zap group mishpati logo

מהן עבירות התנועה שיובילו לשלילת רשיון הנהיגה שלכם?

שלילת רשיון אינה נעימה, במיוחד אם אדם תלוי ברשיון לפרנסתו. מיהם הגורמים המוסמכים לשלול רשיון, אילו עבירות תנועה עלולות להוביל לכך וכיצד ניתן לבטל את רוע הגזירה? מדריך

08.06.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
מהן עבירות התנועה שיובילו לשלילת רשיון הנהיגה שלכם?

שלושה גורמים מרכזיים בישראל רשאים לשלול את רשיון הנהיגה שלכם בשל עבירת תנועה: בית המשפט לתעבורה, משרד הרישוי וקצין משטרה. לכל אחד משלושת הגורמים סמכויות שונות, הן בנוגע לסוג העבירות והן בנוגע למשך השלילה. בכתבה זו נסקור את שלושתם ואת העבירות השונות העלולות להוביל לשלילת רשיון הנהיגה על ידי כל אחד מהם.

אחת העבירות הנפוצות ביותר בישראל המובילות לשלילה על ידי קצין משטרה היא נהיגה במהירות גבוהה בהרבה מהמותר. מדובר בדרך כלל בשלילה במקום למשך 30 יום

מהי סמכותה של המשטרה בנוגע לשלילת רשיון נהיגה?

קצין משטרה שתפס נהג מבצע עבירת תנועה חמורה, המעידה להערכת קצין המשטרה על מסוכנותו של הנהג כלפי ציבור הנהגים האחרים והולכי הרגל, יכול להורות על שלילת רשיון הנהיגה במקום, לתקופה של עד 30, 60 או 90 יום. מדובר בעבירות תנועה חמורות כגון נהיגה במהירות גבוהה בהרבה מהמותר, נהיגה בשיכרות או תחת השפעת סמים, מעורבות בתאונה חמורה וכדומה, הגורמות לקצין המשטרה לקבוע כי יש להרחיק אותו נהג מהכביש לתקופה קצובה. מטרת השלילה היא לא ענישה אלא למנוע מאותו נהג להמשיך ולסכן את סביבתו.

אחת העבירות הנפוצות ביותר בישראל המובילות לשלילה על ידי קצין משטרה היא נהיגה במהירות גבוהה בהרבה מהמותר. מדובר בדרך כלל בשלילה במקום למשך 30 יום, שלאחריהם הנהג מוזמן לשימוע בפני בית המשפט לתעבורה.

ביצוע של עבירות תנועה רבות וחוזרות מעיד על מסוכנותו של הנהג לכלל הציבור ועל הצורך להרחיקו מהכביש על מנת לטפל במסוכנות

באילו מקרים יכול משרד הרישוי להורות על שלילת רשיון נהיגה?

למשרד הרישוי נתונה הסמכות להורות על שלילת רשיון למשך 90 יום בגין צבירת 36 נקודות ורק לאחר שהנהג עבר מבחן עיוני בתום התקופה. כמו כן, אם נהג צובר יותר מ-72 נקודות, או שכבר צבר 36 נקודות נוספות לאחר שחזר מתקופת שלילה ראשונה, משרד הרישוי יכול לפסול את רשיונו לתקופה של תשעה חודשים. במקרה כזה, הרשיון יחודש רק לאחר שהנהג עמד בבדיקות של המכון הרפואי ועבר מבחן נהיגה עיוני ומבחן נהיגה מעשי. בשני המקרים מדובר במספר נקודות גבוה, המגיע בעקבות ביצוע של עבירות תנועה רבות וחוזרות ומעיד על מסוכנותו של הנהג לכלל הציבור ועל הצורך להרחיקו מהכביש על מנת לטפל במסוכנות.

בית המשפט קובע את משך השלילה לאחר שהוא שוקל את מידת מסוכנותו של הנהג, נסיבות העבירה ועברו התעבורתי: כמה עבירות תנועה ובאיזו דרגת חומרה ביצע כל חייו

מתי בית המשפט לתעבורה יורה על שלילת רשיון נהיגה?

כאשר קצין משטרה פוסק שלילה, או כאשר הטיפול בעבירת תנועה אינו מסתיים בתשלום קנס וצבירת קנס, ומועבר לבית המשפט לתעבורה (בין אם הנהג ביקש זאת ובין אם בשל חומרת העבירה), בית המשפט, הדן בעבירה, יכול לפסוק גם עונש של שלילה.

בית המשפט קובע את משך השלילה לאחר שהוא שוקל את מידת מסוכנותו של הנהג, נסיבות העבירה ועברו התעבורתי (כמה עבירות תנועה ובאיזו דרגת חומרה ביצע כל חייו). עונשי השלילה שהוא מטיל יכולים לנוע בין כמה ימים לבין שנים רבות ומטרתם היא ענישה ולא רק אמצעי מניעה.

עורך דין הבקיא בדיני תעבורה ובשיקולים המנחים את בית המשפט יוכל לסייע לכם להימנע מצבירת נקודות שתוביל לשלילה, על ידי פניה לבית המשפט וניסיון לשנות את סוג העבירה או חומרתה

כיצד ניתן לבטל שלילת רשיון או לקצר את משך השלילה?

רשיון הנהיגה מבטא עבור רובנו חופש. החופש לנוע לפי רצוננו, החופש לנייד את משפחתנו, החופש לנסוע לחופשה והחופש להתפרנס – לנסוע למקום העבודה ובחזרה ממנה, או לעבוד בעבודה הדורשת נהיגה.

שלילת רשיון פוגעת בחופש שלנו, ובמקרים של נהגים מקצועיים יש לה השלכות כלכליות כבדות. לכן, יש לעשות כל מה שניתן על מנת להימנע מלהגיע לשלילה, או לקצר את משך השלילה אם היא כבר נפסקה.

בכל מקרה שהוביל או עלול להוביל לשלילת רשיון נהיגה, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בדיני תעבורה. עורך הדין יבחן את הנסיבות שבהם בוצעה עבירת התנועה, סוג העבירה, עברכם התעבורתי והשימושים שאתם עושים ברשיון הנהיגה, ויוכל לייעץ לכם לגבי האפשרויות העומדות בפניכם למניעת השלילה, קיצור תקופת השלילה או אף ביטולה.

לדוגמה, עורך דין הבקיא בדיני תעבורה ובשיקולים המנחים את בית המשפט יוכל לסייע לכם להימנע מצבירת נקודות שתוביל לשלילה. זאת, על ידי פניה לבית המשפט וניסיון לשנות את סוג העבירה או חומרתה ולהביא כך לצבירה של מספר נקודות נמוך יותר.

מהן עבירות התנועה שיובילו לשלילת רשיון הנהיגה שלכם?(1)

אם כבר הגעתם לדיון בבית המשפט לתעבורה בשל עבירת התנועה שביצעתם, עורך הדין יידע כיצד לטעון להפחתת חומרת העבירה ומידת המסוכנות שלכם, כך שלא יצדיקו שלילה. עורך דין הבקיא בדיני תעבורה יידע גם כיצד להציג את עניינכם בפני בית המשפט במטרה לנסות להחזיר לכם את רשיונכם אם הוא כבר נפסל על ידי קצין משטרה.

לסיכום, עבירות תנועה עלולות להוביל לשלילה – בין אם בשל צבירת נקודות רבות, בין אם בשל החלטת קצין משטרה ובין אם בשל החלטת בית משפט לתעבורה. בכל המקרים, מומלץ לקבל ייעוץ וליווי משפטיים מעורך דין הבקיא בתחום. תוכלו לחסוך לעצמכם כך עוגמת נפש וחלק מההשלכות המגיעות עם שלילת הרשיון.

 * עו"ד אמנון בן נעים, מתמחה בדיני תעבורה ותיקי שלילת רשיון נהיגה

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי

עו"ד אמנון בן נעים

עו"ד אמנון בן נעים

אמנון בן נעים משרד עורכי דין בחדרה, עוסק בכל ההיבטים הנוגעים הן לתחום המשפט הפלילי והן בתחום התעבורה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד אמנון בן נעים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה