם (ייעודי) בנהיגה נכונה (12 שעות לימוד) ובסופו מבחן.

36 נקודות ומעלה - פסילת רשיון הנהיגה ל-3 חודשים.

36 (פעם שנייה תוך 6 שנים) או 72 נקודות - פסילת רשיון הנהיגה ל-9 חודשים; עמידה בבדיקות רפואיות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים; עמידה במבחן נהיגה עיוני (תיאוריה); עמידה במבחן נהיגה מעשי (טסט).

כלומר, השיקול העיקרי בשאלה כיצד להתייחס לדו"ח תנועה והאם לנסות לערער על הדו"ח אינו גובה הקנס, אלא דווקא מספר הנקודות שהעבירה עלולה לצבור, במקרה שהקנס ישולם, נמוך ככל שיהיה.

הנהג רשאי לפנות בכתב לרשות הרישוי בתוך 30 ימים מיום קבלת ההודעה על פסילת רשיון בבקשה להשמיע את טענותיו ולדחות בכך את אמצעי התיקון עד לשימוע

מהו התוקף של נקודות שנצברו?

הנקודות תקפות החל מיום ביצוע העבירה למשך שנתיים, למי שצבר עד 20 נקודות; ולמשך ארבע שנים, למי שצבר 22 נקודות או יותר, ובכל מקרה הנקודות יישארו תקפות כל עוד לא בוצעו אמצעי התיקון שהוטלו.

דרכי התמודדות עם פסילת משרד הרישוי בגין נקודות

תקנות התעבורה מקנות לנהג זכות שימוע בפני הרשות כדי לשכנע לבטל את הפסילה או לקצרה. הנהג רשאי לפנות בכתב (לבקשה לקבלת זימון לטיעון טענות) לרשות הרישוי בתוך 30 ימים מיום קבלת ההודעה בבקשה להשמיע את טענותיו. פנה נהג כאמור, יידחה ביצוע אמצעי התיקון עד לשימוע.

ניתן להסתייע בעורך דין מקצועי בתחום התעבורה כדי לקבל ייצוג הולם בטרם השימוע ובמהלכו. בנוסף ניתן לערער על החלטת הרשות לפסול את רשיון הנהיגה בפני בית המשפט המחוזי בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים.

קנס שלא שולם במועד שנקבע (עד 90 יום לאחר ביצוע העבירה) והנהג לא הגיש בקשה להישפט בגינו, הנקודות נכנסות לתוקף ונצברות, כאילו הנהג שילם את הדו"ח והורשע

האם כדאי להתעלם מהדו"ח?

בוודאי שלא! אין להתעלם מהדו"ח. קנס שלא שולם במועד שנקבע (עד 90 יום לאחר ביצוע העבירה) והנהג לא הגיש בקשה להישפט בגינו, הנקודות נכנסות לתוקף ונצברות, כאילו הנהג שילם את הדו"ח והורשע.

בנוסף, הקנס יוכפל פי 1.5 והמשטרה תשלח דרישת תשלום מיידית לקנס המוגדל. אם עדיין לא ישולם החוב - הקנס יתחיל לצבור תוספת פיגורים של 5% מדי שישה חודשים. דוגמה לקנסות: עבירות מהירות עלולה לעלות לכם 1,500-250 שקל ועל עבירות תנועה אחרות תיקנסו ב-250 שקל עד 1,000 שקל.

עבירת שימוש בטלפון נייד (8 נקודות) ניתן לבקש להמיר לעבירה של אי החזקת הגה בשתי ידיים שהיא עבירה ללא נקודות וקנס מופחת

מה ניתן לעשות עם קבלת דו"ח ואיך ניתן לבטל או להפחית את הנקודות?

ניתן לפנות בבקשה בכתב לביטול הקנס ומחיקת הנקודות איתו. אם המסלול הזה לא מצליח, ניתן לבקש להישפט. עורך דין המתמחה בדיני התעבורה ידע לאתר כשלים (אל מול נהלי המשטרה, פסיקה וכו') ופגמים בראיות, ולנוכח זאת לפנות לתובע המשטרתי בטרם הדיון, להציג את המצב כך שיפעל לטובתכם, להביא לזיכוי מלא, הקלה בעונש או הפחתת נקודות באמצעות המרת העבירה לעבירה "דומה".

צבירת נקודות עד שלילת רשיון - כל האמת מאחורי תשלום דו"חות תנועה(1)

לדוגמה: עבירת שימוש בטלפון נייד (8 נקודות) ניתן לבקש להמיר לעבירה של אי החזקת הגה בשתי ידיים שהיא עבירה ללא נקודות וקנס מופחת. עבירת מהירות 26 קמ"ש מעל המותר בדרך לא עירונית (8 נקודות) אפשר להמיר לעבירת מהירות מתחת ל-26 קמ"ש שגם היא עבירה ללא נקודות וקנס מופחת.

כאמור, שינוי העבירה מותנה באיתור כשלים, בעברו התעבורתי של הנהג ובעבודה מקצועית של עורך הדין.

גם אם עלות הקנס נמוכה, מומלץ לא לשלם דו"ח תנועה לפני קבלת ייעוץ מעורך דין המתמחה בדיני תעבורה, בנוגע לשאלה האם וכיצד תוכלו להימנע מצבירת נקודות

כיצד ניתן לברר את מצב הנקודות?

ניתן לברר את מצב הנקודות מול רשות הרישוי באחת משלוש הדרכים הבאות:

  1. הגשת טופס פניה מקוון באתר הרשות, או ברישוי קול - מרכז המידע הארצי, טלפון 5678*. לאחר הגשת הבקשה, תדפיס המפרט את מצב הנקודות יישלח בדואר. השירות ניתן ללא תשלום.
  2. ניתן לגשת לסניף משרד הרישוי הקרוב לאזור מגוריכם. יש להצטייד בתעודת זהות. השירות ניתן ללא תשלום.
  3. ניתן להוציא תדפיס נקודות חובה ב"רשיומט" - עמדות השירות העצמי הפרוסות במשרדי הרישוי, בקניונים ובסניפי סופר-פארם. זיהוי המשתמש בעמדת ה"רשיומט" נעשה באמצעות כרטיס האשראי של בעל הרשיון. הנפקת התדפיס מתבצעת במקום. השירות כרוך בתשלום אגרה בסך 10 שקלים.

לסיכום, גם אם עלות הקנס נמוכה, מומלץ לא לשלם דו"ח תנועה לפני קבלת ייעוץ מעורך דין המתמחה בדיני תעבורה, בנוגע לשאלה האם וכיצד תוכלו להימנע מצבירת נקודות.

 * אין לראות באמור במאמר זה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי

* משרד עורכי דין דודי חמו מעניק ללקוח שירותים משפטיים מקצועיים בדיני התעבורה. המענה המשפטי ניתן תוך יצירת מעטפת כוללת של שירותים, בחשיבה יצירתית המביאה לידי ביטוי היבטים נוספים (מעבר למשפטיים) וזאת במטרה לענות על צורכי הלקוח ולהביאו לתוצאה המבוקשת על ידו, במינימום האפשרי של הוצאות 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה