zap group mishpati logo

חברת התיירות סירבה להחזיר כסף לגמלאים למרות הקורונה

פנסיונרים בני יותר מ-70 נאלצו לבטל טיול חלומי בתאילנד בשל פרוץ המגיפה. למרות זכותם לבטל את העיסקה כאזרחים ותיקים והעובדה שהחוזה סוכל, חברת התיירות סירבה להחזיר את הכסף

מאת: עו"ד שמואל שטיינר
30.06.20
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
חברת התיירות סירבה להחזיר כסף לגמלאים למרות הקורונה

אחת מחברות התיירות הגדולות בישראל סירבה להשיב לשבעה פנסיונרים עשרות אלפי שקלים, שהוצאו על ידם לקראת טיול גדול בתאילנד. השבעה ביטלו את הטיול בשל פרוץ נגיף הקורונה, ואילו היו יוצאים אליו הם היו נדרשים להיכנס לבידוד עם שובם. למרות הנסיבות החריגות והעובדה כי הפנסיונרים הסובלים ממחלות רקע היו עלולים להעמיד את עצמם בסכנה בריאותית אם היו יוצאים לטיול כמתוכנן, עמדה חברת התיירות על סירובה להשיב להם את הכסף.

במהלך מפגש טרום הטיול, כאשר הביעו הפנסיונרים את החשש שלהם מהנגיף, ענתה להם המדריכה בזלזול: "אני יותר מפחדת מהיתוש האסיאתי מאשר מהקורונה"

חסכו שנים לטיול של חייהם

הגמלאים, חברים זה של זה, מתגוררים באזור הצפון. זה כמה שנים הם חולמים על "הטיול הגדול של חייהם" במזרח הרחוק. מסיבה זו הם חסכו כסף, ובינואר האחרון הזמינו באינטרנט, באמצעות חברת התיירות, טיול מאורגן של 15 ימים לתאילנד.

תחילת השנה, זמן קצר לאחר פרוץ הקורונה, לוותה בחוסר ודאות רבה. בעולם החלו להתפרסם דיווחים על התפרצות הנגיף בעיר ווהאן בסין, וארגון הבריאות העולמי הזהיר מפני פנדמיה עולמית. על רקע הדיווחים המדאיגים, פנו בסוף ינואר שבעת הגמלאים למדריכה המיועדת של הטיול, כדי לנסות ולברר אם הטיול המאורגן יתקיים כרגיל. המדריכה השיבה לשבעה כי לא קיבלה כל הוראות בעניין זה וכי היא תעדכן אותם בנושא במפגש של חברי הקבוצה שיתקיים במועד מאוחר יותר.

בסופו של דבר, המפגש הקבוצתי אכן התקיים, אבל רק ארבעה ימים לפני מועד היציאה המתוכנן לחו"ל. המשמעות: הפנסיונרים פספסו, הלכה למעשה, את המועד האחרון האפשרי לביטול הטיול על פי חוק הגנת הצרכן, מועד שחל עד שבעה ימים לפני מועד היציאה לטיול. במהלך המפגש, כאשר הביעו הפנסיונרים את החשש שלהם מהנגיף, ענתה להם המדריכה בזלזול: "אני יותר מפחדת מהיתוש האסיאתי מאשר מהקורונה".

ב-6 בפברואר הזהיר ארגון הבריאות העולמי מפני חשש לפנדמיה עולמית והתריע מפני הידבקות בקורונה בתאילנד. יומיים אחר כך, ב-8 בפברואר, דווח בישראל על התפשטות הנגיף בתאילנד

ארגון הבריאות העולמי הזהיר מפני מגיפה

בימים שלפני מועד היציאה לטיול החלו בארץ להפנים את מלוא חומרת המצב. ב-2 בפברואר, שבוע בדיוק לפני מועד היציאה המתוכנן, חתם מנכ"ל משרד הבריאות דאז, משה בר סימן טוב, על צו המורה לכל הנוסעים החוזרים מסין להיכנס לבידוד של 14 יום.

ארבעה ימים לאחר מכן, ב-6 בפברואר, הזהיר ארגון הבריאות העולמי מפני חשש לפנדמיה עולמית והתריע מפני הידבקות בקורונה בתאילנד. יומיים אחר כך, ב-8 בפברואר, דווח בישראל על התפשטות הנגיף בתאילנד, מה שעורר את דאגתם של הפנסיונרים.

באותו יום, 24 שעות לפני מועד היציאה לטיול, פנו שבעת הגמלאים למדריכת הטיול והעלו את חששותיהם. לשאלתם, השיבה המדריכה שוב כי הטיול מתקיים כרגיל. תשובה זו לא נשמעה סבירה לפנסיונרים, שכאמור סובלים ממחלות רקע, ולפיכך הם הודיעו על ביטול השתתפותם בטיול.

כמי שעברו את גיל הפנסיה ונחשבים לאזרחים ותיקים, מוקנית להם זכות לבטל את העיסקה בתוך ארבעה חודשים מיום ביצועה, וזאת על פי הוראות הרשות להגנת הצרכן שפורסמו בחודש פברואר לאחר פרוץ הקורונה

חברת התיירות טענה: "מדובר בהסכם שצריך לקיים"

לאחר ההודעה, הפנסיונרים המאוכזבים, שנאלצו לבטל את טיול החלומות שלהם, פנו מספר פעמים בטלפון אל חברת התיירות, אולם לא קיבלו תשובות ברורות באשר להחזר הכספים ששילמו עבור הטיול. לבסוף פנו בנושא אל משרד התיירות כדי שיתערב בעניין.

לאחר כמעט חודש של התעלמות מוחלטת מצד החברה, פנתה אל הפנסיונרים נציגת שירות לקוחות מטעם החברה והודיעה להם בציניות גמורה כי "מדובר בהסכם שצריך לקיימו". תשובה זו עוררה את זעמם של הפנסיונרים, ששלחו לחברה מכתב התראה לפני הגשת תביעה. במכתב, שנשלח באמצעות הח"מ, טוענים הפנסיונרים בין היתר כי ביטול ההסכם על ידם נעשה על כדין, וזאת ממספר טעמים:

ראשית, כאזרחים בני למעלה מ-70, שעברו את גיל הפנסיה ונחשבים לאזרחים ותיקים, מוקנית להם זכות לבטל את העסקה שנעשתה מרחוק בתוך ארבעה חודשים מיום ביצוע העיסקה, וזאת על פי הוראות הרשות להגנת הצרכן שפורסמו במהלך חודש פברואר לאחר פרוץ הקורונה.

שנית, טוענים הפנסיונרים לסיכול החוזה בין הצדדים בעקבות פרוץ הקורונה שיצר נסיבות חריגות. "כפי שחברת תעופה רשאית לא לקיים הסכם בנסיבות אלו, ברור כי גם ללקוחות קיימת סיבה לא לקיים את החוזה מחשש לחייהם", הדגישו הפנסיונרים במכתבם.

שלישית, סירובה של חברת התיירות להשיב לפנסיונרים את כספם בחזרה היא בבחינת עמידה דווקנית על החוזה, למרות השינוי המהותי שחל בשל הנסיבות החיצוניות ודרישה לקיימו בחוסר תום לב.

רביעית, אילו היו הפנסיונרים מקשיבים לעצתה של מדריכת הטיול ויוצאים אליו – הם היו נדרשים להיכנס מיד עם שובם לישראל לבידוד. זאת, מאחר שב-16 בפברואר – בעיצומו של הטיול המתוכנן – הוציא משרד הבריאות הוראה הקוראת לחוזרים מתאילנד להיכנס לבידוד של 14 ימים. כניסת הגמלאים לבידוד (שנחסכה) היתה גורמת להם, מטבע הדברים, לנזק משמעותי ולעוגמת נפש רבה.

על רקע האמור לעיל, דרשו הפנסיונרים מחברת התיירות להשיב להם את התשלומים ששולמו על ידם עבור הטיול בהיקף של עשרות אלפי שקלים. מאחר שחברת התיירות עצמה התעלמה מן המכתב, ולא מצאה לנכון לפצות את הגמלאים על הנזקים שנגרמו להם – עומדים כעת הפנסיונרים בפני הגשת תביעה נגד החברה לבית המשפט.

* הכותב הינו עורך דין בתחום האזרחי, העוסק בין היתר בדיני נזיקין ובדיני תיירות

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה