zap group mishpati logo

גירושין בשיתוף פעולה וללא תביעות

בשיטה זו ישנו חוזה מחייב, לפיו עורכי הדין מתחייבים, כי במידה שהליך ההדברות נכשל, וההליך יועבר לבית המשפט, הם מנועים מלייצג את הצדדים בבית המשפט והטיפול יועבר לעורכי דין אחרים. במקביל, בני הזוג מתחייבים שלא לפנות לבית המשפט ולא לנקוט פעולה חד צדדית כלשהי כל עוד מתקיים הליך ההדברות

מאת: עו"ד יוני זלינגר
12.08.12
תאריך עדכון: 26.03.14
4 דק'
גירושין בשיתוף פעולה וללא תביעות

הדרך של גירושין בשיתוף פעולה היא דרך חדשה יחסית המאפשרת לבני זוג להיות מיוצגים על ידי עורך דין שעבר הכשרה מיוחדת בתחום ועדיין להסדיר את תהליך הפרידה ביניהם בהדברות, ללא תביעות ועימותים משפטיים.

רוצים לשאול שאלה ולקבל תשובה ממומחה? היכנסו לפורום גירושין ללא תביעות

כיצד החלו תהליכי גירושין בשיתוף פעולה, לבוא לביטוי? 

גירושין בשיתוף פעולה הגיעו לעולם כשעורכי דין החלו להבין, כי הליך גירושין אינו עניין משפטי, אלא עניין בינאישי מורכב בעל השלכות רחבות נפשיות, משפטיות וכלכליות. היה זה בשנת 1990 כאשר עורך דין ממינסוטה שבארה"ב בשם סטוארט ווב ייסד פרקטיקה ראשונה של גירושין בשיתוף פעולה.

 ווב חיפש דרך לתת מענה טוב יותר לזוגות מתגרשים, לאחר שבמשך 15 שנה ייצג בני זוג בבתי משפט וראה את התסכולים המלחמות והנזקים שההליך המשפטי גורם לבני הזוג, לילדים ולמצבו הכלכלי של התא המשפחתי הן במהלך הגירושין והן שנים רבות לאחר סיום ההליכים בבית המשפט.

ההתחלה הייתה מבוססת על עקרון פשוט ומרכזי המשמש אבן יסוד עד היום בכל הליך של גירושין בשיתוף פעולה. ווב הכריז בציבור, כי מעתה לא ייצג יותר בני זוג בבתי משפט. הוא הצהיר, כי יסייע ללקוח להידבר ולנסות להגיע לפתרון מלא וכולל מחוץ לבית המשפט. אך, אם בשלב כלשהו יחליט מי מהצדדים לקחת את העניין לבית המשפט הוא יפרוש מהייצוג ויעביר את התיק לקולגה המתמחה בניהול הליכים בבית משפט. לאמיתו של דבר, בשיטה הנוהגת בארה"ב וגם בישראל התמחות כזו דורשת לא פעם התנהלות וכחנית המבוססת על טיעונים חדים ולעיתים משלבת גישה לוחמנית ועויינת.

חוזה מחייב

עד מהרה הצטרפו עורכי דין נוספים במינסוטה לגישתו של סטוארט ווב וקיבלו על עצמם התחייבות זהה. בהברקה של רגע ניסחו עורכי הדין שאימצו את השיטה חוזה מחייב לכניסה להליך של גירושין בשיתוף פעולה עליו חתומים גם בני הזוג וגם עורכי הדין. עורכי הדין מחויבים בחוזה, כי במידה שהליך ההדברות נכשל ומי מהצדדים מחליט לקחת את הדיון לבית המשפט הם מנועים מלייצג את הצדדים בבית המשפט והטיפול יועבר לעורכי דין אחרים. במקביל, בני הזוג מתחייבים שלא לפנות לבית המשפט ולא לנקוט פעולה חד צדדית כלשהי כל עוד מתקיים הליך ההדברות. כן הם מתחייבים לתת התראה מראש בכתב במידה שיחליטו להפסיק את הליך ההידברות.

תוך מספר שנים הרעיון הלך והתפשט למקומות נוספים בארה"ב בקנדה ומשם לאירופה. עורכי הדין שקיבלו על עצמם את השיטה החלו "לסמן" עצמם ככאלו, בשילוט משרדם ובפרסומים של תחומי עיסוקם תוך שהם מקימים קבוצות עבודה המחויבות לשיטה ומפתחות אותה. עם השנים שוכללה השיטה והוספו לה נדבכים נוספים למתן מענה לנושאים נפשיים וכלכליים וכן לעובדה שלא פעם בני הזוג אינם שווי כוחות ופתרון של מגשר ניטראלי לא נותן מענה לצורך של הלקוח להיות מיוצג ושיהיה מישהו המחויב לו אישית ומגן עליו.

גם בישראל

לישראל הובאה השיטה לפני שנים בודדות ובסיוע המוסד הארצי לגישור של לשכת עורכי הדין, נעשו בארץ מספר הכשרות על ידי אנשי מקצוע מנוסים שהגיעו במיוחד לצורך זה מחו"ל. כיום ישנם בישראל כ-150 אנשי מקצוע (עורכי דין, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ורואי חשבון ויועצים כלכלים) שהוכשרו וקבלו תעודה על הכשרתם בגירושין בשיתוף פעולה.

דרך עבודה זו מראה לאורך השנים הישגים והצלחות מרשימות עם מעל 85% הצלחה להסדיר הליכים בהדברות ולהביאם לחוף מבטחים של השלמת הליך גירושין ללא תביעות ותוך שימת דגש על שלמותו התפקודית של התא המשפחתי במהלך ולאחר סיום הליך הגירושין.

עולה פחות מניהול הליכים משפטיים

בשלב זה נאמר רק, כי מבחינת עלויות, הליך של גירושין בשיתוף פעולה נותן לבני הזוג מענה רחב ותומך על ידי אנשי מקצוע למכלול הקשיים העולים אגב גירושין ועדיין הינו זול עשרות מונים מניהול של הליכים משפטיים. ההליך מתאים למגוון רחב של זוגות שהחליטו להיפרד וניתן לגשת אליו כצעד ראשון וגם כשינוי נתיב בסכסוך גירושין משפטי שיוצא משליטה. יחד עם זאת, ישנם מקרים שאינם מתאימים לפתרון בדרך זאת.

*הכותב הינו עו"ד יוני זלינגר, שהוכשר לעסוק בגירושין בשיתוף פעולה ובגישור, ואשר קיבל עליו את עקרון ההימנעות מייצוג בבתי משפט של עו"ד "סטוארט ווב". 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה